Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste filmen du så


tjalla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Matrix

 

I motsetning til minnet om min første orgasme gav en nylig skrevet anmeldelse av denne filmen meg håp om at et annet kjært barndomsminne faktisk var mulig å gjenoppleve. Opplevelsen ble dessverre ikke noe mer minneverdig i dag enn det øyeblikket jeg er alene med høyrehånda: minneverdig i seg selv, men én av maaange. For det første er stemningen og ikke minst kriblingen av å være vitne til noe enestående totalt fraværende, og nå som jeg har blitt eldre og sugd til meg et tiår med obligatorisk undervisningsmateriell er heller ikke premisset særlig imponerende siden dette er noe vi stort sett alltid har filosofert rundt (hvor mange har vel ikke en eller annen gang vært overbevist om at hele deres eksistens er en konspirasjon for å dekke over at de egentlig er adoptert?) De religiøse parallellene er fiffige, men det hadde ikke plaget meg om de tonet ned litt på symbolikken. Den visuelle stilen er jævlig ålreit, helt sikkert en bragt for de som har peiling på det tekniske, og det er på ingen måte slik at jeg misliker denne filmen. Det er vel mer håpet om nostalgi som ødelegger for meg, og den havner derfor et sted mellom julaften og en napp: den er ikke enestående, men den er nå der.

Endret av elevathor
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Eden Lake er faktisk ganske bra. Med en gang man starter den så tenker man hva er dette for en slags tullete b-film da, men den krøp under huden min hvertfall. Har sett den flere ganger.

Lenke til kommentar

the-silent-house.jpg

 

The Silent House

 

En film som skal være basert på en sann historie. Denne filmen er virkelig pirrende og jeg følte at jeg kom til å skvette ved hver anledning i filmen (Selv om ikke er særlig lettskremt).

Synes filmen er veldig god oppbygd og den gir deg nettopp det en skrekkfilm skal gi deg. Selv om de snakker spansk er ikke dette noe man tenker over særlig lenge, da det er lite av kommunikasjon, men allikevel er det fortsatt ikke noe du føler mangler.

 

En av de mest skremmende skrekkfilmene jeg har sett. Det at det hele virker så ekte og de har latt reddselen for hva du tror eksisterer være i sentrum. De har gitt faen i alle overnaturlige greier som gjør at du vet det er fake.

 

For de som liker skrekkfilmer og ønsker å sitte med klumpen i halsen og noen rundt seg vil jeg si denne filmen er genial. Jeg anbefaler denne sterkt!

 

9/10

Lenke til kommentar

Harry Potter - The deathly hallows del 2

 

Mens forrigefilmen var preget av en veldig rolig stemning går denne filmen i motsatt retning. Filmen består i all hovedsak av actionscener og fokuser etter mitt syn for mye på dette. Jeg tror filmen hadde tjent på å ta seg tid til å være litt mer emosjonell og ikke prøve å overkjøre deg med folk & tryllestaver. Det skal sies at jeg ikke har lest boken, så jeg vet ikke hvor nært kildematerialet filmen befinner seg.

 

8/10

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Legenden om vaktuglene

 

Her har vi en fin animasjonsfilm som passer til alle. Handler om en gjeng ugler som tar opp kampen mot de onde uglene, og spesielt en modig ung ugle som er hovedkarakter. Veldig fint laget, bildene altså, eller naturen rundt, eller hva det skal kalles. En super film som jeg likte veldig godt.

 

Terningskast 4/5.

 

post-196373-0-35476500-1311201623_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Unknown

Jeg liker Liam Neeson for godt til å gi denne en dårlig karakter, men den er på ingen måte god. Det er ingen actionscener som viser noe nytt, den store gåten i filmen er bare middels engasjerende og det hele slo meg som litt "farfetched". Det er likevel ikke det største problemet med filmen - det finner du i spoiler.

