Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja ... nå går det faktisk mye ressurser på å ta pedoer .. bare for å ta et eksempel.

Sist gang norge sto for en større opperasjon, så lagte de seg et søkeprogram, og søkte på de vanligste fildelings nettverkene. Her fant de vel 100stk i norge, og hadde lister på flere personer i andre land.

 

Da var det slik at flere av de landene sa nei takk til bevismaterialet, og enda flere som aksepterte dem, men som ga uttrykk for at dette "går på helsa løs".

 

Dette fordi prosesseringen av bevismateriale, etterarbeid, rettsaker osv osv er kostbare og tidkrevende. Flere av de landene sist gang som sa nei, sa det fordi de hadde flere hundre saker liggende i kø i systemet allerede fra tidligere aksjoner.

 

Når man da kan anta at det er 10.000 fildelere for hver pedo + - (aner ikke hvor vanligt det er å være pedo) ... så snakker vi faktisk enorme summer og tidsbruk.

 

Det er sikkert ikke kødd at purken ville ha tatt 100.000 fildelere i en operasjon, ved å søke litt i p2p osv. ..... og det er vel dette RIAA har fått erfare etterhvert.

Lenke til kommentar

RIAA har vel som regel drevet med enkelt saksøkinger, for å vise eksempler? (mulig det bare er jeg som er uopplyst, har ikke giddet å gjøre noe research på riaa)

 

Men uansett, så er det som du sier, det krever MYE ressurser og tid. Jeg synes heller at de ressursene og den tiden burde bli brukt på finne ranere, mordere og andre kjeltringer som er en direkte trussel for andre folk! Og etter dem er fanga, RETT I RETTSAK OG FENGSEL ikke noe varetekt (så sant det finnes fellende bevis).

 

Er vi off topic nå?

Lenke til kommentar

69 sider ... tror eg poster her av kun vane nå ...

 

Når det gjelder fildelere så skulle det heller bare vært utskrevet et forelegg, det kan jo purken gjøre på stedet. Så har du 10.000 spill, og dc++ opp, så får du en saftig "fartsbot". Det er det lengste jeg kan se er fornuftig å straffe fildelere på.

 

Driver du piratkopiering for å tjene penger, da kan vi heller kjøre rettsak osv...

 

Men som sagt, jeg er imot slike metoder for å fjerne piratkopiering. og i usa har det kun ført til at fildelerene benytter seg av andre kanaler og skuler seg bedre. Piratkopieringen har på ingen måte blitt redusert der.

Lenke til kommentar

Vi kan vel like så godt innse at piratkopiering har kommet for å bli. Det er vel ikke noe som kan ta knekken på alle sammen. Nå synes jeg at det er rimelig synd at folk synes at det er greit å forsyne seg av andre sitt arbeid og si at det er greit fordi han ikke taper noe på det.

Lenke til kommentar
Vi kan vel like så godt innse at piratkopiering har kommet for å bli. Det er vel ikke noe som kan ta knekken på alle sammen. Nå synes jeg at det er rimelig synd at folk synes at det er greit å forsyne seg av andre sitt arbeid og si at det er greit fordi han ikke taper noe på det.

That sums up the entire thread nice and easy, don't You all agree...

Piratkopiering er kommet for å bli og det er opp til hver enkelt å ta stilling til om en vil piratkopiere eller ikke. Om det er lov å gjøre det;:Nei, men kommer folk til å gjøre det, og ikke motta noen som helst form for straff (utenom kanskje dårlig samvittighet): Ja.

 

Case Closed...

 

EDIT: Leifer

Endret av Odland81
Lenke til kommentar
Så det at man skal prioritere potensielle tap for firmaer/individer er altså viktigere i ditt syn enn at man skal pioritere mennesker som nærmet garantert har fått livet sitt ødelagt av noen pedoer. :roll:. Det sier hvertfall litt om ditt verdisyn isåfall.

