Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Ok, tusen takk begge to :)

 

Tror jeg drøyer Manjaro interessen min inntil videre, selv om jeg syns den er tiltrekkende. Jeg er egentlig veldig fornøyd med Ubuntu, men distro jakten min har hele tiden gitt meg lyst til å få til mere!?! Blir litt som en hobby som tar av. 

 

Men ok, kanskje det å lære seg å verdsette det som faktisk funker bra, som noe som er godt nok, er en kunst....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du vet heller ikke forskjell. ;)

Morsom, du :p

 

Løsningen ville selvfølgelig vært at det ble laget en oppdatering som sørget for at CPU-bruk på prosessen ikke gikk i taket pga den frasen. Men Microsoft ser tydeligvis ikke ut til å ville bruke tid eller ressurser på det, derfor presenterer de den "løsningen". En ting er å vite forskjell. En annen ting er å ha evne til å forstå hvordan andre tenker. Det er en vel så viktig egenskap.

Lenke til kommentar

De har ikke fikset rotårsaken, men omgått et problem som fortjener en ordentlig løsning.

Håper ikke vi begynner å kalle det "resolution" eller at noe er "resolved".

Ikke uenig i det. Men som jeg sier, det er fullt mulig at Microsoft mener at det de har presentert er en "ordentlig løsning" på problemet. Det ville ikke overrasket meg et sekund om så var tilfellet, med tanke på historikken til det selskapet.

Lenke til kommentar

En ting er å vite forskjell. En annen ting er å ha evne til å forstå hvordan andre tenker. Det er en vel så viktig egenskap.

Vi forstår hvordan de tenker, vi synes bare det er en arrogant måte å tenke på, og påpekte det uten å bruke ordet arrogant.

 

Hvis de hadde forstått hvordan andre tenker hadde de ikke presentert det på den måten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk begge to :)

 

Tror jeg drøyer Manjaro interessen min inntil videre, selv om jeg syns den er tiltrekkende. Jeg er egentlig veldig fornøyd med Ubuntu, men distro jakten min har hele tiden gitt meg lyst til å få til mere!?! Blir litt som en hobby som tar av. 

 

Men ok, kanskje det å lære seg å verdsette det som faktisk funker bra, som noe som er godt nok, er en kunst....

 

hey

 

manjaro er lynrask og ser fantastisk ut

 

Det negative er at den er plaget med feil (bugs) spesielt når den oppgraderes, og siden det er rolling release skjer det ofte, som da jeg etter å ha hatt det installert i noen få dager fikk en oppgradering fra GTK2 til GTK3 i fanget, med det resultat at nesten ikke noen av de gamle themsene mine fungerte lenger og jeg måtte ut å leite etter en fix.

 

Det er heftig bruk av terminalen for å få ting som scannere og printere til å fungere, og ikke særlig lettvindt å installere software selv om utvalget kanskje er det beste i linux.

 

manjaro er bra hvis du kan linux og liker å knote og er komfortabel i terminalen. vil du at det bare skal fungere, legger du inn ubuntu, opensuse eller linux mint. det er min erfaring.  

 

jeg er veldig fornøyd med Ubuntu MATE 16.04, det synes jeg sålangt har vært en suksess. forhåpentligvis blir det værende på pc'en i 5 år før jeg oppgraderer til noe annet.

Lenke til kommentar

jeg er veldig fornøyd med Ubuntu MATE 16.04, det synes jeg sålangt har vært en suksess. forhåpentligvis blir det værende på pc'en i 5 år før jeg oppgraderer til noe annet.

Neste LTS kommer om 2 år. Hvorfor vente lengre enn det? Flere nyttige desktop-programmer vil begynne å bli utdatert på det tidspunktet.

På server er det selvsagt annerledes, men på desktop ville jeg ikke hoppet over noen LTS-releases.

Lenke til kommentar

 

jeg er veldig fornøyd med Ubuntu MATE 16.04, det synes jeg sålangt har vært en suksess. forhåpentligvis blir det værende på pc'en i 5 år før jeg oppgraderer til noe annet.

Neste LTS kommer om 2 år. Hvorfor vente lengre enn det? Flere nyttige desktop-programmer vil begynne å bli utdatert på det tidspunktet.

På server er det selvsagt annerledes, men på desktop ville jeg ikke hoppet over noen LTS-releases.

 

 

er det som er fint ang 16.04 pga snappy pakkesystemet. siste skrik i software på gamle bunnsolide installasjoner. skal fases inn uten at du merker noe til det i denne versjonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@marius77

 

Ja, Ubuntu Mate er bra og veldig enkelt. Man kan til og med få det til å se ut som Unity :)

 

Jeg liker også det at man kan installere f.eks Minecraft med ett klikk, ja Mate har noe av det Ubuntu burde ha. 

 

Men, jeg tviholder på Ubuntu 14.04 litt til. 16.04 sliter med en bug tror jeg som gjør at maskinen bruker mere ram. Clean install av Ubuntu 14.04 brukte 388Mb ram, det samme kan ikke sies med 16.04 som på samme maskin bruker 840Mb. Målt med htop. I tillegg bygger den seg opp, eller looper slik at ram bruken hele tiden stiger. Spesielt er den følsom for Chrome/Chromium. 16.04 brukte i et jafs 1200MB mere ram med Chrome. Min PC er helt ny og har 8Gb ram samt intel i7, så ingen treig maskin.

 

Kanskje dette blir løst med 16.04.1? Håper det :)

Lenke til kommentar

@marius77

 

Ja, Ubuntu Mate er bra og veldig enkelt. Man kan til og med få det til å se ut som Unity :)

 

Jeg liker også det at man kan installere f.eks Minecraft med ett klikk, ja Mate har noe av det Ubuntu burde ha. 

 

Men, jeg tviholder på Ubuntu 14.04 litt til. 16.04 sliter med en bug tror jeg som gjør at maskinen bruker mere ram. Clean install av Ubuntu 14.04 brukte 388Mb ram, det samme kan ikke sies med 16.04 som på samme maskin bruker 840Mb. Målt med htop. I tillegg bygger den seg opp, eller looper slik at ram bruken hele tiden stiger. Spesielt er den følsom for Chrome/Chromium. 16.04 brukte i et jafs 1200MB mere ram med Chrome. Min PC er helt ny og har 8Gb ram samt intel i7, så ingen treig maskin.

 

Kanskje dette blir løst med 16.04.1? Håper det :)

 

ja det bruker kanskje mer minne enn gamle linuxer når du sier det, og jeg kjører chrome.. jeg har stusset litt over det, for som du sier har linux stort sett bruket unormalt lite minne. men det fungerer da greit, er stabilt, kjapt osv sånn det kjører på min maskin nå og min 16.04 MATE desktop er stappfull av software.

 

men det er pga det nye snappy pakkesystemet jeg hadde anbefalt 16.04, for det skal fases gradvis inn i ubuntu fremover.. denne er ment å vare lenge. her "sandboxer" du applikasjoner så det du installerer ikke påvirker systemet ditt. et alterantiv til snappy er appimage, men jeg føler å få hele systemet flyttet over på snappy er greiere:

 

http://appimage.org/

 

da får vi mao. slutt på pakkerot i linux fremover. det kan bety slutten på det jeg har inntrykk av er hovedsysselen for linuxkodere, nemlig å tilpasse hvert program til en drøss ulike pakkesystemer og distribusjoner. unødvendig tidsbruk og veldig slitsomt både for brukere og utviklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...