Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føler det nesten må være noe slikt ja!

 

Må være et av de bedre prosjektene noen sinne.

 

Beskrivelsen av prosjektet er den reneste form av sannhet.

 

This is a command line tool that aims to replace the most noodle-bending counter-intuitive application ever made: ItsLearning.com.

 

 

Får bare

module.js:338
throw err;
^
Error: Cannot find module 'cli'
at Function.Module._resolveFilename (module.js:336:15)
at Function.Module._load (module.js:278:25)
at Module.require (module.js:365:17)
at require (module.js:384:17)
at Object.<anonymous> (/home/br/.node/lib/node_modules/itslearningcli/cli.js:4:19)
at Module._compile (module.js:460:26)
at Object.Module._extensions..js (module.js:478:10)
at Module.load (module.js:355:32)
at Function.Module._load (module.js:310:12)
at Function.Module.runMain (module.js:501:10)


Når jeg forsøker å kjøre f.eks its -h etter å ha installert :(

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Takk for svar, gjort begge deler men får samme feil. Får google litt. Skulle gjerne hatt its learning i terminalen :)

Edit: Æsj, ingenting går. Har installert cli og cli-table manuelt men får Error: Cannot find module 'cli'

Edit: Løser seg ved å kjøre sudo npm install cli -g

Så må en kjøre its -s ved første kjøring. Under driver må en skrive "NTNU". Dokumentasjonen kan jobbes lit med, men fett nok program! :)

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Hvor nazi skal man være på å underkjenne for sene øvinger? Jeg henter øvingene et par timer etter fristen, og da får jeg noen sene besvarelser i fanget. De måtte jeg beklagevis underkjenne i og med at jeg ikke visste hvor lenge etter fristen de ble levert.

 

Bruker dere andre studasser å hente øvingene en dag etter fristen for å unngå det, eller anser dere en deadline for å være en deadline? Passer meg ganske bra å bare rette øvingene der og da, men ser også at det er en smule strengt.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke studass lenger, men jeg henta de aldri på sekundet. Henta de vel alt fra 5 minutter til flere dager etter fristen. Personlig synes jeg at en frist er en frist, men så kan man jo være litt fleksibel også. Hvis noen sa i fra eller spurte om de kunne levere seint sa jeg ofte ja.

 

Det er en ting å være litt streng på frister, det blir noe helt annet hvis man ikke har forståelse for at av og til så skjer det ting.

 

Litt streng, men ikke urimelig. Man vil jo at studass-barna skal komme seg gjennom opplegget og gjøre det bra. Man bry seg jo faktisk litt om de. Sånn tenker iallefall jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er jeg studass for første gang. Personlig varierer det på humøret. Om sene øvinger medfører at jeg må plukke frem et gammelt LF, så godkjenner jeg, men jeg gidder ikke å rette. Jeg mener at det er verken studassen eller øvingsopplegget sitt ansvar å forberede studentene til eksamen. Hvorvidt de vil ta øvingsopplegget seriøst er opp til de selv imo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jeg studass for første gang. Personlig varierer det på humøret. Om sene øvinger medfører at jeg må plukke frem et gammelt LF, så godkjenner jeg, men jeg gidder ikke å rette. Jeg mener at det er verken studassen eller øvingsopplegget sitt ansvar å forberede studentene til eksamen. Hvorvidt de vil ta øvingsopplegget seriøst er opp til de selv imo.

 

Jeg er studass i Fysikk for ikke-fysikere (altså andre sivinger), og vi diskuterte en del fram og tilbake med professoren i faget om nettopp dette, og kom fram til akkurat det: øvingene er der som en oppfordring til å lære seg deler av pensum, for at NTNU som universitet skal oppfordre til å jobbe med faget før skippertaksperioden. Hva gjør det oss om studentene får godkjent øvinger som er levert litt over fristen? Eventuelt om de koker øvinger? Å være streng og å gjøre øvingssystemet vanskeligere og mer firkantet går stort sett kun ut over de studentene som ønsker å gjøre en innsats i faget - de som ønsker å sluntre unna på et eller annet vis kommer til å få det til uansett.

