Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Nå er det vanskelig å være ærlig med seg selv om disse tingene. Jeg har prøvd å ligge på BMR på dager uten trening og 2xBMR dager med trening. Jeg er ikke avsindig glad i mat med mindre det er middagsmat så det kan jo hende at summa sumarum er jeg i underskudd over tid.

 

Hvordan merka du nedgang i styrken?

Du skal også ha dratt det temmelig langt og hardt for å være i nærheten av det jeg holdt på med. Vi snakker 0,5-1k kcal underskudd/dagen, tre helkroppsøkter, to-tre harde løpeturer, og to harde boksetreninger i uka over kanskje et halvt år. Så var et hardt kjør.

 

Er syv-åtte år sida nå, men slik jeg husker det, så sugde jeg rett og slett en dag. Klart, jeg hadde kjent på litt manglende energi noen ganger, men det kan jo alltids skje. Så den ikke helt komme, før det var bom stopp. Tok i hvert fall tre måneder med ingen/svært rolig trening før jeg begynte å komme tilbake.

 

Hvis du har trent og spist ~som normalt, tipper jeg det er noe forbigående som ordner seg av seg selv etter en periode med litt ro. Kan det kanskje hende at du har fått noe sykdom? Kanskje bakteriellt? Hadde det en gang, og da gikk jeg, fram til jeg fant det ut, og hangla på trening. Følte meg aldri stein syk, men var til stadighet noen tiprosentere redusert.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gir mening. Matthew Walker som er en veldig anerkjent professor og bla grunnleggeren av "Center for Human Sleep Science", hevder en natt med lite søvn kan gi omkring 30% dårligere ytelse. Dette er sikkert i verste tilfellet da, men jo flere dager med lite søvn, jo mer realistisk er det med såpass ytelsestap

Her om dagen sov jeg 2 timer om natta (midnattsol er no joke) og hadde en fantastisk økt. Vel... Dagen etterpå var jeg kognitivt og intuitivt ubrukelig. Så jeg kan se argumentet her. Delayed onset mind soreness? :p

 

Takk for tipset om professoren, skal sjekke ham ut nøyere!

Lenke til kommentar

Hvilke øvelser er det snakk om? Personlig så går alltid trykket ned i Benk og Militærpress når jeg er i underskudd, mens rygg og biceps kan holde seg nokså greit.

 

Jeg har også merket at til tider jeg er like svak i "touch and go" reps som reps med stopp (benk/militærpress), dette gir ikke mening, da jeg alltid har vært sterkere med førstnevnte og de aller fleste er vel det. Det føles ut som viljen, trykket og pushet er lagt på is eller ikke er samme som før.

 

Hvis det er søvn så bør det tas igjen? Sov bedre en periode å se om du kommer deg styrkemessig.

Opplever det stort sett i baseøvelser, mens høyrep øvelser øker jeg i. Pullups, dips, og andre KV øvelser finner jeg enda progresjon i. Med stabil kroppsvekt. Det forundrer meg en del.
Lenke til kommentar

Du skal også ha dratt det temmelig langt og hardt for å være i nærheten av det jeg holdt på med. Vi snakker 0,5-1k kcal underskudd/dagen, tre helkroppsøkter, to-tre harde løpeturer, og to harde boksetreninger i uka over kanskje et halvt år. Så var et hardt kjør.

 

Er syv-åtte år sida nå, men slik jeg husker det, så sugde jeg rett og slett en dag. Klart, jeg hadde kjent på litt manglende energi noen ganger, men det kan jo alltids skje. Så den ikke helt komme, før det var bom stopp. Tok i hvert fall tre måneder med ingen/svært rolig trening før jeg begynte å komme tilbake.

 

Hvis du har trent og spist ~som normalt, tipper jeg det er noe forbigående som ordner seg av seg selv etter en periode med litt ro. Kan det kanskje hende at du har fått noe sykdom? Kanskje bakteriellt? Hadde det en gang, og da gikk jeg, fram til jeg fant det ut, og hangla på trening. Følte meg aldri stein syk, men var til stadighet noen tiprosentere redusert.

Hmmm... Jeg har gjennom studiene full tilgang til å sjekke for bakterielle infeksjoner. En kjapp CRP med oppfølging burde gi svar her.

 

Tenker at som du foreslår, en uke treningsfri først. For så å teste formen, og da dra på med to uker og så rinse and repeat til man fungerer igjen?

Lenke til kommentar

Sannsynligvis irrelevant anekdote, men svakere gains, så nedgang i styrke, så nesten black outs av å trene som gjorde at jeg måtte avbryte øktene mine var forløperne før jeg ble akutt dårlig med diabetes type 1 (sykdomsdebut litt etter alderskurven). I ettertid ser jeg at det skyldtes for lite insulin, som umuliggjorde restitusjon og gains, før produksjonen sviktet fullstendig og det ble sykehusinnleggelse. Usikker på hvor lang tid det pågikk, men minst et par uker.

