Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Kjøpt meg ny GPS-klokke (den gamle ville ikke lade lenger). Denne er litt mer moderne, viser antall skritt og har håndleddspuls. Ligget på gjennomsnittlig 18k skritt om dagen og 41-42 i hvilepuls. Hvor nøyaktig dette er kan jo diskuteres, men veldig artig! (elsker stats)

 

Wow, sinnsyk hvilepuls! :)

Er i gang med å senke min egen nå, så er spent å se hva jeg får til frem til jul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hoftene er så stive at jeg ikke klarer å sette meg ned på en solseng engang. Gikk fra null problemer til stiv som faen på ett år. Selv med minimal trening.

 

Manuellterapauten har gitt meg treningsøvelser. At det skal hjelpe har jeg liten tro på.

Prøv å bruk dei meir i kvardagen. Det har langt betre effekt å ta ein knebøy kvar gong du skal plukke noko opp frå golvet enn å gjere det ein halvtime tre gonger i veka på trening. Tøying har eg ikkje så veldig god erfaring med sjølv heller. Etter mi meining er den beste måten å utføre rørsla oftare, men utan belastning. Det er sjølvsagt ein del genetikk ute og går òg, der ein austeuropear ofte har ein betre beinstruktur for knebøy enn ein skotte, men eg vil påstå at ein viktig til at dei som har god hofterørsle faktisk har det, er fordi dei brukar den. I eit typisk norsk liv er ikkje den rørsla spesielt ofte i bruk.

 

I tillegg bør du prøve deg fram med beinstilling. Med feil beinstilling har eg ikkje sjanse til å gå spesielt langt ned i knebøy utan at ryggen må svikte. Om eg startar litt breitt med beina vinkla utover og går sakte nedover utan å la ryggen svikte, så når eg til slutt eit punkt der det strammar i hofter eller bein. I den posisjonen kan eg justere litt på beinstillingen, enten breidde, vinkel eller begge delar, og kjenne at del løsna opp og eg kjem lengre ned. Så når eg kanskje eit nytt punkt der det strammar til, så kanskje eg må justere litt meir. Til slutt vil det stoppe uansett, men med riktig beinstilling kjem eg mykje lengre ned enn med feil.

 

Prøv med beina vinkla ganske godt utover. Gjerne forbi 45 grader. Om du ser på bilete av austeuropearar i knebøy så har dei ofte beina vinkla ganske mykje utover. Dette er sjølvsagt individuelt og nokon fungerer betre med føttene vinkla mindre utover.

 

Oppsummering: Finn beinstillingen som gjev deg god mobilitet og ta knebøy heile dagen. Bruk hoftene når du skal ned og opp frå ein stol eller toalettet.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hoftene er så stive at jeg ikke klarer å sette meg ned på en solseng engang. Gikk fra null problemer til stiv som faen på ett år. Selv med minimal trening.

 

Manuellterapauten har gitt meg treningsøvelser. At det skal hjelpe har jeg liten tro på.

Du trenger en som har litt peiling til å instruere deg litt innen kjernemuskulatur, muskelbruk generelt og biomekanikk.

Ikke nødvendigvis at en "terapeut" kan fortelle deg dette, ei heller tekst og trøst i denne tråden.

 

Jeg har selv sett din knebøy (for et års tid siden) og det er ikke rart at du har vondt - det er snarere helt naturlig at du får vondt av styrketrening.

Du regelrett spurte stanga den gang om den kunne få lov til å gjøre deg vondt.

 

Beklager at jeg blir litt rett på sak her, men når du har klaget over dette problemet over flere år er det på sin plass at noen forteller det til deg - for ditt eget beste :)

 

Det nytter desverre ikke å komme hit til tråden og fortelle at du har vondt.

Invester litt i dette eller kutt det ut er mitt tips.

 

Eventuelt, er du i Halden en dag skal jeg med glede gjøre et forsøk på å hjelpe deg - og jeg ville aldri kreve noe tilbake for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Zeph: Tusen takk for svar langt svar. Skal prøve på det :)

Jeg synes alt var bra når jeg var i syden. Varme. Mye gåing. Også gikk jeg i stranden nesten hver dag. Ingen vondt og hoften kjentes myk ut.

 

 

Countryman: Knebøy har jeg ikke trent siden.

 

Har droppet knebøy. Har holdt meg til markløft og benkpress som eneste baseøvelsene siste året. Så det har gått i det og isolasjonsøvelser for overkropp og sykling. Jeg søker ingen trøst. Jeg har ikke klaget over hoften i flere år, jeg fikk dette først etter kiropraktor og fysio i fjor eller var det for to år siden, husker ikke.

 

Hvem kan instruere da? PT?

Lenke til kommentar

Countryman: Knebøy har jeg ikke trent siden.

