Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Emigrerte fra Ubuntu til Debian i dag. Ikke store emigrasjonen men jau...Forandring fryder. 

Litt irriterende å måtte hente *.deb for intel wifi manuelt fra usb stick, hva faen liksom? *sukk*

Du har også mulighet til å laste ned Debian med non-free firmware:

http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/8.5.0-live+nonfree/amd64/iso-hybrid/

 

...men da får du også mye rare programmer som AMD Catalyst Control center og Nvidia X server settings, selv om du kun har Intel-drivere aktivert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verste tilfellet av dette som jeg har erfart var da bnx2-driveren (for Broadcom NetXtreme II-baserte NICs) på et tidspunkt måtte lastes manuelt under installasjonen. Dette var ganske problematisk, for majoriteten av servere på den tiden kom nettopp med denne nettverkskontrolleren. Dette umuliggjorde automatiserte installasjoner på den maskinvaren.

Lenke til kommentar

 

Jeg har testet å installere Debian på nytt i dag, og fikk det til. Men husker nå godt hvorfor jeg gav opp sist.

Først var det proplemer med å velge språk. Dersom jeg valgte engelsk språk så dukket ikke norsk tastatur opp. Fikk kun opp land som er engelsktalende. Så jeg "måtte" velge norsk, noe jeg ikke liker siden det blir vanskelig å google problemer.

 

Så er det forvirrende med spørsmål om vertsnavn, domenenavn, sette opp speil og å velge en display manager. Slikt forvirrer en nybegynner :)

 

 

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=ubuntu

Lenke til kommentar

 

Ubuntu-telefonene går vist som varmt hvetebrød - Alle fire modellene er utsolgt. Håper det betyr at flere satser på det OSet. Jeg har vært innstilt på å bestille en i ukesvis og håper de blir tilgjengelige snart, gjerne med flere modeller.

 

Hvordan er det med app biblioteket til Ubuntu?

 

 

er vel foreløpig mere retta mot desktop maskiner men det kommer seg nok raskt... ikke akkuratt noe stor heksekunst å forandre gui'et til mer telefonvennlig utseende sånn linux er bygd opp heller.

 

en linux telefon som fungerer som en desktop maskin du kan ha i lommen og bare koble til ekstern skjerm og tastatur (f.eks via chromecast og bluetooth keyboard) er ivertfall noe jeg kunne ha tenkt meg. vi er nok snart der, hvis vi ikke alt er det (ikke testa disse ubuntu telefonene).

Endret av marius77
Lenke til kommentar

 

 

Andre som bruker OpenSUSE her?

 

har brukt det ... av KDE installasjoner er det nok den jeg har likt best, men MATE er raskere og appene mine er stort sett GTK.

 

 

MATE er bra, raskt og oversiktlig men personlig foretrekker jeg LXDE over både KDE og MATE. LXDE er enkelt å tilpasse, lett på systemressurser og brukervennlig.

 

 

Det er litt for "nedstrippet" for min smak. Det gjelder i mindre grad XFCE som er veldig likt MATE men litt lettere, men skulle jeg anbefalt en desktop på linux hadde det blitt MATE eller cinnamon. LXDE er mer aktuelt på veldig gamle eller små micro pc'er som raspberry spør du meg, men smak og behag :)

 

Desverre har KDE lansert et nytt grensesnitt som plages av bugs og sikkert kommer til å være sånn i et års tid framover, og nyeste GNOME er ikke helt finpolert enda heller. Noe som er synd fordi begge disse her ser jo veldig pene ut. Unity fra ubuntu er vel det beste av de "tyngre" nye desktopene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...