Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han PTen i videoen har fått det som øra flagrer av flere PT/bachelor i ernæring og noen idrettsfysiologer på instagram. Selvsagt tok han på seg offer-rollen og mente han ble både mobbet og uthengt: Flere valgte å tagge han med bilde/navn med en beskrivende tekst for hvorfor han ikke evner å se forskjell mellom bringebær og blåbær. Når han også nektet å fjerne original-videoen og ta til seg kritikken, så kan han heller ikke løpe unna ansvaret som medfølger ved å dele slikt humbug. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har ikke løfta siden søndag, og føler derfor virkelig at det er på tide å løfte i dag.

 

Men jeg er småsyk, har smelldiare og har grisevondt i øvre del av ryggen (oppsto etter gårsdagens løpetur). Jeg vurderer likevel sterkt å dra og trene. Det er lenge siden søndag.

 

Er det noen som kan fortelle meg at det har lite å si om jeg tar økta i dag eller i morra? At fire dager uten løfting, på deff, ikke er så ille? Jeg føler sterkt at jeg burde dra for å forsvare det lille jeg har av muskler.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Har ikke løfta siden søndag, og føler derfor virkelig at det er på tide å løfte i dag.

 

Men jeg er småsyk, har smelldiare og har grisevondt i øvre del av ryggen (oppsto etter gårsdagens løpetur). Jeg vurderer likevel sterkt å dra og trene. Det er lenge siden søndag.

 

Er det noen som kan fortelle meg at det har lite å si om jeg tar økta i dag eller i morra? At fire dager uten løfting, på deff, ikke er så ille? Jeg føler sterkt at jeg burde dra for å forsvare det lille jeg har av muskler.

Du skal holde deg og diareen hjemme så ikke alle andre også blir syk. End of discussion.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et irriterende godt poeng. Men sett bort fra det, da. Fire dager uten løfting på deff. Krise?

Nei, bedre å bli fresk som en fesk først.

Kunne tatt sykdomsdagene som en diet break, men nå har du jo allerede vært borte fra trening 4 dager.

Planlegg sykdomsperiodene bedre neste gang! ;)

 

13 timer i bil, 11 timer overtid og ikke trening på to dager. Helt magisk å trene i dag.

Ellers går vekten nedover, og begynner å titte frem litt blodårer og striations her og der :) Gøy.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trente rett etter frokost i dag, men føltes som at jeg hadde lavt blodsukker hele økten. Så måtte fint droppe intervalløkten jeg hadde planlagt på slutten, for det fantes ikke overskudd igjen. Dumt å ta intervallet i kveld, eller burde jeg heller vente til i morgen? =)

Lenke til kommentar

Drastisk tap i styrke. Hvor begynner man å lete etter feilkilder? Type 30-40% tap...

 

Har nylig hatt eksamenskjør og det er jo lyst døgnet rundt her nord så søvn har kanskje fått unnvike. Har enkelte økter hvor stanga kjennes ut som bare et kosteskaft men ellers er det jevnt tungt og progresjon ser treg ut.

 

Kan tap av søvn virkelig føre til så voldsomme svingninger?

Lenke til kommentar

Kjørt for hardt i det siste og/eller vært i underskudd?

 

Jeg har et par ganger gått på en smell tilsvarende det du beskriver. Dette etter et halvt år med underskudd og hard og mye trening. Til slutt gikk det rakt til helvete, og jeg droppa ~30-40%.

Endret av Bjarnemann
Lenke til kommentar

Kjørt for hardt i det siste og/eller vært i underskudd?

 

Jeg har et par ganger gått på en smell tilsvarende det du beskriver. Dette etter et halvt år med underskudd og hard og mye trening. Til slutt gikk det rakt til helvete, og jeg droppa ~30-40%.

Nå er det vanskelig å være ærlig med seg selv om disse tingene. Jeg har prøvd å ligge på BMR på dager uten trening og 2xBMR dager med trening. Jeg er ikke avsindig glad i mat med mindre det er middagsmat så det kan jo hende at summa sumarum er jeg i underskudd over tid.

 

Hvordan merka du nedgang i styrken?

Lenke til kommentar

Drastisk tap i styrke. Hvor begynner man å lete etter feilkilder? Type 30-40% tap...

 

Har nylig hatt eksamenskjør og det er jo lyst døgnet rundt her nord så søvn har kanskje fått unnvike. Har enkelte økter hvor stanga kjennes ut som bare et kosteskaft men ellers er det jevnt tungt og progresjon ser treg ut.

 

Kan tap av søvn virkelig føre til så voldsomme svingninger?

 

Det gir mening. Matthew Walker som er en veldig anerkjent professor og bla grunnleggeren av "Center for Human Sleep Science", hevder en natt med lite søvn kan gi omkring 30% dårligere ytelse. Dette er sikkert i verste tilfellet da, men jo flere dager med lite søvn, jo mer realistisk er det med såpass ytelsestap

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Hvilke øvelser er det snakk om? Personlig så går alltid trykket ned i Benk og Militærpress når jeg er i underskudd, mens rygg og biceps kan holde seg nokså greit.

 

Jeg har også merket at til tider jeg er like svak i "touch and go" reps som reps med stopp (benk/militærpress), dette gir ikke mening, da jeg alltid har vært sterkere med førstnevnte og de aller fleste er vel det. Det føles ut som viljen, trykket og pushet er lagt på is eller ikke er samme som før. 

 

Hvis det er søvn så bør det tas igjen? Sov bedre en periode å se om du kommer deg styrkemessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...