Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The House That Jack Built (2018)

Vel, det er umulig å samle tankene etter denne vanvittige reisen. Umulig, hører dere?

En av de psykeste filmene jeg har sett, på hyllen rett under Midsommar.

Klarer ikke å gi karakter på denne...prøver, men klarer ikke.

Ja, jeg er frustrert, do you mind?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nomadland - 8/10

- Noen nydelige enkeltscener. Flott skuespill og veldig godt regissert.

 

The House That Jack Built - 9/10

- En av de bedre nye seriemorderfilmene. Liker hvordan Trier portretterer ham som en perfeksjonist. Red caps-scenen er ekstremt syk, men godt filmet.

 

25th Hour - 10/10

- Edward Norton på sitt beste. Med en av de mest episke rantene fanget på film. En av mine favorittfilmer dette, liker den ulmende stemningen i filmen. Legger ved ranten under.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nomadland 2020

Vakre bilder og interessant utgangspunkt for filmen. Det er nok regissørens poeng og mål, men jeg savner et enda tydeligere oppgjør med de amerikanske forholdene og jeg savner mer de problematiske sidene ved et slikt nomadeliv i dagens USA. Tidvis fremstår det ganske fint og hyggelig, og det er det sikkert, men så hyggelig? Frances McDormand spiller som vanlig bra, men blir aldri helt klok på karakteren. Det er den type film hvor det ikke så mye snakk om et plot, men en stemning. Var på vei mot mobilen ved et par anledninger, men klarte å holde meg unna. 

8/10

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri 2017

Frances McDormand film 2. Også her spiller hun en litt annerledes, middelaldrende kvinne, men her er det en mye mer tydelig historie og plot enn i Nomadland. Mørk komedie, eller dramedie, som veksler fint mellom dramaet og det morsomme. Usikker på om Sam Rockwells figur er så veldig troverdig (veldig dum, smart, rasist eller hva..?). Litt mange "snåle" personer. Allikevel severdig og anbefales. 

8/10

Begge er tilgjengelig på Disney+

Endret av Tomeito
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 12.5.2021 den 7.15):

Hvor ble det forresten av Frank.N.Steen?

Har vel egentlig tatt en mindre "time-out. Da mest grunnet at en forsøkte med posting på 3 ulike forum, og samtidig en del attpåtil via Letterboxd, og det ble vel til at man spora av litt, og til slutt gikk for det stedet hvor det var mest hyppig diskusjon/prat, da omkring film og musikk, som en selv ser/hører mye på.

VGD har jo også de siste månedene/halvåret, gjennomgått en del fine og positive oppgraderinger, hvert fall siden i fjor våres, når det var nærmest helt krise. Men hender jeg kikker innom her, men tiden blir liksom litt knapp, da til at en får til å poste/oversette (er innom en engelsk filmside også) den samme anmeldelsen/anmeldelsene, på 3 ulike forum av gangen. 

Skal derimot forsøke å få til noen oppdateringer, av nyere sette filmer/hørte skiver, her inne, fremover.

Har vel også hatt en periode nå, hvor jeg ikke orker/er særlig motivert til å se film, og vet at dette garantert vil jo forandre seg, fra tid til annen. Men akkurat nå sliter jeg med å holde meg våken, gjennom mer enn 1-2 filmer om kvelden, og da spesielt i helgene. Og har nok mye med at jeg har lagt om treningen, til senere på kveldstid (19:00-22:00), og ganske så harde/intense eller lange løpeøkter, og er helt i kjelleren når man kommer hjem, og sovner som regel på sofaen, og våkner midt på natta, med rulleteksten gående i bakgrunnen. Da ser jeg ingen vits i spole tilbake, og starte på nytt, bare går og legger meg, og innser at tiden hvor en fint kunne 3-4 filmer om dagen, er nok forbi, for denne gang.

