Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Palmer (2021)

En godt gjennomført film med Justin Timberlake i hovedrollen. Klassisk film om en mann som må finne seg selv i samfunnet og ta ansvar. Filmen er fullstendig blottet for overraskelser men tempo og skuespill mer enn gjør opp for dette og resultatet er to timer med behagelig filmtitting. De for tiden uunngåelige woke-elementene fungerer faktisk bra og som en naturlig del av historien. Kudos for det. Og ikke minst vil madammen i huset takke deg for at du valgte denne filmen over Boss Level (som er overraskende bra :) ).. 

Bra ventepølse til "Nobody" kommer ..

6.5/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Druk (2020)

image.jpeg.10c14d43201bdd908535c8e81cfd5bb6.jpeg

Denne går nok inn på min topp tre-liste av skandinaviske filmer (sammen med Oslo, 31. august og Jagten). En film med sjel. Til tider veldig morsom. Til tider rørende. Mads Mikkelsen spiller som alltid bra, men de tre andre i gjengen hans spiller også på samme nivå. Magnus Millang sin karakter når han løper på kontoret sitt for å bli full så fort som mulig var eminent.

Thomas Vinterberg er en utrolig regissør. Alt er så gjennomtenkt, samtidig som han får scenene til å virke impulsive. Sluttscenen er et godt eksempel på dette. Fullstendig magisk når musikk, skuespillerprestasjoner, sorg, lykke og ungdommelighet blir blandet i en herlig gryte. En gryterett som smaker godt med hvitløksbrød til. Og selvfølgelig en god del alkohol.

9/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Retfærdighedens Ryttere (2020)

Er mer eller mindre lamslått nå. Eller for å bruke et godt innarbeidet dansk uttrykk: Hold din kæft for en film..!! Dette var en usannsynlig berg- og dalbane opplevelse hvor man kan felle en tåre i et øyeblikk, for å oppleve krampelatter i neste. Man skulle ikke tro at dypt tragiske skjebner og hendelser skulle kunne bli pakket inn i komikkens slør slik det blir her, men det fungerer til 100 %. Trolig fordi humor ofte fungerer som et godt virkemiddel for å takle tragedier og sorg.

At filmen er en 2 timer lang nytelse, skyldes også i meget stor grad at castingen til hoved- og biroller har blitt gjennomført på en helt upåklagelig måte.

Først 3 timer i solveggen, og nå dette? Just a perfect day..

9.5/10

 

nei, f*** it

10/10

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Adams Æbler (2005).

220px-Adam's_Apples.jpg

En ny-nazist (Ulrich Thomsen) er dømt til samfunnstraff på en kirke der han møter en ukuelig optimist av en prest (Mads Mikkelsen). I sentrale biroller finner vi Niklas Bro som en eks-tennisspiller, nåværende alkoholiker og voldtektsmannm og Ali Kazim som den ikke helt reformerte terroristen som hater Statoil og elsker kirkeklokker. Begge idømt en samfunnstraff av samme type som ny-nazisten fikk. Denne filmen er ganske mye bedre enn de to forrige Anders Thomas Jensen filmene. Her har han ryddet vekk de små svakhetene de forrige filmene hadde. Filmen er løselig basert på Jobs Bok, noe den gjør et poeng av i flere scener. Det er den vanlig blandingen av drama og mørk komedie der kampen mellom det gode og det onde står sentralt. Skuespillerne er som vanlig strålende, og historien fortelles godt helt uten dødpunkter. Anbefales sterkt.

9/10.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godzilla vs. Kong (2021)

Vet ikke om dette skulle være en oppfølger til Skull Island, husker ikke helt hvordan den slutttet.
Men det begynte hvertfall der, og det virket nesten som man gikk rett inn en handling uten spesielt foranledning.

Her var det hvertfall mye, nesten for mye. Mange rare påfunn, og vet ikke om jeg forsto alt. Må vel se den flere ganger.
Hvor bra det var for sjangeren er jeg usikker på. Kong/Godzilla eksperter har nok svaret på det, jeg tør ikke konkludere sånn sett.
Men dårlig vil jeg ikke si det var, den var engasjerende nok, og her var det action hele tiden så jeg nesten måtte le.

6.4/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godzilla vs Kong er en direkte oppfølger til både Kong: Skull Island og Godzilla: King of the Monsters. Ikke overraskende lider Godzilla vs Kong av akkurat det samme som to forrige Godzilla-filmene i "Monsterverse". På den ene siden at man dritkjipe og totalt uinteressante menneskelige karakterer og et menneskelig drama som føles helt meningsløst og bortkastet, og det vises helt sykt mye tid til dette, og på den andre siden har man kjedelig, sjelløs og og overfladisk monsteraction uten noen som helst form for dybde. Det er en to timer lang CGI-fest, og det føles aldri som om noe som helst blir ødelagt eller truffet, selv om det blir det på skjermen. Det gir meg veldig lite merker jeg.

 

Et annet problem, for min del, er at det virker som om ekstremt mye av filmen mangler. Som om det skulle vært en film til før denne, for det føles som om man hopper inn midt i en film. Det var som å starte to timer inn i The Lord of the Rings: The Two Towers og kun se derifra og til slutten. Skjønner ikke helt hva de har tenkt på.

 

Men har forstått det sånn at Legendarys rettigheter til Godzilla har gått ut på dato, og at Toho endelig er er fri til å produsere sine egne Godzillafilmer igjen. Hadde vært om Toho produserte noen filmer igjen, for Shin Godzilla var dødsfet.

Endret av """
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Godzilla vs Kong (2021)

Har forberedt meg lenge (les: psyket meg opp) til denne filmen. Akkurat som jeg forbereder meg de få gangene jeg skal på IKEA, aka djevelens verk©™

Prøvde med alt jeg hadde av styrkekraft å ha et åpent sinn da jeg rullet i gang denne i går kveld. Noen ganger må man jo bare spise søppel, og en gang i blant smaker ikke søppelet så verst, jfr den årlige engangsturen til McDonalds.

For make no mistake, her var det mye søppel. Enormt rotete satt sammen og regissert, mye mediokert skuespill, alt krydret med en overdose CGI.

Ikke bare er kvaliteten på høyde med nevnte McDonalds, man sitter også igjen med samme følelse etter filmen som etter man har spist på nevnte kjede.

Nemlig tung i magen og ør i topplokket.

3.5/10

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Cromwell (1970)

Historisk drama som var ganske interessant. Kjente ikke til historen før jeg så denne, som er blitt forsømt i årevis.
Filmen var omtrent dobbelt så bra som jeg hadde sett for meg, av en såpass mindre kjent film fra 1970 med disse kjente skuespillerene da spesielt Richard Harris og Alec Guinness.
Vel jeg likte hvertfall filmen og skuespillet. Engasjerende handling fra begynnelse til slutt. 

7/10

Lenke til kommentar

Greenland (2020)

Syns denne var til tider vanvittig bra. Må nok se den igjen for å gi en endelig konklusjon, men noe av det beste i sitt slag vil jeg si den er. Minte litt om 2012, men minst like bra syns jeg.
Tror det visuelle og musikken falt i smak, men den var bra laget.

8/10
 


 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...