 

Trenger du en hjernedød actionfilm så klarer du å finne bedre enn dette, men er du fan av sjangeren og har sett alle de interessante filmene som er noenlunde lik (f eks Bourne, Taken, 24, Enemy of the State, The Jackal, Law Abiding Citizen, Eastern Promises, History of Violence, osv) så kan du slenge denne på. Men ikke forvent for mye

 

6/10

 

 

Den moralske åpenbaringen Neeson sin karakter får i det han plutselig glemmer hele livet hans som frem til nå har ledet ham til å bli leiemorder er helt latterlig. Moralsk absolutisme via hjertestopp er banalt som faen, og det motsatte av det en god film ville gjort - utfordret det moralske ståstedet, vist nyanser, gitt oss en karakter med mening. Her gikk vi fra svart til hvitt på et blunk (dvs 4 dager i koma), og personligheten hans, erfaringene hans, historien og motivasjonene og det moralske kompasset hans - alt forsvinner ut vinduet til fordel for å kurere "world hunger". Det er slike ting som irriterer meg i filmer, så kan det så være at filmen ikke er kjempebra filmet og at actionscenene var på nivå med en Seagal-film.

 

Lenke til kommentar

the-silent-house.jpg

 

The Silent House

 

En film som skal være basert på en sann historie. Denne filmen er virkelig pirrende og jeg følte at jeg kom til å skvette ved hver anledning i filmen (Selv om ikke er særlig lettskremt).

Synes filmen er veldig god oppbygd og den gir deg nettopp det en skrekkfilm skal gi deg. Selv om de snakker spansk er ikke dette noe man tenker over særlig lenge, da det er lite av kommunikasjon, men allikevel er det fortsatt ikke noe du føler mangler.

 

En av de mest skremmende skrekkfilmene jeg har sett. Det at det hele virker så ekte og de har latt reddselen for hva du tror eksisterer være i sentrum. De har gitt faen i alle overnaturlige greier som gjør at du vet det er fake.

 

For de som liker skrekkfilmer og ønsker å sitte med klumpen i halsen og noen rundt seg vil jeg si denne filmen er genial. Jeg anbefaler denne sterkt!

 

9/10

 

Jeg har hørt om flere bra spanske skrekkfilmer, men har ikke sett noen. Skal sette en som heter "REC" på nå. Noen som har sett denne? Tror jeg skal skrive en liten anmeldelse(som blir min første) av den. Har ikke så mye peiling, men, men..

 

Jeg så akkurat "Insidious" og jeg digget den. Det er aldrig noe spesielt fengende storyline i slike filmer, men jeg lar meg skremme, dermed er det underholdende. Jeg liker skrekkfilmer som har mye fantasi og kreativitet. Men filmer der mennesker/humans er antagonister(eneste begrepet jeg kan innen film :thumbup: ) er litt kjedelig om det ikke er spennende karakterer f. eks Jack Nicholson, eller en bra handling. Poenget mitt er at monsterfilmer og spøkelsesfilmer trenger liksom ikke så mye manus for å være underholdende. Det må bare være skremmende og bra laget. Men hvis du ikke lar deg skvette eller skremme av slike filmer, er det ikkeno poeng å se dem heller.

Lenke til kommentar

The Matrix

 

I motsetning til minnet om min første orgasme gav en nylig skrevet anmeldelse av denne filmen meg håp om at et annet kjært barndomsminne faktisk var mulig å gjenoppleve. Opplevelsen ble dessverre ikke noe mer minneverdig i dag enn det øyeblikket jeg er alene med høyrehånda: minneverdig i seg selv, men én av maaange. For det første er stemningen og ikke minst kriblingen av å være vitne til noe enestående totalt fraværende, og nå som jeg har blitt eldre og sugd til meg et tiår med obligatorisk undervisningsmateriell er heller ikke premisset særlig imponerende siden dette er noe vi stort sett alltid har filosofert rundt (hvor mange har vel ikke en eller annen gang vært overbevist om at hele deres eksistens er en konspirasjon for å dekke over at de egentlig er adoptert?) De religiøse parallellene er fiffige, men det hadde ikke plaget meg om de tonet ned litt på symbolikken. Den visuelle stilen er jævlig ålreit, helt sikkert en bragt for de som har peiling på det tekniske, og det er på ingen måte slik at jeg misliker denne filmen. Det er vel mer håpet om nostalgi som ødelegger for meg, og den havner derfor et sted mellom julaften og en napp: den er ikke enestående, men den er nå der.

