Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Stolt av meg selv greide 40kg DB skråbenk idag 5 reps. Måtte ha hjelp til og få de opp men skal ikke kimse av den vekta der når jeg veier 85kg på 188cm og trent i ca 1 år nå. Målet er 45kg til sommeren!

 

Bra jobba!

 

Noen som har erfaring med å kombinere program som Stronglifts 5x5 med sykling?

Jeg sykler av og til til jobb, og det er 2.5 mil hver vei, blir rimelig sliten i låra av det. Bør jeg kutte litt ned på knebøy, så det ikke går ut over restitusjonen, eller bare kjøre på til jeg ikke klarer progresjonen? Har gått greit til nå, men er ikke oppi maks på knebøy enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jeg forstått det riktig, et myo-reps-set kan se slik ut?

 

20kg x15

Puste 4-8 pust

3 reps

...gjenta til 5x3 er gjennomført.

 

Og er det normalt å kjøre ett slikt "set"? Hvor lang pause har man evt før ny runde? Ut fra hva jeg skjønner bak metoden vil jeg anta at man bare kjører ett set?

 

Hvor lang pause burde man ha før ny øvelse som belaster omtrent samme muskler?

Lenke til kommentar

Edit: med og uten aktiveringssett

 

 

For eks 8x8x8 i programmet uten aktiveringssett ville normalt sett ca sånn ut

 

Bold = rep med full aktivering

rep:

12345678 pause 2min 12345678 pause 2 min 12345678

9 aktiverte rep

Med myo kan det fortsatt bli det samme programmet, kun kortere pauser så aktiveringen fortsetter der den slapp

 

12345678 noen pust 12345678 noen pust 12345678

19 aktiverte rep

 

Eller med en aktiveringsrunde, når aktiveringen kommer vil være avhengig av vekten VS styrke. Tyngre vektene blir, kortere vil aktiveringsreppene bli, helt ned i 0 aktiveringsreps reps på 5RM-vekter.

Løft til vektene begynner å gå saktere, stopp her

123456789,10,11,12,13 noen pust (løft til vektene begynner å gå sakte) for eks 123456 (løft til vektene begynner å gå sakte) for eks 12345 (løft til vektene begynner å gå sakte) for eks 123sakte her så stopp.

 

Man stopper hver gang man merker at det går saktere og tar noen pusts pause.

Sånn holder man på helt til man har ønsket rep totalt. Da teller aktiveringssettet kun med de få siste reppene. Man vil jo bare telle med aktiverte rep^^

Endret av War
Lenke til kommentar

Eg laga meg eit notat i loggen min for systemet.

 

20-25 aktivering – 5 Myo-reps, 2-5 pp – 20-25 +5x
15-20 aktivering – 5 Myo-reps, 5-10 pp – 15-20 +5x
12-15 aktivering – 4 Myo-reps, 5-10 pp – 12-15 +4x
9-12 aktivering – 3 Myo-reps, 10-15 pp – 9-12 +3x
6-9 aktivering – 1-2 Myo-reps, 15-20 pp – 6-9 +1/2x

 

pp = pust pause

 

Eksempel:

 

10 kg x 14 reps aktivering (14 er mellom 12-15, så du ser her på den linja i tabellen over)

5-10 pust pause

4 reps

5-10 pust pause

4 reps

5-10 pust pause

4 reps

5-10 pust pause

3 reps

 

Eg noterte det sånn: 10kg x 14 +4+4+4+3

 

Du tar då eitt sånt sett per øvelse og 2-5 minutt pause mellom øvelsene.

Når du kjenner at du kanskje klarar ein repetisjon til, så gjer du deg. I eksempelet over var det etter 3 reps på siste runden. Klarar du for mange sånne rundar, så har du enten bomma på aktiveringssettet, eller tar for lange pausar. Ved å loggføre og sjå kva du løfta sist, vil du fort finne ut korleis det fungerer og kor lange pausar du tar.

 

Myo-reps kan vere litt vanskeleg å forstå når du først les det, men det er ganske greit. Les gjennom artiklane til Børge og lag dine eigne notat, så blir det fort lettare.