Hvorfor antar du at pedo-etterforskning må lide hvis man går inn for å ta tyver?

 

''Han der borte stakk ned en fyr med kniv, men jeg stjal bare lommeboka til offeret, og det er jo ikke så alvorlig siden han ikke kom fysisk til skade, så hvorfor skal jeg straffes''-argumentasjon.

 

Som jeg skrev; man finner på noe som er mye verre og setter det opp mot sin 'egen' forbrytelse for på en eller annen syk måte rettferdiggjøre det overfor seg selv og andre.

 

Med tanke på de betydelige økonomiske konsekvensene piratkopiering har så er det ytterst merkelig at det ikke gjøres mer - og jeg vet utmerket godt at mye av det som lastes ned ikke nødvendigvis ville ha blitt kjøpt, men en god del ville blitt solgt hvis det ikke var tilgjengelig gratis. Det gir penger i statskassa ved hjelp av moms/avgifter/skatt på flere plan - ikke bare på selve salget men ved at de som jobber i den aktuelle butikken tjener penger og betaler skatt. Penger som kommer oss alle til gode i og med at de er med på å finansiere driften av vårt samfunn.

 

Men det blåser vel dere som bare er opptatt av å raske til seg mest mulig gratis en lang marsj i antar jeg. Dere er vel vant til at andre betaler uansett.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
...... Det gir penger i statskassa ved hjelp av moms/avgifter/skatt på flere plan - ikke bare på selve salget men ved at de som jobber i den aktuelle butikken tjener penger og betaler skatt. Penger som kommer oss alle til gode i og med at de er med på å finansiere driften av vårt samfunn.

I en tenkt situasjon der all piratkopiering ble stanset, hadde det blitt like mye tap for samfunnet.. Hva skal folk egentlig med dvd-r/cd-r, enorme internettlinjer og mange TB harddiskplass, om man ikke har noe å fylle med? Er jo LITT begrenset hvor mange familievideoer, og hvor mye egenprodusert musikk folk har :D

 

Edit: produsenter av mp3-spillere hadde jo gått konkurs på flekken. Plateselskapene ønsker jo å nekte folk å lage mp3'er av cd'er, og låter kjøpt over nettet kan du vanligvis ikke bruke :roll:

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Du er inne på noe der :)

 

Men jeg synes det er vilt at folk gladelig bruker 10.000++ på en PC og gjerne pøser på med et par tusen i året for å holde den nogenlunde oppgradert og så synes at noen hundrelapper for et spill eller en tusenlapp for et OS f.eks. er dyrt.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Men jeg synes det er vilt at folk gladelig bruker 10.000++ på en PC og gjerne pøser på med et par tusen i året for å holde den nogenlunde oppgradert og så synes at noen hundrelapper for et spill eller en tusenlapp for et OS f.eks. er dyrt.

 

En krone her, en krone der, kan bli mange kroner etterhvert... :hmm:

Lenke til kommentar
Med tanke på de betydelige økonomiske konsekvensene piratkopiering har så er det ytterst merkelig at det ikke gjøres mer - og jeg vet utmerket godt at mye av det som lastes ned ikke nødvendigvis ville ha blitt kjøpt, men en god del ville blitt solgt hvis det ikke var tilgjengelig gratis. Det gir penger i statskassa ved hjelp av moms/avgifter/skatt på flere plan - ikke bare på selve salget men ved at de som jobber i den aktuelle butikken tjener penger og betaler skatt. Penger som kommer oss alle til gode i og med at de er med på å finansiere driften av vårt samfunn.

Ett problem med det er at, som du sikkert har sett her, så er det mange som ikke ser så alvorlig på piratkopiering. Og det er ofte ikke gunstig å arrestere/bøtelegge veldig mange om samfunnet ikke synes det er på sin plass.

 

AtW

Lenke til kommentar
Du er inne på noe der :)

 

Men jeg synes det er vilt at folk gladelig bruker 10.000++ på en PC og gjerne pøser på med et par tusen i året for å holde den nogenlunde oppgradert og så synes at noen hundrelapper for et spill eller en tusenlapp for et OS f.eks. er dyrt.