Det er mao ikke noe nytt lenger. Du har sikkert sikket film nummer to og tre i rekken også, noe som nok gjør konseptet oppbrukt og skittent, ettersom de maler videre på de samme grunnelementene.

 

Jeg så filmen for første gang på en førpremiere uten å ha hørt noe som helst om den på forhånd. En interessant opplevelse og helt klart noe nytt, men jeg ga den ikke mer enn 5/6 på det tidspunktet. Hovedgrunnen er vel rett og slett fordi jeg ikke følte for å se filmen omigjen.

 

Det er filmer jeg har sett hvor stemningen og alt i filmen gjør at jeg ikke vil at den skal bli ferdig. En slik film er Watchmenhvor hele stemningen i filmen er bare utrolig gjennomført. Lenge siden jeg har sett filmen, men jeg mener å huske at avslutningen var langt fra imponerende i forhold til resten. Watchmen får 9/10 av meg, nesten perfekt. :)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Jeg var også matrix-virgin når jeg så første filmen på kino, hadde bare sett et par postere. Også var jeg på besøk hos noen venner i Tyskland, de ville på kino, og vi dro til den amerikanske militærkinoen (eneste plassen de ikke hadde filmene dubbet til tysk) og så The Matrix. Det var epic.

Lenke til kommentar

Gjennom 7 filmer har vi fulgt den unge trollmannen Harry Potter og vennene hans. Den etterlengtede slutten er endelig her og det er både vemodig og en lettelse å si farvel.

 

Med Chris Colombus som regissør på de to første filmene, Alfonso Cauron på den tredje og Mike Newell på den fjerde fikk David Yates æren av å regissere de fire siste. Han gjennomfører det aller siste kapittelet med en mektig og eventyrlig stil som er høyst episk. Ser vi på midtpunktet så har skuespillerne gjort filmserien helt spesiell. Og fokuset har alltid lent seg til Daniel Radcliffe som Harry Potter, Emma Watson som Hermione Granger og Rupert Grint som Ron Weasley. Også birollene er nevnverdige. Tom Felton som Draco Malfoy, Robbie Coltrane som Hagrid, Michael Gambon som Professor Dumbledore, Alan Rickman som Severus Snape, Helena Bonham Carter som Bellatrix og Ralph Fiennes som Voldemort har også en essensiell del i hele universet og tilsammen har de gjort fortellingen ekstraordinær.

 

Frysningene brer over meg som en tsunami når lyser senker seg i kinosalen og Warner Brothers logoen dukker opp. Jeg sitter i spenning og ser Harry Potter gjøre sitt siste sprell på lerettet. Harry, Ron og Hermione skal, hvis du har fulgt med på historien, finne de resterende Horcruxes'ene for å gjøre et siste forsøk på å drepe den onde Lord Voldemort som for mange år siden drepte foreldrene til Harry og spredde sin ondskap ut til verden. Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 2 har mer energi, intensitet og engasjement enn noen av de andre filmene. Og med fargesprakende og høylytte effekter er serien på sitt mest magiske. Med det symbolske og unge trekløveret i front, de gripende birollene (spesielt Rickmans Snape) og det voldsomt gripende spekteret blir drømmen om den perfekte avslutningen oppfylt.

 

Finalen er episk. Filmserien legendarisk. Det er vel knapt en film, tv-serie eller bok som har vært så omfattende, populær eller betydningsfull som Harry Potter-filmene. De er uerstattelige og slutten er noe det største jeg har opplevd. Man kan bare gi en stor takk til J.K Rowling som med sin FANTASTISKE fantasi skrev de 7 bøkene om gutten med de runde brillene og arret formet som et lyn. Gjennom spennende magi, elskbare karakterer, interessante og morsomme skapninger og biroller, samt mystiske bakhistorier har jeg vært bergtatt i store deler av min barne- og ungdomstid. Jeg er glad for å ha vært med på det og sier hade for siste gang.

