Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Noen gode råd for å holde oppe energinivået gjennom treningsøkta? Har hatt endel dager i det siste der jeg mister helt futten etter de første 1-2 øvelsene.

Mye sitter i hodet til meg, har opplevd akkurat det samme. 10 kg ekstra i bøy har virket noen ganger virket umulig etter oppvarminga, men bare ved å roe ned hodet litt - si til seg selv at "Du klarer xx kg x reps i denne øvelsen" så yter jeg bedre. Visstnok vet ikke hjernen forskjell på løgn og sannhet, så du kan bevisst endre tankesettet ditt selv om du ikke tror på det selv. Klønete forklart, men siden mesteparten av hormonelle signaler kommer fra hjernen, mener jeg det er en fin plass å starte om maskineriet går dårlig :) 

 

 

Ellers så er kaffe under økta ikke dumt mener jeg :p Drikker vanligvis en kopp eller 2.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har snart holdt på med trening i 1 år, og lurer på om noen har en link etc. til hvor mye som er normalt å gå opp i vekt, muskelprosent etc. di første årene du trener. Mener at jeg har sett flere slike nettsider med slik informasjon, og henvender meg derfor til denne menigheten da dette er en utømmelig kilde for god informasjon!

 

Kan jo også fortelle at siden jeg begynte å trene har jeg gått opp fra 68 kg til 76 kg, og har pr. dato en muskel prosent på 66 og en fettprosent på 13 (regner med at denne var nede i 5-6-7%, ettersom jeg var aktiv fotballspiller før). Må si meg rimelig fornøyd med det :)

 

 

And now over to something completely different: Ser at en sang som er god til å trene til blir nevnt lenger opp i tråden.

Kan en egen tråd for treningsmusikk være en god ide?

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Til du over her. Jeg har trent "fast" i kanskje 1-2 månter og jeg har gått opp 3 kilo. Det har ikke vært særlig intenst heller, men jeg merker at jeg har økt i muskelvekt. Sliter fortsatt med å miste alt fettet. Når jeg tar grep om pondusen merker jeg at den er markant strammere og mindre "tytete", selvom jeg egentlig ser like "feit" ut. Skal steppe opp skikkelig fra nå av. Håper det blir resultater :)

 

 

Jeg lurer i den forbindelse på hvor ofte det er "lurt" å trene. Hvor mye tid bruker dere på strekking etter en økt? Ser ikke for meg at jeg driver med det på gymmen så jeg er litt nysjerrig på hvordan dere håndterer dette.

 

Jeg ser for meg at jeg kanskje vil trene annen hver dag, men jeg føler meg konstant støl så da hender det jeg tar en ekstra fridag.

Lenke til kommentar

Til du over her.. Hehe.. Jeg er ikke en spesialist på feltet, det er mange i denne tråden som har mer kunnskap om feltet enn meg.

Hvor ofte du trener kommer vel helt an på din egen motivasjon og lyst? Personlig trener jeg 4-5 ganger i uka, og pleier ta en fridag sånn ca hver tredje-fjerde dag.

 

Utstrekking skjer ikke i denne gården. Utstrekking er ikke nødvendigvis bra for musklene, da en trent muskel allerede er en sår muskel, og utstrekking kan føre til avriving av flere muskelfibre.

 

At du er støl er bare et godt tegn. Det er musklene som gir beskjed om at di har blitt brukt på en måte di ikke er vant til. Var selv abnormt mye støl første 1-2 mnd. men nå blir jeg sjelden særlig støl.

 

Edit: Tok meg den friheten å lage en treningsmusikk-tråd. :)

Endret av Corey
Lenke til kommentar

haha. Jeg var støl i går før jeg dro ut i skogen. Pakka sekken med utstyr på ca 17 kilo og gikk ei mil inn i skogen og sov i telt. Fremdeles støl men ikke umotivert :). Skal snart gå en tur nedi byen så det blir vel ei lita mil i dag og i tillegg til den jeg gikk tilbake i morges.

Lenke til kommentar

Hvor smart det er vet jeg ikke, men jeg blir glad hver gang jeg er støl.

Da "vet" jeg at jeg har klart å tyne musklene mer enn før...

 

Any takers?

