Gå til innhold

Holgers lille NTNU-tråd | *Se første post for spørsmål om hybel*


HolgerL

Hvilket sted tilhører du?  

1 456 stemmer

  1. 1. Velg ett av alternativene

    • Dragvoll
      254
    • Gløshaugen
      1018
    • Annet
      202


Anbefalte innlegg

Jeg tror det stort sett er ganske lik vanskelighetsgrad. Både fysmat og kyb blir trykket frem av noen som krevende, men alle er relativt krevende. De første årene er det mange emner man har felles med de andre studiene, og da smelter det litt sammen. Om jeg skal tippe på noe, så må det være at nanoteknologi er noe av det som er vanskeligst å få gode karakterer i (da snakker jeg om emner som de ikke har felles med andre). Grunnen er at poenggrensene er så syke, og da kommer det mange veldig gode studenter på samme studie. Men det er noe som egentlig gjelder hele NTNU Gløshaugen. Det er stort sett de som var blant de desidert beste i sin klasse på videregående som ender opp her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør ikke velge studie ut fra vanskelighetsgraden, heller interesse. Synes jeg, da.

Jo takk for den innsikten i synspunktet ditt. Jeg derimot foretrekker å ha en oversikt over det studiet jeg tenker å bruke fem år av livet mitt på. Å annta at vanskelighetsgraden er hovedprioriteten min når jeg skal velge studie er ganske nedlatende synes jeg, da.

 

Kyb er gjennomførbart. Går selv i 4. Har ikke noe tro på at kyb er blant de tyngste.

Så lenge du liker matte er ikke kyb noe problem. Vurderer du siving så liker du nok matte.

Takk for den lettelsen. Kyb er uten tvil et av de studiene jeg synes høres fascinerende ut. Om jeg "liker" matte er vel en overdrivelse, men jeg tar det ganske greit.

 

Jeg tror det stort sett er ganske lik vanskelighetsgrad. Både fysmat og kyb blir trykket frem av noen som krevende, men alle er relativt krevende. De første årene er det mange emner man har felles med de andre studiene, og da smelter det litt sammen. Om jeg skal tippe på noe, så må det være at nanoteknologi er noe av det som er vanskeligst å få gode karakterer i (da snakker jeg om emner som de ikke har felles med andre). Grunnen er at poenggrensene er så syke, og da kommer det mange veldig gode studenter på samme studie. Men det er noe som egentlig gjelder hele NTNU Gløshaugen. Det er stort sett de som var blant de desidert beste i sin klasse på videregående som ender opp her.

Det du sier om nanoteknologi er det jeg også anntok i første omgang, at høyt karaktersnitt tiltrekker gode elever og dermed kan man krever mer av dem. Men da jeg brukte indøk som et eksempel på dette da jeg spurte en som går på NTNU sa han at indøk var et av de enkleste siving studiene på tross av inntakskravet.

Endret av Aue
Lenke til kommentar

Hva legger du i "vanskelig"? Kybernetikk er nok det mest matematisk krevende siv.ing.-studiet etter fysmat, så hvis du synes matematisk krevende fag er vanskelig er kybernetikk vanskelig.

 

Når det gjelder indøk er gjerne ikke alle fagene like krevende, men du "konkurrerer" mot personer som gjør helt vill innsats i studiet, både med tanke på å slå normalfordelingen og i arbeidsmarkedet. Jeg har fått inntrykk av at det er svært stor forskjell i gjennomsnittsinnsats på de ulike siv.ing.-studiene, med indøk på topp og f.eks. Datateknikk et godt stykke nede på listen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva legger du i "vanskelig"? Kybernetikk er nok det mest matematisk krevende siv.ing.-studiet etter fysmat, så hvis du synes matematisk krevende fag er vanskelig er kybernetikk vanskelig.

 

Når det gjelder indøk er gjerne ikke alle fagene like krevende, men du "konkurrerer" mot personer som gjør helt vill innsats i studiet, både med tanke på å slå normalfordelingen og i arbeidsmarkedet. Jeg har fått inntrykk av at det er svært stor forskjell i gjennomsnittsinnsats på de ulike siv.ing.-studiene, med indøk på topp og f.eks. Datateknikk et godt stykke nede på listen.

Tenkte nok mest på hvor mye tid jeg burde forvente å legge inn i skoledagen for å oppnå en over gjennomsnittet god karakter(B i snitt) på de forskjellige linjene. Det du sier om indøk er et godt poeng, det legges kanskje ikke bare vekt på det rent akademiske der, men også say nettverksbygging, kontakt med bedrifter og lignende? Hvar får det til å si at datateknikk er nede på listen?

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si noe generelt om "vanskelighetsgraden" på et studie, bl.a. ettersom folk synes forskjellige ting er vanskelig, i tillegg til at man ofte har flere valgmuligheter innenfor et gitt studieprogram som også kan ha veldig forskjellige sammensetninger av ting som teori vs. praksis, matte vs. funfacts osv.

 

Jeg ville ikke fokusert for mye på det og heller gjort som nevnt ovenfor her å velge det du synes er interessant. Siv.ing.-linjene er ikke så veldig forskjellige i vanskelighetsgrad uansett. :)

 

 

Som om siv.ing. skulle være en kompliment? :huh:

 

Det er da ikke bare bare å være senil-ingentinggjør! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som om siv.ing. skulle være en kompliment? :huh:

Jeg så en gang en episode av Big Bang Theory på TVN hvor Howard sier "I went to MIT for this...?". Teksteren, som antageligvis er en hipster med grunnfag i journalistikk, oversatt dette med: "Og dette gikk jeg på NTH for?". Dette fikk meg til å innse at siv.ing's havner rett under presten og bygdas lege i hierarkiet.

Video related:

http://www.youtube.com/watch?v=lXGDRrkaRgU

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vanskelighetsgrad og arbeidsbelastning er to forskjellige ting. Alle siv.ing-programmene ved NTNU har høy arbeidsbelastning (klart, også dette er jo til en viss grad subjektivt), men vanskelighetsgraden varierer mer, og kommer an på personlige forutsetninger og hvilke emner man tar (når man kommer så langt at man kan velge).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tenker å søke et siving studie til neste år, og er veldig nysgjerrig på vanskelighetsgraden til de forskjellige fagene der.

 

Som en av mange ingeniørstudenter, kan jeg fortelle deg at det er interessen din som gjør et fag vanskelig eller lett, så jeg syntes du bør velge det du vil tro er mest interessant.

 

Jo mer interessant du syntes noe er, jo mindre vil du ha lyst til å dytte rustne spikere inn i hovedpulsåra når du jobber -- når man kommer over fag som man syntes er dritkjedelig så kan jeg fortelle deg at man trenger voldsomme mengder motivasjon for å komme seg i gjennom det. Jeg syntes for eksempel sterkstrømfag eller kontrollteorifag med mye teoretisk matte er dørgende kjedelig, men om du introduserer meg til design av mikroprosessorer blir jeg mye mer interessert. Selv om jeg syntes det er vanskelig så vil jeg være mer interessert i å jobbe med det.

Endret av ahpadt
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg så en gang en episode av Big Bang Theory på TVN hvor Howard sier "I went to MIT for this...?". Teksteren, som antageligvis er en hipster med grunnfag i journalistikk, oversatt dette med: "Og dette gikk jeg på NTH for?". Dette fikk meg til å innse at siv.ing's havner rett under presten og bygdas lege i hierarkiet.

Oh, please. You don't even have a phd!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...