Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Wind River (2017), har hørt en del bra om filmen og den skuffet ikke. 

 

Veldig godt sammenskrudd og effektiv film, stemning og spenning sitter fra første sekund. Jeremy Renner gjør en veldig bra jobb.

 

 

Hadde også en gjensyn med The Curious Case of Benjamin Button (2008), faen den er bra! Ultrakul feelgood film om det omvendte livet til Benjamin og de mange fargerike personene han treffer underveis. Dette er en film man gjerne ser om igjen med noen års mellomrom,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Black Panther

 

Har vært litt skeptisk til denne lenge, fordi jeg ikke kjenner karakteren noe særlig, og ante ikke helt hva plottet skulle dreie seg om. Men fyren var rå i Civil War og Infinity War, så kjøpte denne på blue-ray og så den i kveld. På mange måter vil jeg si dette er en av de beste Marvel-filmene, men dessverre også en av de dårligste. Det er mye action her, og veldig mye av det er rimelig bra laget og underholdende. Det er lett å se at skuespillerne trives i jobben sin, og det er lett å like de fleste karakterene her. Strengt tatt burde dette være en solid 9'er.

 

Problemet er at jeg slet med å finne et plott her. Vi er nesten halvveis i filmen før skurken dukker opp (bortsett fra en og annen liten cameo her og der tidligere), og det engasjerer ikke noe særlig. Kort sagt er T'Challa kongen av Wakanda nå, og en idiot utfordrer ham tidlig i filmen. Det gikk dårlig (logisk nok, hadde jo vært en kort film hvis T'Challa døde allerede.) Over halvveis ute i iflmen dukker han andre fyren opp og utfordrer T'Challa, og vinner selvsagt. Dermed må T'Challa finne en måte å få tronen tilbake. Og det er strengt tatt hele plottet her. Det er mildt sagt tynt, og rimelig forutsigbart, selv til en superheltfilm å være. Enda verre er det at første halvdel dreier seg om en annen skurk, og jeg synes han er langt mer interessant enn fjotten i andre halvdel. Jeg hadde helt klart foretrukket å ha skurken i starten gjennom hele filmen.

 

Vurdering: 7/10

Lenke til kommentar

X-Men: Apocalypse (2016)

 

Ble skuffa på kino, og å se den om igjen hjalp ikke så mye. Hatt en x-men periode der jeg har pløyd igjennom alle x-men filmene siden 2000. 

 

Jeg synes Apocalypse mangler mye av sjarmen og gløden som First Class og Days of Future Past hadde. Det blir rett og slett bare en "vanlig" superhelt-film, noe de to foregående klarte å styre litt unna. Skurken blir aldri veldig interessant. Hans fire hjelpere har stort sett ingen personlighet - ei heller Magneto i denne filmen. Pacingen er heller ikke så god og den prøver å ha med for mye. Igjen, så klarte First Class og Days of Future Past å få til gode fortellinger, og der DoFP mangler kanskje en ordentlig skurk, trengte den ikke det pga spenningen ellers. 

 

Apocalypse klarer heller ikke å utnytte tiden den skal foregå. 

 

De "nye" versjonene av Cyclops og Jean Grey virker ok. Kan bli spennende med Dark Phoenix-filmen!

 

Dermed blir det skuffende. Mest fordi de to foregående X-men-filmene i denne trilogien faktisk var veldig gode! Dette var bare som så mye annet vi har sett. 

 

5/10

(Tredje superhelt-filmen på rad her nå. Sier jo litt om mengden av slike filmer)

Lenke til kommentar

Har egentlig fått nok av superhelt-filmer for en stund. Sleit ganske mye med å komme gjennom Thor: Ragnarok og Guardians 2, veldig uinteressante filmer med elendig plot og ganske laber humor - og humoren er det beste med de....

 

Så Spider-Man: Homecoming sist av superhelt film, ganske bra, men den tredje varianten av Spiderman på altfor kort tid, verken bedre eller dårligere enn de foregående. Man blir litt lei.

 

Så her blir det ikke handlet noe av dette på disc. Eventuelt se på Netflix, det som dukker opp der, men tviler på det.

 

Starter foreløpig med en pause, kanskje man blir mer interessert etter en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man of Steel er helt klart blandt de beste, ja. Den sliter med en del problemer, men mange av dem skyldes Superman selv, ikke selve filmen. For eksempel var kryptonerne spredt over store deler av universet, men samtlige kom tilbake til Krypton rett før den eksploderte. Det gir ikke mening, men grunnen er vel at Superman skal være den eneste overlevende.

 

Mange har klaget over at han drepte Zod på slutten, men hvilke alternativer hadde han? Skal de introdusere Phantom Zone i løpet av noen minutter på slutten som en plot device? Det er heller ikke første gang han har drept noen. Vi trenger bare gå tilbake til Superman 2 for å se ham drepe folk. Nå husker jeg ikke om det er den "ekte" filmen eller Richard Donner versjonen (eller begge?), men likevel.

 

(kjapp edit: ser på wikipedia at det skjedde i begge versjonene. Tre skurker, Superman drepte to av dem. Lois drepte den siste.)

 

Selv i tv-serien med George Reeves gjorde han det samme. Noen folk fant ut identiteten hans, så han dro dem med til et høyt fjell og lot dem sitte der. På slutten av episoden fikk vi vite at de hadde prøvd å klatre ned, men alle døde. Clark bare lo da han hørte det.

 

 

Endret av Uderzo
La inn spoilertag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...