Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Hei! jeg skal velge studieretning nå til våren, og planen er et av sivilingeniør løpene. Problemet er at jeg ikke helt klarer å bestemme meg for hvilken linje jeg skal gå, noe som går ut over motivasjon til få de nødvendige karakterene for å komme inn. Ingeniørvitenskap og ikt virker derfor meget lovende,siden det virker som en linje for folk som ikke har bestemt seg helt enda. Er det slik at denne linjen er litt mindre attraktiv på arbeidsmarkedet grunnet at man ikke spesialiserer seg veldig, men er i midten av ikt og ingeniørfag?

Datateknologi virker også som en meget interessant linje, selvom jeg aldri har programmert før er jeg generelt glad i teknologi og pc. Problemet er at jeg er usikker på hva man jobber som innen dette fag feltet. programmerer man hele tiden eller hva gjør man egentlig? Hovedlinjenen innefor linjen sier ikke mye om dette heller. Kan man jobb innenfor olje bransjen med en slik utdanning f.eks? Og vil man med en master i spillteknologi være attraktiv for andre industrier enn akkurat spill?

 

Vet det blir mye her nå, men er nysgjerrig!

 

 

Pro-tip: Skriv en liste over alle linjene, les om dem og se hvilke fag de har og hva de handler om før du eliminerer de du ikke er interessert i. For eksempel er det kun ca halvparten av siv.ing. studiene som har kjemi. Jeg hater kjemi, så der strøk jeg halvparten av valgmulighetene når jeg søkte. På samme måte er det kun et fåtall av studiene som har programmering (Alle har grunnkurs i veldig simpell programmering, andre linjer lærer heftigere saker). For å finne ut hvilke studier som har hva, gå på NTNU sine sider og se på studieoversikten for å finne hvilke fag de forskjellige linjene har.

 

Helt subjektivt fra min side ville jeg anbefalt Energi og Miljø (Alle jentene er der, og tro meg det er kjipt å være gutt i en klasse med ~80% gutter), Kybernetikk og Robotikk (Muligens det mest fremtidsrettede studiet de har på skolen), Datateknologi (Veldig interessant, men sies å være det vanskeligste studiet på Gløshaugen) og Ingeniørvitenskap & IKT (På samme måte som Kybernetikk og Robotikk, veldig fremtidsrettet).

 

Personlig søkte jeg I&IKT, kom inn på Elektronikk (Nå Elektronisk systemdesign og Innovasjon, også veldig interessant om du orker å deale med kretser 24/7), men byttet til Kybernetikk og Robotikk og er kjempefornøyd.

 

Hvis du lurer på hvilket studie som er for de som ikke klarer å bestemme seg, så er det Bygg og Miljø, det "mainstream" studiet som passer for de fleste.

 

Man har også Industriell økonomi og teknologiledelse som er hatet av alle andre på skolen og Produktutvikling og Produksjon som har et lokomotiv dekket av urin. :tease:

Endret av N1ko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode svar, setter veldig pris på det!! Noen som går datateknologi her, og kan fortelle litt om hva slags type jobber man får innenfor denne linjen? Hørt at fleste blir konsulenter (hva nå det egentlig er), men kan man jobbe innefor andre fagområder? eller er det slik at man kun jobber med datamaskiner?

Ser også at ingeniørvitenskap har et ganske så hardt 2.høst semester med fysikk,mekanikk 2, algoritmer og datastrukturer(hørt er veldig vanskelig) og matematikk 3( som skal være litt lettere enn matematikk 1??)

 

Ser også at datateknologi ikke har matematikk 2, trodde det var et fag alle innen siving måtte ta, på samme linje som matte 1, 2 og fysikk osv.

 

setter umåtelig pris på svar!

Lenke til kommentar

Takk for gode svar, setter veldig pris på det!! Noen som går datateknologi her, og kan fortelle litt om hva slags type jobber man får innenfor denne linjen? Hørt at fleste blir konsulenter (hva nå det egentlig er), men kan man jobbe innefor andre fagområder? eller er det slik at man kun jobber med datamaskiner?

Ser også at ingeniørvitenskap har et ganske så hardt 2.høst semester med fysikk,mekanikk 2, algoritmer og datastrukturer(hørt er veldig vanskelig) og matematikk 3( som skal være litt lettere enn matematikk 1??)

For å få et innblikk i jobbmuligheter, sjekk ut jobbutlysninger hos Abakus, som er linjeforeningen til Datateknologi og Kommunikasjonsteknologi. Som du ser er det stort sett «ordinære» konsulent-/systemutviklerjobber. Datakonsulenter utvikler tjenester og programmer for andre bedrifter.

 

Her er karakterstatistikk for Algoritmer og datastrukturer gjennom tidene:

dNdIqan.png?1

Lenke til kommentar

En liten observasjon fra statistikken over; kvinner får dårligere karakterer enn menn? Ser at de har høyere trekk og strykprosent, og gjør det dårligere karaktermessig. Prosentandelen av kvinner øker jevnt med dårligere karakter. Er det slik for de fleste (matematiske) emner?