 

Den 8. Harry Potter-filmen er spektakulær og emosjonell. Den er til og med litt morsom, men først og fremst er det en verdig slutt på det 10 år lange eventyret. Det som startet da jeg var barn slutter når jeg er voksen. En hel generasjon står ved min side å roper TAKK iført tårer og jubel.

08/10

http://www.youtube.com/watch?v=U-tuGCNbjmI

Endret av .........
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Harry Potter and the deathly hallows part 2

 

Det er sent, så jeg gidder ikke finne bilde og hele greia. Dere vet uansett hvilken film jeg snakker om. Først og fremst kan jeg si jeg er i tvil hvordan jeg skal anmelde denne. Skal den anmeldes som selvstendig film, eller skal jeg ta Part 1 og Part 2 som én film? Men jeg gikk for å se denne, så jeg tar den som selvstendig.

 

Helt siden starten har Harry og Voldemort vært dømt til å sloss mot hverandre helt til en er død, og etter å ha unngått det i alt for lang tid har tiden nå endelig kommet for det endelige oppgjøret. I full 3D, selvsagt. Akkurat her har vi det første problemet. Mulig jeg så denne på en dårlig kino, men jeg hadde valget mellom skarpt bilde eller farger i en del scener. De fleste gikk helt fint å se uten briller, men noen ble alt for uskarpe til å se noe klart uten brillene, men med briller forsvant fargene. Jaja, samme det. Jeg trekker ikke noe på det, til tross for at det var utrolig irriterende.

 

Selve filmen var ok. Ikke akkurat bra, men ikke akkurat dårlig heller. Handlingen er utrolig forutsigbar, og skuespillerne gjør som vanlig en grei nok jobb. Fokus er helt klart på Harry, Ron, Hermine og Voldemort, men personlig syntes jeg det blir for mye for enn enkelt film. Nå da vi får det siste oppgjøret og nærmest full krig på Hogwarts savnet jeg... vel, krigen. Folk dør som fluer over alt og hele greia raseres, men vi får ikke følelsen av å ta del i det. Er ikke det hovedpoenget med 3D? Det var spesielt irriterende når vi fikk en trist scene der vi fikk se en del døde folk (inkludert noen viktige folk, uten å spolere for mye), men jeg hadde ikke peiling på hvem de fleste var. Og i en film som varer så lenge som denne (i tillegg til at den bare er siste halvdel) syntes jeg selve kampen mellom Harry og Voldemort varte alt for kort tid. Det ble en antiklimaks, med andre ord.

 

Alt i alt ikke en dårlig film, men langt fra den beste i serien.

 

Vurdering: 5/10

Lenke til kommentar

 

Nettopp vært på kino og sett den samme filmen og er helt enig.

Det har vært en fantastisk bok og film-serie og en verdig slutt for Harry Potter. Personlig vil jeg heller si på gjensyn til Harry Potter-universet, for jeg er neste sikker på at J.K. Rowling tar turen tilbake om noen år, men selve historien om Harry Potter er desverre over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Transformers 3 i 3d.

 

Litt småskuffet.

 

Effektene er som alltid bra, men Bay lovet mindre kødd og tullehumor i denne. Synes det holdt med tullehumor jeg da..

 

3d er ikke min greie tror jeg, synes de utnytter det altfor lite.

 

Hittils er beste 3d filmen den første jeg så. Resident Evil afterlife...

 

Ellers var Avatar bra.

 

Tron synes jeg var dårlig på 3D men filmen ellers var nydelig.

 

 

 

Tror ikke jeg gidder skifte systemet mitt til 3D etter det jeg har sett på kino og i butikk. Det er for lite med 2 bra 3d filmer til at det skal kunne gjøre noen særlig glede å punge ut med 30000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...