 

Jeg er for å sette opp et regelverk for så å egentlig drite litt i det, slik at vi gir studentene rammer vi ønsker de skal følge, men ikke gjør ting vanskelig for dem bare for å gjøre ting vanskelig for dem. (Det vil så klart si innenfor grenser, om du kommer med øving 1-4 etter fristen for øving 5 er det ganske useriøst, men har opplevd det òg)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig.

 

Nå skal det sies at jeg faktisk hadde en studass som ikke møtte opp i 3-4 øvingstimer, og som underkjente den 8 øvingen jeg skulle ha godkjent (som var øving nr.11) to døgn over fristen. Da ble jeg ganske daff. Men slike problemer skal ikke ramme en ekte NTNU-student uansett, såeh, ja.

Lenke til kommentar

 

Nå er jeg studass for første gang. Personlig varierer det på humøret. Om sene øvinger medfører at jeg må plukke frem et gammelt LF, så godkjenner jeg, men jeg gidder ikke å rette. Jeg mener at det er verken studassen eller øvingsopplegget sitt ansvar å forberede studentene til eksamen. Hvorvidt de vil ta øvingsopplegget seriøst er opp til de selv imo.

 

Jeg er studass i Fysikk for ikke-fysikere (altså andre sivinger), og vi diskuterte en del fram og tilbake med professoren i faget om nettopp dette, og kom fram til akkurat det: øvingene er der som en oppfordring til å lære seg deler av pensum, for at NTNU som universitet skal oppfordre til å jobbe med faget før skippertaksperioden. Hva gjør det oss om studentene får godkjent øvinger som er levert litt over fristen? Eventuelt om de koker øvinger? Å være streng og å gjøre øvingssystemet vanskeligere og mer firkantet går stort sett kun ut over de studentene som ønsker å gjøre en innsats i faget - de som ønsker å sluntre unna på et eller annet vis kommer til å få det til uansett.

 

 

Noe av poenget med øvingssystemet, i tillegg til å hjelpe studentene, er den sammfunnsøkonomiske besparelsen fra NTNU sin side. Ved å sette et minimumskrav for å ta eksamen, stryker færre av de som tar eksamen, og man unngår dermed unødvendig sysselsetting i forbindelse med eksamenene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et annet poeng er at man må forstå at en frist er en frist i det virkelige liv. Vet at det er klisje eksempel; men det hjelper ikke å komme 5 min for sent hvis toget er kjørt. Jeg er for forståelse, og godkjenner alltid litt sene øvinger hvis det ble gitt beskjed om det på forhånd, men samtidig synes jeg at frister må respekteres. NTNU kan ikke fungere hvis folk ikke gjør det de skal når de skal.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

 

 

Nå er jeg studass for første gang. Personlig varierer det på humøret. Om sene øvinger medfører at jeg må plukke frem et gammelt LF, så godkjenner jeg, men jeg gidder ikke å rette. Jeg mener at det er verken studassen eller øvingsopplegget sitt ansvar å forberede studentene til eksamen. Hvorvidt de vil ta øvingsopplegget seriøst er opp til de selv imo.

 

Jeg er studass i Fysikk for ikke-fysikere (altså andre sivinger), og vi diskuterte en del fram og tilbake med professoren i faget om nettopp dette, og kom fram til akkurat det: øvingene er der som en oppfordring til å lære seg deler av pensum, for at NTNU som universitet skal oppfordre til å jobbe med faget før skippertaksperioden. Hva gjør det oss om studentene får godkjent øvinger som er levert litt over fristen? Eventuelt om de koker øvinger? Å være streng og å gjøre øvingssystemet vanskeligere og mer firkantet går stort sett kun ut over de studentene som ønsker å gjøre en innsats i faget - de som ønsker å sluntre unna på et eller annet vis kommer til å få det til uansett.

 

 

Noe av poenget med øvingssystemet, i tillegg til å hjelpe studentene, er den sammfunnsøkonomiske besparelsen fra NTNU sin side. Ved å sette et minimumskrav for å ta eksamen, stryker færre av de som tar eksamen, og man unngår dermed unødvendig sysselsetting i forbindelse med eksamenene.

 

... Men når øvingssystemet er et tungvint, kjipt og firkantet system med unødvendig store og kompliserte oppgaver ender det opp med at flere og flere koker mindre og mindre kritisk bare for å få lov til å ta eksamen.

