Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

 

Tror det er et krav på VGS. Kan hende det blandes?

 

Neh..

Jeg fikk det en gang på høgskolen og jeg vet om flere som har fått det på NTNU (emil).

 

 

Nå er det vel andre gang i denne tråden at du blander høgskolen og universitetet NTNU, tro det eller ei men dette er to forskjellige ting med to helt forskjellige system.

 

(...)

.. Men dette var vel teknisk sett bare en digresjon og rant fra min side, da jeg er litt frustrert med en del professorer som virker til å bare ville gjøre ting vanskelig for studentene i stedet for å tilrettelegge for læring. [/rant]

 

Helt enig med det du skriver. Synd å påtrenge et fastlåst øvingssystem på universitetsstudenter. Folk lærer forskjellig, og for min del er det å sitte å knote med spesifikke oppgaver, bruke mye tid på matriseoperasjoner o.l ikke den beste måten å lære på. Ideelt sett jobber jeg med å skrive sammendrag av kapitlene i boka - men når man har øvinger som skal inn tirsdag, onsdag, torsdag osv så blir det lite tid til det. Litt syting men.

 

 

Ellers er jeg helt enige med de over her - øvingssystemet blir bare værre når det blir utnyttet av studasser til å være helt anale i reglene. Som nevnt er man ikke en rettemaskin men en assistent som skal bidra til læring.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Den tog analogien er så teit at jeg får vondt, hvis du ikke klarer å skjønne at det er forskjell på en tog-tabell og et øvingssystem ja da er det ikke rart at du får øvingene dine underkjent. Frister er frister, helt klart. Det er viktig at man lærer seg å overholde frister, men det er også viktig at man lærer seg å ha medfølelse og forståelse for andres situasjon. Tror du kan ha godt av å innse at du er studass for mennesker, ikke tog.

Tror du blander min post med haakons her. Jeg skrev tydelig at det er viktig å ha forståelse og at jeg godkjenner sene øvinger hvis de kommer med forklaring, men man kan ikke forvente å ignorere frister og komme seg unna med det hver gang.

 

når det angår retting, når du har 35 øvinger som skal rettes må man bruke et "til-retting" system der man bruker tid på de som bryr seg, og godkjenner/ikke-godkjenner resten. Er umulig å bruke 10 min på hver øving.

 

Teknisk sett; du får betalt for 100 timer arbeid (I alle fall i alle fagene jeg har hatt). Dersom alle 35 leverer 10 øvinger hver(du får sansyneligvis ikke over 9 øvinger fra hver person i snitt), og du faktisk bruker 10 min på hver eneste øving (be om at de som ønsker grundig retting skriver det på øvingen sin så slipper du unødvendig arbeid for de som ikke bryr seg), samt 2 timer på hver øving i veiledning og en time forberedelse til hver øving, så blir det 60 timer til retting og 39 timer på veiledning og forberedelse, dvs akkurat det du får betalt for. Jeg vet vi tar studassjobbene nettopp fordi vi får betalt for flere timer enn vi jobber, men ikke si det er "umulig" å jobbe den tiden du faktisk får betalt for, det er faktisk bare tull. Det er snakk om en 16% stilling, det er ikke verre enn det.

 

Regnestykket ditt er i overkant optimistisk (med mindre det er snakk om et jallafag). 4 timer til øvingtime + forberedelse i snitt, 1.5-3 timer på retting av øvinger (spørs hvor mange vil ha tilbake rettet) og roughly ≈ 1 time på miscaullous (mail kommunikasjon, hente og levere øvinger, lete opp og legge til studenter, godkjenne/ ikke godkjenne, passe på at folk ikke henger bak osv.) gjør at jeg jobber for det jeg lønnes i uka.

 

Å prøve å rette samtlige øvinger gjorde jeg første gangen: Da var det over 30 øvinger med 10 oppgaver i hver, og jeg brukte nærmere 5 timer på det. Helt uaktuelt å gjenta det. Funker egentlig langt bedre for både studass og student at de som vil ha en øving rettet bare skriver "til retting".

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

 

 

Tror det er et krav på VGS. Kan hende det blandes?

 

Neh..

Jeg fikk det en gang på høgskolen og jeg vet om flere som har fått det på NTNU (emil).

 

 

Nå er det vel andre gang i denne tråden at du blander høgskolen og universitetet NTNU, tro det eller ei men dette er to forskjellige ting med to helt forskjellige system.

 

 

Blander?

 

Jeg ble anklaget for å snakke om VGS, så da fant jeg det relevant at jeg har opplevd dette på to andre høyere institusjoner. BÅDE universitet og høyskole.