Men plutselig får man tilbake motivasjon/økt lyst, og håper jo at det vil returnere, for er jo så ufattelig mye fristende kult-filmer, der ligger ute på Youtube, helt gratis. Og enkelte av kanalene som har lastet dem opp, virker å pumpe på, med ørten "nye", hver bidige dag. Utrolig at de ikke har blitt fjernet, mens andre, som knapt hadde mer enn en eller to filmer, ble fjerna på null komma niks. Men mulig noen har funnet ut hvordan de kan komme seg unna, og selvsagt hyggelig, så lenge det varer. Men, nei, føler meg som en guttunge i en godtebutikk, men så er det kunsten å velge det rette snopet da, og ikke ende opp med å kaste bort for mange timer, på søppelfilmer. I det minste, så er det jo gratis. Det er da hvert fall noe.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr Fawk skrev (På 6.5.2021 den 2.10):

25th Hour - 10/10

- Edward Norton på sitt beste. Med en av de mest episke rantene fanget på film. En av mine favorittfilmer dette, liker den ulmende stemningen i filmen. Legger ved ranten under.

I grunn enig, i det du sier om Norton på sitt beste. Smått utrolig at han gjorde denne, og den nokså tamme og lett glemte Red Dragon, begge i 2002. Liten tvil om hvilken film/rolle som var best av de to. Tror jeg ga filmen en sterk femmer, eller en 8,5/10, når jeg så den igjen, for første gangen, siden sommer 2003, da i sommer 2017. 

Må nok få et gjensyn snart, og ikke umulig, en der kan bikke opp til 9/10 ved tredje forsøket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr Fawk skrev (På 1.4.2021 den 3.25):

Thomas Vinterberg

Etter å ha fått sett unna Et Glass Til, i helgen med pappa, så holder jeg nok fortsatt Festen (1998) og Jagten (2012), som de to aller sterkeste, eller som har gjort mest inntrykk, av filmene til Vinterberg. Føler liksom at Et Glass Til, lå vel å bikka mellom 7,5/10 og 8/10, og landa til slutt på siste ratingen. Meget god film, men føler ikke noe øyeblikkelig behov for å se den igjen, og slik var det ikke med Festen og Jagte. De var derimot av typen, man følte at ville gjøre seg enda bedre, ved nærmere besøk, og heldigvis, det stemte.

Er derimot veldig spent på den Sannhetens Riddere (tror jeg den het) som Sir Owen skrøt meget godt av (på VGD, og kanskje her inne også?). Men den kommer vel på DVD/Blu-ray, før ut på sen-sommeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 2.4.2021 den 1.49):

Adams Æbler (2005).

Herlig mørk og meget velspilt dansk film, der man fikk et hyggelig gjensyn med, i fjor høst. Tror jeg endte på en 8,5/10, men 9/10 er kanskje ikke så langt bortenfor. Herlige typer, Ulrich Thomsen og Mads Mikkelsen. Håper Thomas Vinterberg, kan få gjort en film, med disse karene i hovedrollene, en vakker dag.

SirOwen™ skrev (På 19.4.2021 den 22.50):

Ikke bare er kvaliteten på høyde med nevnte McDonalds, man sitter også igjen med samme følelse etter filmen som etter man har spist på nevnte kjede.

Nemlig tung i magen og ør i topplokket.

Typisk søndagsmorgen følelse. Tung og oppblåst i magen, og med masse onde og fæle avgasser, som vil ut av systemet. Og en konstant ør/sausete følelse i topplokket, da etter en 2-3 dagers "ellevill" fråtsing i giflar, pizza og annen kosemat.

Ble et lite "helvete" med løpeturen på kveldinga, og innså hvor det bar hen, og etter knappe 5-6 minutter, så begynte det å brake i magen, og her skulle alt komme på en gang, og det var snakk om sekunder fra å gjøre i buksa. Og kom meg heldigvis til en busk/skogholt, hvor man håpet på høyere makter, at det ikke plutselig dukka opp noen folk, mens man satt og trøkka i vei. 

