Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I Saw the Devil

 

En herlig hevn-historie fra Jee-Won Kim (The Good, the Bad, and the Weird) hvor det ikke spares på voldelige og dystre scener.

Med flotte skuespiller-prestasjoner og like imponerende visuelle øyeblikk, så har man ingen unnskyldning til å gå glipp av denne filmen om man:

 

A) Er fan av hevn-filmer

B) Tåler å se litt blod og dristige scener.

C) Takler å se en film med engelske tekster (filmen er ikke å oppdrive med norske tekster så vidt jeg har sett).

 

Anbefales på det varmeste til likesinnede.

Så nettopp denne filmen selv, og angrer nå på at jeg har hatt den lagret på harddisken i såpass lang tid før jeg tok meg tid til å se den! En av de bedre filmene jeg har sett, og uten tvil på linje med klassikeren Oldboy i mine øyne. Mange vil sikkert kjenne igjen ene hovedrollen fra Oldboy som også er sentral i I Saw The Devil.

 

Kvaliteten på skuespillerne er skyhøy, kombinert med tydelig godt planlagte scener og dialoger fengslet i alle fall meg igjennom hele filmen, og jeg fant meg selv flere ganger underveis å knytte nevene, glise og andre reaksjoner etter filmens handling!

 

Håper noen har noen lignende filmer å anbefale til meg (har som nevnt sett Oldboy). Litt brutale virkemidler som vold/blod har jeg ingenting imot, syns det er et helt nødvendig virkemiddel til slike filmer. Trenger ikke være koreansk (eller fra asia), selv om det er et pluss :)

 

Le Fabelueux Destin d'Amelie Poulain (Den fabelaktige Amelie fra Montmartre)

 

Jeg gir terningkast 4. En svak firer.

En av tidenes beste filmer.

Lenge siden jeg så denne her, så har ikke lyst å kommentere terningkastet, men slik jeg husker den så er det en film som er veldig slik at enten liker man filmens stil, eller ikke. Smak og behag med andre ord. Jeg syns å huske at det var en bra, men ikke perfekt film, men som sagt veldig lenge siden.

Endret av Occi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Cook (2008)

 

Helt forfredelig film! helt forferdelige skuespillere. forferdelig dialog, video og lyd(ikke nedlastet, det var DVD)! Helt forferdelig handling!

 

Terningkast 1(som jeg antar er det laveste)

Endret av vepz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I Saw the Devil

 

En herlig hevn-historie fra Jee-Won Kim (The Good, the Bad, and the Weird) hvor det ikke spares på voldelige og dystre scener.

Med flotte skuespiller-prestasjoner og like imponerende visuelle øyeblikk, så har man ingen unnskyldning til å gå glipp av denne filmen om man:

 

A) Er fan av hevn-filmer

B) Tåler å se litt blod og dristige scener.

C) Takler å se en film med engelske tekster (filmen er ikke å oppdrive med norske tekster så vidt jeg har sett).

 

Anbefales på det varmeste til likesinnede.

Så nettopp denne filmen selv, og angrer nå på at jeg har hatt den lagret på harddisken i såpass lang tid før jeg tok meg tid til å se den! En av de bedre filmene jeg har sett, og uten tvil på linje med klassikeren Oldboy i mine øyne. Mange vil sikkert kjenne igjen ene hovedrollen fra Oldboy som også er sentral i I Saw The Devil.

 

Kvaliteten på skuespillerne er skyhøy, kombinert med tydelig godt planlagte scener og dialoger fengslet i alle fall meg igjennom hele filmen, og jeg fant meg selv flere ganger underveis å knytte nevene, glise og andre reaksjoner etter filmens handling!

 

Håper noen har noen lignende filmer å anbefale til meg (har som nevnt sett Oldboy). Litt brutale virkemidler som vold/blod har jeg ingenting imot, syns det er et helt nødvendig virkemiddel til slike filmer. Trenger ikke være koreansk (eller fra asia), selv om det er et pluss :)

Bare jeg som ikke likte I Saw The Devil noe særlig? Veldig middelmådig i mine øyne, spesielt sett i sammenheng med andre liknende filmer (like god som Oldboy?!).

