Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Leter egentlig etter eit typisk volumprogram som eg kan ha som utgangspunkt no fram mot sommaren. Noen som bruker eit som inneholder Markløft og knebøy (helst også benkpress/skråbenk og militærpress/arnoldpress). Lette litt kjapt, Har ikkje tid til å lage eget program idag, så lurer på om noen har eit som eg iallefall kan bruke som utgangspunkt. tenker typ 12x3 eller 8x4 og lignende reps.

Sett på fyrstikkprogrammet?

Lenke til kommentar

Jeg bruker aldri låseklemmer. Jeg kommer nok til å bruke det om jeg tar rykk eller vendinger eller lignende, men altså, om jeg trener knebøy og bommer slik at jeg "faller" til siden, vil jeg heller at vektene faller av enn at jeg føkker opp ryggen.

 

jeg har heller aldri opplevd at vektene har flyttet nevneverdig på seg.

Lær deg å faile bakover eller fremover istedet for til siden, det er nok ryggen din veldig glad for uansett hvor skivene havner :)

Om jeg failer så går jeg rett ned uansett. Jeg har aldri opplevd at vektene går nevneverdig til sidene under andre øvelser enn roing og markløft (det at vektene tar i bakken har tydeligvis en innvirkning). Hvis de skulle finne på å falle til siden fordi jeg løfter skeivt, så ser jeg for meg at det gjør mer vondt i ryggen om jeg har lås enn om jeg ikke har det. Hvis jeg har kontroll slipper jeg aldri til siden.

Lenke til kommentar

Leter egentlig etter eit typisk volumprogram som eg kan ha som utgangspunkt no fram mot sommaren. Noen som bruker eit som inneholder Markløft og knebøy (helst også benkpress/skråbenk og militærpress/arnoldpress). Lette litt kjapt, Har ikkje tid til å lage eget program idag, så lurer på om noen har eit som eg iallefall kan bruke som utgangspunkt. tenker typ 12x3 eller 8x4 og lignende reps.

Sett på fyrstikkprogrammet?

 

Ja, har sett på det. Er eit utgangspunkt, hvis eg ikkje går utifra reps.

Lenke til kommentar

28 slag i minuttet er sykt (sykelig) lavt. Det var deg, målingen eller avlesning det var noe feil med, tror du skal være glad for at det var en av de to siste :)

 

Han godeste Bjørndalen var det vel som faktisk hadde 28 slag i minuttet? Tror det var han i alle fall.

 

Hva bør en 18 åring som vil være i god fysisk form prøve å ligge på til en førstegangstjeneste som fallskjermjeger? Det vil si veldig god!

Lenke til kommentar

Hvor langt ned går dere når dere tar pull-ups? Jeg pleier å gå helt ned da jeg ikke ønsker å jukse, men dette er vel ikke gunstig da man mister spennet i muskulaturen?

 

Markløft, da? Der mister mann spennet fullstendig mellom hver repetisjon (derav navnet; deadlift).

Tolk det som du vil :)

 

Lurer på to ting. Hvordan kan jeg bli bedre på hang-ups sammen med SL? Hvor skal jeg inkludere det og på hvilken måte får jeg økt antallet mest effektivt?

 

Ti slutt, kan forstoppelse ha effekt på opptak av næring?

 

Bump

 

I mitt SL5x5-program (excel-ark jeg lasted ned derfra for et år siden eller noe) så står det øvelsene jeg skal ta, + evt hang-ups 3xF, så du kan jo prøve det?

Endret av Diskutant
Lenke til kommentar

Hvor langt ned går dere når dere tar pull-ups? Jeg pleier å gå helt ned da jeg ikke ønsker å jukse, men dette er vel ikke gunstig da man mister spennet i muskulaturen?

 

Markløft, da? Der mister mann spennet fullstendig mellom hver repetisjon (derav navnet; deadlift).

Tolk det som du vil :)

Men det er vel på grunn av teknikk og potensielle skader man gjør det slik i markløft? Dette passer ikke for pull-ups?

Lenke til kommentar

Hvor langt ned går dere når dere tar pull-ups? Jeg pleier å gå helt ned da jeg ikke ønsker å jukse, men dette er vel ikke gunstig da man mister spennet i muskulaturen?

Spørs kva ein trenar for. Då eg trente muskelvekst og hypertrofi slapp eg meg ikkje heilt ned for å halde spennet. Når eg i dag trener for styrke og tar maks 5 repetisjonar slepp eg meg heilt ned. Ellers blir det for tungt.

Lenke til kommentar

Morn! Fikk på meg et pulsbeltet i går og målte så lavt som 28 når jeg lå i senga. Det høres for meg VELDIG feil ut, men det virker som om den treffer på hvert slag. Hva kan være galt?

Ingen av de vanlige pulsklokkene kan måle nøyaktig under ca 40 slag i minuttet. Da må du over på EKG-lignende utstyr som måler mer nøye enn R-R. Jeg har kjørt endel sammenligninger mellom de forskjellige produsentenes belter, men funnet små forskjeller. De fleste av dem garanterer at beltene er nøye ned til 30 og 35 bpm, men det er bare fordi mannen i gata ikke kan motbevise det:-)

 

Når man har en hvilepuls i nedre del av det spekteret, så er det mulig å motbevise slikt. Spesielt når man har EKG på samtidig som bekrefter pulsen.

 

Edit: å telle slagene selv i tillegg er jo en fin måte å finne ut om klokka er på bærtur.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Leter egentlig etter eit typisk volumprogram som eg kan ha som utgangspunkt no fram mot sommaren. Noen som bruker eit som inneholder Markløft og knebøy (helst også benkpress/skråbenk og militærpress/arnoldpress). Lette litt kjapt, Har ikkje tid til å lage eget program idag, så lurer på om noen har eit som eg iallefall kan bruke som utgangspunkt. tenker typ 12x3 eller 8x4 og lignende reps.

 

RYP grunnprogram + markløft?

Lenke til kommentar

Kan du si hvilken dag han inkluderer Chins i excel-arket?

B-trening - sammen med markløft og skulderpress.

 

Hvor langt ned går dere når dere tar pull-ups? Jeg pleier å gå helt ned da jeg ikke ønsker å jukse, men dette er vel ikke gunstig da man mister spennet i muskulaturen?

Spørs kva ein trenar for. Då eg trente muskelvekst og hypertrofi slapp eg meg ikkje heilt ned for å halde spennet. Når eg i dag trener for styrke og tar maks 5 repetisjonar slepp eg meg heilt ned. Ellers blir det for tungt.

 

Enig. Antok at han trener for styrke siden han trener SL5x5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...