Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har sett litt videoer av Brandon Carter på youtube. Har også lest boka hans med det fantastiske navnet, "Ultimate cuts: seven secrets to burn fat fast as hell".

 

Her legger han frem at det er en misforstått greie at man ikke kan forbrenne fett og bygge muskler på en gang. Altså, du kan ikke bokstavelig talt gjøre begge deler på en gang, men det der kun 5 minutter for kroppen å "flippe" bryteren som gjør at man kan forbrenne fett etter og ha trent styrketrening.

 

Han forteller om sin kondisjonstrening, som er høy intensitetsintervaller med en varighet på 15 minutter, som han kjører etter treningsøktene sine av og til. Da får man høy puls og forbrenner fett uten at man holder på så lenge at man bryter ned musklene eller ødelegger styrkeøkta man nettopp har hatt.

 

Dette må sees i en viss sammenheng med kalorier, selvfølgelig, og det er en balansegang. Men begge deler er altså mulig, mener han.

 

Anyone med synspunkter på det her? Nevner deg igjen jeg, Dukien... :wee:

Lenke til kommentar

Angående det med motivasjon; jeg bruker det samme trikset som Grete Waitz brukte.

 

Dersom du en dag ikke er motivert og virkelig ikke ønsker å trene, tren i 10 minutter. Dersom du etter den tiden ennå ikke har lyst, så gir du deg og drar hjem. "Cluet" er at du etter 10 minutter alltid vil fortsette.

Endret av Patrick123
Lenke til kommentar

Kanskje vi skal legge den her diskusjonen død nå?

Nestegang skal jeg norete vekter, telle skiver og ta bilder :dremel:

Tydligvis mer opptatt av min egen trening en andres på gymmet :rofl:

 

Eller kanskje jeg blir blendet av vekt-glansbildet Marte Elverum ,Kenneth Hoøy Follum og Espen bøs Aune gir når de marker 1 meter fra meg :rofl:

 

Eventuelt bør du kanskje ikke snakke om hva som er 'vanlig' når du er helt på jordet. Dette gjelder andre råd og fakta også. En ting er å være medlem av en styrkeløftklubb, en annen ting er å ha erfaring og oversikt nok til å gi råd.

 

Det er faktisk ikke bra å spre misinformasjon.

 

Forøvig er det bare en av de tre du snakker om der som er styrkeløftere, som leder til punkt en.

 

Folk her får ta dette som skrekk og advarsel. Terskelen folk har for å gi råd er utrolig lav, og det er ofte vanskelig om de i det hele tatt har peiling. Det er utrolig mange som later som de er eksperter på styrkeløft uten å noen gang ha sett eller deltatt på et styrkeløftstevne. Husk, vi er alle nybegynnere, ellers hadde vi ikke brukt tid her.

Endret av PhelpsTransposed
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forøvig er det bare en av de tre du snakker om der som er styrkeløftere

Hvem sa noe annet? Ett ev stedene jeg trener er kaliber gym og der trener de også blandt annet.

 

Jeg anser meg selv som nybegynner selv om jeg har trent og holdt på med kosthold i 12 år, er med i styrkeløftklubb og tok styrkecoatch 2013 med Eirik Sandvik.

 

Med 7 medlemskap og tilgang på 14 sentere blandet med 25kg-skiver-20kg-skiver og store teknikkskiver om hverandre i kg og lb skal jeg si meg enig i at det kan gå litt i surr ved å bare se på antall og anta 1rm.

 

Fremmover skal jeg bli mye flinkere på å bruke ord som jeg tipper, jeg mener, jeg trur og kanskje, sammen med å sjekke fakta før jeg bruker ord som påstår og vet og bombesikker :dremel:

En +- 20% leif på 21000 poster får gå i glemmeboka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når man feks i programmer som 5x5 skal kutte 10% ved stagnasjon, er det ikke da egentlig bedre å kutte feks 3-4 økter tilbake?

 

Ta feks to eksempler.

Pers1 løfter 50kg i benk og stagnerer, han må da kutte 10% og havner på 45kg neste økt. Følger man standard 2,5kg økning vil det da altså ta 2 økter før personen er tilbake der han stagnerte.

 

Pers2 løfter 150kg i benk og stagnerer, havner da på 135kg. 2,5kg økning fører da til at han bruker hele 6 økter før han er tilbake på nivået ved stagnasjon.

 

Er det ikke egentlig bedre å si at man fast setter seg tilbake feks 3 økter? At man da får 3 økter på å deloade på og komme seg opp til samme nivå? Så pers1 starter på 42,5kg ved stagnasjon og pers2 starter på 142,5kg.

 

Ingen som har no vettugt svar på dette? War? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når man feks i programmer som 5x5 skal kutte 10% ved stagnasjon, er det ikke da egentlig bedre å kutte feks 3-4 økter tilbake?

 

Ta feks to eksempler.

Pers1 løfter 50kg i benk og stagnerer, han må da kutte 10% og havner på 45kg neste økt. Følger man standard 2,5kg økning vil det da altså ta 2 økter før personen er tilbake der han stagnerte.

 

Pers2 løfter 150kg i benk og stagnerer, havner da på 135kg. 2,5kg økning fører da til at han bruker hele 6 økter før han er tilbake på nivået ved stagnasjon.

 

Er det ikke egentlig bedre å si at man fast setter seg tilbake feks 3 økter? At man da får 3 økter på å deloade på og komme seg opp til samme nivå? Så pers1 starter på 42,5kg ved stagnasjon og pers2 starter på 142,5kg.

 

Ingen som har no vettugt svar på dette? War? :p

 

Jo mer vekt du løfter, jo nærmere er du det endelige potensialet ditt, og trenger derfor mer tid til å komme deg og bygge deg opp igjen.

Lenke til kommentar

Hei alle samman! Lenge siden sist. Håper dokke hadde god framgong!


Har ikkje trent på nesten 1.5 år no, pga reising/jobbing/latskap.
Skal begynne på igjen og stå på no!

Skal også forandre ein del på programmet og måten eg trener på. Så blir ein del små spm. her;)


Number uno.
For å trene lats: Wide pull-ups vs Chin-ups?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...