Lenke til kommentar

 

 

Tror det er et krav på VGS. Kan hende det blandes?

 

Neh..

Jeg fikk det en gang på høgskolen og jeg vet om flere som har fått det på NTNU (emil).

 

 

Nå er det vel andre gang i denne tråden at du blander høgskolen og universitetet NTNU, tro det eller ei men dette er to forskjellige ting med to helt forskjellige system.

 

(...)

.. Men dette var vel teknisk sett bare en digresjon og rant fra min side, da jeg er litt frustrert med en del professorer som virker til å bare ville gjøre ting vanskelig for studentene i stedet for å tilrettelegge for læring. [/rant]

 

Helt enig med det du skriver. Synd å påtrenge et fastlåst øvingssystem på universitetsstudenter. Folk lærer forskjellig, og for min del er det å sitte å knote med spesifikke oppgaver, bruke mye tid på matriseoperasjoner o.l ikke den beste måten å lære på. Ideelt sett jobber jeg med å skrive sammendrag av kapitlene i boka - men når man har øvinger som skal inn tirsdag, onsdag, torsdag osv så blir det lite tid til det. Litt syting men.

 

 

Ellers er jeg helt enige med de over her - øvingssystemet blir bare værre når det blir utnyttet av studasser til å være helt anale i reglene. Som nevnt er man ikke en rettemaskin men en assistent som skal bidra til læring.

 

Altså selv om du mener at du lærer bra ved å skrive sammendrag av kapitlene og slikt, må du likevel gjøre en god del oppgaver for å få det drillet inn (og, for min del, for å virkelig forstå stoffet). Hvis du ikke kan matriseoperasjonene så bruker du lang tid på dem, og vil fortsette å bruke lang tid på dem uansett hvor mange sammendrag du skriver. Jeg synes at obligatoriske øvinger er et definitvt plus (sålenge oppgavene ikke er useriøse).

Endret av Shushi
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Den tog analogien er så teit at jeg får vondt, hvis du ikke klarer å skjønne at det er forskjell på en tog-tabell og et øvingssystem ja da er det ikke rart at du får øvingene dine underkjent. Frister er frister, helt klart. Det er viktig at man lærer seg å overholde frister, men det er også viktig at man lærer seg å ha medfølelse og forståelse for andres situasjon. Tror du kan ha godt av å innse at du er studass for mennesker, ikke tog.

Tror du blander min post med haakons her. Jeg skrev tydelig at det er viktig å ha forståelse og at jeg godkjenner sene øvinger hvis de kommer med forklaring, men man kan ikke forvente å ignorere frister og komme seg unna med det hver gang.

 

når det angår retting, når du har 35 øvinger som skal rettes må man bruke et "til-retting" system der man bruker tid på de som bryr seg, og godkjenner/ikke-godkjenner resten. Er umulig å bruke 10 min på hver øving.

 

Teknisk sett; du får betalt for 100 timer arbeid (I alle fall i alle fagene jeg har hatt). Dersom alle 35 leverer 10 øvinger hver(du får sansyneligvis ikke over 9 øvinger fra hver person i snitt), og du faktisk bruker 10 min på hver eneste øving (be om at de som ønsker grundig retting skriver det på øvingen sin så slipper du unødvendig arbeid for de som ikke bryr seg), samt 2 timer på hver øving i veiledning og en time forberedelse til hver øving, så blir det 60 timer til retting og 39 timer på veiledning og forberedelse, dvs akkurat det du får betalt for. Jeg vet vi tar studassjobbene nettopp fordi vi får betalt for flere timer enn vi jobber, men ikke si det er "umulig" å jobbe den tiden du faktisk får betalt for, det er faktisk bare tull. Det er snakk om en 16% stilling, det er ikke verre enn det.

 

Regnestykket ditt er i overkant optimistisk (med mindre det er snakk om et jallafag). 4 timer til øvingtime + forberedelse i snitt, 1.5-3 timer på retting av øvinger (spørs hvor mange vil ha tilbake rettet) og roughly ≈ 1 time på miscaullous (mail kommunikasjon, hente og levere øvinger, lete opp og legge til studenter, godkjenne/ ikke godkjenne, passe på at folk ikke henger bak osv.) gjør at jeg jobber for det jeg lønnes i uka.

 

Å prøve å rette samtlige øvinger gjorde jeg første gangen: Da var det over 30 øvinger med 10 oppgaver i hver, og jeg brukte nærmere 5 timer på det. Helt uaktuelt å gjenta det. Funker egentlig langt bedre for både studass og student at de som vil ha en øving rettet bare skriver "til retting".

