Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå generaliserer du bare Doofen, det var strengt tatt snakk om sko så vidt jeg forstår.

 

Angående buttwink har jeg ikke peiling om det er farlig eller ei, men det er jo noe man har lest om her inne på forumet og på andre "trenings sider". Og det blir en selfølge for meg å prøve og unngå det når jeg har hørt at det kan være uheldig - synes også det ser litt unaturlig ut.

 

Det går jo ikke ut over noe at jeg prøver å unngå buttwink. De lærde strides, men ingen sier at squatting er farlig uten buttwink så derfor er det mitt mål.

 

Herlig nivå her inne i dag, furtne og gretne menn :evil:

Jojo, men alt eskalerer jo her inne uavhengig av tema :p

 

Nei det går ikke utover noe at du prøver å unngå det. Så lenge det ikke tar bort fokus fra dine GAINZ :)

Lenke til kommentar

Jeg tror overtenking er et større problem enn overtrening for folk her, om man skal dømme etter denne tråden.

 

Synes det gjevnt over er gode råd og få i denne tråden og lærer da litt av diskusjonene som pågår her inne. Dog er det kanskje litt høy 5x5 og H-melk faktor her inne, men det er vel kanskje naturlig når det er så mange styrkeløftere på en plass.

Lenke til kommentar

Bruker ikke hjelpemidler selv, men testet med belte når jeg tok markløft nå sist onsdag. Forrige markløft økt klarte jeg akkurat å trekke opp 160x2 raw, med belte var det uproblematisk å trekke opp 170x2 og jeg stoppet bare fordi jeg måtte sjekke at jeg hadde lagt på riktig mengde kg og jeg hadde bare forberedt meg på å løfte to reps. Nå løfter ikke jeg veldig tungt i utgangspunktet. Men 10kg ekstra kjennes godt.

 

Kommer ikke til å fortsette med belte i treningsammenheng. Liker å vite hvor sterk jeg er i core og hender.

 

 

Irriterer meg kun når jeg ser folk som gjør ting jeg oppfatter som "feil". Det vil si å sprette stanga på brystet når man tar benkpress eller bruker hjelpemidler som belte og stropper til markløft når man har elendig teknikk og hjelpemidlene i de tilfellene bare maskerer problemet en liten stund. Dette påvirker meg selvsagt i veldig liten grad og folk får nå drive på som de vil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jojo, men alt eskalerer jo her inne uavhengig av tema :p

 

Nei det går ikke utover noe at du prøver å unngå det. Så lenge det ikke tar bort fokus fra dine GAINZ :)

Litt drama i kvardagen må ein vel klare her inne. Det er sikkert meir enn nok testosteron ute og går.

 

For øvrig er det lov å ha anna fokus enn gains og tyngre vekter. Du kan fint trene og kose deg med det, sjølv om du ikkje har som mål å sjå ut som Rich Piana, eller å ta 250kg i markløft. Eg har lese om dei som påstår at dersom du ikkje blir sterkare, så kan du like godt droppe heile treninga, men eg forstår ikkje heilt den tankegangen.

 

Mange har nok som mål å løfte mest mogleg, bygge mest mogleg, eller begge delar. Og det er heilt greit og flott at dei har fokus på det, men det finnes faktisk dei som ikkje har like mål som deg. Som er tilfreds med å gå på trening tre dagar i veka i 10 år og løfte dei same vektene kvar gang. Dei som synest det er greit nok å nå 100kg i knebøy, og ikkje ser det heilt store behovet for å pushe seg lengre.

