Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Birkebeinerne

Både og. Det var klart preg av 'wanna be storfilm' noe som gir et litt teit inntrykk.

Annet negativt, var typiske "beautiful norway"  ræl jfr glansbilde scener med  tretopper, norlys og denslag akkomangert av melankolsk mjøende kvinnemessing. Pføy. sånt er utdatert og hører 90 tallet til.

 

Ellerse var det rimelig ..greit kan man vel si. Ok skuespill og handling. Vet ikke hvor korrekt det er ift historien, skal jo være basert på en sann historie men kjenner ikke særlig til den.

Brukbar action og mer kampscener enn vanlig i norsk film. For de som liker det.

 

Svakt godkjent, men man burde vente enda bedre fra Gaup.

 

Tynn sekser.

6/10

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

a13akh.jpg

 

Faults (2014) av Riley Stearns

 

"Fault is a fracture. It's a place where pressure builds until it releases"

 

Riley Stearns spillefilmdebut er noe av en blanding mellom thriller og mørk komedie. Faults starter med en scene der en av filmes hovedkarakter blir kastet ut av en restaurant etter å ha prøvd å bruke samme gratis kupong han brukte natten før. Derfra går filmen inn i fremmed territorium. Ansel Roth (Leland Orser) er forfatter og ekspert på "deprogramming" av kultmedlemmer. Når han blir kontaktet av et par som ønsker deres datter Claire (Mary Elizabeth Winstead) ut av et kult som heter faults, aksepterer han motvillig utfordringen fordi han er desperat etter penger.

 

Mesteparten av filmen foregår i et motell rom, der Orser og Winstead er fullstendig i fokus. Det er tider når filmen går inn i en drømmeaktig tilstand, og man er ikke helt sikker på hva i helvete er det som skjer. Er de i en drøm, eller er dette virkelig? Winstead rolige og beroligende stemme er nok til å sette noen til å sove, og ikke på en dårlig måte. Hun er suggererende, noe som er ganske passende for noen involvert i en kult. Hun har en subtil, men likevel dominerende tilstedeværelse, og ser ut til å være i full kontroll i hver eneste scene hun er i, noe som gjør deg stille spørsmålet om det faktisk er Roth som hjelper henne, eller om hun manipulerer ham.

 

Stearns stil gjør at du nesten føler at du har vært plaget av søvnløshet i flere dager gjennom denne filmen. Det er fengende og uforutsigbart. De to hovedkarakterene bærer denne filmen hele veien gjennom med noen flotte rolletolkninger. Dette er kanskje ikke en film som appellerer til alle, men for meg er det en svært vellykket debut. Filmen ligner litt på Martha Marcy May Marlene (2011) som også er en fantastisk debutfilm som handler om kult. Riley Stearns er en regissør å se opp for, og forhåpentligvis fortsetter han å gjøre godt arbeid som dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

MV5BOTMyMjEyNzIzMV5BMl5BanBnXkFtZTgwNzIy

 

ZOOTOPIA

 

I typisk Disney-stil er dette en film som ikke burde fungere. Plottet er kort fortalt at vi har en by der alle dyrene bor sammen i harmoni, og en liten kaninjente vil bli politi. Problemet er at kaniner er veldig små, så det har aldri noensinne vært en politikanin før. Dermed er det ingen som tar henne seriøst, selv om hun er helt besatt av tanken og vil gjøre det hun må for å oppfylle drømmen sin. Når hun så endelig blir hun satt til å skrive parkeringsbøter, fordi hun fortsatt ikke blir tatt seriøst.

 

Typisk Disney, med andre ord. Men heldigvis... dette funker. Historien er meget bra skrevet, og er mye mørkere enn jeg hadde regnet med. Som i de beste animasjonsfilmene til Disney, Pixar og Dreamworks er dette i hovedsak ment for barn, men det er absolutt mye å glede seg over for oss voksne også. Plottet starter litt svakt, men det tar seg betraktelig opp etterhvert, og blir langt mørkere enn jeg hadde regnet med.