 

Jeg har hatt fag hvor enkelte av øvingene praktisk talt var eksamensoppgaver bare at de byttet ut de eksamensrelevante 2x2-matrisene med 3x3-matriser med desimaltall, i noe som bare virket som et forsøk på å gjøre det vanskeligere å koke øvingene da det fortsatt ble mye arbeid for de som tenkte å koke fordi det tar så jævla lang tid å regne ut produktet av tre forskjellige matrisesummer (eller noe slikt). Det er når man ender opp på dette punktet jeg begynner å protestere, for da er ikke lengre poenget å sørge for at folk lærer, men å sørge for at man føler man må koke for å gjennomføre øvingssystemet uten å møte veggen (med mindre man faktisk er fulltidsstudent uten noen hobbyer på siden slik at man fint kan ta en 50-60timers uke den/de ukene alle fagene et semester har slike øvinger samtidig)

Da synes jeg det er bedre med eksamensrelevante oppgaver hvor matten kanskje heller er litt dummet ned slik at studentene kan fokusere på forståelsen og å skjønne hvordan likningene og systemene henger sammen og hvordan de kan ekstrapolere seg fram til hvordan de separate teoriene kan slås sammen til et overordnet pensum. Det vil ikke si at du skal unngå alt arbeidssomt, men bare unngå å legge inn mer arbeid og ekstra upraktiske verdier og uttrykk bare for å få øvingen til å ta lengre tid (så klart med mindre en hoveddel av faget handler om nettopp å jobbe ned kompliserte og kjipe uttrykk til noe mer forståelig og anvendbart).

 

Det er heller ingen som er tjent med å nekte å godkjenne en god øving bare fordi den var levert tidlig på en fredag i stedet for midnatt torsdag. Til og med i arbeidslivet finnes det forståelser for at frister ikke alltid kan overholdes, og når øvinger er noe så vilkårlig og "unødvendig" (ingen som faktisk skal bruke øvingsresultatene til noe), så skjønner jeg at fristene ikke prioriteres så godt. Spesielt i og med at mange studasser (de fleste?) henter ut øvingene en grei stund etter fristen uansett.

 

.. Men dette var vel teknisk sett bare en digresjon og rant fra min side, da jeg er litt frustrert med en del professorer som virker til å bare ville gjøre ting vanskelig for studentene i stedet for å tilrettelegge for læring. [/rant]

Endret av atb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Helt enig.

 

Nå skal det sies at jeg faktisk hadde en studass som ikke møtte opp i 3-4 øvingstimer, og som underkjente den 8 øvingen jeg skulle ha godkjent (som var øving nr.11) to døgn over fristen. Da ble jeg ganske daff. Men slike problemer skal ikke ramme en ekte NTNU-student uansett, såeh, ja.

Rapporterte noen han til professoren?

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

Nå er jeg studass for første gang. Personlig varierer det på humøret. Om sene øvinger medfører at jeg må plukke frem et gammelt LF, så godkjenner jeg, men jeg gidder ikke å rette. Jeg mener at det er verken studassen eller øvingsopplegget sitt ansvar å forberede studentene til eksamen. Hvorvidt de vil ta øvingsopplegget seriøst er opp til de selv imo.

 

Det er så bullshit som du kan få det. Hele poenget med et fag er å forberede noen til å ta en eksamen, å lære studentene noe. Øvingene er der for å gi læringsutbytte og det er helt klart at øvings systemet er viktig for å lære.

 

Du som studass får betalt av NTNU for å hjelpe andre med øvinger og hjelpe til med å lære de et fag. Du er ikke bare en maskin som skal spytte ut godkjent eller ikke godkjent. Når du tar på deg en studass jobb så tar du på deg et ansvar. Du er i aller høyeste grad ansvarlig for å forberede studentene til eksamen. Skjerpings.

 

 

 

Den tog analogien er så teit at jeg får vondt, hvis du ikke klarer å skjønne at det er forskjell på en tog-tabell og et øvingssystem ja da er det ikke rart at du får øvingene dine underkjent. Frister er frister, helt klart. Det er viktig at man lærer seg å overholde frister, men det er også viktig at man lærer seg å ha medfølelse og forståelse for andres situasjon. Tror du kan ha godt av å innse at du er studass for mennesker, ikke tog.

