Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

 

Ønsker å øke styrke og muskelmasse, men helst ikke fettprosent. Trener mye styrke.

Her er balansen, maks resultater må vekta opp 4-5kg mnd. 

Det gidder ikke alle, men opp 1 kg på en mnd vil jeg si er minumum. 

Det er avansert å bygge uten å øke fettprosenten , den eneste indikatoren man har på kcal-overskudd. 

 

Men ja, mandler i løs vekt eller i coop-pose er jo billige saker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at et moderat overskudd er 200kcal i pluss.. 

 

Dvs du skal spise som før pluss 200 kcal, værre er det ikke. 

Så fort man kommer på "bulk" virker det uoverkommelig. 

Om treningen også er ny blir det 700kcal "mer en før" 

 

200kcal? Det høres da ikke så vanskelig (eller mye) ut. Var forberedt på mer enn det...

 

Hvor mye vil dette gi en vektøkning på i mnd. da?

4-5kg i måneden kan jeg nok bare drømme om. 1 kg virker også ganske mye.. Men om det ikke skal mer til, virker jo det greit. 

Lenke til kommentar

200 i pluss er ca 0,7kg opp i mnd.

Hvor nøye man treffer vil jo avgjøre, forbruket varierer også, selv med helt like dager. 

Blir det for lavt risikerer man dager med 0 fremgang.

 

Trener man på bulk en mnd og vekte viser 0,x kg opp, da spiser man jammen meg lite. 

 

Man pleier å justere kcal en gang i uka, for eks søndag etter man har pissa.

Rett på vekta, står vekten stille så sleng på 200kcal til hver dag i neste uke og sjekk igjen. 

 

33kcal pr kg er ca vedlikehold, må vel opp i 36-28 for å bulke noe som helst og opp i 40-44 for å ha god margin normalt. 

 

Blir det formye vekt så må man deffe i 2-3 mnd siden hvor man taper tilsvarende gains, så det er ikke noe fasitsvar. 

Endret av War
Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder styrkekonkurranser og markløft, er det forskjell på sumo og vanlig mark?

Er vel to forskjellige kategorier? For sumo er vel lettere enn stanard mark?

Samme hva du tar, det om og gjøre og løfte flest KG totalt i styrkeløft, så velg alltid det du er sterkest i. Ikke alle er sterkere i sumo en i tradisjonell.

Ok.

Så det er aldri konkurranser i kun en enkelt øvelse, feks mark?

Lenke til kommentar

200 i pluss er ca 0,7kg opp i mnd.

Hvor nøye man treffer vil jo avgjøre, forbruket varierer også, selv med helt like dager. 

Blir det for lavt risikerer man dager med 0 fremgang.

 

Trener man på bulk en mnd og vekte viser 0,x kg opp, da spiser man jammen meg lite. 

 

Man pleier å justere kcal en gang i uka, for eks søndag etter man har pissa.

Rett på vekta, står vekten stille så sleng på 200kcal til hver dag i neste uke og sjekk igjen. 

 

33kcal pr kg er ca vedlikehold, må vel opp i 36-28 for å bulke noe som helst og opp i 40-44 for å ha god margin normalt. 

 

Blir det formye vekt så må man deffe i 2-3 mnd siden hvor man taper tilsvarende gains, så det er ikke noe fasitsvar. 

 

 

Takk! Da prøver jeg meg litt frem og tilbake ;)

Lenke til kommentar

 

 

Når det gjelder styrkekonkurranser og markløft, er det forskjell på sumo og vanlig mark?

Er vel to forskjellige kategorier? For sumo er vel lettere enn stanard mark?

Samme hva du tar, det om og gjøre og løfte flest KG totalt i styrkeløft, så velg alltid det du er sterkest i. Ikke alle er sterkere i sumo en i tradisjonell.

Ok.

Så det er aldri konkurranser i kun en enkelt øvelse, feks mark?

 

Joda, du bare velger å ikke delta i de 2 andfre grenene. Mange som gjør det, som oftest gjelder dette BP men det blir det samme.

 

...og du spurte ang. juniorer tidligere - Strongman svarte Akse på - ang. vanlige styrkekonkuranser er juniorer aboslutt velkomne og også vel representert. Dere har en egen klasse som heter junior.

 

Bare å kjøre på @Heisenberg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Vil det være gunstig å pøse på med en 100-150g miks av dette hver dag? 50/50 blanding ish..

Synes det virker så dyrt med proteinbarer... Og vet ikke helt om jeg orker å stappe i meg tunfisk og diverse... 

Ønsker å øke styrke og muskelmasse, men helst ikke fettprosent. Trener mye styrke. 

Er jeg helt på bærtur, eller er dette greit?

 

Noen som har noen bedre råd og tips?

Du er meget langt unna å være på bærtur :)

Digg å høre slike spørsmål som dreier seg om kcal-overskudd - ikke bare om proteinpulver og så lite mat som mulig

 

Om man ikke orker eller rekker all overskudsmaten (eller føler seg uvel ved å spise mye) - spis mandler/hasslnøtter/nøtemiks eller hva som helst som inneholder mye fett/karb, mat som ikke "metter" så mye men er energi-tett.

 

Ant. kcal. osv har @war forklart på en utsøkt måte som vanlig - du kan velge å være så nøye, men er du i tvil eller føler at du ikke legger på deg - trøkk i deg en mix hver dag inntil du faktisk gjør det.

