Gå til innhold

Den frie kafeen


Anbefalte innlegg

Jeg bruker også Fedora til desktop. Men grunnen til at jeg prøver å få opp en fornuftig desktop med CentOS nå er at Fedora i noen tilfeller er litt for aggressiv. Ting i Plasma 5 forandrer seg stadig vekk. Én dag forsvant volumkontrollen i system tray, og dukket ikke opp igjen før en måned seinere. Og kscreen har ikke vært god siden overgangen til KDE 5/Plasma 5. Jeg kan ikke undocke laptopen uten å manuelt skifte fra ekstern til integrert skjerm før jeg undocker.

Alt i alt fungerer Fedora greit og KDE 5 er veldig flott å se på, men det er såpass mye småknirk at jeg stadig kikker meg rundt etter noe annet.

Jeg bruker CentOS med Gnome 3, som angitt tidligere. Og etter litt jobb med skjermoppsettet fungerer det nå veldig bra, både med og uten docking. Tar ut laptopen, og skjermoppsettet blir riktig på integrert skjerm, og det uten å trykke på så mye som en knapp. Likedan når jeg setter PCen tilbake i dockingen, og jeg bruker to skjermer (DVI og DisplayPort). Det blir riktig. Så CentOS virker, som OS på jobb-PC, der poenget er en stabil plattform man kan bruke tiden til jobb på, og ikke fikling på småting hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Skjønner ikke at folk vil bruke Centos 7 som desktop OS. Selv foretrekker jeg Fedora til desktop og Centos til server. Når det kommer til VLC, så mener jeg det er 2 repo som inneholder VLC som jeg kommer på. rpmfusion (men jeg tror ikke rpmfusion er kommet til Centos 7 enda, bare 6) og nux 

rpm -Uvh http://li.nux.ro/download/nux/dextop/el7/x86_64/nux-dextop-release-0-1.el7.nux.noarch.rpm
Jeg bruker også Fedora til desktop. Men grunnen til at jeg prøver å få opp en fornuftig desktop med CentOS nå er at Fedora i noen tilfeller er litt for aggressiv. Ting i Plasma 5 forandrer seg stadig vekk. Én dag forsvant volumkontrollen i system tray, og dukket ikke opp igjen før en måned seinere. Og kscreen har ikke vært god siden overgangen til KDE 5/Plasma 5. Jeg kan ikke undocke laptopen uten å manuelt skifte fra ekstern til integrert skjerm før jeg undocker.

Alt i alt fungerer Fedora greit og KDE 5 er veldig flott å se på, men det er såpass mye småknirk at jeg stadig kikker meg rundt etter noe annet.

 

 

Ah, KDE styrer jeg unna. Så det er nok en av grunnene til at jeg ikke er så plaget.

Lenke til kommentar

Ah, KDE styrer jeg unna. Så det er nok en av grunnene til at jeg ikke er så plaget.

KDE har ikke jeg brukt siden Slackware-tiden, de shippet med KDE som standard. Har brukt Gnome siden jeg gikk over til Debian på hjemmemaskinen, og det høres ikke ut som at det er veldig poeng i å skifte, hvis målet er en stabil desktop. Både Gnome 2 og Gnome 3 har vært fine i bruk både i Ubuntu (før Unity-marerittet), Debian og nå CentOS.

Lenke til kommentar

 

Ah, KDE styrer jeg unna. Så det er nok en av grunnene til at jeg ikke er så plaget.

KDE har ikke jeg brukt siden Slackware-tiden, de shippet med KDE som standard. Har brukt Gnome siden jeg gikk over til Debian på hjemmemaskinen, og det høres ikke ut som at det er veldig poeng i å skifte, hvis målet er en stabil desktop. Både Gnome 2 og Gnome 3 har vært fine i bruk både i Ubuntu (før Unity-marerittet), Debian og nå CentOS.

 

Jeg skjønner at smaken er som baken, men Gnome3 før Unity var faktisk helt krise :p

Lenke til kommentar

Motherf...

