Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Har lagt inn Debian nå (er ikke særlig tålmodig, nei), og det gikk som forventet. Har fått inn de programmene som er nødvendige, uten nevneverdige hickups. Tar litt tid å vente seg til Gnome, selvfølgelig. Jeg går nok heller ikke tilbake til Ubuntu.

 

Jeg tenker å kjøpe The Debian Administrators Handbook for å lære mer om oppbygning og administrering. Jeg har som nevnt brukt Ubuntu i noen år, men har aldri lært meg særlig om hvordan OSet er bygd opp, alt har vært etter behov. Har også en "server" som kjører headless Debian, men det er det samme der. Jeg oppnår som regel det jeg vil, men jeg forstår ikke hvordan ting henger sammen, f.eks. hva som er problemstillingen rundt systemd, SySV, upstart.

 

Noen som har lest den, eller kan anbefale tilsvarende litteratur?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

systemd skal bl.a. være svaret på den fragmenteringen som har vært mellom distroer. Debian-baserte distroer har hatt sin standard, Fedora/RHEL/CentOS har hatt sin osv. systemd fungerer på samme måte uansett hvilken distro det er snakk om. Pluss at systemd er mer enn bare et rent oppstartregime. Les litt om systemd (f.eks. søk på det på Wikipedia e.l.), så ser du hva det dreier seg om.

Lenke til kommentar

Jeg har lest om systemd og forstår noe av problemstillingen, men ønsker å gå dypere i materien for å bl.a. forstå hvilke muligheter som ligger i OSet uten at det er et spesielt behov som gjør at jeg leter det frem. Systemd var bare ment som ett eksempel (av mange) av hva jeg ikke forstår.

 

Når jeg mangler den helt grunnleggende kunnskapen så er det håpløst å google/lese bruddstykker for å forstå helheten.

 

Jeg banner gjerne i kirka, men for meg var systemd en lettelse med Debian Wheezy fordi jeg kunne få frem feilmeldinger med journalctl :wee:

Lenke til kommentar

Jeg er heller ikke spesielt motstander av systemd, for da har man ett felles oppstartregime for alle distroer. Selv switcher jeg mellom Debian og RHEL/CentOS, og synes Debian har hatt sine mangler på oppstartscript ift. sistnevnte. Med systemd blir dette annerledes, og i Debian 8.0 er det systemd som gjelder, helt og holdent. RHEL/CentOS 7 har også innført systemd, men har beholdt støtte for SysV/Upstart for kompatibilitet med applikasjoner.

Lenke til kommentar

Er ikke noe fan av systemd, men begynner å bli vanskelig å unngå. Måtte faktisk begynne å vedlikeholde en server med systemd for noen uker siden, det fungerer, men ....... (er ikke noe fan av å bytte ut ting når det jeg har fungerer, og det nye bare er nytt, uten noen fordeler(for meg)) Nå er jeg av den litt eldre garde som faktisk foretrekker Linux uten systemd, pulseaudio og alle de "nye" tingene som har dukket opp de siste årene. Hvor ble det av ethX? Hvor er ifconfig? Hvor er tekstfilene mine? osv, osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987132984

Da har jeg klint til med CentOS på gamlemaskina! På tide å utvide horisonten, samt unngå overvåkingsregimet til Microsoft. Det er omtrent første gang jeg ser Linux, så dette blir spennende.. :)

 

Et viktig formål med dette prosjektet er å kunne bidra mer på jobb. Vi er generalister.. skal ikke kunne noe ut og inn, men litt om mye. :)

 

Noen som kan anbefale en god bok? Gjerne en om grunnkonseptene i Linux, og mest mulig CentOS/RHEL/OEL-spesifikk hvis det spiller noen rolle.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderte å lage en egen tråd, men mulig jeg kan få nok hjelp her :)

 

Skal til å sette opp en kombinert plex server/nettverkslagring/htpc i mini-itx format. Maskinvaren skal være grei nok med en siste generasjon i3, 8gb ram og en ssd som OS disk. Det begynner å bli en stund siden jeg har vært borti linux, men den biten er skal jeg altids få til. Hvor kunnskapene mine begynner å skrante er når det kommer til filsystemer og Raid. Har kjøpt en 8TB disk som etter hvert sikkert kommer til å få selskap av både en og to disker till. Hovedkortet mitt har en raidkontroller og etter hva jeg har forstått er raid5 ett ganske normalt kompromiss når det kommer til kr/Gb og redundancy. Hardware raid bør vel gi noe bedre ytelse samt redusere load på serveren? Hvilket filsystem bør jeg satse på? Er ext4 greit nok eller er det verdt å satse på noen av de nye filsystemene som zfs? Filsystemet må være noe som jeg kan skrive til i fra en windows maskin også.

