Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noen år siden skrev jeg et brev til redaktøren i tidsskriftet den norske legeforening hvor jeg påpekte noen av Berit Nordstrand sine utsagn: "Hva som defineres som mat for mennesker, beror på den kjemiske sammensetning og matens mikrobielle trygghet, ikke hva vi spiste før i tiden."

 

Alle multicellulære organismer, både kjøtt og plantemat inneholder hormoner, men disse proteinene og/eller steroid-hormonene brytes effektivt ned via fordøyelsen. I utgangspunktet er ikke soyaproduksjonen et problem hvor det er mer skånsomt for miljøet om mennesker øker sitt omfang av soya, istedet at det går veien om til husdyr. Pådriveren er den globale veksten fra middelklassen sitt ønske om å spise kjøtt. Så det har dessverre gitt problematiske aspekter som høy vannforbruk, feilbruk av plantevernmidler og nedskoging med formål om å møte den store etterspørselen fra husdyrnæringen. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Det hele stammer fra én studie fra 2007 som viste en nedgang (19%) av hormoner hos mannlige trente individer. Dessverre leser folk flest kun abstrakter, og studien har blitt brukt av diverse coatcher etc. Leser en selve studien, så er denne figuren relevant:
post-235098-0-17476900-1535314764_thumb.jpg

Når antall deltagere er så lav, vil slike ekstremverdier fra en person kunne påvirke resultatene. Dette kalles ofte for en outlier, eller uteligger på norsk. Figuren viser at deltager nr2 sine nivåer fra baseline ikke er representative og enten skulle dette vært justert for eller så skulle personen vært vurdert eksludert. Videre falt verdiene drastisk under intervensjonen, og er ikke konsistente sammenlignet med de andre deltagerne. Ser man på meta-analyser hvor flere studier pooles og kvantifiseres, så er resultatene negative. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Skulle ønske folk på treningssenter (hvert fall mitt) var litt mer åpne..

Jeg er sånn som prøver å få øyekontakt med folk og hilse, men går faen ikke an. Helt utrolig når det er folk man ser opptil flere ganger i uken i flere år.

Er morsomt når man går inn i en kampsportgym, der er alle stort sett glade og hilser; mens når du møter på noen som var på treningssenteret ser de ut som noen sutreunger.

Nå kommer riktignok "mutual respect" naturlig med kampsport, men hadde vært fint om det hadde vært sånn på treningssenter også.

 

Kanskje jeg ser mindre hyggelig ut enn jeg tror? :p

 

Helt motsatt her, jeg hater mennesker på studio, blir bare irritert av folk rundt meg. Heldigvis er folk flest stille og trener for seg selv der jeg trener og ikke mange som forsøker å sosialisere seg :D

 

For meg er trening alenetid og meditering, ikke sosialisering med randoms. Drømmen er å kunne hatt et kjellergym helt alene uten et menneske  :love:

Lenke til kommentar

Det hele stammer fra én studie fra 2007 som viste en nedgang (19%) av hormoner hos mannlige trente individer. Dessverre leser folk flest kun abstrakter, og studien har blitt brukt av diverse coatcher etc. Leser en selve studien, så er denne figuren relevant:

Kilde-2-figur-1024x671.jpg

 

Når antall deltagere er så lav, vil slike ekstremverdier fra en person kunne påvirke resultatene. Dette kalles ofte for en outlier, eller uteligger på norsk. Figuren viser at deltager nr2 sine nivåer fra baseline ikke er representative og enten skulle dette vært justert for eller så skulle personen vært vurdert eksludert. Videre falt verdiene drastisk under intervensjonen, og er ikke konsistente sammenlignet med de andre deltagerne. Ser man på meta-analyser hvor flere studier pooles og kvantifiseres, så er resultatene negative.

Ah, bare svada/brosciense med andre ord...

 

Digresjon: hva inneholder mest næring i brokkoli? Stilken MED toppene, stilken, eller toppene?

