Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Jeg ble også litt skuffet over den, men så hadde jeg store forventninger til den og da blir man fort ekstra skuffet når forventningene ikke blir levd opp til.

 

Men må nok se toern snart alikevel.

Lenke til kommentar

Arthur (2011)

Digger Russel Brand, og har lenge gledet meg til å se denne filmen. Men ble litt skuffet. Ble bare litt overkill av hvor barnslig han var i hodet, på en måte :p

 

Men en helt OK komedie, funker som tidsfordriv

 

6/10

Etter traileren å dømme ser godeste Brand alt for edru ut til å føre videre arven etter Dudley Moore, men det er vel bedre sent enn aldri for Hollywood å støtte Noble Experiment.

Endret av elevathor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2

 

Harry-Potter.png

 

La oss få det klart først som sist: David Yates har spart på veldig lite i “Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2”. Den siste Harry Potter-filmen ble delt i to deler, men hvor hen historien er lik, er tempoet og stemningen en annen. Del én var en karakterfilm, mens i sluttkapitlet blir hovedpersonen selv, Harry Potter, satt i sentrum og handlingen tar seg akkurat nok tid i det den stormer fremover mot det episke sluttklimakset.

 

I den fullførende spillefilmen om den unge trollmannen Harry Potter må Voldemort sitt felttog mot komplett herredømme stoppes for enhver pris, selv om det også kan bety Harrys egen død. Del 2 åpner rett etter del 1 med at Lord Voldemort tar Dumbledore sin mektige tryllestav, kalt “The Elder Wand”. Det sies at den som har denne staven vil få den ultimate trolldomsmakt. Men alt er ikke rosenrødt for Harry Potter sin gjennomgående onde nemesis, horcruxene (ulike artefakter) er nemlig på vei til å bli lokalisert. Disse objektene holder nøkkelen til å kunne drepe Voldemort og må derfor tilintetgjøres for enhver pris. I Deathly Hallows bruker vi aldri noe tid på noe fjiss-fjass, og manuskriptet kutter rimelig fort til actiongodsakene. Likevel har filmen en gradvis opparbeiding til klimakset. Den dynamiske trioen Harry, Hermione og Ron må overleve storartete kamper, giftige edderkopper, gigantiske kjemper, hvesende slanger og ildsprutende drager. Og da har jeg ikke engang nevnt Voldemort, eller Tom Riddle som han egentlig het. Filmen har dessuten en veldig morsom berg-og-dalbanesekvens som man bare må se på som en referanse til “Indiana Jones and the Temple of Doom”. I denne Potter-filmen handler det mye om unge mennesker sin oppdagelse av liv, død, kjærlighet og mot. Dette skildrer den siste filmen eksepsjonelt i tillegg til verdien av vennskap, som Harry Potter-serien alltid har fått frem veldig bra.

 

Etter jeg forlot kinoen fikk jeg høre av en god venn at han syntes sluttscenene i filmen var gjort bedre enn i boka, og det bør være et så godt testamente som noe til hvordan Rowlings fantastiske trolldomssaga blir rundet av på det store lerret. Jeg har mine tvil på om fansen alltid trodde de skulle få en slik avslutning, sett under ett, selv om filmsagaen generelt bør ses på som sterk – og de to første filmene de svakeste. Men akkurat som bøkene modnet med publikummet som leste de opp igjennom en tidsperiode på 10 år, har også filmene likedant modnet og forbedret seg sammen med de yngste skuespillerne. Det som man har sittet igjen med etter å ha sett en Potter-film, og det især på the Order of the Phoenix og the Half-Blood Prince, er at det finnes så mye potensiale i originalmaterialet som ikke kommer ut på film i det litt høyere spekteret Harry Potter-fansen fortjener. De kunne nok gjort det enda mer pompøst i the Deathly Hallows også, men balansen virket veldig bra igjennom hele filmen og enhver person som ikke er lagd av hard granitt (slik som Hogwarts sine dødskule beskyttere) vil føle en klump i halsen. David Yates har fått til en emosjonell påvirkning på oss i salen uten å bli for klissete. Det skal sies at jeg lenge holdt “Harry Potter and the Goblet of Fire” som en filmfavoritt i serien på grunn av dens fullførende historie og følelsesmessige innvirkning. Det endret seg i natt.

 

Les resten av anmeldelsen her.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

The Machine Girl

 

Hva er det med disse japanerne? De er syke folk. Syke, syke folk. :p For å ta plottet i Machine Girl kort fortalt handler det om en en jente som får hele livet ødelagt da broren blir drept av en ninja-yakuzaklan. (foreldrene er døde fra før, btw.). Uten noe å leve for går hun på hevntokt for å drepe så mange fra den klanen som mulig, og det er mange. Veldig mange. At de kapper av hånden hennes er ikke så farlig. Da setter hun bare på et gigantisk maskingevær og blir farligere enn noensinne. Logisk. :p

 

For filmkjennere er det lett å trekke en sammenligning mellom denne og en viss maskingeværfot i Planet Terror (som kom året før), men jeg vil påstå det er en dårlig sammenligning. En maskingeværfot og maskingeværhånd er ganske like, men filmene er svært forskjellige. Denne er mer en ren splatterfilm med tydelig fokus på splatter. For dette er blodige saker. Nå en enkelt avkappet hånd sprayer ned hele rommet sier det litt hva man har i vente.