Lenke til kommentar

Ja er det tungt nok blir det full aktivering fort , men et aktiveringssett er lurt i begynnelsen.

Da blir det isåfall aktivering fra første rep i hovedsettene.

 

Jeg bruker de på alle isolasjonsøvelser på volumprogram.

Egner seg dårlig på tekniske baseløft.

 

Om man oppå dette senker til nesten i bunn og løfter til 95% uten å slippe spennet i muskelen på de myorep-øvelsene oppnår man okklusjoneffekten også uten å bruke strikk.

 

Om man oppå der igjen løfter eksplosivt og senker 3-4 sek på de samme øvelsene så kjører man volum så bra man kan rent.

Lenke til kommentar

Driver med en øvelse som kalles frame lift innefor strongman, noen som har vært borti den? Det blir en slags halvmark hvor man står inni en rektangulær ramme som har håndtak på langsidene. Når man løfter kommer baken først så fronten så man løfter ikke OPP alt på en gang men alt skal til slutt over bakken samtidig. Jeg makset idag til 250kg og gjennomførte 5x5 på 200kg etterpå, ble en superøkt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

130x5 I knebøy i dag. Gikk lettere en forventet! :w00t:

Ah din snik! gratz!

 

Jeg som var godt fornøyd når jeg maxet i dag i de tre store øvelsene og klarte 130 i knebøy.

 

155 mark og 110 benk.

 

Egentlig meget happy, spesielt siden det var etter en uke med ekstremt lite og dårlig mat, og flatfyll.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

 

Stolt av meg selv greide 40kg DB skråbenk idag 5 reps. Måtte ha hjelp til og få de opp men skal ikke kimse av den vekta der når jeg veier 85kg på 188cm og trent i ca 1 år nå. Målet er 45kg til sommeren!

 

Av ren nysjerrighet, mye tar du i vanlig benk ?

 

Når jeg tar bryst trener jeg som regel med 34-40kg på skråbenk db's 34 sett 5-12 reps, så vanlig benk 60kg 12x3 kanskje ett siste på 80kg 3-5 reps. Også decline 60kg 12x3. Tror jeg egentlig tar ganske lite i vanlig iforhold hva jeg tar på skrå.

Lenke til kommentar

 

130x5 I knebøy i dag. Gikk lettere en forventet! :w00t:

Ah din snik! gratz!

 

Jeg som var godt fornøyd når jeg maxet i dag i de tre store øvelsene og klarte 130 i knebøy.

 

155 mark og 110 benk.

 

Egentlig meget happy, spesielt siden det var etter en uke med ekstremt lite og dårlig mat, og flatfyll.

 

 

 

Takk takk :)

 

Du tar meg i benken da :grumpy:

Lenke til kommentar

Så en gjøk på gymmen igår som gjorde en haug med isolasjons-øvelser, så jeg går bort å spørr hva han holder på med.

 

Meg: Halla. Hva holder du på med? Ryggdag?

Gjøk: Nei, jeg har begynt på et nytt program, IFBB pro-Jeff Long sitt program!!

Meg: Eeeeeh, jaha?

Gjøk: Ja, også har jeg begynt på, du vet han der SixPackShortCuts, Mike Chang??

Meg: Ja uheldigvis.

Gjøk. Han sier at hvis du gjør situps i 5 minutter hver dag, så får du sixpack!!!

 

Jeg prøvde forklare han at det høres ut som totalt bullshit, samt at som IFBB pro så har du sannsynligvis mer enn 1 ulovlig substans i kroppen... Til det døve øret.

 

Ta lærdom, kidz!

Lenke til kommentar

For et par uker siden så jeg en ny kar på senteret. Møtte han i garderoben hvor han allerede hadde tatt på seg belte.

Tenkte da at han skulle rett bort til squatrack for knebøy eller mark. Hva gjør han?

Hangups. Deretter gjør han 40 kg mark 5 reps, med belte. Deretter var det noe bicepscurls eller lignende.

 

Han tok på seg beltet i garderoben, og tok det ikke av før han var på vei hjem.

Aldri sett på maken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...