Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Er jakten på greie studiepoeng startet enda? Eller er det tabu å ta opp her? Etter UKA regner jeg kanskje med å ikke være den eneste som sånn halvveis forventer en aldri så liten baksmell :ph34r:

Ta sosialpsykologi. Jeg leste 2 dager før eksamen og fikk en D, så om du trenger billige studiepoeng er det et enkelt fag. Strengt tatt er flere av psykologifagene lette og dessuten uten øvingsopplegg.

Og siden du går kyb anbefaler jeg (elementær) diskret matematikk. Lett fag med mye nytte for innsatsen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker å søke et siving studie til neste år, og er veldig nysgjerrig på vanskelighetsgraden til de forskjellige fagene der. Hørte at inngangskravene er et dårlig utgangspunkt når det kommer til hvor hardt et studie er, ettersom det bare baserer seg på hvor ettertraktet det er. Noen som har en -ish ranking av siving studiene etter at man først kommer inn?

 

Vurderte å søke Kybernetikk, men en kompis sa det var et av de vanskeligste siving studiene, så blei litt redd. Også hørt at FysMat er tungt, stemmer dette?

 

Takk!

 

Alt er vel gjennomførbart, men selv om jeg ikke har noe annet å sammenlikne med, tror jeg det kan stemme at kyb er ganske vanskelig. Det er mye tung matte, noe jeg skulle ønske jeg hadde visst før jeg begynte, for jeg synes anvendelsen av matte er mye morsommere enn teori og analyse.

 

Synes også det virker litt som at når andre linjer har fag sammen med oss, for eksempel Marin teknikk har reguleringsteknikk sammen med oss (men vi har det i andre og de har det i tredje), og hvem det nå er som har Fluidmekanikk sammen med oss, da er det det vanskeligste faget de har det året. Mens vi har BARE de "vanskeligste fagene", føles det som.

 

MEN kyb er SUPERKULT. Det er det. Og man kan jobbe med nesten hva som helst. Og vi har en fantastisk bra linjeforening. Der gjør man jo selvsagt et valg, jeg valgte å være veldig sosialt engasjert og med i flere komiteer og være med på alt. Det er morsomt, men tar tid, hvis man velger bort det er det nok enklere å prioritere fagene og gjøre det bra. Men jeg anbefaler nå likevel å være med, for det er gøy og sosialt :) Og så deler vi jo linjeforening med elektro, som skifter navn til "Elektronisk systemDESIGN og INNOVASJON" nå, så det blir sikkert en overflod av jenter fra neste år :p

 

Så jeg ville ikke vært redd for å søke kyb jeg. Har du interessen så går det bra :)

 

edit: Leste at du ikke ELSKER matte men tar det greit. Vel. På VGS har du ikke egentlig sett snurten av utfordrende matte. På VGS kunne jeg kikke på kapittelsammendragene dagen før en prøve og få ca toppscore. Nå jobber jeg uhorvelig mye mer, og jeg stryker, stryker og stryker i mattefagene (mens de fagene som bygger på de samme mattefagene går helt greit. Analytisk/teoretisk matematikk is not my thing). Men problemet mitt var nok egentlig at jeg tok VGS så lett at jeg ikke trengte å lære meg å lære. Bare lær deg å lære, så går det helt fint :)

Endret av altura
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er jakten på greie studiepoeng startet enda? Eller er det tabu å ta opp her? Etter UKA regner jeg kanskje med å ikke være den eneste som sånn halvveis forventer en aldri så liten baksmell :ph34r:

Medienes publikum. 15 studiepoeng, ingen obligatorisk aktivitet og det gis tre oppgaver på eksamen (du skal kun gjøre en) som er slik at du kun trenger å lese på en tredjedel av pensum. Har du litt peiling på medier trenger du ærlig talt ikke lese noe for å stå (jeg snakker av erfaring).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Takk :)

Blir riktignok litt provosert når jeg tenker på hvor hardt vi på gløs jobber og sliter i forhold for 15 studiepoeng. Men vi får jo jobb etterpå, da.

 

Noen må jo slite litt på universitetet, ellers ville det vært for vanskelig å finne jobb i kassa på Rimi etter endt studie... ;)

Lenke til kommentar

Medienes publikum. 15 studiepoeng, ingen obligatorisk aktivitet og det gis tre oppgaver på eksamen (du skal kun gjøre en) som er slik at du kun trenger å lese på en tredjedel av pensum. Har du litt peiling på medier trenger du ærlig talt ikke lese noe for å stå (jeg snakker av erfaring).

 

Noen som vet om emner (som har lette/ingen øvinger) som har flervalgseksamen som MFEL1050 (Idrett), MFEL1010 (Medisin) eller HLS0001 (Helsepsykologi) som går i vårsem.

Endret av Chelsea4ever
Lenke til kommentar

 

Takk :)

Blir riktignok litt provosert når jeg tenker på hvor hardt vi på gløs jobber og sliter i forhold for 15 studiepoeng. Men vi får jo jobb etterpå, da.

 

LOLOLOLOLOLOLOL.

 

Hvor mye jobber du med skolen om dagen?

 

Bare for å ta denne diskusjonen for hundrede gang.

Lenke til kommentar

Tåpelig diskusjon. Gang på gang på gang på gang. Jeg kjenner mange på Dragvoll som jobber mye mer enn mange av mine venner på Gløshaugen, og jeg kjenner mange på Gløshaugen som jobber mye mer enn mange på Dragvoll. Også kjenner jeg mange på HiST som jobber mer enn mange på Dragvoll og Gløshaugen, og omvendt igjen. Jeg tror at alle som går for A eller B som snittkarakter jobber noenlunde like mye, uansett hvor de studerer..

 

Edit: Det vil jo alltid være forskjeller avhengig av hvilken linje det er snakk om og, så klart. Arbeidsmengden varierer utrolig mye fra linje til linje, både på Gløshaugen og Dragvoll.

Endret av Coffee Break
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan funker eksamenssykemelding? Må man skaffe seg dokumentasjon på at man var syk akkurat på eksamensdatoen det gjelder? Hvis man f.eks. er syk i en uke og går glipp av tre eksamener blir det plutselig veldig mange legebesøk...

Du kan søke om sykefravær for flere eksamener i en søknad. Du må dog levere søknad senest en uke etter første eksamen, så hvis en har tre på en uke så er det mulig å inkludere alle tre i søknaden/sykemeldingen. Hvis sykdommen er slik at man må melde forfall på flere eksamener, så skal det ikke være noe problem å få en legeattest på at en var syk i tidsrommet som spenner en eller flere eksamener. Hvis en er syk så lenge at det går over flere uker, altså eksamener som er med over en ukes mellomrom, så antar jeg du må søke to (eller flere) ganger, altså trenger en flere legeattester.
Lenke til kommentar

Jeg ser de stadig vekk på stoppene, men de velger sjeldent den bussen jeg er på. Kanskje de står og ser om folk går inn bak uten å pipe inn kortet eller noe? I alle fall har jeg sett de flere ganger, og jeg kom opp i høst. :)

 

Forøvrig tok jeg bussen ned fra eksamen på Dragvoll i dag, og det var tidenes koseligste bussjåfør. Han var god og rund og hadde kledd seg ut som nisse. Ikke sånn amerikansk jalla-nisse i rød filt, men ordenlig norsk husnisse, med strikkegenser, lue, selebukser og alt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...