Men, det er prisen for utskeielser. Hvert fall av type "mat" en vet ikke er særlig god næring. Godt, men det går fort ut igjen, og tja, nok om det. Men kjenner absolutt igjen den følelsen, også etter å ha sett slike påkosta junk food filmer. De går fort inn, og fort ut. Kjekt med en do, i nærliggende avstand. Sånn i tilfelle det skulle bli helt krise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (På 9.2.2021 den 12.49):

Legger man til festen har man et trekløver

Angående gode danske dramafilmer, og trekløver. Mulig vi allerede har vært innom dette tidligere? Men kom over ei utrolig billig, og uåpna DVD boks, med 3 stykk filmer, av den danske regissøren Per Fly. Der inneholdt Bænken (2000), Arven (2003) og Drabet (2005). Og må si at til, knappe 10 kroner, så var vel dette noe av det bedre, av impuls/billigandel av film. 

Synes Arven og Bænken var de to som sto igjen som de klart beste, mens Drabet var også godkjent, men et par hakk under de to nevnte. Interessant, der regissøren tar for seg ulike samfunns/klasse skiller, med de rike, mellomklassen og de som har havna på skråplan.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
dengelgen skrev (På 5.3.2021 den 21.20):

Den er ganske ellevill, med mange unødvendige eksplosjoner og usannsynlig plot.
Men skuespillet er flott! 
Brosnan får prøve seg på en Bond-rolle lenge før han ble agent 007, og imponerer med utrolige ferdigheter MacGyver ville vært svært stolt av! 
Man får også en kose-scene med "sexofon" i tillegg! Løøøøøøøøøp og se denne! 
Gir denne 6/10 men ble underholdt i samtlige 85 minutter!!!

Hadde faktisk denne, på DVD (i en ukutta/forlenget versjon), for en mindre evighet siden. Angrer litt, på at jeg kvitta meg med den. Ikke fordi jeg mislikte den, men plutselig så sto man der, midt i en hektisk flytteperiode, i hop med tusenvis, på tusenvis av filmer, bøker, album, spill osv. Og innså at jeg ikke kunne ta vare på absolutt alt, og en del ble gitt bort/kasta i siste liten. 

Finner jeg den igjen, så blir den nok kjøpt inn. 

Er en stund siden jeg så den, men var ikke denne litt som en noe mer "gritty" versjon, da den senere og mer komiske/over-the-top Blown Away (1994) med Jeff Bridges, og en Tommy Lee Jones, med "fantastisk" irsk aksent?

Husker jeg også var innom et par andre Brosnan krim-action thrillere, der ble til, like før GoldenEye. Men disse var skikkelig lavbudsjetts, nærmest ufrivillig komisk sådan. Men Brosnan leverte varene, og Alexandra Paul (tror jeg det var), sørget for å spice opp stemningen litt.

Angående Bond skuespillere, og interessante/gode ikke Bondfilmer, så fikk jeg endelig bryna meg på The Man Who Haunted Himself (1970), med Roger Moore, tidligere i år. En meget velspilt og spennende/elegant psykologisk krim-thriller, ikke umulig, den beste filmrollen til Moore.

Endret av Frank.N.Steen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (4 timer siden):

Angående gode danske dramafilmer, og trekløver. Mulig vi allerede har vært innom dette tidligere? Men kom over ei utrolig billig, og uåpna DVD boks, med 3 stykk filmer, av den danske regissøren Per Fly. Der inneholdt Bænken (2000), Arven (2003) og Drabet (2005). Og må si at til, knappe 10 kroner, så var vel dette noe av det bedre, av impuls/billigandel av film. 

Synes Arven og Bænken var de to som sto igjen som de klart beste, mens Drabet var også godkjent, men et par hakk under de to nevnte. Interessant, der regissøren tar for seg ulike samfunns/klasse skiller, med de rike, mellomklassen og de som har havna på skråplan.

