Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil påstå at Irréversible og Seul contre tous er de beste filmene av de der, men selv jeg er veldig, veldig svak for Ils. Som med Irréversible er det et mindre fokus på blod og gørr, men den vinner definitivt på suspense og tension. En rimelig intens opplevelse, vil jeg si.

Lenke til kommentar

Alatriste 2006

 

 

Shit 10år gammal har denne filmen blitt, jeg føler meg gammal, jeg husker denne som en ny film jeg....

 

 

Filmen følger "Kaptein" Diego Alatriste, en spansk leiesoldat som kjemper i Nederlandske opprøret/80 års krigen/30 års krigen.

Når han ikke kjemper i hæren er han hjemme i spania hvor han gjør "umoralske" jobber for lite penger. 

Filmen starter med et angrep på et nederlandsk fort, der en av med soldatene han dør, Alatriste sier han skal ta hånd om sønnen til den dødende vennen.

 

Filmen følger så noe som 10-15 år av livet hans. Når han er i Flander ser man livet til en soldat i disse krigene, Når han er hjemme blir han involvert i intriger som går helt opp til toppen til kongen. Han er en liten bonde i dette store sjakkspillet. 

Han får seg en ærefull nemesis. Han holder på å drepe statsministeren av England ved en feil osv.

 

Filmen taper en del på at du i løpet av 2 timer skal stappe 6 bøker inn. Det blir store hopp, Du føler filmen er veldg grunn. Nesten som en slags "Hei vil du vite mer les bøkene" De to siste bøkene var ikke skrevet når filmen kom ut, Så siste delen av filmen er litt gestimating fra hva som er antatt å komme i bøkene. 

 

Filmen(som bøkene) blir fortalt gjennom "bøkene"  Íñigo, gutten Diego har tatt til seg. Ofte mens Diego er i flanders er Íñigo involvert i hoffet. Han faller for femme fatle, som spiller han. Diego er involvert med en skuespillerinne, som gjør at han kommer i problemer når denne dama blir en elskereine for noen høyt oppe.

 

Íñigo er en interesant karakter han er smartere enn Diego(kan lese og skrive)  og han er en meget god fekter, langt bedre enn Diego.

 

Filmen er en av de mer brutale filmene jeg vet om, i motsetning til tulle filmer som Breaveheart. flyr ikke hoder og amer her og der. Men den har en mye mer autentisk brutalitet. Som hjelper meg å bringe det brutale livet frem og få det til å virke ekte.

 

Slutten viser slaget ved  Rocroi slaget som for alltid fjernet Spania som en stor verdensmakt, Spania kom seg aldri tilbake. I ca. 100 år hadde spania vært europas/verdens mektigste land. Ved Rocroi taper Spania mot Frankrike, Frankrike ble så Europas stor makt(sammen ved Sverige i øst) I tja 50-100 år. Etter det tok Storbritannia over. 

Slaget ved Rocroi er veldig bra laget, ja det er bare noen få hundre mann, resten av slaget "mangler" De la ikke til noen dårlgie CGI soldater. I essensen viser dette  hvordan slag på den tiden funker. selv om det er i noe mindre skala. Igjen masse brutalitet. 

 

Jeg hadde virkelig likt å se dette mer som en 10 delers høy budsjetts mini serie 2 timer er bare for kort. 

 

Men fremdels en flott film jeg får alltid lyst til å lese bøkene etter jeg har sett filmen, kanskje jeg en dag skal få ut fingeren.

 

8/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Den legges på "to watch"-lista mi. Hørtes interessant ut!

Den er severdighet også fordi du ser selveste Viggo Mortensen snakke spansk i 2 timer

Det regner jeg med at han klarte med glans ettersom han er oppvokst i Argentina

Det gjorde han. For meg hørtes det også spansk spansk ut og ikke sør amerikansk spansk.
Lenke til kommentar

Mortal Kombat: Annihilation (1997)

(aka Mortal Kombat 2)

 

Er lenge siden jeg så denne, og kort sagt var det en grunn til det. Den første filmen er ikke akkurat noe mesterverk, men denne... gi meg styrke... :p Første halvdel er helt grei. Plottet, dialogen, effektene osv er i kjelleren, men det er til gjengjeld veldig mye fanservice her. Andre halvdel er derimot en ren lidelse. :p Et av de største problemene er at de baserte dette på et spill, og i det første spillet har vi en turnering hvert 100de år, der de beste krigerne fra en rekke dimensjoner møtes i "mortal combat", dvs kamp til døden. Vinner Outworld kan de invadere andre dimensjoner, uten at de gamle gudene bryr seg. Vinner krigeren fra jorden er jorden trygg til neste turnering, 100 år senere. Det i seg selv er jo rimelig tvilsomt, men hvordan lage en oppfølger? Må historien ikke da foregå 100 år senere? Neida, det er bare å invadere, det. Eller rettere sagt først true jorden med invasjon, før de setter i gang seks dager senere. Because... reasons. :p ("The earth was created in six days! So, too, shall it be destroyed!") :p 

 