 

Strengt tatt er det bare to ting jeg kan sette fingeren på her. Som jeg nevnte i plottet dreier det seg om en kaninjente som vil bli den første kaninpolitidamen i Zootopia, og selv om hun ikke blir tatt seriøst, ender hun opp som beste i klassen på politiskolen. Når hun først er der blir hun fortsatt ikke tatt seriøst, men blir satt til å skrive parkeringsbøter. Alt dette skjedde i løpet av de første ti minuttene. Jeg hadde absolutt foretrukket mye mer fokus på barndommen hennes, og filmen kunne gjerne ha slutet med henne som ekte polit. For den saks skyld kunne det ha dreid seg utelukkende om barndommen hennes, og vi kunne ha fått en oppfølger på politiskolen, før vi fikk en tredje film der hun prøver seg som ekte politi. Å spole over de to første i løpet av ti minutter gikk litt for fort for min del. Veldig mye dreier seg om at kaniner aldri har vært politi før, men likevel hoppet de over mye av det viktigste her. Hvordan ble hun i det hele tatt godkjent til å bli med i politiskolen? Hvordan klarte hun å bli best i klassen der?

 

En annen ting er en scene på biltilsynet. Det var morsomt i starten, men vitsen blir dratt ut alt for langt.

 

Men bortsett fra sånne småting er det veldig mye å glede seg over her. Humoren er ikke minst på topp, stort sett hele veien, og de har en tendens til å komme med sære one-liners når man minst venter det. For eksempel fikk de hjelp av en sau til å etterforske noe i en ganske dramatisk scene. Retter etter at sauen forlot rom,et, derimot... "Tror om hun teller seg selv når hun prøver å sove?" :p Easter eggs er det også ganske mange av. Lo godt av en røyskatt som prøvde å selge bootleg-filmer som Pig Hero 6 (Big Hero 6), Wreck-It Rhino (Wreck-It Ralph) og Wrangled (Tangled). For ikke å nevne "filmer som ikke er kommet ut ennå", dvs Meowana (Moana, kommer i år) og Giraffic (Gigantic, kommer i 2018). :p

 

Det er nok mye jeg kunne ha sagt om denne, men kort sagt er det en av de beste filmene fra Disney på mange år. Sterkt anbefalt til alle. Det er mye å fryde seg over her for både små og store. Tempoet er høyt stort sett hele veien, og selv om det er noen typiske trekk for sånne filmer (litt svak i midten, forutsigbart plott osv) storkoste jeg meg hele veien. Denne skal kjøpes på blue-ray. Garantert. :D

 

Vurdering: 9.5/10 Årets beste film for min del så langt, uten tvil.

Endret av Schreiber
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så nettopp Zootopia selv, og er veldig enig med Schreiber. Blant de beste Disney-filmene jeg har sett, og bedre enn det meste Pixar har kommet med i det siste (Inside Out var også forbanna bra da). Dette er også en film med stort potensial for oppfølgere. Har mye mer lyst på Zootopia 2 enn Frozen 2.

 

Høyt tall/10!

Lenke til kommentar

Digget Zootopia selv, det eneste som irriterer meg biiiiiiiittelitt er at de politiske undertonene og analogiene til vår verden er litt for ... tydelige og in your face? Filmen er fortsatt en terningkast 5, men jeg  fikk budskapet litt i halsen. Jeg liker samfunnskritikk som er litt mer subtil. Fint budskap ellers da.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

John Wick

 

Fengende actionfilm med Keanu Reeves som forbannet leiemorder i hovedrollen. Stemningsfull film som minner litt om Max Payne og Taken-filmene. Lot meg rive med fra begynnelsen av, og hadde sansen for både dialogen og actionsekvensene.

 

En særs positiv overraskelse!

 

Går såpass langt som å gi den 9/10.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom vel ut på DVD/BD nå, regner jeg med

Den kom på DVD og Blue-Ray i juni, ja. :) Ser for øvrig på wikipedia at den har gjort det svært bra så langt. Den er ikke helt der oppe med Frozen (ennå?), men er på andreplass av filmer som har tjent mest i år (etter Cap America: Civil War), og har rukket å tjene inn en milliard dollar så langt. Ikke verst for en animasjonsfilm med et budsjett på 150 millioner dollar. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

14uvo2e.jpg

 

The Last Laugh (1924) av F. W. Murnau

 

"All men make mistakes, but a good man yields when he knows his course is wrong, and repairs the evil. The only crime is pride.”

