Gå til innhold

Den Store Treningstråden! | Nybegynner? Se førstepost for kort innføring.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[...] Strekking etter økt er unødvendig og muligens negativt for muskelvekst.

Hvorfor mener du dette er unødvendig?

 

Se på stallen til DeFranco; NFL++ atleter. De trener styrke, eksplosivitet og strekker og tøyer etter øktene for å bli mykere og mer bevegelige. Merker selv når jeg tøyer og strekker etter en treningsøkt, enten det er løping eller styrketrening, at jeg føler meg bedre og at jeg har blitt mye mer myk enn tidligere, og at styrken fortsatt øker i de 4 store.

 

Konteksten for min påstand er like etter en styrkeøkt. Som en dro frem her, muskelfibrene er utslitte etter økta og strekking fører bare til ytterligere skade på muskelen.

 

Jeg driver selv med yoga (som egentlig bare er smart strekking), men da på hviledager - opplever også selv å føle meg mye mykere etter en slik økt. Visstnok kommer det mer av en tilpasning i hjernen som lar deg strekke lengre utover økta. Altså at tilpasningen ikke ligger i senene, men hos nervene i den umiddelbare tilpasningen til strekkinga. Over tid vil du bli mer tøyelig, men dette tar lang tid (for at sener fysisk endrer seg..)

 

Det er ikke dumt å bli mer tøyelig, men det er heller ikke så livsnødvendig som gymlæreren din på videregående skulle ha det til. Hvis du sammenligner stive løpere med myke løpere, finner du at løpsøkonomien til de stive er mye bedre.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Det er ikke dumt å bli mer tøyelig, men det er heller ikke så livsnødvendig som gymlæreren din på videregående skulle ha det til. Hvis du sammenligner stive løpere med myke løpere, finner du at løpsøkonomien til de stive er mye bedre.

Er den? Og hvor store forskjeller prater vi her i stivhet?

Det eneste jeg har lest er at å tøye før vil forminske løpsøkonomien.

 

Selv tøyer jeg lett etter de fleste treningene. Og jobber med å bli mykere, spesielt i bena.

Lenke til kommentar

Det er ikke dumt å bli mer tøyelig, men det er heller ikke så livsnødvendig som gymlæreren din på videregående skulle ha det til. Hvis du sammenligner stive løpere med myke løpere, finner du at løpsøkonomien til de stive er mye bedre.

Er den? Og hvor store forskjeller prater vi her i stivhet?

Det eneste jeg har lest er at å tøye før vil forminske løpsøkonomien.

 

Selv tøyer jeg lett etter de fleste treningene. Og jobber med å bli mykere, spesielt i bena.

Jeg finner ikke den originale studien (irriterer meg) som var gjort på faktiske løpere. Her er en studie på normale folk som kommer til samme konklusjon. Konklusjonen:

These data support the premise that longer lower limb tendons (especially Achilles tendon) and less flexible lower limb joints are associated with improved running economy.

 

 

Merker det selv egentlig, jeg er veldig stiv på bakside lår. Før markløft må jeg (selv om det går ut over styrken) tøye ut for at teknikken skal være 100%. Når det kommer til løping har jeg derimot ingen problemer med å opprettholde høy fart over lengre perioder, har ikke testet noe 3000 meter enda - må nesten ha et tall å komme med snart. Så blir vel til at jeg tester det om ikke så lenge :)

 

 

Lenke til kommentar

Han hadde i det minste rumpa nedi. Hender jeg ser folk som står i bro å løfter på skråbenken.

Det problemet er ganske utbredt i vanlig benkpress også. Alltid noen som løfter med rumpa langt over benken.

 

 

Quote fra en kis på treningssenteret som trente militærpress med den verste teknikken jeg har sett på en stund:

"At du "jukser" med bena er egentlig veldig bra da det skal være en full body exercise."

Viste ikke om jeg skulle le eller gråte.

Lenke til kommentar

Det sto "økologisk laks" i fiskedisken på den lokale butikken så jeg spurte jenta som jobbet der hva det ville si.

"Det vil si at den e laga med mindre tilsetningsstoffa"...

 

PRICELESS :!:

 

Jeg kjøpte den dog, selv om hun ikke visste hva hun snakka om... :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Imo. er det ikke vits i å kjøpe økologiske produkter utenom frukt og grønt. Er jo umulig å smake forskjell på en ku som har gått fritt eller fått fast mat dagen rundt, hele livet sitt.

 

Uansett, er det andre her som spiser de nye SKYR yoghurtene fra Q-meieriene? Inneholder opptil 19 g proteiner pr pakke og rundt 129 kalorier. Må vel være verdt pengene? :)

Lenke til kommentar

Imo. er det ikke vits i å kjøpe økologiske produkter utenom frukt og grønt. Er jo umulig å smake forskjell på en ku som har gått fritt eller fått fast mat dagen rundt, hele livet sitt.

 

Uansett, er det andre her som spiser de nye SKYR yoghurtene fra Q-meieriene? Inneholder opptil 19 g proteiner pr pakke og rundt 129 kalorier. Må vel være verdt pengene? :)

Du må prøve å kjøpe en pakke vanlig lettmelk og en pakke økologisk lettmelk. Fra Tine meierier.

Det er en markant smaksforskjell...

 

Cottagecheese er mer kostnadseffektivt.

Skyr=19gr proteiner for 17 kroner

Cottagecheese=39gr proteiner for 18 kroner

 

Smak er en annen ting :whistle:

Men som de andre sier, funlight i cottagecheesen så blir den god.

Smaker faktisk NESTEN som riskrem :innocent:

Lenke til kommentar

Imo. er det ikke vits i å kjøpe økologiske produkter utenom frukt og grønt. Er jo umulig å smake forskjell på en ku som har gått fritt eller fått fast mat dagen rundt, hele livet sitt.

 

Uansett, er det andre her som spiser de nye SKYR yoghurtene fra Q-meieriene? Inneholder opptil 19 g proteiner pr pakke og rundt 129 kalorier. Må vel være verdt pengene? :)

Du må prøve å kjøpe en pakke vanlig lettmelk og en pakke økologisk lettmelk. Fra Tine meierier.

Det er en markant smaksforskjell...

 

Cottagecheese er mer kostnadseffektivt.

Skyr=19gr proteiner for 17 kroner

Cottagecheese=39gr proteiner for 18 kroner

 

Smak er en annen ting :whistle:

Men som de andre sier, funlight i cottagecheesen så blir den god.

Smaker faktisk NESTEN som riskrem :innocent:

 

Nå foretrekker jeg ikke å spise cotaagecheese i friminuttet heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...