Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Leser meg opp på 5/3/1, og fant denne. 

 

 

Then there's the "disconnected from reality" problem. Few lifters are willing to acknowledge their true 1RM.

At one time, I did a seminar every week. Every time, without fail, when I asked someone what their one-rep max was, I'd get this: "Well, about three years ago I hit 365 for a triple, but that was when I was training heavier..." Most guys just don't have a fucking clue.

Stemmer nok i mange tilfeller. For øvrig svært interessant program.

 

Bra program, leser du beyond 5/3/1 boka eller?  

 

Isåfall mye bra som står der :)  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leser meg opp på 5/3/1, og fant denne.

 

 

Then there's the "disconnected from reality" problem. Few lifters are willing to acknowledge their true 1RM.

At one time, I did a seminar every week. Every time, without fail, when I asked someone what their one-rep max was, I'd get this: "Well, about three years ago I hit 365 for a triple, but that was when I was training heavier..." Most guys just don't have a fucking clue.

Stemmer nok i mange tilfeller. For øvrig svært interessant program.
Ser på øktene dine at du løfter ganske stort volum. Hvis du begynner på 5/3/1 eller et annet program og følger det, vil det ikke gi deg ganske mye mindre volum løftet? Har du noen tanker ift det? :) Bare nysgjerrig.
Lenke til kommentar

 

Leser meg opp på 5/3/1, og fant denne.

Then there's the "disconnected from reality" problem. Few lifters are willing to acknowledge their true 1RM.

At one time, I did a seminar every week. Every time, without fail, when I asked someone what their one-rep max was, I'd get this: "Well, about three years ago I hit 365 for a triple, but that was when I was training heavier..." Most guys just don't have a fucking clue.

Stemmer nok i mange tilfeller. For øvrig svært interessant program.
Ser på øktene dine at du løfter ganske stort volum. Hvis du begynner på 5/3/1 eller et annet program og følger det, vil det ikke gi deg ganske mye mindre volum løftet? Har du noen tanker ift det? :) Bare nysgjerrig.

 

Foreløpig er det kun jeg som leser meg opp på treningsprogrammer for kanskje å finne gode elementer til å bruke i egen trening. Man blir jo aldri utlært. 531 er jo et mer spesifikt styrkeløfterprogram. Men jeg finner repbasert PR svært interessant. 

Lenke til kommentar

http://www.aftenbladet.no/100Sport/sprek/Forskning-Denne-styrketreningen-gir-dobbel-effekt-592940_1.snd

 

Dra meg baklengs inn i fuglekassa!

Det blir presentert i denne artikkelen som om det er en nyhet å trene med low rep for styrke!

 

For all del, gøy at det blir satt fokus på å opplyse folk om forskjellene på muskelbygging vs styrketrening, men ikke presentert det som om kruttet er oppfunnet på ny :p

Lenke til kommentar

Dette viser hvor viktig empiri er i praksis. For det er ikke mye gode metodiske utførte studie som undersøker dette. Artikkelen spør om dette kan generaliseres til andre muskelgrupper, samt trente individer : I trente individer ser tunge løft til til å både øke styrke mer, og samtidig kunne gi like mye muskelvekst. Det må nevnes at siden dette er trente og førstnevnte studie hadde et design som besto av 25-35 repetitions vs 8-12 repetitions, gir dette et et bedre bilde av hvor "landet ligger". Selv har jeg tweaket mitt eget programm hvor både 5x5 og 3x 8-12 er å finne. :)

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/publishahead/Effects_of_Low__Versus_High_Load_Resistance.96938.aspx

http://www.researchgate.net/publication/264745846_Muscle_activation_during_low-_versus_high-load_resistance_training_in_well-trained_men

Endret av Dukien
Lenke til kommentar
- Den maksimale styrketreningen gir liten økt muskelmasse. Så om du vil bli stor, så er kanskje ikke denne treningen så interessant, sier Hoff.

 

Det er snodig å lese slike doktorgrad++ snakke om trening og kosthold. 

De holder på i sitt lille snevre felt, trener ikke selv og henger seg opp i enkeltfunn uten at de ser hele bildet. 

 

De kan snakke opp og ned om rep og vekt, men hva med deload, progresjon, kcal-overskudd og totalt volum. 

