Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere om å kjøre splitten, men forandre litt på volum og eksakte rep ranges?

 

Altså, slik jeg har forstått treningssplitten i 5/3/1:

- Tung styrke bryst, volum skuldre

- Tung styrke squat, volum rygg

- Tung styrke skuldre, volum bryst

- Tung markløft, volum bein

 

Jeg synes treningssplitten ser artig ut, men innbiller meg at det kan fungere bedre uten å følge rep ranges slavisk, men heller ha et eget system med progresjon på det.

 

Styrkeprogresjon på første delen 5-reps ned mot 1-rep og volumprogresjon på andre delen fra 12-reps ned mot 6 reps.

 

Hva tror dere?

Lenke til kommentar

Noen her som har meninger å dele angående hviletid mellom sett? Holder på med SL5x5, ifølge opplegg anbefales det en hviletid mellom 90sec-3min, 5min hvis man bommer på en rep.

 

Det slites hardt med å komme videre i OHP. Her i går bestemte jeg meg for å prøve å vente 5min mellom de siste to settene på OHP, og det hjalp, for endelig kom jeg meg videre. Så lurer på hva folk her mener er akseptable hviletid mellom sett? Det går jo utover hvor lenge en treningsøkt varer, men sett bort i fra det, er det noe annet negativt ved det? Får man "mindre" ut av treningsøkten om man venter for lenge?

Lenke til kommentar

 

 

Enough to get five reps on your next set. You won’t need to rest much between sets the first weeks of StrongLifts 5×5 when the weights are still light. But as the weight gets heavier and more challenging, you’ll need more rest between sets. Here’s what I recommend: 1min30 if getting five reps on your last set was easy 3mins if you struggled to get five reps on your last set 5mins if you missed a rep on your last set 3-5 minutes rest after a challenging set of five reps is key to get stronger. It gives your central nervous system time to recover between sets. If you only wait a minute after a hard set, you risk missing reps on your next set and plateau. Wait 3-5 mins and you’re more likely to get your five reps and get stronger. If you have an iPhone, iPod, or Android phone, track your workouts using my free StrongLifts 5×5 app. It has a built-in timer which will tell you exactly how long to rest between sets so you get stronger. Otherwise pay attention to your heart rate. I’m often breathing heavily after Squatting a hard set of five. When my heart rate is back to normal, that usually means I’m ready for my next set. To keep your workout short as the weights get heavier, don’t rest between your warm-up sets. Put the weight on the bar and do your next set. Then rest longer between your sets of five.

Read more: http://stronglifts.com/5x5/#How_long_should_I_rest_between_sets

Lenke til kommentar

Trener en (modifisert versjon av) Stronglifts 5x5 og trives knallbra med dette programmet. Men jeg ønsker å gå over på et litt mer muskelbyggende program, kan jeg rett og slett bare fortsette samme program og øke reps fra 5 til 8? Og burde jeg da minske sets?

 

Sånn ser det jo ut slik jeg kjører det nå (mandag, onsdag, fredag);

 

Økt A

5x5 Benpress

5x5 Benk m hantler

5x5 Roing m hantler

3x5 Dips (med ekstra vekt)

3x5 Push ups (med ekstra vekt)

 

Økt B

5x5 Benpress

5x5 Militærpress

1x5 Markløft

3x5 Chins (med ekstra vekt)

2x8 Barbell curls

Lenke til kommentar

Det er litt mer avansert enn det

  • For det første lønner det seg å legge inn noen andre øvelser, så man ikke må ta mange rep i krevende baseøvelser pr sett. 
  • Så må du ha en helt annen progresjon med en annen deload 
  • Ved å beholde sett blir det lite effektivt i begynnelsen og tungt på slutten. 
Lenke til kommentar

 

Det er litt mer avansert enn det

  • For det første lønner det seg å legge inn noen andre øvelser, så man ikke må ta mange rep i krevende baseøvelser pr sett. 
  • Så må du ha en helt annen progresjon med en annen deload 
  • Ved å beholde sett blir det lite effektivt i begynnelsen og tungt på slutten. 

 

 

Hørtes avansert ut. Jeg leste et annet sted en gang når jeg googlet etter muskelbygging + stronglifts at én måte å gjøre stronglifts "mer muskelbyggende" er å legge til et set av hver øvelse med 15-20 reps. Jeg har på følelsen at det forslaget ville blitt slaktet her inne?

Lenke til kommentar

 

Det er litt mer avansert enn det

 

  • For det første lønner det seg å legge inn noen andre øvelser, så man ikke må ta mange rep i krevende baseøvelser pr sett. 
  • Så må du ha en helt annen progresjon med en annen deload 
  • Ved å beholde sett blir det lite effektivt i begynnelsen og tungt på slutten. 
 

Hørtes avansert ut. Jeg leste et annet sted en gang når jeg googlet etter muskelbygging + stronglifts at én måte å gjøre stronglifts "mer muskelbyggende" er å legge til et set av hver øvelse med 15-20 reps. Jeg har på følelsen at det forslaget ville blitt slaktet her inne?

Bare øke reps hjelper ikke, bindevevet som dannes burde brytes hver trening og da må man ha en skikkelig progresjon med god deload.

Du bygger like mye bryst med 20kg i uke 2 som med 50kg i uke 6 , det er ikke vektene som avgjør, men om du bryter bindevev hele tiden på kcal-overskudd.

Avansert er det jo ikke , for eks bryst manualer pr hånd med øke vekter hver uke

10kg

14kg

18kg

22kg

26kg

30kg

Deload /hvileuke

12kg

16kg

20kg

osv.

 

På baseøvelsene kan man bare fortsette med styrkeprogresjonen som før..

2 programmer i ett på en måte

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...