Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

fef1no.png

 

Eyes Without a Face (1960) av Georges Franju

 

"Your mask, you must get into the habit of wearing it"

 

Eyes Without a Face er en vakker og spennende skrekkfilm. Filmen handler om en kirurg som prøver å fikse datterens ansikt for enhver pris. Dette fører til slutt at han kidnapper unge jenter for å transplantere ansiktet til sin datter. Filmen har mange beundringsverdige kvaliteter, solide skuespillere, et anstendig tempo, og noen godt utførte blodige scener. Jeg elsket utformingen av Christiane maske også, den er så stilig, poetisk, og creepy. Ett punkt i filmen som irritert meg var da de to detektivene ikke gjør noe når jenta, som de fulgte etter og brukte som agn, bare forsvinner. En merkelig øyeblikk i en ellers god film.

 

Totalt sett er skrekk og thriller-elementene veldig subtil, og noe er overlatt til fantasien vår. Jeg tror en stor del av skrekk og spenning i filmen kommer fra det faktum at dette fortsatt er reelle muligheter. Når kirurger, som vi stoler på med våre liv og kropper på en daglig basis, bedrar og misbruker oss, sender det noe kaldt nedover ryggen og forårsaker ubehag på et personlig nivå. Denne vinklingen, kombinert med fantastisk foto og stemning resulterte i en stor skrekkopplevelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ghostbuster 2016

 

Melissa McCarthy er ei morsom dame, men manuset fikk det ikke til å gå rundt i denne filmen. Synd.  Leslie Jones spiller ei afro-amerikansk stereotyp som er høylytt og aggresiv, trodde hollywood var bedre i 2016. Til å ha benyttet 150 millioner på denne filmen kan man lure på hvor pengene ble av, for det vises ikke i filmen desverre. 

 

Hele filmen var et stort gjesp.

 

2/10.

Lenke til kommentar

I Spit on Your Grave 3: Vengeance Is Mine(2015)

 

Regnet ikke med noe her, og ble litt positivt overrasket. Den var annerledes men med mer intelligent type handling enn de forrige.

Litt svart i kantene men seriøs nok. Det var en handling som gav rom for flere nyanser, flere innspill og innfall. Det ble en ganske rikholdig meny, men den holdt stilen greit og ble aldri kjedelig eller teit på noen måte.

 

Det var noen typiske elementer av feminisme, skyldspørsmål og div sånt, som ble satt på prøve. Det var litt interessant. Også hvordan noe av dette ble besvart og reagert på. Kom ikke helt opp mot den forrige(som vel ikke tilhører selve serien, ref Schreiber(som jeg også takker for tipset om denne))

 

Alt i alt likte jeg filmen og gir den en god syver.

 

7/10 

 

Lenke til kommentar

poster_checkNo_613893_2821.jpg

 

LIGHTS OUT

 

Likte traileren til denne, og for en gangs skyld virket det litt originalt. Kort sagt står en dame i et rom med dårlig lys. Når hun slår på lyset ser hun en skygge stå i døren, men når lyset slås av er skyggen borte. Neste gang hun slår på lyset står skyggen midt i rommet. Når hun slå av lyset er skyggen borte igjen... helt til hun slår på lyset igjen. Rimelig creepy tanke det der, og må innrømme jeg ikke har sett så mange filmer som dreier seg rundt dette. Det nærmeste var en kortfilm der skyggene var levende og prøvde å drepe en fyr, så han holdt seg desperat i lyset, og slå på alt av lyset i hele huset til enhver tid. Bare kjipt han ble blind. :p

 

Men så var det dette med moderne skrekkfilmer da. Hvorfor gidder jeg se dem? Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet, og det er mange klassiske skrekkfilmer fra den tiden. Mye drit også, så klart, men veldig mye bra. Men de siste ti, femten årene har kvaliteten på skrekkfilmer falt betraktelig. Ta for eksempel den originale The Thing og Alien. De hadde lavt budsjett på begge to, så de måtte improvsiere mye og skjule veldig mye. Resultatet ble fantastisk. Disse filmene forsto at det ikke er det du ser som er nifst, men det du ikke ser. Alien var dritbra første gang jeg så den, fordi jeg ikke hadde anelse om hva det var de faktisk sloss mot. The Thing er nok mye mer grafisk, men her dreier mye seg om ikke ane hvem man kan stole på - inkludert seg selv. Men i moderne skrekkfilmer har de gått mer og mer over til kjipe "jump scares" som er så forutsigbare at det bare blir latterlig. CGI er billig nok til å pøse på med spesialeffekter, men, igjen, det nifse er jo det vi ikke ser. Akkurat her sliter Lights Out ganske mye, dessverre. Det tar alt for kort tid før hele mysteriet med den skyggen blir løst, og etter det blir det bare flaut, med jump scare etter jump scare.

