Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

The Book of Eli (2010) - Elsker det bibelskepregede plottet, Denzel Washington, Mila Kunis og Gary Oldman, samt de visuelle bildene og musikken som gjør stemningen intens og interessant. Mye bra action og en av de bedre "postapokalypse"-filmene. 07/10

 

Along Came Polly(2004) - Ben Stiller på brullypsreise med Debra Messing som etterhvert er utro med dykkerinstruktør Hank Zaria. Stiller møter sitt motsatte seg, Jennifer Aniston. Phillip Seymour Hoffman og Alec Baldwin er biroller og står for mesteparten av det morsomste. En grei komedie som har noen få latterøyeblikk. 04/10

 

Amerika for mine føtter (1988) - Eddie Murphy som afrikansk prins reiser til New York for å finne en ektefelle. Det høres morsommere ut enn det er. 2.5/10

 

The Shawshank Redemption(1994) - En av de mest fantasiske filmene noensinne. Tim Robbins og Morgan Freeman i et inspirerende, spennende og rørende eventyr om livet, fangenskap og frihet. 10/10

 

Knocked Up (2007)- En hærskare av gode komikere samlet i et plott basert på et graviditetsdilemma. Seth Rogen, Paul Rudd, Katherine Heigl, Leslie Mann, Jason Segel, Jonah Hill, Jay Burachel, Harold Ramis og andre morroklomper er med å gjøre dette til en film jeg anser som en komedieklassiker. 08/10

 

Hesher (2010) - Den inneholder et middelmådig og ganske tomt plott, men ved hjelp av Joseph Gordon Levitt som hardbarka headbanger, Rainn Wilson som deprimert enkefar og Natalie Portman som en beskjeden butikkmedarbeider er det faktisk underholdende på måten disse forskjellige personlighetene sveises sammen ved hjelp av en guttunge. 06/10

 

Bad Teacher (2011) - Cameron Diaz som slem og egoistisk lærer kunne vært morsommere. Lucy Punch, Justin Timberlake, Jason Segel og John Michael Higgins hjelper til så godt de kan, men hele filmen, gjennomførelsen og vitsene er middelmådige og det hele blir til tider kjedelig. Det er noen små prestasjoner jeg liker, samt det er en morsom idé hvor jeg merker trekk fra "School of Rock". 04/10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Three musketeers (1993)

 

Dette er en dårlig film, når disney tar med seg folka fra young guns kan det ikke bli bra, filmen har også noe rar alders merking, filmen rævkjører en av litraturens store bøker, MEN... Samtidig den er underholdene og en festlig film, den er dårlig men samtidig veldig severdig. Oliver Platt er altid kul, enten han spiller den store Porthos eller en sur advokat i det hvite huset. Jeg satte på denne fordi jeg maler noen 30 års krigs figurer og da er det altid fint med inspirasjon, nå viser ikke denne filmen noe serlig fra krigen, men du får de samme våpene og klærene.

 

La oss nevne noen av de rare tingene i filmen, alt er veldig rent og disney aktig, 1600tallet var blandt det mest fordervete århundre i europa, levelanderen var faktisk lavere enn under middelalderen og det er godt gjort, 30 års krigen utslettet store mengder mennesker, noe som 30 millioner døde, hele proninser i tyskland ble folketomme pga. krig, sult og sykdom. Men her i filmen ser et ut som man er i disneyland sin versjon av "frankrike"

 

Så har du det tvilsomme alders merkinga, ikke ta meg feil jeg er faktisk en av dem som er mot all alders merking på media. Jeg mener det er foreldrenes jobb å kjenne barna sine og vite om hvilke filmer de skal holde seg unna. Men det er noe rart med hvordan disse aldersmerkene blir utgit, merkinga har tydligvis ikke noe med dødsfall og drap å gjøre, filmer som Kellys heroes blir i dag gitt ut med PG rating, selv om et par hundre tyksere blir kuttet ned. Denne filmen dreper også dusinvis av folk, men de dør på en klinks ren måte, det blir stukket med et sverd i maven, laget et lite stønn og faller sammen, mens filmer som faktisk viser resultat av vold mot mennesker får høy alders merking, og dette er litt feil for meg, viss du har dumme unger er det bedre å vise resultatet av vold enn å skjerme dem.