 

Murnau's visjon om en ydmyk dørvakt som mister jobben på grunn av alder og svakhet er en storslått eksperiment i design. Ved hjelp av en rekke nye innovasjoner, er det i stor grad et uttrykk for hovedpersonens psykologiske uro. I intense scener brukes ekstreme dolly shots, panorering og tracking shots for å formidle spenning og angst. Akkompagnement av Giuseppe Becce's musikk, som underbygger dette på en fin måte. En scene har bygningen metaforisk falle på hovedpersonen, på samme måte som Nolan 86 år senere har bybildet i Paris bende over hodene på hans hovedpersoner i Inception.

 

Hovedpersonens nedgradering til sin nye jobb som en ydmyk toalett hjelp synes å betegne Murnau's egne sosialistiske tro. Han fokuserer sterkere på leiegårdene og deres muntre, men likevel irriterende innbyggere og hvordan de er livet i byen. Han er også rask til å avsløre hvordan de fattige tjener de rike nesten bokstavelig som slaver. Imens de rike spise store måltider og ler vulgært fra sitt opphøyde pidestall. Det er en fantastisk refleksjon av de nedslåtte menneskene i det moderne samfunnet, men til tider kan det føles litt vel sentimental i sitt forsøk på å skildre sin sentimentalitet.

Endret av MKej
  • Liker 3
Lenke til kommentar

antboy-3.jpg

 

ANTBOY 3

 

Tredje film om Pelle Nøhrmann/Antboy. Plottet denne gangen kunne fort ha blitt bare mer av det samme, og akkurat som i forrige (Den Røde Furiens hevn / Revenge of the Red fury) dreier det seg om at en ny superhelt dukker opp, men er han eller hun til å stole på? I tillegg slipper Albert Gæmmelkra/Loppen ut av institusjonen, og påstår han er blitt friskmeldt. Loppen-personligheten hans er borte for godt. Men er han oppriktig, eller foregår det mer enn hva man skulle tro? 

 

Men akkurat som de to andre er denne veldig bra skrevet, og det er så absolutt ikke bare den forrige filmen i reprise. Et gjengående tema i filmen er at ting og folk kan endre seg hvis man gir dem sjansen. Dette er spesielt tydelig i Pelle selv. I den første filmen fikk han kreftene og måtte lære seg å bruke dem, og i den andre var han mer erfaren og visste hva han gjorde. Men til gjengjeld ble listen satt høyere, så det var mye mer å tape og farligere fiender. Denne gangen er ett av de største problemene Pelle selv. Siden kriminialiteten i byen er så godt som borte, trenges Antboy lengre? Pelle ønsker å dra på internatskole med dama, og Antboy er strengt tatt ikke nødvendig før skurkene dukker opp. Men "må" han være igjen for å ta seg av slemmingene, eller kan han la den nye superhelten overta som byens vokter? Alt dette gjør at det er mye som står på spill. Familien, kjærligheten, vennskap, karrierer... Det er ikke helt enkelt å være superhelt. :)

 

Sorry, er lett å bare skrive om denne uten helt å komme noen vei, men dette er en film-serie jeg virkelig elsker. Det er lett å overse den fordi det er danske filmer med lavt budsjett, men man trenger ikke et enormt budsjett for å lage bra film. Det meste av CGI i disse filmene er meget bra laget, men det holdes også til et minimum. Det gjør at filmene får et mer "ekte" preg, hvis det gir mening. Det aller meste kan fint gjøres med praktiske effekter, og på samme måte som f.eks Titanic er det meste av CGI her lagt til helt naturlig. I Titanic sto ikke skuespillerne på et pisskaldt skipsdekk og pustet frostrøykt. Frostrøyken ble lagt til med CGI etterpå. På samme måte er det selvagt ingen som kaster en stor stein på Antboy i virkeligheten, men det virker sånn i filmen.

 

Uansett, dette var en svært fornøyelig film uten noen spesielt kjedelige scener, og ikke så langt at det begynte å dre ut for lenge. Som regel er jeg lei filmen på slutten, men denne gangen satt jeg og håpet på en cliffhanger som mer eller mindre bekrefter Antboy 4. Det fikk man. :) Men nå bør det kanskje også nevnes at Antboy er basert på tegneseriene om ham, uten at de har noen særlig kobling til filmene. De har dermed mer enn nok materiale til å lage flere filmer allerede, og jeg tar gjerne imot.