 

Valgte å formatere laptop og kjøre en fresh install av Ubuntu 15.10.

Totalt clusterfuck. Får innstallert men kernelpanicks og you name it...

Så..prøve eldre iso 14-something og det fungerte flawless. 

 

#bortkastatid

 

Jeg anbefaler at du slenger opp en rapport om du kan, til Ubuntu sin bugtracker med Kernel panicen(e) du får.

Hadde selv ett kernelpanic helvete med serveren min som kjørte Arch, etter en rapport fra meg som tilsynelatende aldri fikk noen respons, så har problemet forsvunnet.

Dette var en kernelpanic som skjedde etter 3-4 dagers drift, så det hjelper med slike rapporter!

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hahaha. Du må aldri undervurdere noobs. Jeg har ikke peiling på hva jeg driver med. 

 

Men det virker ut som du fikk fikset det, eller? Kan godt forklare hendelsene i detaljer.

 

Vel, du fant en bug på første forsøk, gratulerer, og takk :)

 

Derfor bør "noobs" teste, de som driver med dette (compositing) har aldri kommet til å trigge denne bug.

Lenke til kommentar

Endelig fått testa red hat 7. Meget godt fornøyd, KDE 4.14 er fjellsolid og gir endelig red hat en moderne desktop.

Så bra. Selv kjører jeg CentOS 7 (som i praksis er ca det samme), da med Gnome på jobb-laptopen. Fungerer fint det også, får gjort det jeg skal på jobb. Er minst like effektiv som da jeg brukte den gamle laptopen med Windows. Kanskje litt mer effektiv nå, faktisk, da jeg jobber mest med Linux-servere på jobben. Da passer det også med Linux på arbeidsstasjonen.

Lenke til kommentar

Delte meninger, kjører v7.1 på laptop, fungerer perfekt har det ikke vært for to ting. KDE har en bug som gjør at skjermen ikke alltids slår seg av, og at scripts i /etc/pm av en eller annen grunn ikke alltids kjører (what!) etter suspend/oppstart. Utrolig irriterende, tør ikke å oppgradere til v7.2, da jeg har andre issues med den på workstation, pulseaudio (argh!) har issues (lyd mer eller mindre slutter å fungere etter et minutt avspilling), og kwin har "mistet" et par funksjoner jeg bruk(er/te).

Lenke til kommentar

KDE har en bug som gjør at skjermen ikke alltids slår seg av, og at scripts i /etc/pm av en eller annen grunn ikke alltids kjører (what!) etter suspend/oppstart.

Opplever noe lignende på en Kubuntu 15.10 maskin. Nekter å unmounte/remounte noen kranglete fuse shares på suspend/resume. Originalt mounted med x-systemd.automount og en haug med flagg.

 

Blir bare litt matt av slike problemer så har ikke orket å grave særlig. Endte med å lage en funksjon som toggler mount/umount etter behov i stedet da det ikke er så flittig brukt.

Lenke til kommentar

Har forresten så smått begynt å bruke fish (friendly interactive shell) og må si jeg liker det jeg ser.

 

Tiltrekkende faktorer:

- veldig god autosuggestion-motor

- innebygd konfigurasjonsverktøy i lokal webserver med diverse standard themes og prompts

- fuzzy path completion

- man page completion (`tar --<Tab>` lister argumenter)

- krever ikke et beist av noe konfigurasjon á oh-my-zsh

- smart path i prompt (/tmp/very/long/path/indeed => /t/v/l/p/indeed)

- og annet du forventer i et shell..

 

Største drawback er dog helt klart kræsj med POSIX/shell. På en side så gjør det syntax litt mer spiselig, men knekker diverse programmer som forventer bash/sh, f. eks ved bruk av (grusom) conditional syntax eller eksponering av miljøvariabler.

 

For nå virker det som et fint alternativ å bruke til lokalt shell, men kommer neppe til å bruke til særlig mer scripting enn enklere funksjoner og aliaser.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...