Endret av Flin
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Pleide konsekvent å hente øvingene på fredag morgen, selv om fristene pleide å være onsdag/tirsdag/torsdag whatever. Jeg sa til mine at jeg hentet dem da, og retter dem over helgen, leverte de senere enn dette godkjente jeg ikke øvingen. Fungerte greit for de fagene jeg var studass i, fikk ikke inn en øving for sent.

 

En annen klassisker er å være hard på rettingen de to første øvingene. Da gjorde hvertfall mine en bedre jobb med øvingene. Såfremt jeg fikk inn øvingene og det var lagt ned et arbeid i øvingen godkjente jeg.

 

Men ja, koking og øvinger er jo ett hett tema på NTNU. Får se hva som skjer fremmover, studasser skal jo fjernes til fordel for læringsassistenter (altså med LAOS)

Lenke til kommentar

 

Den tog analogien er så teit at jeg får vondt, hvis du ikke klarer å skjønne at det er forskjell på en tog-tabell og et øvingssystem ja da er det ikke rart at du får øvingene dine underkjent. Frister er frister, helt klart. Det er viktig at man lærer seg å overholde frister, men det er også viktig at man lærer seg å ha medfølelse og forståelse for andres situasjon. Tror du kan ha godt av å innse at du er studass for mennesker, ikke tog.

Tror du blander min post med haakons her. Jeg skrev tydelig at det er viktig å ha forståelse og at jeg godkjenner sene øvinger hvis de kommer med forklaring. Men man kan ikke forvente å ignorere frister og komme seg unna med det hver gang, dernest kom tog-analogien inn.

 

når det angår retting, når du har 35 øvinger som skal rettes må man bruke et "til-retting" system der man bruker tid på de som bryr seg, og godkjenner/ikke-godkjenner resten. Er umulig å bruke 10 min på hver øving.

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

 

 

Den tog analogien er så teit at jeg får vondt, hvis du ikke klarer å skjønne at det er forskjell på en tog-tabell og et øvingssystem ja da er det ikke rart at du får øvingene dine underkjent. Frister er frister, helt klart. Det er viktig at man lærer seg å overholde frister, men det er også viktig at man lærer seg å ha medfølelse og forståelse for andres situasjon. Tror du kan ha godt av å innse at du er studass for mennesker, ikke tog.

Tror du blander min post med haakons her. Jeg skrev tydelig at det er viktig å ha forståelse og at jeg godkjenner sene øvinger hvis de kommer med forklaring, men man kan ikke forvente å ignorere frister og komme seg unna med det hver gang.

 

når det angår retting, når du har 35 øvinger som skal rettes må man bruke et "til-retting" system der man bruker tid på de som bryr seg, og godkjenner/ikke-godkjenner resten. Er umulig å bruke 10 min på hver øving.

 

Teknisk sett; du får betalt for 100 timer arbeid (I alle fall i alle fagene jeg har hatt). Dersom alle 35 leverer 10 øvinger hver(du får sansyneligvis ikke over 9 øvinger fra hver person i snitt), og du faktisk bruker 10 min på hver eneste øving (be om at de som ønsker grundig retting skriver det på øvingen sin så slipper du unødvendig arbeid for de som ikke bryr seg), samt 2 timer på hver øving i veiledning og en time forberedelse til hver øving, så blir det 60 timer til retting og 39 timer på veiledning og forberedelse, dvs akkurat det du får betalt for. Jeg vet vi tar studassjobbene nettopp fordi vi får betalt for flere timer enn vi jobber, men ikke si det er "umulig" å jobbe den tiden du faktisk får betalt for, det er faktisk bare tull. Det er snakk om en 16% stilling, det er ikke verre enn det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Neida, er ganske sikker på at det var du som skrev om tog. Klart den posten er ikke så urimelig i seg selv, men var allerede i rante-humør etter det tullet haakon1 skrev.

 

Man må bruke den tiden man trenger, men retting tar som regel ikke så lang tid. Folk får til det meste, spesielt hvis man engasjerer seg litt for å få de til å gå i øvingstimer og hjelper de der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...