Har lyst til å kalle dette en B-film, men det ville vært å gi den ufortjent skryt. Til tider vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte... eller bare legge meg ned og dø. Sorry, mener toobadyou... willdie.  :lol:

 

 

Fanservice er det heldigvis nok av, som jeg sa. Sonya Blade er ment å være "realistisk" her, men i spillet har hun et "kiss of death", der hun blåser rosa røyk på motstanderen. (don't ask...) :p Dette er med i filmen, men er gjort ved at hun blir slengt ned i sand, tar sanden og blåser den på fienden. Høres teit ut, men akkurat den scenen var kreativ nok til at det funker. Jax dukker opp med robotarmer ganske tidlig, vi har Scorpion (med stemmen til Ed Boon, til og med) i kamp med broren til Sub-Zero (SZ døde både i det første spillet og den første filmen, så vi har broren hans i både det andre spillet og denne filmen), og så videre. Hadde de fortsatt sånn kunne jeg nok ha likt denne ganske bra. Street Fighter er en annen tvilsom film basert på slossespill, men det er nok fanservice der til å gjøre den rimelig underholdende. Samme gjelder til en viss grad både Tekken og Dead or Alive. Selv Mortal Kombat 2 har absolutt sine stunder. Men siden det er så mye fanservice her, hvorfor i svarte går da Shao Khan i store deler av filmen uten masken sin? Jeg var faktisk i tvil om hvem han var da han dukket opp med masken, spesielt siden han oppfører seg mer som Darth Vader enn Palpatine. Hvem den egentlige sjefen er, er ikke helt klart før langt ute i filmen.

 

Men nok om det. Hvis du er blodfan av Mortal Kombat og ikke har sett denne før, er det absolutt verdt å ta en titt. Bare ikke regn med kvalitet på noen som helst måte. Dette er ren fanservice, spesielt i første halvdel, og da får det heller være med plott, dialog, skuespillere, effekter, budsjett og så videre. Av den grunn er det ikke noe vits å sette karakter på denne. Det ville blitt stryk på de aller fleste områder, men som ren fanservice er det verdt å se den minst én gang. Eller rettere sagt se den én gang for å ha det gjort, og så glem at den eksisterer. :p

Lenke til kommentar

wgyxz6.jpg

 

Son of Saul (2015) av László Nemes

 

"But in the end, he will burn with the others."

 

I det øyeblikket denne filmen kuttet til svart er en filmatisk opplevelse jeg aldri vil glemme. Et kutt til stillhet etter en film så lammende, så kvalmende, så klaustrofobisk og ekte at det nesten virker fornærmende. Dette er en to timers enveis tur til i kanskje den mørkeste tiden i menneskehetens historie, som man aldri vil glemme.

 

Son of Saul er en av de filmene som du ønsker å lukke øynene til, men ikke kan. Du kan ikke av noen bevisst valg, men fordi en del av deg vet at du må holde øynene åpne. Du må oppleve det, og hvis det er for intens og overvelmende, så fungerer den. Det er en film alle bør oppleve, dissekere, studere, tenke på, og huske. En film så grotesk og brutal, men i sin kjerne en fortelling om den menneskelige ånd og deres overveldende evne til å overvinne, sentrert rundt en fange i Auschwitz som søker rettferdighet for sin sønn.

 

Det er ikke mange filmer helt som dette. En film så ekte, så kompromissløst ærlig, men likevel håndteres med slike omsorg. Alt som er til stede her er her for en grunn. Hvert bilde, hver lyskilde, hvert ord, ansiktsuttrykk, alt. Valget om å filme denne i 35mm er noe som fungerer ikke bare på en overfladisk, estetisk nivå, men også på et dypere, nyansert nivå. Det smalere bilde fungerer som en slags passasje, et vindu inn i en perfekt visualisering av helvete. Valget med å holde fokus bare på Saul og ikke de grusomheter rundt ham gir innsikt i hans ødelagt sinne, men skaper også en intim titt inn i konsentrasjonsleiren.

 

Son of Saul er en tour de force av skrekk og makt. Denne filmen fortjener din oppmerksomhet. Schindler's liste handler om ca 600 personer som ble reddet. Pianisten handler om en fyr som hadde flaks. Son of Saul handler om Holocaust.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Waterloo (1970)

 

Så den en gang før, men var mye bedre enn jeg husket den. En klassiker.
Ron Steiger gjør en bra rolle som Napoleon. Enkelte teite ridescener trakk ned ( tipper de satt på en sånn studiohest).

Etter det jeg kan bedømme, var den laget ganske historisk riktig. Opplevte den som interessant og underholdene.

7,7/10


 

Lenke til kommentar

Waterloo (1970)

 

Så den en gang før, men var mye bedre enn jeg husket den. En klassiker.

Ron Steiger gjør en bra rolle som Napoleon. Enkelte teite ridescener trakk ned ( tipper de satt på en sånn studiohest).

Etter det jeg kan bedømme, var den laget ganske historisk riktig. Opplevte den som interessant og underholdene.

 

7,7/10

 

 

Langt bedre enn mange av dagens filmer når det kommer til det historiske. 

