Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Ah stemmer jeg husker noe om en som het Weiner som ble latterliggjort på Today Show med John Stewart for noe sexgreier på internett (han sendte bilder av kølla si til diverse damer), mens han utvendig gikk inn for å stramme inn på prostitusjonslovene i staten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

au9zyt.jpg

 

Krisha (2015) av Trey Edward Shults

 

"I have been living a life in which I have tried to become a better human being"

 

Manusforfatter/regissør Trey Edward Shults introduserer sin hovedkarakter (Krisha Fairchild) med skjørtet klemt fast i bildøren i sin pickup. For de neste 80 minutter, fortsetter han den slags oppmerksomhet til detaljer-med fantastisk filmproduksjon ferdigheter i sitt intrikate karakterstudie. Den enkle historien foregår på en Thanksgiving familiesammenkomst, der familienes sorte får Krisha-en 60-noe "eks" alkoholiker prøver å bevise at hun har fått orden på livet sitt, blant annet til fremmedgjorte sønn (spilt av Shults) hun knapt kjenner. 

 

Fra den utvidede åpningsscenen gjennom blandet kronologi som følger, og spesielt gjennom en imponerende bruk av lyddesign, putter Shults oss gjentatte ganger inn i hodet på en kvinne som ikke helt kan takle miljøet hun befinner seg i, og selv-medisinering som bare gjør at verden slakker av. Fairchild sin fantastiske prestasjon forankrer seg som en av de store filmportrettene av en rusavhengig, og en velmenende familie med ingen anelse hvordan de kan hjelpe henne. Anbefales på det sterkeste!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Cave

 

Ny, norsk drittfilm som elegant plasserer seg mellom alle andre norske drittfilmene som er kommet de siste ti, femten årene uten å gjøre stort ut av seg. Hele "plottet" er at de tre idioter går ned i en hule for å... vel, komme ut på den andre siden, antar jeg. Svært lavbudsjett, dårlig laget, dårlige skuespillere, ekstremt forutsigbart plott som presterer å bekrefte en oppfølger jeg håper ingen vil ha. Et sted i filmen nevnes innavlede hillbillies. Det har du vel målgruppen for dette mølet.

 

0/10

 

(og ja, selvsagt kommer noen av dere til å klikke i vinkel og prøve å forsvare dette mølet, men bare kjør på. Jeg driter i det.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Då håpar eg du faktisk driter i det om folk er ueinige med deg, Schreiber. For empirien seier noko anna.

 

UANSETT!

 

The Voices

Godbit med Ryan Reynolds. Oversett greie. Reynolds får lite kred for det, men hjelpes, det er få som speler så godt fysisk som han gjer. Fyr bur aleine med dyra sine, og dei snakkar han med. Har ikkje lyst til å seie meir om handlinga, sidan det vil vere spoilers, men dette er eit godt bidrag til den seinaste tids trend med å lage genuint gode horrorkomediar. Kjempemørkt, ganske så groteskt, og snadder for ein kynisk skalle som meg.

Lenke til kommentar

Suicide Squad

Er og blir en drittfilm. Plottet er ekstremt forutsigbart og gørrkjedelig. Hele greia handler om at en eller annen idiot prøver å ta over verden, så Amanda Waller tvinger de verste skurkene i verden (dvs Gotham) til å banke slemmingen. Hva kan gå galt? Vel, det meste, så klart. Og da mener jeg ikke klisjéen at skurkene er og blir skurker, men selvsagt blir "snille" og misforståtte. Det er mer at dette er Will Smith i rollen som seg selv, en fullstendig misforstått Harley Quinn (de har ikke skjønt en dritt av karakteren) og noen andre tullinger som bare er med litt nå og da for å kunne kalle dette Suicide Squad. Sleng på en tvilsom versjon av Joker som strengt tatt ikke har noe med plottet å gjøre, så sliter man litt. Det er ekstremt lite karakterbygging her, og hele plottet er nesten bokstavelig talt "Gå dit og bank han der." Seriøst. Kunne vært en interessant film, men de har feilet på veldig mange områder. Det virker mest som om de har lest det mest grunnleggende om noen av karakterene, og så bestemt seg for å lage en film basert på det. Husker dere Bane i Batman & Robin? Lag en hel film med skurker som er så misforstått, så har dere Suicide Squad. Jeg ville mye heller hatt en film med en rekke Bane'r fra Dark Knight Rises.

Vurdering: 3/10 Noen bra actionscener, men ikke stort annet.

