Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Captain America: The First Avenger (2011): Filmen om superheltenes store leder, krigshelten Steve Rogers, begynner imponerende bra og fenger fra første stund. Dessverre sporer den veldig fort av etter første akt. Den kjører kun i en gir, men klarer likevel forbli uten rytme der den ikke makter å engasjere nevneverdig. Regissør Joe Johnston har utviklet seg lite og er forbigått av yngre krefter, action får han ikke særlig godt til. Hva har skjedd Joe? For mye fjolleri og ute av sitt element i forhold til Iron Man, The Incredible Hulk og Thor hva tone angår - som jo er beklagelig siden de eksisterer i samme univers. Det positive er karakteren Steve Rogers og prestasjonen til Chris Evans, som dessverre drukner i for mye rot. Den svakeste filmen fra Marvel-selskapet, kanskje sett bort fra Iron Man 2. Underpresterer og skuffer litt.

 

Super 8 (2011): Denne har et nostalgisk snev av god gammel filmmagi fra filmer som Close Encounters of The Third Kind og Jurassic Park. Dramaturgien er bra og spenningsnivået var virkelig til stede, med litt dårlige blærekontroll ville jeg skvettet på meg ved et par anledninger. Historien er uhyre simpel, men utførelsen nær sagt upåklagelig. Godt jobbet J.J Abrams, denne passer bra for alle som har vokst opp med Indiana Jones, E.T og lignende filmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Missing Link (1988)

 

Ble anbefalt denne filmen og ble vel ikke så veldig imponert.

 

Et slags docudrama om en forhistorisk "apemann" som vandrer omkring på let etter andre apefolk for en million år siden.

 

Fine naturscener og grei stemning er det. Litt i overkant kjedelig og lite innholdsrik handling for meg i halvannen time, men det kan sikkert bare være en smaksak.

 

En sjelden og ettertaktet film om temaet har jeg forstå

rett, men hadde ventet den bedre.

 

 

4/10

Lenke til kommentar

Super 8

 

Alltid spennende hva Spielberg finner på. Skuffer ikke for meg, filmen leverer.

8/10

Så slapp man å se filmen :)

 

oki, redigert, aner ikke hvordan jeg gjemmer innhold. Sorry :)

 

Edit, og enda mer editering. Går jo ikke an å poste i denne tråden uten å få kjeft jo.

Joda, går fint men synes det ble litt vel avslørende. Et tips er eks. å se hva IMDB har i filmbeskrivelsen og ikke avsløre så mye mer av handlingen en den gjør. Ellers fine oppsummeringer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Super 8 (2011): Denne har et nostalgisk snev av god gammel filmmagi fra filmer som Close Encounters of The Third Kind og Jurassic Park. Dramaturgien er bra og spenningsnivået var virkelig til stede, med litt dårlige blærekontroll ville jeg skvettet på meg ved et par anledninger. Historien er uhyre simpel, men utførelsen nær sagt upåklagelig. Godt jobbet J.J Abrams, denne passer bra for alle som har vokst opp med Indiana Jones, E.T og lignende filmer.

Full stjernemarg og tommel opp :thumbup:

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snarveien/Detour (2009)

 

Der er noen brukbare Norske filmer ute og går de seneste åra, og dette er en av dem.

 

Et ungdomspar har vært på smuglertur i Sverige, og kommer opp i skremmende situasjoner rett før de skal over grensa.

 

Bra intensitet og nerve i filmen, og skrekkelementene er forholdsvis vellykkede.

Artige konfrontasjoner mellom Svensker og Nordmenn gir en interessant effekt.

Den gir også et bra innblikk i den sære Svenske atmosfæren av gammelmodig stillstand, som er med å forsterke uhyggen i stemningen.

 

Hvem har ikke opplevd at man kommer tilbake til sivilisjonen etter at man er kommet over grensen igjen?

 

Kjekk film

 

7/10

  • Liker 1
Lenke til kommentar

The Rise of The Planet of the Apes

 

Forløper, remake, prequel, hyllest... kjær ape har mange navn, men uansett hvor filmen plasserer seg i det allerede hullete universet: TROTPOTA er sommerens store overraskelse (ok, Rise fra nå av) og bør falle i smak både hos nykommere og franchisenerder. Rise er enkel og lett å følge, men fraværet av teithet, som ofte forpester mang en sommerblockbuster, gjør den overraskende smart. Den er totalt karakterdrevet, og Serkis ser så jævla bra ut i kostymet sitt at vi glemmer at «hey», det er faktisk kun en ape og strekene hans man engasjerer seg i. Filmen overlesser dessuten ikke sansene med action, og når kruttet blir fyrt av i siste akt, er det i et klimaks oppbygningen fortjener (hei, Iron Man).

 

Rise er en glimrende apefilm, og det er således også min eneste reale kritikk: menneskene er, om ikke gjespende kjedelige, stort sett lite interessante og gjør seg således litt fortjente til den kommende apokalypsen.

 

4/5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg hvor du får det fra at MoM er så utrolig høyt verdsatt blant Asia-fanatikere(?)