 

Liknende, og i mine øyne bedre Sør-Koreanske filmer:

 

The Man From Nowhere

The Chaser

Mother

Memories of Murder

 

Hvis du bare har sett Oldboy av Park Chan-wook bør du se de andre filmene hans også, spesielt de i hevn-trilogien og Thirst.

Lenke til kommentar

Memories of Murder og Oldboy er jo legendarisk bra. Liker de to andre i hevn-trilogien veldig godt og.

The Man From Nowhere har jeg lastet ned, så den skal sjekkes ut. De to andre der gikk inn på watchlisten min på IMDB. Digger I Saw The Devil og. Sør-Korea er helt küng når det kommer til film.

Lenke til kommentar

I Saw the Devil

 

En herlig hevn-historie fra Jee-Won Kim (The Good, the Bad, and the Weird) hvor det ikke spares på voldelige og dystre scener.

Med flotte skuespiller-prestasjoner og like imponerende visuelle øyeblikk, så har man ingen unnskyldning til å gå glipp av denne filmen om man:

 

A) Er fan av hevn-filmer

B) Tåler å se litt blod og dristige scener.

C) Takler å se en film med engelske tekster (filmen er ikke å oppdrive med norske tekster så vidt jeg har sett).

 

Anbefales på det varmeste til likesinnede.

Så nettopp denne filmen selv, og angrer nå på at jeg har hatt den lagret på harddisken i såpass lang tid før jeg tok meg tid til å se den! En av de bedre filmene jeg har sett, og uten tvil på linje med klassikeren Oldboy i mine øyne. Mange vil sikkert kjenne igjen ene hovedrollen fra Oldboy som også er sentral i I Saw The Devil.

 

Kvaliteten på skuespillerne er skyhøy, kombinert med tydelig godt planlagte scener og dialoger fengslet i alle fall meg igjennom hele filmen, og jeg fant meg selv flere ganger underveis å knytte nevene, glise og andre reaksjoner etter filmens handling!

 

Håper noen har noen lignende filmer å anbefale til meg (har som nevnt sett Oldboy). Litt brutale virkemidler som vold/blod har jeg ingenting imot, syns det er et helt nødvendig virkemiddel til slike filmer. Trenger ikke være koreansk (eller fra asia), selv om det er et pluss :)

Bare jeg som ikke likte I Saw The Devil noe særlig? Veldig middelmådig i mine øyne, spesielt sett i sammenheng med andre liknende filmer (like god som Oldboy?!).

 

Liknende, og i mine øyne bedre Sør-Koreanske filmer:

 

The Man From Nowhere

The Chaser

Mother

Memories of Murder

 

Hvis du bare har sett Oldboy av Park Chan-wook bør du se de andre filmene hans også, spesielt de i hevn-trilogien og Thirst.

 

Oldboy har jo en kult-status som automatisk gjør den veldig vanskelig å toppe for de som har sett den, og heller ikke jeg synes I Saw the Devil er bedre enn Oldboy totalt sett, men etter min mening har begge filmene kvaliteter den andre kanskje ikke har.

 

IStD har helt klart muligheten for et bredere publikum da den er lettere å sette seg inn i (selv om noen av scenene kan støte et visst antall av sèerne), og har, etter min mening, et høyere tempo.

Begge to er flotte filmer med interessante utgangspunkt og plot, og selv om jeg er enig med deg i at Oldboy er bedre, er jeg uenig i at IStD er middels.

 

Smak og behag :)

 

Takk for anbefalinger forresten!

Lenke til kommentar

I Saw the Devil

 

En herlig hevn-historie fra Jee-Won Kim (The Good, the Bad, and the Weird) hvor det ikke spares på voldelige og dystre scener.

Med flotte skuespiller-prestasjoner og like imponerende visuelle øyeblikk, så har man ingen unnskyldning til å gå glipp av denne filmen om man:

 

A) Er fan av hevn-filmer

B) Tåler å se litt blod og dristige scener.