Som sagt, usannsynlig, men hvis du først tar en CRP, så er ikke en urinstix (glukose evt ketoner) og et blodsukker det dummeste å gjøre heller.

Endret av Roedthaarogfregner
Lenke til kommentar

Tenker det er gode ideer, Duf. Uten at jeg hverken er noen lege eller treningsautoritet, da. Men såpass har dere vel fått med dere på egenhånd :p

 

Ta en litt roligere periode og se om det hjelper. Hvis ikke: CRP og/eller lege.

 

Ps; jeg har lang historikk med å sove dårlig. Og selv om det er et hælvete, og det gjør treningene til et hælvete, har jeg aldri opplevd et dropp på 30-40% på grunn av søvnmangel. Selv om jeg har sovet ræv i tre uker på rappen, og med jevnt over dårlig kvalitet i flere måneder.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Søvnmangel og energistatus er iallafall to store faktor som en vet har en stor påvirkningskraft. Store variasjoner i form selv om alle andre variabler som søvn, kost etc er stort det samme er noe jeg (som alle) har opplevd; se på fotballspillere som får individuell oppfølging og skreddersydd kost- og søvnplan - også her klarer en å spille spekulært på banen en gang, for så å ikke få til noe ting neste gang. 

Personlig er det søvn der hvor skoen trykker for min del, og under 7-8 timer søvn = elendig dag på jobb og trening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurdert å "blacke ut" soverommet? Eventuelt sove med øyebind?

 

Her om dagen sov jeg 2 timer om natta (midnattsol er no joke) og hadde en fantastisk økt. Vel... Dagen etterpå var jeg kognitivt og intuitivt ubrukelig. Så jeg kan se argumentet her. Delayed onset mind soreness? :p

Takk for tipset om professoren, skal sjekke ham ut nøyere!

Lenke til kommentar

Sannsynligvis irrelevant anekdote, men svakere gains, så nedgang i styrke, så nesten black outs av å trene som gjorde at jeg måtte avbryte øktene mine var forløperne før jeg ble akutt dårlig med diabetes type 1 (sykdomsdebut litt etter alderskurven). I ettertid ser jeg at det skyldtes for lite insulin, som umuliggjorde restitusjon og gains, før produksjonen sviktet fullstendig og det ble sykehusinnleggelse. Usikker på hvor lang tid det pågikk, men minst et par uker.

 

Som sagt, usannsynlig, men hvis du først tar en CRP, så er ikke en urinstix (glukose evt ketoner) og et blodsukker det dummeste å gjøre heller.

God ide her og. Kan ta CRP og glukose av samme serum ja. Kan og kjøre en HBANC (glukose over tid) og se hva som vises der.
Lenke til kommentar

Vurdert å "blacke ut" soverommet? Eventuelt sove med øyebind?

Nei. Fordi at søvnproblemet kommer vel mest av at man aldri går å legger seg til en vettig tid.

 

Edit: ser ut som jeg svarer på mitt eget spørsmål her. Må vel få inn en rutine på soving selv om man føler seg lysvåken.

Endret av Dufen
Lenke til kommentar

En kanskje døende levemåte for mange i 2019 er å jobbe hardt fysisk og være lett aktiv gjennom store deler av dagen. Slik mange måtte før. Jeg sjauer og gjør mye fysisk til tider på mitt ENK, noen ganger sammen med styrketrening. Da kan man sove som en stein og sove på et blunk nærmest. Utrolig god følelse å sove slik.

Endret av cuberen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjører gult lys på både TV og mobil mot kvelden, skal vist ha effekt, men har ikke sammenliknet med og uten.

Har vurdert å anskaffe blålysfilerbriller, men klarer ikke finne noe på nettet om det skal ha noen merverdi kontra å skru ned blålys via software.

Fant noen rimelige på ali da, så koster ikke all verden å teste.

Lenke til kommentar

Har vurdert å anskaffe blålysfilerbriller, men klarer ikke finne noe på nettet om det skal ha noen merverdi kontra å skru ned blålys via software.

Fant noen rimelige på ali da, så koster ikke all verden å teste.

Fordelen med briller er at du slipper å laste ned blålysfilter på alle skjermene dine. TV, pc, telefon, tablets etc..

Lenke til kommentar

På jobben så ville de at jeg skulle skaffe meg databriller. Fikk de her om dagen og forventet ikke at brillene filtrerte bort så mye blålys. Både på mobil og dataen har jeg i tillegg på auto-nattlys modus fra kl 9 på kvelden. Vanskelig å måle, men føles som jeg sovner fortere nå kontra før jeg ble obs på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...