Hater å være støl egentlig xD Fasen etter en pause fra treninga der du er støl og jævlig etter hver trening er ikke noe jeg lengter etter, da vil jeg bare ha opp treningstoleransen igjen :p

 

Kjørte tåhev for 3 dager siden, er fortsatt støl! Sånn helt ille støl også. Tipper det er fordi leggene er rimelig oversize i forhold til resten når det kommer til styrke, så når jeg først isolerer dem ordntlig, da er det som om jeg aldri har trent dem før :ph34r:

 

 

Lenke til kommentar

Til meg og så kan det sitte igjen litt i etterkant men det plager meg ikke noe direkte... Tror det at etter jeg ble vant til å gå skirenn tett oppi 5 mil så ligger den terskelen der kroppen bare gir faen i alt og såtr på ligger lavt hos meg. Altså, at jeg gir fortere faen i om ting er tungt og heller gir max konstant

Lenke til kommentar

Er så stol i brystet og ryggen idag at jeg vet ikke hvor jeg skal gjore av meg :D alt er en utfordring!

Holder på å skrive program til en stor dame som skal ha PT-taster i morgen tidlig. Er veldig annerledes enn å lage et program til en yngre person som har trent tidligere. Mange av de som kommer på gymmet for forste gang har kanskje ikke trent på 10 år og du kan ikke bare gi dem hva som helst og brenne dem helt ut, hehe..

Lenke til kommentar

Er så stol i brystet og ryggen idag at jeg vet ikke hvor jeg skal gjore av meg :D alt er en utfordring!

Holder på å skrive program til en stor dame som skal ha PT-taster i morgen tidlig. Er veldig annerledes enn å lage et program til en yngre person som har trent tidligere. Mange av de som kommer på gymmet for forste gang har kanskje ikke trent på 10 år og du kan ikke bare gi dem hva som helst og brenne dem helt ut, hehe..

 

... men høres veldig spennende og motiverende ut da. Du er jo den som nå potensielt kan endre hennes tankegang og holdning til trening og kroppen generelt. Hva slags øvelser dreier et sånt nybegynnerprogram seg rundt egentlig?

Lenke til kommentar

Hadde introduksjon til gymmet med henne i går, men man rekker ikke så veldig mye da. Jeg vet hun har hoyt blodtrykk og ikke har trent på 10 år, men det er det. Fikk gått gjennom noen få ovelser og hun kan f. eks ikke gjore frittstående kneboy enda, så jeg tenker vi skal gjore det med swissball på veggen, så hun kan trene på bevegelsen.

Ellers er det mye hoyrep. Jeg sitter og ser over ovelser og tenker på hva som kan passe for henne. Så når hun kommer inn i morgen snakker vi litt forst, sånn at jeg kan finne ut litt mer konkret om henne. Jeg vil også veldig gjerne at vi kan sette opp noen mål for henne, f. eks to kortsiktige og et langsiktig så hun har noe å jobbe mot.

Kommer til å gi henne flere stabiliseringsovelser som f. eks balansere på ett bein mens hun holder vekter for å bedre stabiliteten rundt leddene i beina, som antakelig er ganske svake pga. vekta hennes. Mtp. at hun har h;yt blodtrykk kan vi ikke gjore ovelser med armene over hodet, men det er greit nok.

Kom gjerne med forslag eller tanker, er alltid kjekt med innspill :) Timen i morgen er mer for at hun skal få se hvordan en PT-time med meg er, sånn at hun har noe å gå etter om hun vil kjope PT-timer.

Lenke til kommentar

[...] Strekking etter økt er unødvendig og muligens negativt for muskelvekst.

Hvorfor mener du dette er unødvendig?

 

Se på stallen til DeFranco; NFL++ atleter. De trener styrke, eksplosivitet og strekker og tøyer etter øktene for å bli mykere og mer bevegelige. Merker selv når jeg tøyer og strekker etter en treningsøkt, enten det er løping eller styrketrening, at jeg føler meg bedre og at jeg har blitt mye mer myk enn tidligere, og at styrken fortsatt øker i de 4 store.

Lenke til kommentar

Gaineren min er snart tom. Tenkte jeg skulle kjøpe vanelig proteinpulver denne gangen. Har veldig lite penger nå. Noen som vet om et billig pulver som fortsatt er brukanes?

 

Gymgrossisten har tilbud nå på 4kg Whey-80 til 569, da får du med f.eks kreatin og omega3, og det er gratis frakt (når du handler for over 500). De har også gainer til 369,- for 4kg tror jeg.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...