Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Jeg syns ikke autoregulering er noe for noobs som er på et lineært program, keep it simple

 

Forsåvidt enig med det, i begynnelsen vil man på et helkroppsprogram med isolasjosøvelser og lineær progresjon ha kjempebra fremgang, men etter hvert vil denne fremgangen avta og man må begynne med ulineær progresjon/autoregulering og andre avanserte teknikker.

 

Det vil være dumt å gjøre det vanskelig fra begynnelsen når man først har muligheten til å gjøre det lett i 1-2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns ikke autoregulering er noe for noobs som er på et lineært program, keep it simple

 

Forsåvidt enig med det, i begynnelsen vil man på et helkroppsprogram med isolasjosøvelser og lineær progresjon ha kjempebra fremgang, men etter hvert vil denne fremgangen avta og man må begynne med ulineær progresjon/autoregulering og andre avanserte teknikker.

 

Det vil være dumt å gjøre det vanskelig fra begynnelsen når man først har muligheten til å gjøre det lett i 1-2 år.

Ein nybyrjar bør heller kjøre eit program basert på baseøvingar for å få ein grunnstyrke. Autoregulering er enkelt. Som det står i artikkelen tar ein nybyrjar det utan droppsett. Stort enklare blir det ikkje. Men om du ikkje har lese artiklane så forstår eg at det kanskje verkar komplisert.

For så vidt spesielt greit for ein nybyrjar som ikkje har erfaring med korleis kroppen responderer på trening.

 

Det er en interessant artikkel. Derimot jeg tror ikke at autoregulering er noe for meg, for dagsformen har ofte lurt meg. For eksempel kan jeg føle meg trøtt, sliten og jævlig en tirsdagskveld, men likevel dra på trening, så føler jeg meg ikke i særlig god form under oppvarmingen. Men når jeg begynner på arbeidssettene, sier det plutselig PANG! og jeg er mer eksplosiv og mer utholdende enn jeg har vært før. På samme måte kan det være omvendt på en fridag da jeg spiser en god frokost etter 9 timers søvn og gleder meg til å trene, men når jeg kommer meg opp på tredemølla, blir jeg overraskende fort andpusten.

 

Jeg synes at det fungerer best å holde meg til planen for når og hvor mye jeg skal øke med vektene. Så trener jeg slik uavhengig av hvordan dagsformen føles på forhånd, så tar jeg det som kommer. Men jeg er enig i at når man ikke klarer å fullføre settene sine med god form, bør man stoppe, eventuelt ta av noen vektskiver og fullføre med mindre vekt.

Då har du enten ikkje lese artikkelen eller misforstått den. Det er ikkje snakk om å planlegge færre sett, færre repetisjonar eller mindre vekt basert på korleis du føler deg før du går på trening. Det er snakk om å løfte det du kan den dagen. På ein god dag vil du løfte meir enn på ein litt dårlegare dag. Ikkje fordi du stoppar etter tre sett heilt utan vidare, men fordi du ikkje klarar å løfte meir utan at formen blir heilt bedriten.

 

Som sagt, du skal ikkje basere noko som helst på korleis du føler deg før trening. Du løftar det du kan den dagen og går heim. I staden for å legge på vekt når programmet seier du skal så legg du på når du er sterk nok til det. Det er som sagt ikkje noko rakettforsking.

 

Trening 1: Du tar 5+5+5+5+2 i knebøy. På siste settet vart det for tungt.

Trening 2: Du tar 5+5+2 i knebøy. Formen var ikkje heilt på topp. Lite søvn dagane før, mykje stress på jobb eller noko sånt. Du gjev 100% på trening, men etter 12 repetisjonar kjenner du at det ikkje går meir. Då stoppar du der.

Trening 3: Du tar 5+5+5+5+4 i knebøy. Litt meir enn på trening 1, men siste repetisjonen var seig og du var ikkje heilt stødig.

Trening 4: Du tar 5+5+5+5+5 i knebøy. I dag klarte du alle 25 repetisjonane og du føler det gjekk veldig greit. Neste trening legg du på vekt.

Trening 5: Du tar 5+5+5+3 i knebøy. Med den tyngre vekta kom du til 18 repetisjonar før det vart for tungt.

 

Sånn går det rundt og rundt. Når du har tatt 5x5 repetisjonar legg du på vekt og repetisjonar på neste trening vil avgrense seg sjølv.

 

For all del, om det du driv med fungerer så kjør på! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur heller du misforstod, hvos bestemora di skal begynne med vektløfting er det letter å vise henne RYP hvor man legger inn 10RM og får printet ut et program en det er for hun om du linker autoregulering og 5x5.

Når man får like gode resultater av det så er det ikke vits i å gjøre det komplisert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fastlåste stenger, ehh hvordan forklarer man det :p Stenger der man ikke selv kan velge vekt, men de kommer i 10, 15, 20 osv.

 

Ryggen min er ikke så glad i knebøy for tiden så det går greit for meg, jeg trener andre øvelser og litt annerledes nå uansett, så det funker ok. Dessuten kan jeg skrive av på skatten for medlemsskapet mitt ^^

 

0000315.jpeg

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan den fremgangsmåten er forskjellig fra den som SL5x5 baserer seg på.

Eg har ikkje studert SL5x5 så veldig mykje, men det er godt mogleg. Har ikkje påstått at det er noko forskjell frå SL5x5 heller. Poenget er at du ikkje har linær auke og dagsformen avgjer kor mykje du løftar.

 

Trur heller du misforstod, hvos bestemora di skal begynne med vektløfting er det letter å vise henne RYP hvor man legger inn 10RM og får printet ut et program en det er for hun om du linker autoregulering og 5x5.

Når man får like gode resultater av det så er det ikke vits i å gjøre det komplisert.

Det er som sagt ikkje komplisert. Om du les alt som står om droppsett for vidarekomne så er det litt meir avansert. Korleis veit du at ho vil få like gode resultat?

Eg ser ikkje kva som er vanskeleg med: "Løft 10kg til du tar 25 repetisjonar. Legg på 2,5kg og løft 12,5kg til du tar 25 repetisjonar. Legg på 2,5kg osv..."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...