 

Filmen er en plagsom gjenganger på best of Korea/Asia-lister. Jeg tror ikke en vestlig film ville fått samme mottakelse hvis den var like sjangerdistré og halv.

På strak arm kommer jeg bare på iCheckMovies sin Korea-liste (finner ikke MoM på den btw), har du noen tips til andre Korea/Asia-lister jeg kan sjekke ut?
Lenke til kommentar

The Replacement Killers

 

Chow Yun Fat i sin Hollywood debut er en rimelig middelmådig affære, her har nok nostalgien spilt meg et puss for den var vitterlig ikke så "ekstraordinær" som jeg husket, men her ligger jo mye av feilen, nemlig nostalgi.

 

En helt kurant film for action-fans som liker å se Til Schweiger, Danny Trejo og Chow Yun Fat i samme film.

 

 

 

The Omega Man

 

En av fire filmatiseringer av boken "I am Legend", og bokens forfatter Richard Matheson skal visstnok ha uttalt at denne versjonen er den som er mest ulik hans eget verk.

 

En god apokalyptisk film, med gode skuespiller-prestasjoner over det meste av fjøla.

Charlton Heston klarer å døyve den litt "arrogante" fremtoningen, mens den resterende biten føyes fint inn i hans karaktèr.

 

Fin fin underholdning for de som er i humør for en litt eldre film, eller har "I am Legend" feber.

 

 

 

Blackboard Jungle

 

Selv om dette får meg til å fremstå som en "film-elitist" må jeg rett og slett erkjenne at denne filmen var dagens beste for min personlige del.

Filmen har tålt (i likhet med The Omega Man) tidens tann meget godt, og Glenn Ford og kompani fremviser utrolig godt skuespill som hjelper til med et noe utbrukt (kanskje ikke på den tiden, men senere har vi jo fått filmer som Lean on Me, Entre les Murs o.l.) plot.

 

En meget god film for de som takler svarthvitt, eller er ute etter en god film uavhengig av tidsperiode.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Sitter nå og ser på "The fearless vampire killers" av Roman Polanski fra 1967 (?). Sist jeg så den, som var på VHS, var jeg seks-syv år kanskje. Så den alltid med min far og kalte den for "Trollet som kom ned fra taket". Haha!

 

Nostalgi på det høyeste! Anmeldelse senere ;D

 

Det er en favorittfilm her i gården, kom tilfeldigvis over den på TCM for mange år siden sammen med lillebror, og har sett den i helhet flere ganger siden da. Den vises på TCM nå og da. Fantastisk morsom spoof-film, med et par fantastisk vakre storbystede damer. Sharon Tate (hun rødhårede) ble desverre en av Charles Manson sine ofre :(

 

Polanski giftet seg faktisk med henne.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter nå og ser på "The fearless vampire killers" av Roman Polanski fra 1967 (?). Sist jeg så den, som var på VHS, var jeg seks-syv år kanskje. Så den alltid med min far og kalte den for "Trollet som kom ned fra taket". Haha!

 

Nostalgi på det høyeste! Anmeldelse senere ;D

 

Det er en favorittfilm her i gården, kom tilfeldigvis over den på TCM for mange år siden sammen med lillebror, og har sett den i helhet flere ganger siden da. Den vises på TCM nå og da. Fantastisk morsom spoof-film, med et par fantastisk vakre storbystede damer. Sharon Tate (hun rødhårede) ble desverre en av Charles Manson sine ofre :(

 

Polanski giftet seg faktisk med henne.

Ja, kjempe bra film! Eneste jeg er litt uenig i er at det er en "spoof-film". Jeg synes ikke at den er det selv om det er det den utgir seg for å skulle være. Jeg er fullt klar over bruken av morsomme elementer, men synes atmosfæren bidrar til å gjøre den til noe mye mer enn det. Twilight er for meg mer en spoof-film enn denne. Jeg synes rett og slett at Fearless er en veldig god vampyrfilm med mange gode og morsomme klisjeer.

 

Gjett om jeg ble sjokkert da jeg fant ut at Sharon var blitt myrdet. Var på Imdb for noen uker siden og leitet etter filmen (Fearless vampire killers) og det var da fant jeg ut om det. Utrolig trist, hun er kanskje den vakreste skuespillerinnen jeg vet om - og en av de første jeg noensinne så på TV-skjermen om ikke den første.

 

The Fearless Vampire Killers / Dance of the Vampires (1967)

 

Denne filmen er for meg gull verdt og helt uten tvil en av mine favoritter! Den symboliserer hvordan en god film skal være, og det å se den igjen gjorde både inntrykket og opplevelsen enda bedre. Det er en god film som har overlevd tidenes gang, og bare det og nå vite at filmen jeg likte som småttass faktisk er en film jeg liker den dag i dag er en veldig god følelse å ha. Jeg kan gjenoppleve barndommen min på nytt og på nytt. Herlig!

 

Forholdet mellom Professoren og hans assistent, Alfred, er morsomt og engasjerende og deres jakt på Vampyrer er til tider latterkrampeframkallende. Professorens one-linere er også noe man kommer til å huske. Sharon Tates' nærvær som den rødhårete, mystiske og attraktive kvinnen Sarah (som gjør Alfred - og meg - nok så beruset) er åndsfraværende. Man får lyst til å vite mye mer om henne. Hun er vakker! Meget vakker!