 

Videre har vi dette med variasjon. Det finnes knapt i Lights Out. Et problem kan være at filmen er basert på en kortfilm. I en kortfilm kan de fint kjøre samme jump scare noen ganger på rad, fordi filmen i  seg selv er rimelig kort. Men i en så lang film som denne? Det funker ikke, dessverre. Etter tyve minutter har du sett alt filmen har å by på. Har du i tillegg sett noen andre skrekkfilmer opp gjennom årene er det i tillegg ekstremt forutsigbart. Eneste jeg ikke så komme var selve slutten, men det var fordi den var svært skuffende og antiklimatisk. Alt de hadde trengt å gjøre var å lage en liten, logisk vri, så hadde det nok blitt mye bedre. Kan sette det i en spoiler for de som bryr seg.

 

 

Diana kom inn i hodet på hun moren, så uten moren ville Diana slutte å eksistere. Men hvorfor kunne hun ikke like greit komme inn i hodet på Becca, Martin og Bret også? Da hadde ting jo blitt litt verre... ;)

 

 

I tillegg har vi jo de samme teite klisjéene jeg ler like høyt av hver gang. Ungen nekter å sove alene fordi han er dritredd. Søsteren vet han ikke bare snakker piss, men er i faktisk fare. Men typen hennes får pent sove alene i stuen nede. WTF? Hvorfor ikke holde seg samlet? Når de endelig fant et våpen å forsvare seg med som funket, hvorfor ikke stikke på et hotell eller noe sånt over natten, og hente flere våpen dagen etter? Hvis de absolutt må holde seg i huset, og hvis de vet at mørket er farlig, hvorfor ikke tenne flere stearinlys eller noe sånt? Hvorfor fokusere utelukkende på vanlig, elektrisk lys? Selvsagt vil jo strømmen gå, så hva da? Geezes. Eneste jeg likte med filmen var at det satt noen "tøffe" ungdommer bak meg, og i spesielt en scene hylte de så høyt at jeg nesten fikk øresus. Pyser. :p

 

Vurdering: 3/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

poster_checkNo_613893_2821.jpg

 

LIGHTS OUT

 

Enig med det meste. Noe som også iriterte meg var at ingen reagerte som normale folk ville gjort i virkeligheten, hvis de så et spøkelse. Sånn som i første scene når faren fikk øye på Diana ble han nesten ikke redd og han la til og med merke til at hun kun holdt seg i skyggen. Eller flashback scenen til Becca hvor Diana stjal boka hennes når hun ikke så. Den ble plutselig borte og hun ble ikke overasket en gang. Det er jo sånn i de fleste skrekkfilmer, men var spesielt ille i denne.

 

Det jeg likte med filmen var dramaet mellom familien, og hvordan moren ble vist. Når moren snakker om Diana som en ekte person syns jeg det var creepy. Man skjønner at sønnen da er litt redd for moren men også har lyst til å hjelpe henne.

 

Jeg likte også Bret veldig godt. I begynnelsen trodde jeg han skulle være den typiske douchbag kjæresten, men han var faktisk omsorgsfull og smart.

Lenke til kommentar

The Legend of Tarzan (2016)

 

Det er blitt jobbet godt med denne filmen. Dyktig og forseggjort, uten å være genial. Det står det respekt av, her har man slitt med å få et bra resultat, og har godt på vei lykkes.

 

En svakhet er, at det virker som man har fryktet å lage den for lang. Det kunne med fordel blitt lagt mer tyngde i historien rundt (spesielt forhistorien) og litt av hvert egentlig, det gikk for kvikt og heseblesende. Hvis det var evne, kunne det blitt en bra 3 timers film. Men det er kanskje der ploblemet har ligget.

 

Tapte seg litt på slutten. Tror jeg holder Greystoke(Lambert) som et hakk bedre.

 

7/10

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Suicide Squad


Gikk ikke inn med de store forventningene etter slaktingen som har foregått i samtlige medier, men det var vel kanskje det som også sørget for at den var bedre enn forventet og sørget for et positivt utfall. Jeg likte fremgangs hastigheten, og hvordan gjengen var skrudd sammen. Og der hvor Marvel i disse dager er opptatt med å hive action på action med dårligere og dårligere onelinere så synes jeg at de få innslagene med humor i SS fungerte veldig bra. Det var humor på rette plass fremfor slik Marvel gjør med elendig humor over alt (ja Age of Ultron, jeg sikter til deg :wallbash:)

Det var også godt å se at filmen brukte en fiende som var opptatt med å ødelegge fremfor å hele tiden fortelle om sin mesterplan...