 

Jeg vurderte å installere freenas eller open media vault, men jeg liker å ha muligheten til å åpne youtube eller kjøre en steam-client så derfor tror jeg en full distro av linux er ett bedre alternativ....

Endret av TuxRacer
Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderte å lage en egen tråd, men mulig jeg kan få nok hjelp her :)

 

Skal til å sette opp en kombinert plex server/nettverkslagring/htpc i mini-itx format. Maskinvaren skal være grei nok med en siste generasjon i3, 8gb ram og en ssd som OS disk. Det begynner å bli en stund siden jeg har vært borti linux, men den biten er skal jeg altids få til. Hvor kunnskapene mine begynner å skrante er når det kommer til filsystemer og Raid. Har kjøpt en 8TB disk som etter hvert sikkert kommer til å få selskap av både en og to disker till. Hovedkortet mitt har en raidkontroller og etter hva jeg har forstått er raid5 ett ganske normalt kompromiss når det kommer til kr/Gb og redundancy. Hardware raid bør vel gi noe bedre ytelse samt redusere load på serveren? Hvilket filsystem bør jeg satse på? Er ext4 greit nok eller er det verdt å satse på noen av de nye filsystemene som zfs? Filsystemet må være noe som jeg kan skrive til i fra en windows maskin også.

 

Jeg vurderte å installere freenas eller open media vault, men jeg liker å ha muligheten til å åpne youtube eller kjøre en steam-client så derfor tror jeg en full distro av linux er ett bedre alternativ....

Software-raid er mer enn godt nok, og det belaster ikke CPU noe nevneverdig, selv under max I/O på diskene. Skal du ha tilgang til filsystemet (rett på diskene) fra Windows er du screwed når det gjelder partisjonering, og kan glemme (stabil) EXT* eller ZSH. Er det ingen mulighet til å aksessere filsystemte over nettverket istedenfor? Da kan du jo bare kjøre Samba, for å la Windows få tilgang.

Lenke til kommentar

e

 

Da har jeg klint til med CentOS på gamlemaskina! På tide å utvide horisonten, samt unngå overvåkingsregimet til Microsoft. Det er omtrent første gang jeg ser Linux, så dette blir spennende.. :)

 

Et viktig formål med dette prosjektet er å kunne bidra mer på jobb. Vi er generalister.. skal ikke kunne noe ut og inn, men litt om mye. :)

 

Noen som kan anbefale en god bok? Gjerne en om grunnkonseptene i Linux, og mest mulig CentOS/RHEL/OEL-spesifikk hvis det spiller noen rolle.

 

Ja, RHCSA bøkene http://www.amazon.com/RHCSA-RHCE-Red-Enterprise-Linux/dp/1495148203/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1452779802&sr=8-1&keywords=rhcsa

 

Disse har en grei måte å gjøre innføringer på :)

Lenke til kommentar

Har kjøpt en 8TB disk som etter hvert sikkert kommer til å få selskap av både en og to disker till. Hovedkortet mitt har en raidkontroller og etter hva jeg har forstått er raid5 ett ganske normalt kompromiss når det kommer til kr/Gb og redundancy.

Det er mange grunner til å ikke bruke RAID 5, og få for å bruke det. RAID 6 hjelper noe, men paritet kan fort bli skittent uansett. Søk litt rundt og les deg opp på potensielle utfordringer, og spør deg selv om du er villig til å ofre data ved feil eller om stabilitet er prioritet.

 

Personlig foretrekker jeg speiling i form av RAID 1 eller 10 (1+0), på tross av at det betyr at man ikke får "utnyttet" diskplassen til det potensielle fulle så gir det en fin balanse mellom ytelse og sikkerhet.