 

Det spørs helt på hvordan du definerer retting, tror jeg. Jeg bruker se over om elevene har fått riktig svar vha god fremgangsmåte, dersom de har det gir jeg dem en "r" eller noe, dersom de har gjort noe rart finner jeg første plassen de har tullet, og skriver "<-- dette stemmer ikke, se LF for riktig fremgangsmåte eller be om forklaring i veiledningstime".

I fysikk var det typisk 5ish oppgaver og det tar ca 2 min per oppgave i snitt (aka 10min per øving) dersom elevene hadde gjort noe riv ruskende galt hele veien, 2 min totalt dersom det var riktig hele veien. Jeg satt altså totalt ca 1-3 timer per øving avhengig av hvor vanskelig den var (og dermed hvor mange feil det var i øvingen), dette inkluderer henting, utlevering og å få hele greia inn i øvingssystemet. Dette inkluderer da òg at jeg hadde 2-3 elever som skrev at de ønsket grundig retting og dermed fikk kommentarer og forklaringer flettet inn i øvingen sin der det var plass.

totalt altså 4-6 timer per øving, eller 50-70 timer totalt (mot slutten ble det færre øvinger da de som leverte alt fra starten sluttet å levere når de hadde 8 godkjente, og dermed enda mindre enn det jeg har forspeilet her)

 

Men så klart, alt avhenger jo av hvilket fag og hvor tungvindt professoren gjør det for elevene og studassene, kan jo hende at faget du veileder har 10siders øvinger hvor god retting medfører detaljlesing av hver eneste side, og i så fall er jo være erfaringer veldig lite sammenlignbare. Poenget er uansett at elevene har krav på tilbakemelding ut over bare godkjent/ikke godkjent (IIRC), og dermed bør du i alle fall peke på rett og feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå er jeg studass for første gang. Personlig varierer det på humøret. Om sene øvinger medfører at jeg må plukke frem et gammelt LF, så godkjenner jeg, men jeg gidder ikke å rette. Jeg mener at det er verken studassen eller øvingsopplegget sitt ansvar å forberede studentene til eksamen. Hvorvidt de vil ta øvingsopplegget seriøst er opp til de selv imo.

 

Det er så bullshit som du kan få det. Hele poenget med et fag er å forberede noen til å ta en eksamen, å lære studentene noe. Øvingene er der for å gi læringsutbytte og det er helt klart at øvings systemet er viktig for å lære.

 

Du som studass får betalt av NTNU for å hjelpe andre med øvinger og hjelpe til med å lære de et fag. Du er ikke bare en maskin som skal spytte ut godkjent eller ikke godkjent. Når du tar på deg en studass jobb så tar du på deg et ansvar. Du er i aller høyeste grad ansvarlig for å forberede studentene til eksamen. Skjerpings.

 

Jeg gir utfyllende tilbakemeldinger og møter selvfølgelig opp og veileder slik jeg skal. Om du reagerer på at jeg velger å konsekvent å godkjenne alt bryr jeg meg ikke særlig mye om. Jeg ser ingenting galt med dette, og jeg har vanskelig for å se hvordan det kan hjelpe en student å få en øving ikke-godkjent. Om den er levert etter fristen er det IKKE mitt ansvar om den skal godkjennes/rettes, med mindre de har varslet om det på forhånd.

 

Jeg formulerte meg litt dumt i forrige innlegg. Studentene får strengt tatt innrette seg etter fristene som settes. Dette betyr ikke at jeg ikke prøver oppriktig å hjelpe de som ikke får til øvingene, men du får bare bli sint for at jeg ikke konsekvent retter øvinger som leveres inn for sent.

Endret av Haakon1
Lenke til kommentar

Altså selv om du mener at du lærer bra ved å skrive sammendrag av kapitlene og slikt, må du likevel gjøre en god del oppgaver for å få det drillet inn (og, for min del, for å virkelig forstå stoffet). Hvis du ikke kan matriseoperasjonene så bruker du lang tid på dem, og vil fortsette å bruke lang tid på dem uansett hvor mange sammendrag du skriver. Jeg synes at obligatoriske øvinger er et definitvt plus (sålenge oppgavene ikke er useriøse).

Som du selv skriver er dette subjektivt. Nå vet jeg ikke om du har hatt matte 3 enda, men bare det å skrive matrisene om og om igjen tar veldig lang tid - uavhengig av om man kan operasjonene eller ikke. Siden det varierer fra person til person hvordan man lærer best vil det ikke det da være best å ikke ha obiligatoriske øvinger, så kan du få gjøre så mange oppgaver du vil, mens jeg kan skrive så mange sammendrag som jeg vil? Det er tross alt et universitet.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...