C) Takler å se en film med engelske tekster (filmen er ikke å oppdrive med norske tekster så vidt jeg har sett).

 

Anbefales på det varmeste til likesinnede.

Så nettopp denne filmen selv, og angrer nå på at jeg har hatt den lagret på harddisken i såpass lang tid før jeg tok meg tid til å se den! En av de bedre filmene jeg har sett, og uten tvil på linje med klassikeren Oldboy i mine øyne. Mange vil sikkert kjenne igjen ene hovedrollen fra Oldboy som også er sentral i I Saw The Devil.

 

Kvaliteten på skuespillerne er skyhøy, kombinert med tydelig godt planlagte scener og dialoger fengslet i alle fall meg igjennom hele filmen, og jeg fant meg selv flere ganger underveis å knytte nevene, glise og andre reaksjoner etter filmens handling!

 

Håper noen har noen lignende filmer å anbefale til meg (har som nevnt sett Oldboy). Litt brutale virkemidler som vold/blod har jeg ingenting imot, syns det er et helt nødvendig virkemiddel til slike filmer. Trenger ikke være koreansk (eller fra asia), selv om det er et pluss :)

Bare jeg som ikke likte I Saw The Devil noe særlig? Veldig middelmådig i mine øyne, spesielt sett i sammenheng med andre liknende filmer (like god som Oldboy?!).

 

Liknende, og i mine øyne bedre Sør-Koreanske filmer:

 

The Man From Nowhere

The Chaser

Mother

Memories of Murder

 

Hvis du bare har sett Oldboy av Park Chan-wook bør du se de andre filmene hans også, spesielt de i hevn-trilogien og Thirst.

Greit nok, trekker tilbake at den kanskje ikke er like god som oldboy når jeg leser diverse anmeldelser og ting folk påpeker, men jeg nøt IStD nesten like mye som Oldboy :) Skal sjekke ut filmene du linket, takker! Har lest litt på de andre filmene av samme regissør som IStD og virket litt merkelige som f. eks Lady Vengeance, men har nå skaffet den så får se den og :p

 

Once Opon a Time in Mexico

 

Helt middelmådig film som stadig blir trukket ned av irriterende ting underveis i filmen. Kan nevne i fleng at hovedrollen spiller alt for mye gitar, dialogene er latterlig forutsigbare, handlingen er til tider så teit (tror den skal være morsom) at det blir bare pinlig. Følte liksom at den manglet den lille selvironiske tvisten som jeg fikk følelsen av fra en annen lignende film kalt Machete. Havner på 3-4.

Lenke til kommentar
Bare jeg som ikke likte I Saw The Devil noe særlig? Veldig middelmådig i mine øyne, spesielt sett i sammenheng med andre liknende filmer (like god som Oldboy?!).

 

Liknende, og i mine øyne bedre Sør-Koreanske filmer:

The Chaser

Memories of Murder

 

Lite er bedre enn Oldboy, men hvorfor Memories of Murder er så utrolig høyt verdsatt av så mange Asia-fanatikere er en gåte jeg har til gode å løse. Første halvdel er jo bare tull og tøys, nesten på grensen til en koreansk komikveld, og totalt malplassert i en ellers så dyster rammefortelling. I Saw The Devil og The Chaser er mye mindre alzheimer i tone og stemning.

Endret av KjemikerJon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lite er bedre enn Oldboy, men hvorfor Memories of Murder er så utrolig høyt verdsatt av så mange Asia-fanatikere er en gåte jeg har til gode å løse. Første halvdel er jo bare tull og tøys, nesten på grensen til en koreansk komikveld, og totalt malplassert i en ellers så dyster rammefortelling. I Saw The Devil og The Chaser er mye mindre alzheimer i tone og stemning.

Ikke vet jeg hvor du får det fra at MoM er så utrolig høyt verdsatt blant Asia-fanatikere(?), men for å illustrere mine egne synspunkter om disse spesifikke filmene tydeligere kan jeg slenge med min IMDb-rating i rangert rekkefølge:

 

I Saw The Devil 6/10

Memories of Murder 7/10

The Chaser 8/10

Oldboy 9/10

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...