 

I det momentet du merker at du er i overskudd øker fremgangen drastisk, som fra 0-100 avhengig av hvor stort overskuddet er

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

 

-------

 

Du er meget langt unna å være på bærtur :)

Digg å høre slike spørsmål som dreier seg om kcal-overskudd - ikke bare om proteinpulver og så lite mat som mulig

 

Om man ikke orker eller rekker all overskudsmaten (eller føler seg uvel ved å spise mye) - spis mandler/hasslnøtter/nøtemiks eller hva som helst som inneholder mye fett/karb, mat som ikke "metter" så mye men er energi-tett.

 

Ant. kcal. osv har @war forklart på en utsøkt måte som vanlig - du kan velge å være så nøye, men er du i tvil eller føler at du ikke legger på deg - trøkk i deg en mix hver dag inntil du faktisk gjør det.

 

I det momentet du merker at du er i overskudd øker fremgangen drastisk, som fra 0-100 avhengig av hvor stort overskuddet er

 

 

 

Takk for inspill ;)

 

Skal prøve meg litt frem, og fokusere på å få i meg så mye som mulig. Tror det blir vanskelig å beregne riktig antall kalorier. Er student, og står vanligvis ikke for matlagingen selv. Skal fokusere på mye mat - mer enn før - i tillegg til en nøttemix hver dag. Da ordner det seg sikkert.

 

Når vi først er inne på sånt: CLA?

 

Jeg trodde det var noe man brukte ved deff for å unngå nedbryting av muskler ved kaloriunderskudd..

Men... På gymgrossisten står det følgende på et produkt:

 

Star Nutritions CLA Advanced forhindrer muskelnedbrytning og innlagring fett. Inneholder 100%  Clarinol™!
 
  • Forhindrer innlagring av fett i fettcellene
  • Viktig og essensiell fettsyre som forhindrer muskelnedbrytning

 

 

Vil dette si at dette også er effektivt ved bulk, så man ikke legger på seg fett? 

Ser ikke noe problem ved å få høyere fettprosent, kan bare kjøre på før sommeren så går det vekk igjen. Men om man først kan unngå innlagring av fett, samtidig som man kjører bulk med masse kalorier og styrke, ser jeg ikke vitsen til å utelukke det. 

Hva er "fasiten" her?

 

Lenke til produktet:

http://gymgrossisten.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?Avd=6&funk=visa_artikel&artnr=SA000501&extra=kampanj

Lenke til kommentar

De siste kunnskaps-oppsummeringene konkluderer med at de aktuelle påstandene ikke er godt nok dokumentert, under kliniske forhold hos mennesker. Kosttilskuddbransjen har ekstrapolarisert tidligere resultater i petriskål på celler og dyr. Med andre ord telte en kyllingene før eggene ble ruget på. Mitt råd er å spare pengene:

http://www.nutritionandmetabolism.com/content/12/1/4
http://journals.cambridge.org/action/displayAbstract?fromPage=online&aid=8482720&fileId=S0954422411000114

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Noen som vet hva litt grønt gjør for lungekapasiteten? Snakker om en gang i blant. 1-2 ganger i mnd, maks.

 

Tjaa kommer vel helt an på hvordan du røyker det. Legger ikke merke til noe jeg ihvertfall di gangene jeg har prøvd. Spiller faktisk fotball mye bedre dagen derpå :p

 

Edit schmedit: Det er en pågående trend på jobben om en såkalt "detox-kur"! Denne kuren er anbefalt av forever living (aloe vera crap), som fungerer slik: spis kun 600 kcal pr dag i 1 uke og mist vekt!

 

Ehm, jaa selvfølgelig mister du vekt når du er en over gjennomsnittlig aktiv person på 1.90 og spiser 600kcal til dagen!!

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Det er ingenting som heter "detoxere" kroppen. Det gjør leveren sammen med nyrer 24/7. En må elske at de fleste lanserer dette som en "kick-start" vel vitende om at vekttapet den første uken er mye høyere. Dette skyldes næring i tarm-passasjen, og glykogen-lageret som binder vann. Det er godt dokumentert at vi mennesker er verdensmestere i å lure oss selv, og finner årsakssammenhenger hvor en selv vil. Forventninger spiller jo en stor rolle og de fleste trenger dette solgt inn i et mer "sexy appeal". Slik rir aloe vera i medvind.  Men spør dem gjerne ; Hvilke(n) gift er det kroppen visstnok skal fjerne. Altså spør etter én spesifikk substans og gjør deg herlig upopulær. :) 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Haha, ja for å ikke snakke om plaster under foten som blir helt svart etter 1 uke, 

Sjekk all giften den har trukket gjennom lårene, forbi knæra og ut av foten! 

Det ble delt ut på en messe, jeg klistret det på glassplate og det ble helt svart ja. 

Stoffet blir svart av seg selv og den perfekte formel til å lure folk.

 

Folk vil bli lurt da, for så dumme er ingen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Leser meg opp på 5/3/1, og fant denne. 

 

 

Then there's the "disconnected from reality" problem. Few lifters are willing to acknowledge their true 1RM.

At one time, I did a seminar every week. Every time, without fail, when I asked someone what their one-rep max was, I'd get this: "Well, about three years ago I hit 365 for a triple, but that was when I was training heavier..." Most guys just don't have a fucking clue.

Stemmer nok i mange tilfeller. For øvrig svært interessant program.

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Da så, selv om byggere gjør det samme i vekttestene, 3 rep 100kg, så "sier man 1rm 110" for seg selv utregningsmessig.

Bommer vel ikke så gærl.

 

Sånn som folk løfter når jeg ser meg rundt , er det kanskje greit de ikke tar noen 1rm  :dribble:

Så en PT på ett av landets hiend-gym i går lære bort knebøy, har faktisk ikke sett værre bøy 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...