Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har nå gått opp 12 kg siden jeg startet å trene! :)

Har som mål å komme meg opp på 70kg før bursdagen min. Er 5-6 kg et realistisk mål på drøye to måender?

Det lar seg påvirke av hvor mye av ditt naturlige muskelpotensiale som du har oppnådd. Jo bedre trent jo verre blir det å øke. Å legge på seg 5-6kg i ren muskelmasse, basert på at du allerede har gått opp 12 kg, hvor jeg antar både muskel- og fettmasse har bidratt, er lite realistisk. Det innebærer litt over en halv kg ren muskelmasse hver uke, over to måneder. 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Må ikke miste gainsa på veg hjem fra trening, kjøpte meg en 

https://www.komplett.no/product/850516/hjem-fritid/fritidsutstyr/sthjulinger/sologear-unicycle-g3-30på salg 

 

Om du er seriøs, si ifra hvordan det funker. De ser utrolig morsomme ut å ha og rulle på og er blitt veldig populære her i området. Ser titt og ofte flere som ruller fram og tilbake på de. Redd for at jeg skal bli/føle meg lat når jeg ruller på en slik, men gadget-freaken i meg har lyst på en slik. Eneste minuset er vel at vinterbruk utgår, ellers er de flotte.

Lenke til kommentar

Hva man burde vet jeg ikke, men jeg er veldig nysgjerrig på hvor kjapt man kan bytte.

Er det gjort noen forsøk på å korte intervaller med underskudd og så overskudd? Feks 2 uker med underskudd og så 2 uker med overskudd. Eller 1 mnd på og 1 mnd av. Med styrketrening hele veien såklart. Hadde vært interessant å vite hvordan kroppen reagerer, og hvor mye man taper/får til.

Lenke til kommentar

Hvor ofte (skjeldent) bør en bytte mellom "bulks" og "leans"? Finst det noe forskning/fasit på det?

Bulks vs leangains? Då snakker jeg om moderate bulks, selvfølgelig.

Bulke til 18% og deffe til 10-12 er best hormonmessig. Da vil man ha en finere kropp også om man styrer unna 20-35% fett

Lenke til kommentar

Hva man burde vet jeg ikke, men jeg er veldig nysgjerrig på hvor kjapt man kan bytte.

 

Er det gjort noen forsøk på å korte intervaller med underskudd og så overskudd? Feks 2 uker med underskudd og så 2 uker med overskudd. Eller 1 mnd på og 1 mnd av. Med styrketrening hele veien såklart. Hadde vært interessant å vite hvordan kroppen reagerer, og hvor mye man taper/får til.

Det vil fungere, men løfteresultatene vil bli helt på jordet. Progresjonen går jo helst 4-6uker.

Da vil jeg heller valgt lean gain / slow gain / kall det hva man vil. Typisk 38kcal pr kg mot normale 44

Lenke til kommentar

 

Det vil fungere, men løfteresultatene vil bli helt på jordet. Progresjonen går jo helst 4-6uker.

Da vil jeg heller valgt lean gain / slow gain / kall det hva man vil. Typisk 38kcal pr kg mot normale 44

 

 

Ikke akkurat noe jeg hadde orket å prøve selv. Lurer på hva korteste intervallet vil være og fortsatt oppnå tilnærmet optimalt resultat. Hvordan ville 8 uker med tung løfting overskudd og så 4 uker med deffing blitt over tid? Mulig at det blir for kort og at man bare stagnerer litt begge veier. Skjønner at lean gains sikkert er bedre, men fortsatt interessant tanke. Kan gi litt variasjon for de som enten hater å være i underskudd eller i overskudd.

 

Ellers har jeg lagt merke til noe i nærområdet som er litt morsomt. Det mest populære treningsstudioet er en lang steintrapp rett borti her. Hver eneste dag ser jeg minst 4-5 personer som enten løper, hopper (på en eller to føtter), tar utfall, og andre ting opp den trappa. Mulig jeg må slenge meg med selv en dag. Trappeløp o.l. er utrolig tungt, og kan være litt morro. Spesielt om man er to.