 

Vi husker alle hun jenta som døde fordi 6 år gammle gutter lekte powerrangers og sparket henne til hun døde, vel hadde powerrangers vist at naken bli knukket og blod spruter ut av nesa, eller at skallen blir knust og blod og hjerne tyter ut, ville de kanskje ikke sparket henne i hode 20 ganger. Denne filmen får sverd og skytevåpen til å virke helt utfarlig, dødsfall har ingen effekt, det er liksom ikke farlig å få et sverd i maven.

 

Mens staten og alle som lager denne merkinga er mer ute etter å ikke skremme barn,(noe jeg mener er dumt barn har godt av å bli skremt noe ganger, det er en del av å vokse opp) Mener jeg dette har noen rare effekter.

 

I hvertfall i lotr som fikk flak for 11 års grensen sin, viser du hoder kappes av, blod og gørr, mennesker som hoster opp blod etter å få sverd i maven, det viser konsekvenser.

 

Dette ledet jo til at viss barn som så lotr ble redde og skremt, men jeg har fremdeles ikke hørt om hundervis av barn som nå må til daglig pykriatisk behanding fordi dem så en film som var for skummel for dem.

 

End of rant.

 

Men filmens sjarm smitter, det er en ikke seriøs men seriøs film, og selv om den ikke gjør verdig orginal matrialet den henter inspirasjon fra er det 90 minutter som du ikke kjeder deg på.

 

7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Priest

Advent Children møter Blade.

 

Midt på treet god film. Bedre enn mange skal ha den til.

Rollene blir dessverre litt for teatralske og manga-lignende. Og de fleste karakterne og scenene har jeg sett før.

 

Det er uten tvil kopiert fra Final Fantasy VII: Advent Children her, som flere nyere filmer har lånt fra i det siste. Motorsykkeljakten ute i ørkenen, den runde isolerte byen og flere andre. Den slemme vampyr-cowboyen ser ut til å basere hele skuespillet på Sephiroth.

 

Mens vår helte-prest er en hvit versjon av Wesley Snipes fra Blade. Like kortfattet, endimensjonal, mørk og ikke fullt så mystisk.

 

Det er rart med disse filmene i det siste, som kopierer masse fra spill. Jeg trodde faktisk jeg hadde drømt Sucker Punch, men den var visst ekte. Og de er filmer som alle vet om akkurat nå, men iløpet av neste år, er de glemt for godt.

 

Grei popkorn-film.

 

Terningkast 3

Lenke til kommentar

Source Code

 

Fiffig liten thriller som låner kraftig fra filmen Groundhog Day og spillet Assassin's Creed. Jake Gyldenhaal spiller hovedrollen, og gjør en grei jobb.

 

Filmen taper litt på sin forutsigbarhet, men alt i alt hel grei søndagsunderholdning når man er fyllesjuk.

 

7/10

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Date Night

 

Hva kan jeg si. Lå på sofaen og lo for meg selv, gjennom store deler av filmen. Og DET er veldig sjeldent at skjer.

En herlig komedie som har alt en bra komedie må ha.

 

8/10

 

post-196373-0-62893900-1312729196_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Fish Tank

 

Her følger vi livet til en 15 år gammel jente. Filmen begynte så fint med at hun skallet til ei annen jente og brakk nesen hennes. Filmen fanget hvertfall min interesse, og holdte seg der under hele filmen. Bra.

 

Så det må bli en 7/8/10

Lenke til kommentar

Den hemmelighetsfulle leiligheten (1948)

 

Snodig film. Fikk liksom aldri helt tak i hva som var poenget.

 

Norsk klassiker fra 1948, mye rart å finne på Biblioteket.

 

Men den var artig og ikke kjedelig. Det var hele tiden noe

spennende og mystisk som lå i lufta, men det endet rart synes jeg.

 

5,8/10

 

 

 

Quest for Fire (1981)

 

Blir aldri lei se denne filmen. Like bra hver gang, og

en av mine absolutt favoritter.

 

Må bare ses om en ikke har sett denne før.

 

9/10

Lenke til kommentar

Offret - Av Tarkovsky

En film laget av en russisk person ved navnet Tarkovsky. En person som har laget mange av mine favoritter. Zerkalo, Stalker osv. Tror jammen meg Solaris er på lista også. Offret har jeg allerede sett 1 gang, den gangen jeg var ung og dum. Jeg så bare på det visuelle, og var totalt blind for alt annet. Er ikke rart at denne havnet så fort i favorittlisten min da det visuelle er noe av det bedre som er. Kamera utførelsen er nydelig, noe som er en selvfølge da det er Nykvist står bak kameraet for faen. Nykvist, en person som har filmet endel av Bergman filmene. Mannen kan det med bevegelse og bilder. Kameraet glir igjennom den svampete landskapet, det store grønne våte med en liten dert med tørt. Endel flotte sekvenser, fra grønt landskap til dødt post-apokalyptisk. Nei, det visuelle er uten tvil fantastisk.