 

For min del, så er teorien, teknikken og alt dette er, ein stor del av moroa. Eg trur ikkje eg kunne trent utan å gjere det på min måte, med mine mål og mine fokusområder. Dersom enkelte element kjem i veien for og direkte hindrar måla mine, så kan det vere eit problem, men så lenge det ikkje er eit problem, så er eg tilfreds med min tilværelse. I toppen av det første innlegget mitt i loggen min, står det: "Hovudmålsetjing: Trene teknisk riktig og unngå skader". Det har ikkje endra seg. Det betyr gjerne at eg tenker, diskutere og fokuserer meir på teknikk enn andre, men det er jo og målet mitt, så kvifor skulle eg ikkje få lov til det? Eg kunne sikkert brydd meg mindre om sånt, og løfta tyngre, fått meir gains, men det har aldri vore hovudfokuset mitt. Eg er samtidig interessert i å bli større og sterkare, men kan ikkje utelukke at eg på eit eller anna tidspunkt er nøgd med tingenes tilstand, og ikkje vil endre på program, finpusse det og trene 6 dagar i veka for å framleis kunne legge på meir vekter.

 

Eg har aldri hatt og vil sannsynlegvis aldri ha det å bli størst og sterkast som det største målet. Det eg vil fram til er at det er lov å ha andre fokusområder enn deg. Folk er forskjellige. Det blir litt dumt om du heile tida skal rakke ned på andre fordi dei brukar meir utstyr eller løfter mindre enn deg. Skulle alle gjort det her inne, så ville det sikkert blitt ein god stemning...

 

Det blir litt som å klage på at hobbymosjonistar som går på ski, joggar eller syklar, ikkje heile tida har som mål å sykle fortare, gå lengre løyper, korte ned tida på eit halvmaraton eller få betre kondisjon.

 

Berre det at eg gidda skrive så lange innlegg klokka halv eitt på natta, viser at eg har eit engasjement for trening. Det er ikkje nødvendigvis retta mot det same fokusomrdet som deg, men så er me sikkert veldig forskjellige på det området. Eg har ingen problem med korleis du trener og kva du driv med. Så lenge du har det moro med treninga og når dine mål, så har eg ingenting å klage på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å fortsette med belte i treningsammenheng. Liker å vite hvor sterk jeg er i core og hender.

 

Du kan trøste deg med at det framleis var dine kjernemusklar som stramma opp og haldt ryggen under kontroll, og dine bein som løfta 170kg. :thumbup: Du kan jo prøve å ta på deg eit belte, ikkje spenne opp, og løfte. Det går veldig dårlig. Beltet gjer det lettare å få tilbakemelding på oppspenn, men det er magen og musklane som gjer jobben. Beltet berre er der for å gje deg noko å jobbe mot. Det er fullstendig passivt under løftet.

 

Men eg trur ikkje me skal gje oss i gang med ein beltediskusjon igjen. :p

Vil du ikkje bruke belte så skal ikkje eg prøve å overbevise deg om anna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kommer ikke til å fortsette med belte i treningsammenheng. Liker å vite hvor sterk jeg er i core og hender.

 

Du kan trøste deg med at det framleis var dine kjernemusklar som stramma opp og haldt ryggen under kontroll, og dine bein som løfta 170kg. :thumbup: Du kan jo prøve å ta på deg eit belte, ikkje spenne opp, og løfte. Det går veldig dårlig. Beltet gjer det lettare å få tilbakemelding på oppspenn, men det er magen og musklane som gjer jobben. Beltet berre er der for å gje deg noko å jobbe mot. Det er fullstendig passivt under løftet.

 

Men eg trur ikkje me skal gje oss i gang med ein beltediskusjon igjen. :p

Vil du ikkje bruke belte så skal ikkje eg prøve å overbevise deg om anna.

Jeg er enig, liten vits i noen diskusjon. Men kan allikevel omformulere meg litt. Med "sterk" mente jeg hvor mye jeg kan løfte til en hver tid. Tviler ikke på at belte kan være bra tilskudd som treningsutstyr.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror overtenking er et større problem enn overtrening for folk her, om man skal dømme etter denne tråden.

 

Synes det gjevnt over er gode råd og få i denne tråden og lærer da litt av diskusjonene som pågår her inne. Dog er det kanskje litt høy 5x5 og H-melk faktor her inne, men det er vel kanskje naturlig når det er så mange styrkeløftere på en plass.

 

 

Nå er vel få/ingen faktiske styrkeløftere her ;) Kansje litt av "problemet"? Veldig mye synsing og broscience.