Det er bare 15% av opplegget de snakker bruddvis om. 

 

Hu dama har blitt mye sterkere etter hu senket rep og økte vektene, wow rart 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ved trening får jeg ofte krampe i leggene, noen ganger i føttene, noe som ikke nødvendigvis er uvanlig ved langvarig hard belastning.

Men likevel kan det være medvirkende årsaker, fikk tips om at magnesiumtilskudd kan hjelpe.

Så spørsmålet er, hvor får jeg tak i dette billig og greit?

Lenke til kommentar

Glemte å nevne at det kun er eksentrisk trening, ikke konsentrisk, det skal jeg holde meg unna...

pushups trener begge.

 

edit: og med lav belastning.

 

Jeg ville vurdert løsningen "omskolering" aklla - Dette har du slitt med leeenge nå og det preger livet ditt.

Det gnager på hjernen din (vil jeg tro) og setter kjepper i hjula for fritiden din som er det desidert viktigste du har.

 

Med den jobben og skoleringen du har vil jeg tro du har alle muligheter til raskt og enkelt finne deg noe innen samme sjanger :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Albuen er veldig på bedringens vei, antagelig trenger jeg ikke mer behandling heller, bare oppfølging og forsiktig trening i starten.

Det preger jo livet mitt, i den grad at jeg må ta det rolig med den armen, men gnager ikke hjernen noe særlig eller setter spesiellt store kjepper i hjulene for fritiden min, i den grad jeg har noe fritid for tiden(som er grunnen til at jeg vil trene det hjemme/på jobb) :p

 

Ellers er å finne ny jobb innen samme sjanger her vanskelig ettersom jeg bor langt unna storbyene. Men har tilpasset arbeidsplassen slik leger og fysioterapauter har anbefalt slik at det skal fungere best mulig.

 

Men, joda, har slitt med det i rundt ett halvt år, men er ikke så mange uker siden jeg fikk god undersøkelse og riktig diagnose og fikk dermed startet med riktig behandling. Men ser lysere på det nå enn på lenge.

 

Har en merkbar forbedring de siste uken, fysioterapauten kjente det også, og intensiteten på trykkbølgebehandlingen ble økt en god del uten at det gjorde noe vondere enn sist, noe som er ett konkret tegn på tydelig forbedring.

 

Nå mangler bare trening så tror jeg at det skal bli helt bra igjen :)

Men takk uansett, men går mye bedre nå :)

 

Har forresten dårlig skolering, men det er nå en annen sak...

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Men ser lysere på det nå enn på lenge.

 

Det er meget godt å høre @aklla :)

 

Har vært borte i folk som bruker laang tid på å finne løsninger på hvordan man kan reparere kjoppen. De har ike fått det til, kun lett etter løsning og skjult årsaken underbevisst og aldri fått noe resultat naturligvis.

 

Et halvt år er jo ikke no :) ..fikk for meg at dette har vart lenger, godt å høre at jeg tok feil :)

 

Siden du har en "skade" grunnet jobb skal jeg ikke komme med Country`løsningen.

 

Håper det fortsetter å bli bedre - tenk at det blir bedre om det blir verre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte ute etter å skjule årsaken, men fikse den :)

Hva er Country-løsningen?

 

Ett halvår er ikke så lenge nei, men det har sakte men sikkert blitt værre og værre gjennom hele halvåret, om man ser bort ifra de siste ukene.

Er forresten noe usikkert hva det kommer av, er jo tross alt ikke tennisalbue som garantert hadde kommet fra jobb, men senebetennelse i festet til triceps. Hva som er årsaken kan man bare spekulere i.

 

Ellers har jeg funnet ut at gode og raske løsninger ligger i det private, hadde jeg valgt det offentlige hadde jeg sikkert ikke fått en skikkelig undersøkelse før på slutten av året og uansett ikke fått den beste behandlingen for skaden etterpå...

 

Eksentrisk trening er en viktig del av behandlingen har begge fysioterapautene sagt, så det er derfor jeg skal trene det, ikke for å skjule noe :)

 

 

 

edit: Syntes forresten den negativ pushup-metoden var klønete, er tyngre enn den bør være om jeg gjør det "skikkelig"(jente-pushups) og bare knotete om jeg prøver på noen lette varianter. Tar gjerne imot noen andre metoder :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...