Det er jo ting som mangler(blant annet ser man ikke noe til Belgiere, Nedelendere eller Hanoverianske soldater under Wellington, Prøyserne er desverre mer eller mindre borte fra filmen, Det var ikkke slik de bare dukket opp på slutten, De dukket opp mye tidligere og kjempet mot Napoleon sin høyre side. Rundt landsbyen Plancenoit der prøysiske soldater slåss mot Napoleons unge og deler av den gamle garden. Så mye som 30-50 000 prøysere var faktisk i direkte kontakt med Franskmennene i løpet av slaget. 

Garden som brittene skyter i stykker mot slutten av filmen er ikke den gamle garden som de sier i filmen, men mellom garden. Da den gamle garden var delvis opptatt med Prøyserne under Plancenoit og delvis fungerte som livvakt rundt Napoleon. 

 

Resten av filmen er ganske bra, Det er ikke mange filmer om Napoleons krigene, og det er flott å se 15 000 statister bli brukt så bra(tenk deg hvordan det så ut med de 200 000++ som egentlig var ved slaget. 

Så Waterloo er en flott film jeg har sett evig mange ganger. Men den er en veldig Britisk sentert film, der alle de andre på allierte side blir dytta til siden. Wellington hadde 75 000 man i hæren sin, bare 25 000 av de var Britiske. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brent Jord (1969)

 

Tror jeg vil påstå dette er en av de beste Norske krigsdrama fra WWII.

DVD er utgått, men jeg fikk endelig tak på den.

Eneste svakhet er filmusikken, som jeg anser noe for lystig i forhold til realismen i handlingen. 
Her handler det altså om Tyskernes brent jord-taktikk mot Russerne som er i ferd med å invadere Finnmark i nord.
Vi ser det hele fra sivilbefolkningens ståsted, og det har man lykkes godt med. Dette er faktisk bra film i enhver målestokk.

Mange legendariske skuespillere her, med Rolf Søder i front som igjen gjør en bra rolle.
Men mest merker man seg Solfrid Heier i sin sentrale rolle som ung flyktende mor med et spebarn.

Her foregår det mye, og man blir sugd inn i handlingen. Ikke daglidags kost med Norsk film.

8/10

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Children of Men (2006)


 


En veldig interessant sci-fi film om hva som ville skje hvis ingen kvinner kunne føde lenger.


Det jeg vil trekke fram med denne filmer er det visuelle. (finnes det et norsk ord for cinematography?)


Nesten hele filmen ble spilt inn med handheld, og fra et menneskelig perspektiv,


noe som virkelig får deg til å føle at du er med i handlingen.


Jeg bestemte meg for å se filmen etter å ha sett denne videoen:


https://www.youtube.com/watch?v=-woNlmVcdjc


Vil anbefale å se den og :)


 


8/10


  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Children of Men (2006)

En veldig interessant sci-fi film om hva som ville skje hvis ingen kvinner kunne føde lenger.

Det jeg vil trekke fram med denne filmer er det visuelle. (finnes det et norsk ord for cinematography?)

Nesten hele filmen ble spilt inn med handheld, og fra et menneskelig perspektiv,

noe som virkelig får deg til å føle at du er med i handlingen.

Jeg bestemte meg for å se filmen etter å ha sett denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=-woNlmVcdjc

Vil anbefale å se den og :)

8/10

Kinematografi faktisk..høres helt fucked ut. Men er the truth.

Lenke til kommentar

2r2om7b.jpg

 

Irréversible (2002) av Gaspar Noé

 

"Time destroys everything."

 

Form må belyse innhold sies det. Før jeg så Irreversible, hadde jeg hørt at det var en film som tok store formelle og stilistiske risiko. Jeg var nysgjerrig på å se om disse valgene ble validert av innholdet i Noe's film. Og jeg var forbauset over hvor effektive Noe sine stilistiske valg fungerer i denne filmen.

 

Irréversible er en historie om en voldelig voldtekt begått mot en uskyldig kvinne og tiden før og etter denne hendelsen. Men Noe gir oss dette omvendt kronologisk, og tvinger oss til å se den blodige hevnen før vi forstår årsaken. Dette benekter oss muligheten til å nyte den hevnaksjon. Denne filmen er intenst fokusert på volden som ble begått, enn motivet til gjerningsmennene. Og de første 20 minuttene i denne filmen er så intens som man kan få det på film.  

 

Denne type historiefortelling tvinger oss til å se karakterenes handlinger uten å bli veid ned av kontekst. Hva kommer ut av alle disse smarte formelle triks er en følelse av vold som en altoppslukende kraft som trosser grensene for tid, for å knuse alle som kommer i kontakt med den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ant-Man (2015)

 

En litt annerledes superheltfilm. Den skulle visst utspille seg som en slags heist-film ifølge bonusfilmene. Jeg syns det funket heller dårlig. Kjedelig plott. Mulig jeg bare ikke ble hektet på Ant-Man som superhelt, de der maurstyringsgreienewatchamacallit var rimelig teit. Skurken var heller ikke mye å skrive hjem om.

Artig å se igjen Michael Douglas da, lenge siden jeg har sett ham i hvert fall.

 

Terningkast 2 fra mei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...