 

Om jeg skal sette fingeren på noe må det være at han som spiller Pelle begynner å bli synlig eldre enn før. Nå er han mer AntTeenager enn AntBoy, og det kan trekke ned litt. Vi så mye av det samme i Kick-Ass 2. En 10-år gammel Hit-Girl var morsomt. En 15-år gammel Hit-Girl var fortsatt morsomt, men hun hadde mistet veldig mye av sjarmen. Nå var hun bare en helt vanlig, standard tenåring som banket folk. Det var mye morsommere når hun var en knøttliten jente som banket folk og bannet som en sjømann. :p

 

Vurdering: 8/10

  • Liker 2
Lenke til kommentar

The Lobster (2015)

 

En herlig, merkelig film. Veldig absurd, noe som gjør mye av det veldig morsomt. På en absurd måte. Jeg likte den første delen (på hotellet) best, mens andre delen ikke er like god. Det blir nesten enda mer merkelig, men også litt mindre morsomt. Filmen hadde kanskje hatt godt av å blitt kortet ned litt. Colin Farrell gjør en glimrende rolle som hovedpersonen, men filmen er ellers fylt av herlige karakterer. Det er noen gode poenger rundt dagens syn på ekteskap og parforhold. 

 

Den får en 8,5/10. Ville kanskje ha fått bedre om den var noe kortere.

 

Du kan finne ut hvilket dyr du ville ha blitt her

 

Zoolander 2 (2016)

 

Huff, nei. Den første filmen har jeg fortsatt stor sans for. Den tar seg selv lite høytidelig og durer på, og er idiotisk dum. Jeg føler at oppfølgeren prøver for mye, uten å klare det. Det blir mye repetisjon av vitser og poenger fra første film, uten at det blir fornyet nok. Vitsene i seg selv er ikke så morsomme, så hvorfor ikke gjøre de morsomme som henvisning til forrige film? Ellers er det mange små camoer, noen er morsomme - mens andre er det ikke. Denne typen komedie skal få deg til å le, om det er genuint eller fordi det er flaut det som skjer, men denne klarte det ikke.

 

3/10. 

Endret av Tomeito
  • Liker 3
Lenke til kommentar

29djrbq.jpg

 

Ghostbusters (2016)

 

Sikkert en av de mest omdiskuterte og kontroversielle filmene i år, uten at jeg ser helt grunnen til det. Traileren ble fort den mest mislikte traileren på youtube noensinne, og skal man tro folk på nettet er dette som å pisse i kirken, voldta presten, drite i døpefontenen og bytte ut bibelen med Pondus. Ifølge folk på nettet, i alle fall. I virkeligheten er denne langt fra den første rebooten som er laget, og garantert ikke den siste. Bare en kjapp google viser flere titalls rebooter mer eller mindre i produksjon, fra Hellraiser til Ben Hur til I Am Legend for fjerde (!) gang. At Ghostbusters har fått så mye pepper fatter jeg ikke.

 

Det største problemet med denne er at den gjør samme tabbe som de fleste andre rebooter. Den gjør fint lite nytt av interesse. Dette er Ghostbusters, tvers gjennom. Man vet hva man får. Joda, de er damer denne gangen, men det gir jeg blaffen i. Synes de gjør en god jobb hele gjengen. Plottet er ikke mer avansert enn det var i de to første filmene, og det trenger det heller ikke være. Effektene er helt kurante. Ikke noe spektakulært man aldri har sett før, men ikke dårlige heller. De gjør jobben veldig bra, akkurat som alt annet.

 

Og der har vi nok hele anmeldelsen, dessverre. Alt i hele filmen gjør jobben sin meget bra, men ikke noe mer enn det. Er sjelden jeg har så lite problem med å sette en karakter. Ghostbusters 2016 er tvers gjennom middels, dog enkelte ting trekker litt opp, og noen få ting trekker litt ned. Alt i alt en fornøyelig film jeg koste meg med, men som Ghostbusters 2 er det ikke akkurat noe mesterverk vi snakker om. Den gjør jobben, men ikke stort mer enn det.

 

Vurdering: 6/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...