 

Men når det er sagt er det gjort svært stilistisk, og selv om det tar litt tid før selve hevn-plottet starter blir det aldri kjedelig. Det er stadig nye overraskelser på lur, og selv om det ikke akkurat er uforutsigbart er det underholdende hele veien. La oss bare si at japanerne kan være svært kreative til tider. :p

 

En ting å få med seg er at denne filmen ble gitt ut i USA dubbet til engelsk. Denne versjonen har jeg ikke sett, men jeg anbefaler å heller spore opp den japanske versjonen med engelsk tekst. Dubbing er fy-fy. :p

 

Vurdering: 8.5/10

 

 

Lenke til kommentar

The Usual Suspects (1995)

 

Helt grei slutt, helt greit skuespill... Veldig forutsigbare greier det der med Keyzer Sozé eller hva han het. Dette er rett og slett en veldig overvurdert film. Ser ikke hvorfor alle skal ha det til at denne er så usedvanlig bra og at slutten er "mindblowing". Har sett mye bedre thrillere enn denne her.

 

Jeg fant også bruken av historiefortelling til å være kjedelig i denne filmen, noe som sjeldent er tilfelle hos meg. Dette var den eneste av fire andre filmer jeg så i helgen som jeg vil si var middelmådig, de tre andre var veldig bra (Trust, Face/Off og Zodiac).

 

5/10

 

Zodiac (2007)

 

Veldig, veldig bra sammensatt film! Atmosfæren var top notch og historien fengende fra start til finish. Jake Gyllenhaal var knall!

 

9/10

 

Jeg gjorde masse egen research etter å ha sett denne filmen, og for de nysgjerrige, her kan dere se løsningen av cipherene/kodene:

 

http://www.opordanalytical.com/articles.htm

Endret av FredrikH
Lenke til kommentar

For en som ikke har sett The Usual Suspects så hjelper ikke akkurat anmeldelsen din. Du har ikke lyst til å enten legge den i spoiler, så kan du utdype den litt uten å være redd for å ødelegge for de som ikke har sett den?

... Høh? Hva skal jeg legge i spoiler? Slutten?

 

Det faktumet at du skriver at det er en tvist i filmen. Du avslører kanskje ikke hva tvisten er, men poenget med en tvist er jo at man ikke skal vite at det kommer en tvist. Vet man at det kommer en tvist så vil nok en del av filmopplevelsen, i allefall for min del ødelegges. Ellers enig med deg: fryktelig oppskrytt film.

 

Endret av tjalla
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei.

 

Men nå som du har utelukket ett av to avsnitt, kanskje du greier å gjette riktig neste gang.

Får følelsen av at du er ganske spydig til tider, Britishface. Om du faktisk hadde forstått min frustrasjon så sier Dorian aldri hva jeg burde legge i spoiler med mindre han mente hele anmeldelsen min.

 

Tjalla derimot beskrev problemet ganske godt og jeg har nå endret innlegget mitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Submarine

 

Så denne på en smugpremiere igår. Søt liten oppvekstfilm fra Wales. Feelgood til de grader.

 

Om du lurer på hvilken film du skal ta med en dame på date på, er dette svaret.

 

Til tider hysterisk morsom (Foreldrene til hovedpersonen gjør en fantastisk jobb her), til tider hjærteskjærende øm. Typisk romantisk komedie, med andre ord.

 

Fans av Arctic Monkeys vil fryde seg over at Alex Turner har laget mye av musikken til filmen. Selv er jeg ikke fan av dem, men må innrømme at musikken passet veldig godt inn.

 

Filmen har en litt uheldig oppbygning, i det at når man tror den er slutt, varer den en halvtime til. Dermed virker den hakket for lang.

 

07/10

Absolutt verdt en titt, spesielt på date.

Lenke til kommentar

Minority Report

 

I likhet med årets The Adjustment Beaureu har denne filmen et konsept som går ut på at alle har en pinlig nøyaktig skjebne. Det er et spenningsdrepende og umulig konsept til å begynne med, men som denne filmen får meg til å glemme i lange tidsrom. Og det er viktig når jo mer man tenker på hvordan dette filmuniverset fungerer, jo teitere blir det. En gjeng skuespillere som fungerer flott, spennende kinematografi og et bilde som skapt for HD gjør dette til en jevnt over fin opplevelse, og lengden på to og en halv time føles ikke for mye. Det som dessverre ødelegger tonen er malplasserte Indiana Jones-aktige sekvenser. I en film som dette bør humoren heller komme fra dialog eller ironi, ikke slapstick. Ting som en katt som dukker opp av ingenting for å redde en omringet Tom Cruise (ja, det er faktisk i filmen), Samantha Mortons irriterende rolle og interkutting mellom de som forutser hva som blir sagt og når det faktisk blir sagt trekker veldig ned. For en sci-fi-film av dette kaliberet er det overraskende lite å tenke på etter den er over.

 

6/10

Lenke til kommentar

Take Me Home Tonight (2011)

 

Med et cover som skaper assosiasjoner til filmer som "Hairspray" og "High School Musical" holdt jeg virkelig på å "snu i døra" før jeg så denne filmen. La dere dog ikke lure av det, for dette er en ganske awesome feelgood komedie som drar deg tilbake til 80 tallet med mye bra musikk, og mye festlig innhold, bokstavlig talt.

 

En film verdt å se :)

 

7/10

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...