Nei, snittskarakteren pleier vanligvis å være den samme for begge kjønn. Så hender det at den er dårligere hos kvinner enn menn, men såvidt jeg selv observerer, gjelder dette i mye større grad for emner der kvinneandelen er svært liten, som også gjør snittskarakterene dårligere. Det gjelder vel spesielt for emner ved IME-fakultetet, bortsett fra basismatten og ITGK osv. Uansett så mener jeg det blir merkelig å sammenlikne kvinnenes karakterer med mennenes når datagrunnlaget er så ulikt.

Endret av potetfisk
Lenke til kommentar

Kjappe spørsmal. Noen som har en liste over enkle emner som oppfyller kriteriene MC eksamen/noe som er like overkommelig og ingen obligatoriske øvinger? Personlige erfaringer settes pris på.

 

Hvordan er egentlig eksamen i fag som medienes publikum, skal man skrive et essay eller lignende om et utlevert tema ala en VGS norsk stil? Hva med alle samfunnsfagene med hjemmeeksamen, hvordan ser en slik eksamen ut?

 

Hadde ifjor ITGK uten å gå siving, men var ikke fornøyd med karakteren jeg ville ha fått så jeg leverte bare første siden av besvarelsen min og dro hjem, altså stryk(visste ikke at man kunne levere blankt). Nå i høst har jeg på nytt ITGK ettersom jeg startet på siving og ifølge hjemmesiden til faget skal det på studweb under resultater stå at jeg har fullført øvingsopplegg. Det gjør det ikke, men det står heller ikke noe om at jeg ikke har fullført øvingsopplegg. Noen som vet hvem jeg skal prate med om dette?

Endret av jatak
Lenke til kommentar

 

Jeg tok medienes publikum i fjor. Så vidt jeg husker var det slik at man skulle velge én av tre oppgaver, og så skrive en oppgave om det. Du kan sikkert sammenligne det med en norskeksamen, men må være forberedt på at det er mer fokus på pensum i emnet enn hvor godt du skriver. Det var uansett de enkleste 15 studiepoengene jeg har tatt.

Lenke til kommentar

Hadde ifjor ITGK uten å gå siving, men var ikke fornøyd med karakteren jeg ville ha fått så jeg leverte bare første siden av besvarelsen min og dro hjem, altså stryk(visste ikke at man kunne levere blankt). Nå i høst har jeg på nytt ITGK ettersom jeg startet på siving og ifølge hjemmesiden til faget skal det på studweb under resultater stå at jeg har fullført øvingsopplegg. Det gjør det ikke, men det står heller ikke noe om at jeg ikke har fullført øvingsopplegg. Noen som vet hvem jeg skal prate med om dette?

Det står ikke på Studweb at man har godkjent øvingsopplegg lenger. Hvis du vil ha bekreftelse på at du har det, ta kontakt med eksamenskontoret.

 

Edit: Verken undasser, vitasser, faglærere eller noen andre kan sjekke at du har godkjent øvingsopplegg.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Send en mail til undass om godkjenning av øvingsopplegget i ITGK.

 

Har gjort det, fikk ikke noe svar. Så spurte jeg foreleser, som pekte meg videre til eksamenskontoret. På eksamenskontoret var det ei dame som pekte meg videre til fakultetet faget ligger under. Der har jeg ikke vært enda.

 

Ble plutselig mye mer arbeid enn forventet dette. Regner med det er infoen på hjemmesiden til itgk som er feil? Kan ikke se for meg hvor det skal stå noe om fullført øvingsopplegg på studweb. Dette burde vel være helt standard greier. Stryk ifjor og meldt opp til faget igjen nå 1 år senere, kan ikke se for meg at øvingsopplegg ikke er automatisk oppdatert.

 

Takk for svar forresten folkens, noen her som har erfaring med fag med hjemme eksamen? Hvordan fungerer dette? Blir det plutselig veldig mange timer jobb med en stor oppgave midt i eksamensperioden til de andre fagene?

Endret av jatak
Lenke til kommentar

 

Send en mail til undass om godkjenning av øvingsopplegget i ITGK.

 

Har gjort det, fikk ikke noe svar. Så spurte jeg foreleser, som pekte meg videre til eksamenskontoret. På eksamenskontoret var det ei dame som pekte meg videre til fakultetet faget ligger under. Der har jeg ikke vært enda.

 

Ble plutselig mye mer arbeid enn forventet dette. Regner med det er infoen på hjemmesiden til itgk som er feil? Kan ikke se for meg hvor det skal stå noe om fullført øvingsopplegg på studweb. Dette burde vel være helt standard greier. Stryk ifjor og meldt opp til faget igjen nå 1 år senere, kan ikke se for meg at øvingsopplegg ikke er automatisk oppdatert.

 

Takk for svar forresten folkens, noen her som har erfaring med fag med hjemme eksamen? Hvordan fungerer dette? Blir det plutselig veldig mange timer jobb med en stor oppgave midt i eksamensperioden til de andre fagene?

 

 

Har sendt deg en PM.

Lenke til kommentar
Det står ikke på Studweb at man har godkjent øvingsopplegg lenger. Hvis du vil ha bekreftelse på at du har det, ta kontakt med eksamenskontoret.

 

Edit: Verken undasser, vitasser, faglærere eller noen andre kan sjekke at du har godkjent øvingsopplegg.

 

 

På alle mine fag på Studweb står det øvingsopplegg, prosjektoppgaver og liknende:

 

post-49706-0-14386800-1410730143_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...