 

Software raid i Linux administrert med mdadm gjør jobben bra, du trenger ikke hardware raid hvis du ikke vet hvorfor. Merk at du kan også konvertere fra RAID 1 til RAID 10 hvis du skulle ønske det på et senere tidspunkt (noe jeg har gjort selv). I så tilfelle er det enklest å kjøpe 2 disker nå, og 2 til senere.

 

Og som alltid, husk at RAID ikke er backup.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Takker for svar så langt folkens! For øyeblikket har jeg bare en 8tb disk samt en ssd os disk. 8TB kostet mindre enn 2 x 4tb disker, men fremdeles ganske så dyrt. Hadde det vært en database eller noe veldig viktig så hadde jeg kjørt raid 1 uten å nøle. Alt som skal på raidet finnes i esker i boden, men det vil såklart være gaaaanske mye arbeid å rippe alt på nytt :) Hvis jeg har forstått rett så skal man med ett raid5 kunne oppleve en ødelagt disk å fremdeles klare å gjennoppbygge raidet uten å miste noe data. Hvis det er slikt at dette er bare i teorien og man ofte opplever at man ikke kan gjennoppbygge ett raid5 må jeg gjerne revudere raid 1 eller 10

 

Jeg trenger bare å ha skrive og lesetilgang over nettverk. Har filsystem ingen ting å si dersom dette deles over samba?

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderte å lage en egen tråd, men mulig jeg kan få nok hjelp her :)

 

Skal til å sette opp en kombinert plex server/nettverkslagring/htpc i mini-itx format. Maskinvaren skal være grei nok med en siste generasjon i3, 8gb ram og en ssd som OS disk. Det begynner å bli en stund siden jeg har vært borti linux, men den biten er skal jeg altids få til. Hvor kunnskapene mine begynner å skrante er når det kommer til filsystemer og Raid. Har kjøpt en 8TB disk som etter hvert sikkert kommer til å få selskap av både en og to disker till. Hovedkortet mitt har en raidkontroller og etter hva jeg har forstått er raid5 ett ganske normalt kompromiss når det kommer til kr/Gb og redundancy. Hardware raid bør vel gi noe bedre ytelse samt redusere load på serveren? Hvilket filsystem bør jeg satse på? Er ext4 greit nok eller er det verdt å satse på noen av de nye filsystemene som zfs? Filsystemet må være noe som jeg kan skrive til i fra en windows maskin også.

 

Jeg vurderte å installere freenas eller open media vault, men jeg liker å ha muligheten til å åpne youtube eller kjøre en steam-client så derfor tror jeg en full distro av linux er ett bedre alternativ....

Dropp hardware-raid og bruk btrfs er mitt tips. Start med disken din også er det bare å legge til disker etterhvert som du kjøper nye. Selv gjorde jeg noe lignende deg for halvannet år siden. Startet da med to disker i raid1. Utviddet så til raid5 da jeg så det nødvendig med mer plass. Neste oppgradering (når den tid kommer) blir to disker i slengen så jeg kan gå for raid6.

 

Raid5/6 er av mange ikke regnet som fjellstøtt, men for alt man ikke kan miste har man selvfølgelig backup. Det som tar mye plass er ting som kan mistes og finnes igjen andre steder. For hver ny release av linux-kjernen så luker de dessuten ut bugs. Denne typen hjemmebruk er uansett ikke der man vil støte på rare edge-cases. Fleksibiliteten til btrfs for denne typen servere er uansett helt herlig. Det å kunne utvidde lagringsplassen etterhvert som behovet dukker opp er veldig behagelig, og resten av funksjonene til btrfs er også knall!

Lenke til kommentar

Takk for svaret ditt, tor det blir noenlunde slik du beskriver. Mulig jeg kjører ett raid 1 på kanskje 2-4 tb og så ett raid5 på 3-4 disker. Har komt opp i ett snodig problem her. Jeg prøver og sette opp dynamisk dns her, men vil seg bare ikke. Jeg kan skrive xxx.ddns.net:32400/web i lokalnettet mitt, men prøver jeg med fra ett annet nett fungerer det ikke. Porten skal være åpen da det fungerer å bruke xx.xxx.xx.xx:/32400/web i fra f.eks mobilen min. Har også prøvd duckdns...

 

Funker nå, var bare mobilen som var litt snodig....

Endret av TuxRacer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...