 

Alfred blir forelsket i henne ved første blikk, og en natt blir ting snart mer komplisert når en Herbert Von Krolock får høre om jenten og bestemmer seg for å... hente henne til seg.

 

Filmen er nervepirrende, men også ofte hysterisk morsom. Klimakset på slutten klarer jeg enda ikke å beskrive med ord; det er ihvertfall dypt for meg. En dyp og nervepirrende, nesten trist, slutt.

 

Filmmusikken er noe for seg selv. Det er musikk med sjel, og bidrar til å lage en veldig, veldig spesiell følelse man sent vil glemme! Hør på dette nydelige eksempelet:

 

http://www.youtube.com/watch?v=RYdpsmIkLGY

 

Fantastisk soundtrack som passer til Sharon Tate's tilstedeværelse og filmens atmosfære. Nydelig!

 

Angående karakter: Jeg gir alltid karakterer til filmer, men ikke til denne. Jeg har et alt for personlig forhold til den og vil ikke karakterisere den som noe annet enn ved bruken av disse tre ordene: Nervepirrende, vakker og morsom.

 

Veldig undervurdert film!

Endret av FredrikH
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Er ikke bare paa TV at Pat Stewart er kjip......

 

Dumbo/Bambi 4.5/6 , klassisk Disney...likte i grunn Dumbo mest , de var saa slemme mot Dumbo.

 

Bruce Almighty 4.5/6 , ganske bra....Jim Carrey faar bokstavlig talt gudekrefter og det ansvaret der medfoerer.

Lenke til kommentar

Bruce Almighty 4.5/6 , ganske bra....Jim Carrey faar bokstavlig talt gudekrefter og det ansvaret der medfoerer.

 

Dette kan jeg bare ikke la passere uten å uttale at jeg er på det sterkeste, dypeste, ærligste uenig. Denne filmen var en jævla skam for Carrey, og signaliserte også starten på det som utviklet seg til å bli en mørk periode for komedien. En periode der komedier ikke turte å bare være morsomme, men måtte på død å liv inkorporere en kjærlighetshistorie, en vennehistorie, en moral.

Bottom line er at vi komediefanatikere gir faen. Vi vil le. Vi driter i om hovedpersonen får drømmedama. Når alt kommer til alt ler vi sikkert mer av at han IKKe gjør det.

 

Beklager, men jeg har nok sjeldent vært så uenig i en anmeldelse. Jeg ville gitt den terningkast 2.

 

EDIT: For informasjonens skyld legger jeg til flere komedier som faller i denne fella (Er ikke sikkert jeg kommer på alle): Forgetting Sarah Marshall, The Breakup, Knocked up, Get him to the Greek... Alle de søplefilmene der. Vet du, jeg kan faktisk ikke komme på en eneste moderne komedie som jeg har likt. Noen tips? Jeg vet dere filminteresserte sikkert kan komme med noen gode råd.

Endret av fluff
Lenke til kommentar

Bruce Almighty 4.5/6 , ganske bra....Jim Carrey faar bokstavlig talt gudekrefter og det ansvaret der medfoerer.

 

Dette kan jeg bare ikke la passere uten å uttale at jeg er på det sterkeste, dypeste, ærligste uenig. Denne filmen var en jævla skam for Carrey, og signaliserte også starten på det som utviklet seg til å bli en mørk periode for komedien. En periode der komedier ikke turte å bare være morsomme, men måtte på død å liv inkorporere en kjærlighetshistorie, en vennehistorie, en moral.

Bottom line er at vi komediefanatikere gir faen. Vi vil le. Vi driter i om hovedpersonen får drømmedama. Når alt kommer til alt ler vi sikkert mer av at han IKKe gjør det.

 

Beklager, men jeg har nok sjeldent vært så uenig i en anmeldelse. Jeg ville gitt den terningkast 2.

 

EDIT: For informasjonens skyld legger jeg til flere komedier som faller i denne fella (Er ikke sikkert jeg kommer på alle): Forgetting Sarah Marshall, The Breakup, Knocked up, Get him to the Greek... Alle de søplefilmene der. Vet du, jeg kan faktisk ikke komme på en eneste moderne komedie som jeg har likt. Noen tips? Jeg vet dere filminteresserte sikkert kan komme med noen gode råd.

Pineapple Express.
Lenke til kommentar

Lite er bedre enn Oldboy, men hvorfor Memories of Murder er så utrolig høyt verdsatt av så mange Asia-fanatikere er en gåte jeg har til gode å løse. Første halvdel er jo bare tull og tøys, nesten på grensen til en koreansk komikveld, og totalt malplassert i en ellers så dyster rammefortelling.

 

Er nok fordi filmen er jævla bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

De maa vel appelere til det kvinnelige publikum oxo mht romanse i komedier....derfor de har romanse-element i Batmanfilmene oxo (Bruce Wayne *maa* liksom ha en chick i hver bidige film , selv i Mask of Phantasm lol)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...