 

Har droppet knebøy. Har holdt meg til markløft og benkpress som eneste baseøvelsene siste året. Så det har gått i det og isolasjonsøvelser for overkropp og sykling. Jeg søker ingen trøst. Jeg har ikke klaget over hoften i flere år, jeg fikk dette først etter kiropraktor og fysio i fjor eller var det for to år siden, husker ikke.

 

Hvem kan instruere da? PT?

Jeg er kurset i nettopp dette - trening uten smerter gjennom mangfoldige timer hos Sandvik, men også via AFPT.

 

Det er nettopp derfor det er så frustrerende å lese det samme om og om igjen, uten mulighet til å kunne hjelpe.

(jo, du har nevnt treningssmerter over en lengre periode).

 

Så det er opp til deg :)

Kanskje det ikke fungerer, men det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Jeg er kurset i nettopp dette - trening uten smerter gjennom mangfoldige timer hos Sandvik, men også via AFPT.

 

Det er nettopp derfor det er så frustrerende å lese det samme om og om igjen, uten mulighet til å kunne hjelpe.

(jo, du har nevnt treningssmerter over en lengre periode).

 

Så det er opp til deg :)

Kanskje det ikke fungerer, men det er verdt et forsøk.

 

Driv du med rettleiing og "PT"-greier hands-on eller går alt over internett?

 

Lami: Mtp. utfordringane du har hatt så kan det kanskje vere nyttig med rettleiing av nokon med peiling. Spesielt knebøy og markløft kan sende deg ut på eit dårleg leie om du gjer ting feil. Kanskje er kroppen dårleg bygd for vanleg markløft og sumo fungerer betre. Kanskje ingen av dei er noko poeng i i det heile tatt.

 

Uansett så meiner eg at det å bevege seg i knebøy er positivt, enn så lenge du ikkje har belastning involvert eller utfører det så feil at det gjer meir skade enn nytte. Med kontroll på ryggen og litt svai så vil du i alle fall få brukt hoftene litt av å ta knebøy utan vekter. Eg synest namnet til opplegget Børge Fagerli og Abel Csabai har starta er veldig fint: Sustainable Self-development. At du skal trene, ete og leve på ein måte som er bærekraftig i mange år framover. Det er noko som ikkje er satt i fokus i det meste ein finn på nettet i dag. Alt handlar om "optimalt", "maks","100%" og det å oppnå så gode resultat så raskt som mogleg. Eg er blitt meir og meir tilhengar av ein treningsopplegg som ikkje går for 100%, men 80-95%, der du kanskje kan halvere treningstida. Mange vil nok få betre resultat av ein sånn tankegang óg. Eg har meir tru på eit treningsperspektiv som er på 5-10+ år, enn korleis ein får lagt på seg mest mogleg muskelmasse i løpet av 3 månader.

 

Det optimale programmet og alt det der fungerer for dei som får alt til å klaffe og gjerne har fysikk og genetikk som spelar på lag. For veldig mange andre vil det aldri fungere.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Driv du med rettleiing og "PT"-greier hands-on eller går alt over internett?

 

 

Jeg "driver med rettleiing og PT-greier" 90% hands-on.

 

Jeg startet som web-coach.

 

I mange tilfeller løser jeg ting over nett, men ofte er det ikke mulig da man faktisk er nødt til å fysisk kjenne ting på kroppen mens man gjør en bevegelse.

Lenke til kommentar

Hoftene er så stive at jeg ikke klarer å sette meg ned på en solseng engang. Gikk fra null problemer til stiv som faen på ett år. Selv med minimal trening.

 

Manuellterapauten har gitt meg treningsøvelser. At det skal hjelpe har jeg liten tro på.

Det skal ikke være sånn, hvis du ikke vet om en flink PT i lokalmiljøet, så ville jeg bare ha kjøpt hjelp hos Countryman på nettsiden hans ,så fikser du problemet en gang for alle. Det finnes mange dyktige PTer, men Countryman er på første hånda, anbefales på det sterkeste.

 

En ting er nå ganske sikkert, at den dynamiske oppvarmingen din bør inkludere mobilitetsøvelser. Det er overaskende hvor kortvarig mobil man blir etter kun en tøying og da er det lettere å holde teknikken oppe i øvelsene og med økt styrke med rett aktivering til rett øvelse

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen som har forslag til kroniske belastningsskader i håndleddene? Kommer fra jobb jeg nå har vært sykemeldt fra lengre tid. Legene sier det er ingenting dem kan gjøre eller operere annet enn at 'det ser fucka ut på ct skann'

 

Bruker sånne støttebånd og hjelper mye, men er spesielt med benkpress jeg kjenner det.

 

Jada, ikke trene er det lureste, men er lite man får trent uten å bruke håndledd. Og dette er ikke noe som noen gang blir bedre som legene har sagt ihvertfall. Varige smerter resten av livet i håndleddene som en ung kar i 20 årene er ikke så kult, nå har jeg ikke trent en måned og smertene hverken forverrer eller forbedrer seg med null belastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...