Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Upgrade (2018) - https://www.imdb.com/title/tt6499752/?ref_=nv_sr_1

 

Fengende sci-fi, inspirert av The Matrix kanskje, med grei historie og en del bra actionscener. Virker som alle har vært dedikert til å gjøre en god jobb med filmen. Kan virke litt forutsigbar innimellom, men har noen overraskelser også. Kan anbefales hvis man har tid til overs en kveld.

 

7/10

 Hvor kan man se den?

Lenke til kommentar

Utøya

 

Kjedelig. Manglet alt en slik film burde hatt. Meget lite spenning, følelser eller noe. Mye dårlig skuespill.

Vil ikke kalle det en film, mer en dårlig "dokumentar"

1/6

 

Såpass. Var bra på kino hvertfall, ble suget med i handlingen. Gav den en syver etter det. Ser fram til å se den igjen.

Lenke til kommentar

Streaming. *wink wink* ;)

 

Vel, jeg driver ikke med den typen av streaming :) 

 

Selv så jeg Tau (2018) på Netflix i kveld, en kunstig intelligens SciFi thriller. Hadde egentlig regnet med en "billig" halvbra sak, men ble positivt overrasket. Ikke all verdens avansert, men ganske solide saker. Veldig bra setting, effekter og skuespillere med tanke på at det er  en "liten" film.

 

Filmen har 5.7 i karakter på imdb, jeg legger lett til et poeng til - og hadde nok lagt til enda et poeng, hvis den hadde hatt 4k hdr og en mye mer aktiv surround mix.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De tekniske spesifikasjonene bør vel ikke spille inn på hvordan du bedømmer selve filmen?

Får Psycho dårlig score fordi den er fargeløs?

 

Selvfølgelig har bilde- og lydkvalitet noe å si for hvordan man opplever filmen. I hvertfall for meg.

 

Særlig filmen som er nevnt, den har en del kul design, lys og cgi som hadde kommet frem enda mer i 4k hdr. I tillegg skjer det en del lydmessig, som man kunne utnytte mye mer med en aktiv lydmiks, for å øke tilstedeværelsen ytterligere.

 

Du kan jo gi ut den nye Star Wars filmen i sort-hvitt og dvd oppløsning - med mono-lyd å se hvor godt mottatt den blir....

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har bilde- og lydkvalitet noe å si for hvordan man opplever filmen. I hvertfall for meg.

 

Særlig filmen som er nevnt, den har en del kul design, lys og cgi som hadde kommet frem enda mer i 4k hdr. I tillegg skjer det en del lydmessig, som man kunne utnytte mye mer med en aktiv lydmiks, for å øke tilstedeværelsen ytterligere.

Forstår at det har noe å si på selve filmopplevelsen, var bare det at du trakk filmen en hel karakter jeg reagerte på, jeg synes jo ikke avatar er bra fordi den er 3d, men fordi filmen i seg selv er god (Ikke at jeg egentlig synes det.)

Det spiller jo åpenbart inn på din opplevelse, men filmen blir vel ikke nevneverdig forringet før den begynner å hakke og knitre?

Vil ikke en slik holding automatisk avskrive eldre filmer som dårligere, da de ikke kan leve opp til dagens spesifikasjoner?

Lenke til kommentar

Forstår at det har noe å si på selve filmopplevelsen, var bare det at du trakk filmen en hel karakter jeg reagerte på, jeg synes jo ikke avatar er bra fordi den er 3d, men fordi filmen i seg selv er god (Ikke at jeg egentlig synes det.)

Det spiller jo åpenbart inn på din opplevelse, men filmen blir vel ikke nevneverdig forringet før den begynner å hakke og knitre?

Vil ikke en slik holding automatisk avskrive eldre filmer som dårligere, da de ikke kan leve opp til dagens spesifikasjoner?

 

Jeg vil ikke avskrive eldre filmer, men de mister en del på grunn av nettopp slike ting.