Alt i alt så vil jeg si at filmen for meg lå et sted mellom 7-8/10

Lenke til kommentar

 

 

Men så var det dette med moderne skrekkfilmer da. Hvorfor gidder jeg se dem? Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet, og det er mange klassiske skrekkfilmer fra den tiden. Mye drit også, så klart, men veldig mye bra. Men de siste ti, femten årene har kvaliteten på skrekkfilmer falt betraktelig. Ta for eksempel den originale The Thing og Alien. De hadde lavt budsjett på begge to, så de måtte improvsiere mye og skjule veldig mye. Resultatet ble fantastisk. Disse filmene forsto at det ikke er det du ser som er nifst, men det du ikke ser. Alien var dritbra første gang jeg så den, fordi jeg ikke hadde anelse om hva det var de faktisk sloss mot. The Thing er nok mye mer grafisk, men her dreier mye seg om ikke ane hvem man kan stole på - inkludert seg selv. Men i moderne skrekkfilmer har de gått mer og mer over til kjipe "jump scares" som er så forutsigbare at det bare blir latterlig. CGI er billig nok til å pøse på med spesialeffekter, men, igjen, det nifse er jo det vi ikke ser. Akkurat her sliter Lights Out ganske mye, dessverre. Det tar alt for kort tid før hele mysteriet med den skyggen blir løst, og etter det blir det bare flaut, med jump scare etter jump scare.

 

 

Sånn til info hadde Alien og the Thing begge rundt 10 millioner dollar i budsjett, ca 30 millioner dollar i dagens verdi, mens lights out har 5 millioner dollar i budsjett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jason Bourne 2016

 

Har likt triologien svært godt, da den bydde på noe unikt og spennende.

 

I Jason Bourne 2016 har de desverre ikke fått til Bourne-magien helt. Det som gjorde Bourne serien bra - "realismen", de små kule og oppfinsomme tingene som Bourne gjør under press, spenningstempoet - er ikke å finne i nye Jason Bourne 2016. 

 

Bourne sier ikke mye, actionsekvensene har man sett 100 ganger før i andre filmer, en malplassert skurk som bare gjør det hele mer urealistisk. Hele filmen ble mer Jason Bond, på den dårlige måten. Jason Bourne ble heller egentlig ikke gjort sårbar, altså, man fryktet ikke for jason bourne, man visste at han ville uansett klare seg. da fjerner det spenning. 

 

Med det sagt, så er filmen i seg selv ikke direkte dårlig, men dårlig i Bourne lista. Man kan trygt gå på kino og nyte noe popcorn til denne. 

 

5/10

Lenke til kommentar

Suicide Squad

Jeg er overrasket hvor elendig det er mulig å lage superhelt-filmer, for DC Comics og Warner Bros. tar virkelig kaka i år. Det er som de har klart å lage to stykk Green Lantern i år. Batman V. Supermann føltes ikke ut som en film, bare en stor trailer med en suppe av en handling kastet inn på en greenscreen. Åjøss, det skjer her også.

 

Suicide Squad har noen få lyspunkt, men dette er en film hvor regissøren og manusforfatter David Ayer ofte viser null forståelse for en eller flere karakterer (Harley Quinn spesielt som har en helt meningsløs drømmesekvens). Det er som Cara Delevingne i scenene hennes når Enchantress tar over, at hun prøver å etterligne noen som er høy på PCP. Jeg tror ikke på at Jared Leto sin Joker i dårlig på grunn av Leto, men fordi Ayer skrev et manus som var litt for komplisert og kanskje for langt. I det minste var kjemien mellom Margot Robbie og Will Smith bra, men det viste vi allerede etter Focus (de som faktisk så den filmen uten å sovne). Viola Davies var også knall som Amanda Waller. Og Jay Hernandez var noe av det beste med filmen inntil noen bestemte seg for å skrive karakteren som LSD-trippen tok inn mot slutten. 

 

Filmen bærer preg av at noen har gått løs på klipperommet uten at en person hadde noe visjon bak alt (hvis ikke regissøren var høy på peyote eller noe sånt, og så Rick & Morty i pausene). Filmen gir en ordentlig vond bismak, med tanke på hvor mye potensiale med denne regissøren, disse skuespillerne og disse karakterene. Den første tredjedelen av filmen er bare en haug av uavhengige montasjer og flashbacks fremfor noen scener som har noe å gjøre i en film. Det er som haug av teaser-trailere putta oppi en suppe sammen, en stor produktreklame for hva som kunne vært en genuin film. I minste føltes Age of Ultron som en film, en svært uengasjerende og rotete film, men i det minste så føltes det ut som en film som er lagd for å gjøre annet enn å sjekke av bokser for "Sexy rumpeshots av klovnedama mer enn mesteparten av skuespillerne i birollene", "Batman!", "Super cool firestuff" og "Stupid useless Australian guy". 

 

 

En fin tommelfinger-regel til slutt: Du vet filmen var whack når Jai Courtney fremstår som noe av det beste med filmen.

 

3/10

Lenke til kommentar

The Eagle (2011)

 

Film om Romere som jeg ikke var obs på før nå. I likehet med King Arthur handler den fra Romersk okkupert England, med Hadrians mur og det farlige land nordfor den som sentralt tema. 

Kanskje litt enkel ikke noe sånt spesielt, men helt grei film fra romertid med litt spenning og grei handling.

 

7/10

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...