 

 

Kickboxer: Vengeance

Den måtte jo komme. Kickboxer rebooten. Hvorfor? Plottet er mye av det samme her. Kampsportutøver prøver seg på tvilsom turnering og blir drept. Broren prøver seg på samme tvilsomme turnering for å få hevn. Been there, done that. Literally.  :shrug: Det hjelper heller ikke at den originale hadde Jean Claude Van Damme i hovedrollen, mens denne har... en eller annen jeg aldri har hørt om. Van Damme er heldigvis fortsatt med, men i en helt ny rolle han ikke akkurat passer til, og jeg er ærlig talt ikke sikker på om han er ment å være en "seriøs" karakter eller bare en tullekarakter. Er dette Van Damme som forsøker å leke skuespiller? Fortsett slossingen din, Jean Claude. Det er det du kan.

 

Men drit i det, dette er og blir en film med kampsport. Plott er fint lite interessant. Selve actionscenene er som regel bra (om en ekstremt unaturlig og koreografert til tider), og det er jo det folk kommer for å se. Av den grunn likte jeg faktisk rebooten. Den er ikke i nærheten av den originale på noe som helst vis, men er langt bedre enn de unødvendige oppfølgerne. En film man kan nyte med litt øl, popcorn og kompiser, men er fort glemt etterpå.

Vurdering: 6/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

FRIDAY 13TH

 

 

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett denne, og det blir nok ikke siste heller. Har alltid vært stor fan av denne serien, og sitter for tiden og leser en dokumentar om hvordan de fleste filmene ble laget. (frem til rebooten, om jeg ikke tar feil.) Er bare nesten ferdig med første, men har fått utrolig mye trivia som gjør filmen mye bedre og mer interessant enn før. Ta en scene mot slutten, for eksempel. Alice skulle flykte ut av huset, men ermet på regnjakken satte seg fast i ovnen. Dette var en ren tabbe, men hun vrengte den av seg og flyktet. På grunn av dette går hun uten regnjakken i resten av filmen. De kunne ha tatt scenen om igjen, men hvorfor gidde? Bedre å bare improvisere litt. Det samme gjelder en scene der hun skulle finne et lik. Ifølge manuset var liket bak døren, men det var alt hun visste. Hun ante ingenting om hvordan liket skulle se ut, så hylet hun kommer med når hun finner liket er ekte nok.

 

En annen morsom detalj er de diskuterte å ha Pamela med tidlig i filmen i en liten cameo, men slo tanken fra seg. De tenkte også å spille en sang fra Dolly Parton tidlig i filmen, men dette ville blitt for dyrt. Resultatet ble genialt nok. I stedet for å betale mange penger for å bruke en sang fra Dolly Parton lagde de sin egen, og brukte denne tre ganger gjennom filmen. Sangen er uoffisielt om Pamela Voorhees. ;)

 

Men nok om det. Fantastisk film på alle måter som tåles å ses om igjen mange ganger. Er man interessert i slashere er dette pensum. Klart man kan diskutere Friday 13th vs Halloween hele natten, men ikke glem at Halloween er mer en ren spenningsfilm der ingenting skjer før helt på slutten. Friday 13th er noe helt annet. Her dør folk allerede i introen, og det fortsetter i meget høyt tempo hele veien. Dette var aldri gjort før på samme måte og like bra, så på mange måter er Friday 13th den første "ekte" moderne slasherfilmen. Ingen over, ingen ved siden. :) Uten denne filmen ville dagens filmer ha vært rimelig kjedelige. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

980x.jpg

 

To Die For (1995) av Gus Van Sant

 

"You aren't really anybody in America if you're not on TV."

 

Forankret med en fantastisk forestilling av Nicole Kidman, "To Die For" er den type svart komedie vi har sett ganske mye av, men en som er fortalt med slik energi og intelligens at den føles frisk.

 

Vi har sett nok av filmer om hvor langt noen vil gå for å oppnå berømmelse, men dette smarte manuset forteller historien på en måte som føles unik og skandaløst nesten som "E! Hollywood Story". Vi er samtidig fascinert og frastøtt av karakterens handlinger, mye takket være Nicole Kidman's utmerket arbeid. Hun ble ranet av en Oscar-nominasjon det året og kanskje seieren. Vinduet inn i filmens sjel, er Alison Folland sin hjerteskjærende rolle som Lydia, hun balanserer lav selvfølelse som gjør at publikum ønsker å heie på henne og den mørke siden som gjør oss bekymret for henne. Hun er stor. Er også morsomt å se nå kjente skuespillere som Joaquin Phoenix og Casey Affleck i noen av sine tidligere roller.

 

"To Die For" overrasket meg, i stor grad fordi den synes å ha blitt glemt i nesten tjue år siden det ble lansert. Den er kanskje ikke undervurdert men er lite sett føler jeg. Den føles like relevant eller kanskje enda mer nå som da. Denne filmen kan f.eks lett kombineres med Nightcrawler (2014).

Endret av MKej
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...