Lenke til kommentar

Godt spørsmål og det vet jeg ikke. Har ikke sett på kjemiske analyser av brokkoli, men denne skal vistnok sitere USDA, som er en mye brukt database for å sammenligne.

Leser av den at hele planten er fordelaktig å spise, mest næring i toppene men fiber, vitaminer og mineraler i stilken.

Vanskelig å koke/steke/dampe stilken slik at dem blir god. Man må vel bare man up å knaske innpå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er dømt til 3-6 måneder med énsidig trening for å jevne ut størrelsesforskjeller mellom høyre og venstre side av ryggen.. fml

Blir vanskelig å ikke miste masse, men jeg vil gjennomføre det for å bli mest mulig symmetrisk.

 

Hvilke øvelser snakker vi her?

 

Pga tidligere jobb er min rygg også veldig usymmetrisk, hvor venstre side er betydelig mer bygd.

Hvorfor? Jeg mistenker det må være pga bæring av store plater, med all vekten i venstre hånd. 

En bordplate på 200x80 kan gjerne veie 20kg +

 

Manuellterapauten hadde egentlig ikke et godt svar på øvelser, det gjelder helge ryggen, spesielt nedre del. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Blir nok i hovedsak en blanding av disse: one-arm lat pulldown med kabel, one-arm seated row, one-arm dumbbell row og one-arm machine row.

Mulig jeg prøver one-arm smith-machine row også.

Bytter også ut markløft med ettbeins strakmark..

 

Ikke helt kommet frem til metode ennå, men starter nok med å la den svake siden bestemme vekt og reps. Så kan det hende jeg slenger inn et par sett med tyngre lat pulldowns og barbell rows for å prøve å bevare styrken.

Markløften går nok til helvete, men den tar jeg ikke sjansen på å beholde.

Endret av Kakeshoma
Lenke til kommentar

Noen som har tips til treningsstrikk? Er først og fremst med tanke på tøying/skuldermobilitet. Jeg må kunne stå på strikken og sirkle den over hodet, så jeg tenker ikke på sånne powerbands som er veldig stramme.

De røde tynne fra xxl kan du klippe over og bruke. De er de som har minst motstand. Koster en hundrelapp elns... :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Pleier dere å tøye ut? En jeg bor med sa man visstnok ikke skal tøye ut etter hardøkter?  :hmm: Sånn, jeg tøyer sporadisk, veldig lite konsekvent,,

 

Ellers blir det lite trening om dagen, mye skole. To dager i uka har vi organisert undervisning ti timer i strekk,, får se hvor mye av det jeg blir å dra på hver uke. MÅ trene før skolen hvis det skal bli noe 'ordentlig', etter skolen i går så prøvde jeg meg på en jogg, følte jeg skulle sovne mens jeg løp. Og var også litt ør (kanskje jeg spiser mindre enn jeg tror?). Ble godtestopp på vei hjem.. Fikk dog logga 65km løp forrige uke (pluss at jeg går ca 10-15km på hverdager utenom trening, så minst 115km 'på bena') , noe som ikke er så dårlig til meg å være, egentlig. Tenkte å presse inn litt styrke før skolen i morgen også.

 

Neste helg blir det en egen, liten "treningsleir" i Åndalsnes, tenkte å prøve meg på løypa til "Romsdalseggen fjord to summit" og noen andre topper. Planlagt er ca 54km og 6700høydemeter ila 3 dager.

 

Hvis noen av dere spiser brødmat til lunsj, hvor mange skiver blir det? Spiser ca 3 ila skoledagen (rundt 8t), men føler det iblant er litt lite. Får prøve å ha med et lite mellommåltid i tillegg, et eple eller noe. Dog tilfredsstillende å føle at jeg spiser mye (inkludert ivrig deltagelse på "kanelbolleonsdag") og se at absa kommer frem tross neglisjert styrke de siste ukene.

