Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For et par uker siden så jeg en ny kar på senteret. Møtte han i garderoben hvor han allerede hadde tatt på seg belte.

Tenkte da at han skulle rett bort til squatrack for knebøy eller mark. Hva gjør han?

Hangups. Deretter gjør han 40 kg mark 5 reps, med belte. Deretter var det noe bicepscurls eller lignende.

 

Han tok på seg beltet i garderoben, og tok det ikke av før han var på vei hjem.

Aldri sett på maken.

Var legit på hangpus med tanke på montere kjetting og skiver på, men ja belte kommer nok på fortidlig hos de fleste.

Lenke til kommentar

Mulig du finner det et sted med en styrkeløft- eller vektløftingsklubb, men det er ikke sikkert. Hvor i landet bor du? I Oslo finnes det noen muligheter, ellers i landet vet jeg ikke. Det er mulig du kan finne noen av løfteskoa fra Crossfit-serien til Reebook.

 

Søker du litt rundt på nettet finner du ofte litt om hvordan folk synes skoa passer. Røft sett virker det som at Adidas passer smalere føtter, Nike er litt imellom, og Do-Win passer bredere føtter. Men, som vanlig så er det noen med brede føtter som synes Adidas sine modeller passer best også videre. Prøv noen forskjellige sko fra Nike og Adidas på en sportsforretning, og kjøp gjennomsnittsstørrelsen fra den produsenten som passer føtta dine best.

Lenke til kommentar

Dvs. prøve andre typar sko av same produsent, joggesko osv? Dersom dei er circa like store og breie, så kan jo det fungere. Eg har brukt mykje Nike-sko dei siste åra, og litt Adidas som fotballsko.

 

Har sett fleire som likar Nike Romaleos, men dei kjøpte frå utlandet. Det er kanskje litt risikabelt mtp passform og storleik dersom det blir feil. Var og kommentert at dei var ganske høge.

Lenke til kommentar

Sitter her med armen i fatle etter en skulderoperasjon. Det går cirka to måneder til jeg kan trene igjen (muligens med unntak av beinpress, og øvelser som utelukkende involverer venstrearm, tunge øvelser som pusher skulder vil det ta seks til tolv mnd før jeg kan trene igjen). Samtidig er jeg blitt halvt flabby etter ni måneder med et hyggelig kaloriinntak.

 

Slik jeg har planlagt det legger jeg meg strict i vedlikehold, hverken mer eller mindre, til jeg ihvertfall kan løfte noe som helst igjen. Når jeg kan beinpresse og gjøre div iso-øvelser som ikke utfordrer skulderen for mye (starten av mai regner jeg med), så legger jeg meg i et underskudd på ~500 kcal dagen.

 

Tror dere dette er et greit kompromiss mellom å minimere muskeltap under manglende trening, samt fikse ihvertfall noe #sommerkropp'14?

 

:)

Lenke til kommentar

Pendlay er meir framoverbøygd, så den stiller større krav til mobilitet. Med markløft og knebøy i programmet kan den bli litt tøff for korsryggen.

 

Om eg hugsar riktig så er den betre for eksplosivitet, men at du gjerne ikkje løftar like tungt som andre variantar. Generelt ser ein vel ikkje så veldig mange program med pendlay.

Lenke til kommentar

Pendlay er meir framoverbøygd, så den stiller større krav til mobilitet. Med markløft og knebøy i programmet kan den bli litt tøff for korsryggen.

 

Om eg hugsar riktig så er den betre for eksplosivitet, men at du gjerne ikkje løftar like tungt som andre variantar. Generelt ser ein vel ikkje så veldig mange program med pendlay.

Fikk helt AIDS i ryggen min når jeg tok markløft så skulle ta pendlay rows, du kan jo ikke løfte i nærheten av hva du egentlig kunne trent med. Så i mine øyne virker det pointless med mindre du skal trene korsryggen.

Lenke til kommentar

Jeg valgte å gå for foroverbøyd stangroing. Mindre stress på ryggen.

Synes overnevnte øvelse også tar mye på korsryggen om man evt kjørte markløft før den.

 

Ville vært best å ha t-bar row machine om man ville isolere mer på ryggen og slippe å stresse korsryggen. Men sjeldent jeg har sett en sånn machine i Norge.

Endret av R3pulsive
Lenke til kommentar

Selv er jeg egentlig veldig fan av manualroing, men har valgt å gi pendlay et forsøk.

Hva som er best av pendlay og vanlig stangroing vet jeg ikke, men en ting skal pendlay ha - det er tungt og teknikkrevende :)

Manualroing med begge bena i bakken håper jeg.

Ett kne på benk er ikke optimalt for korsryggen.

 

Roing med bryststøtte er fin på dager med andre øvelser som belaster korsrygg.

for eks mark og bøy før man bestemmer seg for å ro.

Eneste minuset er vel at øvelsen sansynligvis får en gitt løftebane

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...