 

Edit: Men det har VELDIG mye å gjøre med hvilken type film det er. Er det en dramatisk film som stort sett baserer seg på dialog - og kanskje er satt tidsmessig til 1950 tallet - så betyr det mye mindre.

 

Skal det derimot formidles horror og Scifi så betyr retningsbestemt lyd og fett bilde betydelig mer.

 

Så driver man jo stadig og lager nye versjoner av mange gamle filmer - nettopp for å gi den beste opplevelsen man kan av filmen. Jeg har selv en del 4k UHD utgaver av gamle filmer, for eksempel Blade Runner, med både HDR og et nymikset Atmos lydspor.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Selvfølgelig har bilde- og lydkvalitet noe å si for hvordan man opplever filmen. I hvertfall for meg.

 

Her må jeg faktisk si meg enig, til en viss grad. The Wolf Man fra 1941 er en av favorittfilmene mine gjennom tidene, og er selvsagt i sort/hvitt og mono lyd. På DVDen jeg har er bildet forsøkt pusset opp så bra som mulig, men det er likevel en god del "flekker" på bildet her og der, og selve kvaliteten på bildet er ganske dårlig til tider. Men i stedet for å ødelegge filmen synes jeg det gir filmen en egen sjarm. At bildet er dårlig er ironisk nok en bra ting.

 

For den saks skyld gjelder det samme musikk. Jeg hører en del på gammel country på Spotify, og har en og annen sang det virker som er tatt opp fra gammel vinyl. Det er stadig litt spraking og knitring her og der, men det gir bra sangene en unik sjarm. Ren lyd er ikke alltid bedre. :)

Lenke til kommentar

Stranger Things, sesong 2.

 

Litt opp og ned i sesong 2, spesielt den ene episoden var skikkelig kjip, fikk filler-følelsen langt opp i halsen, men det ble gjort opp for ved å ha med Sam fra LotR i en perfekt rolle for han.

 

Men det sluttet jo kult da, spent på hva som skjer i de neste to sesongene.

Lenke til kommentar

Sett et par gode filmer i det siste:

 

Cape Fear (1962) av J. Lee Thompson

Har sett Scorsese remake fra 91 fra før, så kjente til historien. Men som vanlig er originalen bedre. Robert Mitchum er fantastisk i rollen som Max Cady. Nydelig svart-hvitt-fotografi og sist men ikke minst fantastisk score av Bernard Herrmann

 

Tyrannosaur (2011) av Paddy Considine

"Kjøkkenbenkrealisme" slik kun britene kan lage.  Filmen er selve definisjon på dyster, det er ikke en kjærlighetshistorie, men mer enn overlevelseshistorie.

 

The Enigma of Kaspar Hauser (1974) av Werner Herzog

En film jeg lenge har hatt på "må se" lista. Det levde definitivt opp til alt jeg har lest og hørt om den. En av de meste fascinerende karakterstudiene jeg har sett.

 

Port of Shadows (1938) av Marcel Carné

Får amerikanske noir-filmer til å se ut om disney-filmer. Sitter i kroppen lenge etter den er ferdig.

 

Cat People (1942) av Jacques Tourneur

Vist nok en B-film. Men knuser filmer som er laget med mye høyere budsjett med fantastisk stemning og bruk av kamera. Kommer nok til å sjekke ut flere av disse horrorfilmene som Val Lewton produserte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg så Hostiles på Google Play Films. Så den to ganger, for jeg sovnet første gangen. Leide den i HD til 49 kroner. Da kan man se den om igjen innenfor 48 timer eller noe så mye man vil, og det var nok med to ganger for meg.

 

Veldig politisk korrekt film.

 

Tema: Hvis du skal drepe noen som ikke lenger er en trussel mot deg så må det skje i tjenesten ellers er du fucked, men gjør du det i tjenesten er det greit.

 

Aner ikke om den er basert på en sann historie eller ikke, for jeg fikk ikke til å dechiffrere snirkleskriften de brukte i rulleteksten. :p

 

Realistisk film. Terningkast 6.

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...