offret2.png

Handlingen er grei. Første gangen jeg så filmen så skjønte jeg ikke en dritt av hva som foregikk, jeg bare sugde inn visuelle og stemningen. Denne ganger forsto jeg mer, jeg vet nå hvem Nietzsche er for.eks. Tror jeg heller ikke fikk med meg første gangen at det var krig dem snakket om på tv'en. Jeg forsto ikke det emosjonelle, jeg forsto ikke hva som skjedde. Noe jeg nesten synes er litt synd at jeg gjorde nå, da jeg er veldig uenig i selve det religiøse budskapet Tarkovsky prøver å få frem. Tarkovsky mener at det finnes en Gud, og han hører på ting vi ber om. Er såpass uenig i det at det nesten ødela hele filmopplevelsen. Men klarte å se litt bort ifra det tydelige religiøse og klarte å nyte alt annet i istedenfor. Dialogen er ikke veldig dårlig, er noen historier her og der som er temmelig gode. Historien om hagen er fantastisk for.eks. Tror jeg er litt skuffa fordi jeg forventa litt Bergman dialog i det hele, hovedpersonen er tross alt en kjent skuespiller i Bergman filmer. Som sagt så er det samme kinematografør pluss filmen er filmet på ett sted vi ser i endel Bergman filmer. Men en Bergman type film er det nok ikke. Som sagt, ser jeg bort ifra det, så er det en fantastisk film. Den viser menneskelige svakheter, redsel og galskap på en glimrende måte. Filmen har veldig godt skuespill og stemningen er fantastisk.

offret3.jpg

Fortsatt en av mine favoritter, men liker den litt mindre enn det jeg gjorde da jeg var ung og dum (merkelig nok).

Endret av BadSmile
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sanctum (2011)

Handler om en gjeng som dykker og klatrer i huler.

 

Denne filmen er veldig, veldig fin! Spennende og rørende. Jeg holdt nesten på å felle en tåre veldig langt ute i filmen. Den er rett og slett en film du må se, uansett hvilken sjanger som frister deg til vanlig.

 

Jeg gir filmen 10/10, for det fortjener den!

Lenke til kommentar

Liker man ikke retningen en diskusjon går i så rapporteres den. Ingen innlegg i denne tråden er blitt rapportert, og derfor er det ingen mods som har vært innom for å passe på at "slike diskusjoner" forsvinner fra tråden. Synes du en diskusjon er tåpelig så kan den rapporteres - det var vel det vi kom frem til i meta-tråden?

 

Keep it clean, folkens.

Lenke til kommentar

Eden Lake

 

Britisk thriller som kan minne litt of Children of the Corn eller Harry Brown.

 

Et par drar på det de tror skal bli en rolig helg i skogen, men en gjeng ungdommer lager livet deres til et helvete.

 

Jeg hadde veldig lyst til å like denne filmen. Den startet ut greit nok. Hjertet pumpet litt fortere av spenningen som lå i lufta mellom paret og ungene. Man kunne virkelig kjenne seg igjen i situasjonen. Filmen gjør så en KRAFTIG opptrapping bare omtrent 20 minutter inn. Det hele eskalerer alt for fort, og man klarer liksom ikke å ta filmen alvorlig lenger. Istedet blir den litt som Hostel, der selve underholdningen er brutaliteten istedet for spenningen. Man sitter og godter seg over blodet og gørret, og det virker ikke som at det var det filmen var ute etter å oppnå. Filmen blir heldigvis mye bedre helt på slutten.

 

Helt klart verdt en titt. Man holder seg underholdt, om enn ikke på filmens egne premisser.

 

6/10

Lenke til kommentar

Sucker Punch

 

sucker-punch.jpg?w=497

 

Jeg satte på denne filmen med svært blandede forventninger. På den ene siden hadde jeg lest hvor utrolig dårlige anmeldelser filmen hadde fått, på den andre siden så jeg traileren. Nuff said. Jeg forventet meg igrunn ikke mer enn en to timers lang audiovisuell orgasme, og det fikk jeg. Men jeg fikk mer.