 

(Okei, nå ble det litt mye skravling, hehe. Prokrastinerer egentlig bare for å ikke lese matte.)

Endret av Kovalevskaja
Lenke til kommentar

Har du regnet ut kaloribehovet ditt? Utifra hva du har skrevet om treningsmengdene dine (evt lengde) så synes jeg det virker som du trener mye, hvertfall i antall timer (kanskje du har muligheter til å kjøre litt mindre mengde og trene smartere på noe vis?) Om det er mye langkjøring, så går jo det en god del kalorier til det, så sikkert viktig å fylle på. Husk at måltidsfrekvens ikke har en dritt å si, men mengde har jo såklart det. Spis da heller heftig pålegg på de 3 skivene hvis du kan (egg på skiven) med majones, ost/skinke og smør på ++.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til treningsstrikk? Er først og fremst med tanke på tøying/skuldermobilitet. Jeg må kunne stå på strikken og sirkle den over hodet, så jeg tenker ikke på sånne powerbands som er veldig stramme.

 

Her er det prisgaranti overfor nettbutikker i Norge på akkurat slikt :)

 

HER

 

Prisgarantiens vilkår gjelder strikker med like "mål".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir nok i hovedsak en blanding av disse: one-arm lat pulldown med kabel, one-arm seated row, one-arm dumbbell row og one-arm machine row.

Mulig jeg prøver one-arm smith-machine row også.

Bytter også ut markløft med ettbeins strakmark..

 

Ikke helt kommet frem til metode ennå, men starter nok med å la den svake siden bestemme vekt og reps. Så kan det hende jeg slenger inn et par sett med tyngre lat pulldowns og barbell rows for å prøve å bevare styrken.

Markløften går nok til helvete, men den tar jeg ikke sjansen på å beholde.

 

Tenker du skal være veeldig forsiktig med å trene den ene siden av ryggen mer enn den andre - hvis jeg forstår deg rett.

Tren begge sider og styrken vil utjevnes over tid.

 

Det er naturligvis en god ide å kjøre en del en-og-en-side-øvelser, men du behøver IKKE droppe markløft og lignende øvelser av den grunn.

Lenke til kommentar

1. Tenker du skal være veeldig forsiktig med å trene den ene siden av ryggen mer enn den andre - hvis jeg forstår deg rett.

2. Tren begge sider og styrken vil utjevnes over tid.

 

3. Det er naturligvis en god ide å kjøre en del en-og-en-side-øvelser, men du behøver IKKE droppe markløft og lignende øvelser av den grunn.

 

1. Nei, det jeg mente var å starte hvert sett på den svakere/mindre siden, og bruke samme vekt og reps på andre siden. Så de etter hvert vil møte hverandre. Deretter kan jeg bygge igjen, mer symmetrisk.

Tror ikke det er så store forskjeller i ren styrke/utholdenhet, men at pga en del kompensering har den ene siden fått mer indirekte volum. Men det finner jeg fort ut av.

 

2. Det var planen :D

 

3. Ettersom ryggstrekkerne er godt ute av balanse (kombinert med en liten skoliose) tror jeg det vil ta vesentlig lengre tid å jevne ut dersom jeg fortsetter med markløft.

Er selvfølgelig godt mulig at du har rett at det ikke nødvendigvis vil spille stor rolle, men vil helst prøve å gjøre dette mest mulig effektivt.

Styrke kommer forøvrig i andre rekke for min del, ettersom jeg trener for estetikk/hypertrofi, så symmetrien tror jeg er lurt å ha størst mulig fokus på før jeg går igang med tunge øvelser som mark igjen.

Fysioen (på Magnat Center, bør være rimelig proff mtp kundebasen) mente i hvert fall at jeg burde holde meg til ettbeins strakmark inntil videre.

 

Ellers selvfølgelig åpen for innspill/synspunkter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...