Fine filmer det der ja. Jeg betalte vel ca 100 lappen bare for bænken, så du gjorde et varp der. Mange år siden jeg så disse så et gjensyn er påkrevd, men det er ikke alltid lett å sette av tid til gjensyn når det er tusenvis av usette filmer man har lyst til å se..Bænken var for meg den beste av disse og ga den 4/5 hvis jeg husker riktig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roger Gunvaldsen skrev (3 minutter siden):

men det er ikke alltid lett å sette av tid til gjensyn når det er tusenvis av usette filmer man har lyst til å se..

Nei, lett er det ikke, med så mye fristelser, og så lite tid. Har ikke lagt til en eneste ny tittel, på watchlista mi, på snart et år, og føler at det er kanskje rette veien. Heller jobbe meg nedover, og mot noe, enn å være i konstant motvind/bakke, selv om det er sikkert tusenvis av titler som lett kunne blitt inkludert, men så er det det å finne tid og motivasjon, til å se alt sammen. 

Hadde vel en ganske så fyldig 300-400 (eller mer) liste, en gang i tiden. Men ser jo at noen har nærmere 10,000 titler, liggende på vent. Og hvor de blir stadig fyldigere. Vel, har man tid, og interesse, er det jo bare å kjøre på.

Så har man jo nettopp disse, som en ønsker å se igjen, fordi man vet at de er verdt det, enkelte av kvalitetsmessige grunner, andre for ren underholdnings del. Er glad jeg ikke er huka på tv-serier og miniserier, for da måtte jeg nok ha funnet opp en måte å lage et par ekstra kloner av meg selv. En som kun så tv-serier 24/7, en som kun hørte på musikk, en som kun så søppelfilmer, en som kun så kvalitetsfilmer, osv. 😉

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr Fawk skrev (På 6.5.2021 den 2.10):

Nomadland - 8/10

- Noen nydelige enkeltscener. Flott skuespill og veldig godt regissert.

 

The House That Jack Built - 9/10

- En av de bedre nye seriemorderfilmene. Liker hvordan Trier portretterer ham som en perfeksjonist. Red caps-scenen er ekstremt syk, men godt filmet.

 

25th Hour - 10/10

- Edward Norton på sitt beste. Med en av de mest episke rantene fanget på film. En av mine favorittfilmer dette, liker den ulmende stemningen i filmen. Legger ved ranten under.

 

Begynner å bli redd min 25th Hour er klippet, husker rant men ikke alt dette.

På tide med gjensyn både denne og American History X 

 

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (På 13.5.2021 den 15.27):

Nei, lett er det ikke, med så mye fristelser, og så lite tid. Har ikke lagt til en eneste ny tittel, på watchlista mi, på snart et år, og føler at det er kanskje rette veien. Heller jobbe meg nedover, og mot noe, enn å være i konstant motvind/bakke, selv om det er sikkert tusenvis av titler som lett kunne blitt inkludert, men så er det det å finne tid og motivasjon, til å se alt sammen. 

Hadde vel en ganske så fyldig 300-400 (eller mer) liste, en gang i tiden. Men ser jo at noen har nærmere 10,000 titler, liggende på vent. Og hvor de blir stadig fyldigere. Vel, har man tid, og interesse, er det jo bare å kjøre på.

Så har man jo nettopp disse, som en ønsker å se igjen, fordi man vet at de er verdt det, enkelte av kvalitetsmessige grunner, andre for ren underholdnings del. Er glad jeg ikke er huka på tv-serier og miniserier, for da måtte jeg nok ha funnet opp en måte å lage et par ekstra kloner av meg selv. En som kun så tv-serier 24/7, en som kun hørte på musikk, en som kun så søppelfilmer, en som kun så kvalitetsfilmer, osv. 😉

 

Husker jeg hadde 3000 filmer på watchlista mi på letterboxd..Lagde en tråd om det på vgd dengang. Nå har jeg svært få filmer på watchlista mi, noen få titalls kanskje.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...