Lenke til kommentar

Det har åpnet Crossfitsenter hundre meter unna leiligheten min og følte jeg ikke hadde noe valg... Jeg har ikke mulighet til å komme meg inn til byen i hverdagene og hjemmetrening var ikke det helt store.

 

Nå som jeg har meldt meg inn og avsluttet mitt andre senter kommer et regnskyll av anger snikende, men jeg håper det blir bra. :) Ble ikke bedre da jeg skulle sjekke timeplanen for neste uke og så at den var tom.  :D

Lenke til kommentar

 

 

Har nå gått opp 12 kg siden jeg startet å trene! :)

Har som mål å komme meg opp på 70kg før bursdagen min. Er 5-6 kg et realistisk mål på drøye to måender?

Det lar seg påvirke av hvor mye av ditt naturlige muskelpotensiale som du har oppnådd. Jo bedre trent jo verre blir det å øke. Å legge på seg 5-6kg i ren muskelmasse, basert på at du allerede har gått opp 12 kg, hvor jeg antar både muskel- og fettmasse har bidratt, er lite realistisk. Det innebærer litt over en halv kg ren muskelmasse hver uke, over to måneder.
Nei, blir ikke å legge på seg bare muskelmasse. Nå er pri å legge på seg bare. Så får muskelmassen bli prioritert når jeg har nådd målet mitt.
Lenke til kommentar

 

Hvor ofte (skjeldent) bør en bytte mellom "bulks" og "leans"? Finst det noe forskning/fasit på det?

Bulks vs leangains? Då snakker jeg om moderate bulks, selvfølgelig.

Bulke til 18% og deffe til 10-12 er best hormonmessig. Da vil man ha en finere kropp også om man styrer unna 20-35% fett

 

20-35 er vel litt for ekstremt, spør du meg. Ligger vel på ca 15% nå er syns jeg godt kunne gått litt ned.

 

Husker Dukien nevnte en gang at kroppen bruker muskler for å kompensere kcal underskudd, så skjønner kroppen at det er ikke så lurt og bruker heller fett. Basert på det, er det vel best å bytte mellom bulk/lean så sjeldent som mulig?

 

 

Kva er vits med deload, så lenge en har progresjon? 

Lenke til kommentar

 

Volum-progresjon, fortell mer om dette? :)

 

 

 

Egentlig på samme måte som ved styrkeprogresjon, men her er det høyreps som gjelder - man kjører progresjon til nærmeste vekt opp hver uke inntil man møter veggen og kjører deload.

Deload her er annerledes enn ved styrkefokusert trening - man tar seg en hel uke fri fra volumtreningen.

Grunnen til at det er smart å ha med volumbasert trening på vei opp i vekt er at man da foluserer "mer" på å bygge muskler slik at en mindre del av gainsa blir fett.

-motsatt på deff da man ikke bygger noe muskler og bør fokusere på å ivareta styrken man har bygget opp.

 

Det er litt bortkastet å legge på seg uten å ha en god plan for det - Når du har nådd den vekten som er målet ditt kan du ikke vedlikeholde denne og dermed tro at fettet vil omdannes til muskler. Dette skjer ikke.

Da ender du bare opp med å måtte kjøre en deff for å få vekk fettet, for deretter å starte opp en ny bulk igjen senere.

 

3 skritt frem (inntil fettet begynner å bli ubehagelig) og 2 tilbake (for å fjerne litt av fettmassen) er det vanligste.

 

 

Kva er vits med deload, så lenge en har progresjon? 

 

 

:xmas:

 

Det henger sammen som fett på baconet.

Bindevevet blir umulig å rakne ved progresjon over 4-5-6 uker fordi vektene blir så tunge at du vil måtte gå over til styrkebasert trening/lav-reps for å kunne gjennomføre -  dvs at fremgangen i volum vil stoppe opp uten deload.

 

Er det andre faktorer enn tilgjengelig energi som gjør at kadiotrening stopper muskelbygging?

 

Kan man bygge muskler med å ligge i kaloriunderskudd såfremt man har fettreserver å ta av?

 

Kardiotrening ved siden av er gull så lenge man kompanserer kcal-forbrenningen med mat etterpå/før/i løpet av dagen.

 

Nei, DESVERRRE :confused:

Endret av Countryman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...