 

Plottet er i og for seg ganske vanskelig å forklare uten å røpe for mye. Men kort sagt handler det om en jente som blir innlagt på et sinnsykehus og rømmer inn i en fantasiverden. Actionsekvensene finner nesten utelukket sted i disse fantasiverdenene, og vakre er de. Jeg klarer ikke å sette ord på hvor vakre og spennende omgivelser regissør Zack Snyder (300, Watchmen) presenterer for oss. De blir presentert sammen med et soundtrack som burde ta pusten fra de fleste musikknerder. Vi får høre nye tolkninger av blant annet Jefferson Airplane, The Pixies og The Beatles. Til tider fikk jeg faktisk gåsehud.

 

Art Directionen i denne filmen er helt i særklasse. Den er harry, kitschy og deilig.

 

Filmens plott er noe innviklet i forhold til det man ville forventet seg av mannen som lagde 300, og jeg tror det er nettopp her filmen får pepper fra de fleste anmeldere. Når man går til en film som dette har man lett for å sette hjernen i "actionmodus", og la handlingen bli døvet ned av sverdkunst og maskingevær. Dermed blir selve plottet bare en unødvendig distraksjon. Men å faktisk følge med på handlingen vil gi et mye større utbytte i dette tilfellet.

 

Handlingen har selvsagt sine svake sider. Hovedpremisset for filmen er at jentene må finne fem gjenstander, og dette gjør at filmen kan virke noe lineær og sekvensiell (NÅ er det hvertfall et ord). Videre kan jeg ikke med hånden på hjertet innrømme at man får overbære noe særlig karakterbygging gjennom filmens gang. Men hadde du egentlig forventet deg det av en film som dette?

 

De positive punktene trekker alt for mye opp til at jeg kan la det negative trekke noe særlig ned. Dette blir nok helt sikkert et kontroversielt utsagn som jeg får masse pepper for, men dette er en av de beste filmene jeg har sett på lenge.

 

9/10 (Ja du hørte riktig)

Endret av fluff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

RED

 

Actionkomedielignende film med skuespillere som bruce willis og morgan freeman. Dem hever filmen et hakk. Mye fart og spenning og skyting, men filmern ble nok litt kjedelig for min smak, etter en stund.

 

Tror jeg skal begynne og gi terningkast i fra 1-6, i stedet for tallsystem i fra en til ti.

 

Så da blir det terningkast 4. Svak firer.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Adam

 

En fin film om Adam på 29 år som har aspergers. Vi får et innblikk i livet hans, om hvordan to personer treffer hverandre, der hun ikke har asperger, og hvilken utfordringer man møter.

 

Fin film. Men når ikke helt på topps.

 

Terningskast 4.

 

post-196373-0-39760400-1312910466_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da får jeg skrive noe som har med tråden å gjøre, ja, du leste riktig. Dette er min minianmeldelse for;

 

The Adjustment Bureau

MV5BMTU3ODg3MDAxMl5BMl5BanBnXkFtZTcwMjc0MDMzNA@@._V1._SY317_CR0,0,214,317_.jpg

 

Traileren til denne filmen fikk meg til å tenke at herlighet, hva er dette for noe vrøvl? Men etter jeg satt meg ned og så filmen, tenker jeg nå på "virkelig tok jeg feil". The Adjustment Bureau heretter nevnt som "TAB" er en film som handler om livets valg og de som tar de for deg, eller hjelper deg på veien..

 

Skuespillerprestasjonene var nydelige, Matt Damon i rollen som David Norris er en politiker med et mål, vi følger filmen med hans synspunkt. TAB starter med at vi blir kastet inn i en valgkamp om senatet, etter at David ikke vinner dette valget, skal han holde en tale som skal redde hans politiske karriere. På et herretoalett møter han Emily Blunt i rollen som Elise. Hun inspirerer han for denne talen og denne hendelsen skal forandre alt for justeringsbyrået.

For å ikke avsløre hvordan filmen slutter, eller handlingen i den så velger jeg å avslutte den biten der.

 

TAB suger meg inn fra første øyeblikk, og drar meg med gjennom hele. Temaet er kort og godt, ekte kjærlighet og justeringsbyrået sin endeløse kamp for å stoppe dette mellom David og Elise. Det hele kan virke litt søkt om du ikke er interessert i litt fantasi og leker med tankene om at kanskje er det noen der ute som styrer oss? Jeg gir filmen en god 8 fordi det er svært sjeldent jeg blir så revet med av en film, men samtidig er det veldig lett å tenke seg til hva som skjer i neste øyeblikk og til tider veldig åpenbar, derfor ikke full pott.

 

8/10

Endret av Aalton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...