 

Endret av PhelpsTransposed
Lenke til kommentar

Jeg tror overtenking er et større problem enn overtrening for folk her, om man skal dømme etter denne tråden.

 

Det kjennetegner Den store treningstråden at en betydelig del av deltakerne kan bli sinte og kvasse og har kort lunte. Men det er vel heller en særegenhet enn et problem at slike hete og følelsesladde diskusjoner dukker opp med omtrent en ukes mellomrom. En psykolog ville kanskje sagt at det henger sammen med implisitte holdninger og kognitiv dissonans.

 

De vanligste hissigproppene er vel Herr Brun, Priim, Corey og deg selv. Kanskje også PhelpsTransposed, men han er så ny her at han må få et par tøffe diskusjoner til under beltet før han fortjener å bli nevnt å samme åndedrag som dere. Doofenschmitz var kanskje den flinkeste til å provosere en stund, men han har mistet piffen de siste par årene. Og så har vi tidvis hatt andre i overkant engasjerte debattanter, som for eksempel cefey, men han forsvant brått for en stund siden.

 

Uansett er det bare bra å få utløp for litt latent aggresjon mot noen som tåler det og er like kvasse tilbake. Dessuten er det interessant og underholdende for oss andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Indeed kognitiv dissonans. Hele dette diskusjonen baserer seg egentlig på at flere folk deler forskjellige erfaringer; "Jeg deler ikke denne opplevelsen selv, derfor bruker jeg meg selv som fasit fordi jeg gjør ikke feil, selvsagt grunnet at jeg er et bedre menneske"

Mennesker er fullstendig irrasjonelle og jo fortere man godtar det jo mindre kalorier slipper man å bruke på å koke over dette. Subjektivt forholder jeg meg til syltetøy, ost og brød (husmannskost) som ekskluderer bruken av tilskudd samt trener uten hansker og annet utstyr. Lommeboken min smiler fra øre til øre av dette. I den andre enden har vi person Y som møter opp med hansker, treningsko, belte og shakern som igjen har fire forskjellige tilskudd med hvert sin unike hensikt. ("Tomt for pre-workout? --> føler at jeg ikke får maksimalt ut av trening-tankegang".)

Dette er i hver sin ende i bokseringen samtidig som begge to samme målsetning; å bli bedre på å bokse. Nå har jo markedet vært flink nok til å fortelle at alt dette er nødvendig og noen løgner over tid har blitt til en etablert sannhet. For hadde jeg gått til person Y så hadde uansett måten jeg hadde framlagt det på blitt tolket som en neglisjering av han som person. Hadde jeg stilt spørsmålet "Trenger du virkelig alt dette?" så hadde svært mange personer tolket dette som "Sier du at jeg har brukt betydelige kroner på noe som ikke funker?! Hvem tror du at du er? Det har funket for meg!?"

For dette ser jeg jo igjen her i nåværende diskusjon; noen ønsker å takle ballen mens andre igjen beskylder dem for å takle personer i nakkehøyde. Så har vi fotballsupportere i hver sin leir som kaster seg inn i diskusjonen og til slutt kommer dommeren (moderator) og blåser litt i fløyta. Pointet er at m
ennesker ønsker å bli lurt og ikke alle kamper er verdt å ta, selv om hensiktene er noble.

Endret av Dukien
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Utstyr er bare fint, bare bruk det så lite som mulig men bruk det når det trengs. Men straps og sånt ville jeg ikke anbefalt, fordi hvis grepet er svakt kan det i mange tilfeller føre til skulderproblemer og du blir aldri sterkere i grepet av bruk av straps. "En kjede er ikke sterkere enn sin svakeste lenke" Men belte kan man kan bruke på de aller tyngste vektene, grunnen er enkel: Det hjelper til med og skape et større buktrykk -> som igjen hjelper og holde ryggen på plass/ mindre sjanse for krum. Det er forsåvidt ingen vits i og ikke bruke belte hvis teknikken er dårlig på tunge vekter - men blir noe bedre med hjelp av utstyr. Magen er like aktiv med som uten belte uansett. :)

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...