Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør du meg er ikke forskjellen stor på isolat og konsentrat, hverken smaken eller kvaliteten. Ja isolat har høyere andel Bcaa og bittelitt mindre fett/karbs, men forskjellen mener jeg ikke er verdt prisen . Spesielt ikke hvis du har lite penger!

 

Hvilke merker/smak har du hatt vansker med å få i deg? Liker du feks Litago sjokomelk så kan jeg fortelle at det finnes proteinpulber som smaker relativt likt. dette hvis du blander med minst 50% melk og setter den 15 min i kjøleskapet. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Litago sjokomelk er konge ;)

 

Den jeg kjøpte var noe crap fra Coop Obs jordbær-smak tror jeg. Men nå vil jeg nok ha noe a la sjokoladesmak. Om du kan linke til noen gode konsentrat-produkter som smaker godt er jeg åpen for det, men jeg må være 100 % sikker på at det smaker godt. Kan ikke kaste penger ut av vinduet heller :p

Lenke til kommentar

Har ikke smakt de som selges hos X-life, men stort sett blir alle jeg har testet med sjokoladesmak ganske gode hvis du blander med 50%-100% melk og setter den 10min eller mer i kjøleskapet! Disse 10 minuttene har faktiskt endel å si! Enda bedre hvis den får stå en times tid, men ikke nødvendig.

 

Den som likner mest på Litago så langt er Dalblads whey class fra gymgrossisten, ON whey gold standard fra samme sted er også meget god. Dablads får du også i isolat, men konsetartet er mer enn dyrt nok. Tilbud i sverige på Dalblads (3kg 399sek) hos bodypower butikkene forresten.

Lenke til kommentar

Spør du meg er ikke forskjellen stor på isolat og konsentrat

 

Isolat er imidlertid resultatet av en overlegen fremstillingsprosess som fjerner mesteparten av laktose og fett, og gir dermed et sluttprodukt med så å si rent protein samtidig som de viktige vekst- og immunforsvarsfaktorene bevares fra den opprinnelige melken. Isolater er førstevalget for kliniske og medisinske anvendelsesområder. Proteininnholdet er vanligvis 90-93%, fett og karbohydratinnholdet er i området 0-1%, og resten er fuktighet. Isolat er den beste proteinkilden for deg som vil ha et høykvalitetsprodukt for å supplere kostholdet. Myseprotein isolate (whey protein isolate, WPI) er vanligvis mer kostbart, men siden du får en høyere proteinkonsentrasjon og proteinkvalitet er det faktisk ikke så langt unna WPC ved en direkte sammenligning.

 

http://myrevolution.no/s/proteinpulver-myoprotein-det-eksklusive-valget/

Lenke til kommentar

Trur alle som sikter på å vere "Mr. Gym" eller "Mr. Beach" og ikkje har planer å konkurere om Mr Olympia, greier seg fint med whey 100 eller whey 80.

Om resten av kostholdet er på plass, det spiller kanskje 0.0001% om du går for isolat eller whey 100.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må ikke ha isolat, men konsentrat kan være 30% protein pr 100g og av den type som er ment til sauser og stivilse i mat, ikke har det krav til temp i produksjonen og aminosyreprofilen kan være mangelfull eller og skadet.

 

I noen tilfeller kan man gjøre et bedre kjøp om man kjøper seg en pakke mel.

 

Det er forskjell på tilskudd som er ment helt i fra råvarens behandlig til å bli tilskudd, og råvarer som for eks skal ha en stivelsesfunksjon i en pølse og produseres billigst mulig.

 

 

Spm her blir da for eks www.proteinsjappa.net skal selge proteintilskudd.

De velger konsentrat pga prisen og råvarene ligger på 30kr kg 60kr kg og 130kr kg.

Dette er forskjellig renselse , ment for forskjellige produkter.

 

Så kommer firmaet til å tenke på kundens sunnhet og kjøpe konsentratet til 130kr kg og ha en fortjeneste på 99,50 eller kommer de til å velge konsentratet til 30kr kg, som kunden uansett ikke merker, og øke fortjenesten. Jeg tipper en del selskap kjøper billigere råvare så fortjenesten øker. Kunden kan uansett ikke smake eller påvise dette.

 

Se for eks på Fagerli , han bestemmer ikke at det skal brukes fordyrende isolat, det har han spurt kundene om og det er kundene som sa ja til dette.

Med den isolatråvaren han har valgt ut, med tanke på aminosyreprofilen må han betale mye pr kg da dette krever at temp under produksjon ikke overstiger 75C osv, så hele prosessen er annerledes. Selv med den gode råvaren av isolat ender han opp med ca 85g protein pr 100g vare.

Så kommer det andre firmaer å selger isolat 90g protein pr 100g vare til halve prisen.

Så kan man jo lure på hvordan de fikk til det, svaret ligger nok i at det er råvaren som har dette resultatet, så blander de det ut og tilsetter smak og det er kanskje 65g protein i bøtta pr 100g.

 

90+ fra en norsk butikk er jo et eksempel på det, det skulle ha 90g protein pr 100g og halve forumet kjøpte det pga det var 5 kg for 500kr. Så viser det seg at det er 16g laktose pr 100g , 3 ganger så mye som i hmelk. Halvparten av bøtta var ikke protein engang.

Endret av War
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Altså! Hvis man skal slutte å tro på oppgitt næringsinnhold, hva skal man da se etter? Hvis det virkelig er slik at konsentrat protein oppgitt til 75g protein/100g inneholder kun 30g protein, hvordan kan jeg da stole på noe som helst?

 

Hvordan vet jeg at isolatet jeg kjøper ikke er konsentrat med 50% laktose? Vi får faktiskt ikke gjort så mye annet enn å stole på næringsinnholdet og gå ut ifra det. Og da er det faktiskt ikke store forskjellen på konsentrat og isolat, vertfall ikke nok til å forsvare en dobbel pris.

 

Får satse på at de som oppgir feil næringsinnhold blir avslørt, uansett om det måtte vare pølser eller proteinpulver det er snakk om.

Lenke til kommentar

Lurt på noko lenge:

Sei at eg har ete mykje mat i løpet av ein dag; sei tilsaman 4000kcal. Om eg då et 100gram sjokolade som inneheld 500kcal, vil kroppen ta opp alle 500kcal, eller vil noko av det gå rett ut saman med driten?

Dårlig formulert, men håpar det er mulig å forstå.

 

Kroppen tar det opp ja. Så den tanken om at "idag har jeg spist dritt, så da kan jeg jo bare ta den helt ut" funker veldig dårlig i praksis.

 

Du må nok bare la sjokoladen ligge har du lyst å få bort fettet.

Takk, då er det oppklart! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke brukt dressbuksa siden nyttårsaften. Jeg svømmer i den! Herregud.. Den var stram rundt lår og rumpe da, nå er henger den på meg som en slapp sekk.

Det er det dummeste jeg har sett faktisk! :huh: Jakka var også en størelse eller to for stor..

 

Da blir det olabukse og en sliten skjorte på 17.mai da! :innocent:

Endret av Kjetil_90
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...