Litt både og det der. Jeg synes ikke det var noen stor sak å kjøpe ny innmat til pc for 1 år siden. Kjøpte cpu, HD, hovedkort, ram og ny 17" LCD samt XP pro...

 

Når man handler hardware veit man utifra spesifikasjonene på det hva man får. Hvis du kjøper 512 MB ram, får du 512, og ikke bare 384? Eller når jeg kjøper en 17" LCD, så vet jeg at den er 17" og ikke 14"....

 

Det at folk har klaget på os synes jeg er rart. Jeg visste hva jeg fikk da jeg kjøpte XP pro, og erlig talt, var det ikke mye å velge mellom (vet det fins mac os, linux, 2k etc. men de passet ikke til mitt bruk)

 

Når man kjøper spill, vet man sjeldent hva man får. Ingen spesifikasjoner kan si meg hvordan et spill er? Derfor har folk lyst til å prøve det først, og den enkleste måten å gjøre det på er å laste det ned. Det tar meg en god frokost å laste ned et spill, så det tar jo mindre tid å laste ned et fullversjon av et spill, enn å dra på spaceworld for å prøve det på en av de konsollene de har der...

 

Når det gjelder internett har jeg ingen moral. Jeg gir ikke klubba i hverken musikk, film eller spillbransje. I Norge sier loven at vi kan laste ned hva vi vil, bare vi ikke deler det med andre. Derfor, siden det ikke er ulovlig, har jeg ingen hemninger for å laste ned hva jeg vil.

 

Er som om du fant 50 kr på gata, skal du la dem ligge, fordi moralen din sier deg at dette er ikke din, den er noen andre sin, den kan jeg ikke ta? Neppe, du plukker den opp fort som f. og håper ingen ser deg...

 

Edit: omformulerte 1 seting, og la til 1

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jeg er så lei av at denne tråden går rundt, de samme ugjennomtenkte synspunktene blir ytret med ca. 4-5 siders syklus.

 

Til dere som piratkopierer: Innse at dere ikke kan få både i pose og sekk, du kan ikke både stjele spill fra utvikleren for å få det gratis OG samtidig kalle det moralsk forsvarlig. Du er en freeloader, og hvis alle skulle gjort som deg, hadde det ikke vært noe spillsamfunn.

 

Snyltere gjør meg sint!

Lenke til kommentar

Altså, hva jeg gjør, er min business, hva andre synes om den, driter jeg fullstendig i. Hadde det vært ulovlig/straffbart å laste ned i norge, ville jeg ha sluttet på flekken, men siden det ikke er virkeligheten, ser jeg ingen grunn til å stoppe. Film og spill kan jeg fint klare meg foruten. Musikken min ligger gratis på internett uansett (lovlig).

 

Går alle spillprodusenter i verden til dundas, synes jeg bare det er bra! så kan vi få barna ut å drive med slalom, friidrett og håndball istedet!

 

Edit:

 

Snyltere gjør meg sint!

 

ok

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Eg satte ikke to grupper opp mot hverandre (pedoer og piratkopierere), eg brukte det som et eksempel for å vise hvor kostbart det er å gå etter en slik gruppe. Sa heller ikke at det å gå etter piratkopierere ville gå ut over det å ta pedoer.

 

Brukte pedoer, siden metoden for å ta pedoer på nett kan lett brukes for å ta piratkopierere på nett. Når da noen vil innføre høye straffer for denne gruppen så syns jeg at det blir litt sinnsvakt. Da fordi kostnader og ressursbruk for å ta dem er høye.

Lenke til kommentar
Jeg kom til å tenke på en liten ting, og det er et spørsmål rettet mot moralistene:

 

Er det urettferdig å laste ned spill som fortsatt har copyright eller en form for kopi-

rettigheter, men som ikke finnes på markedet lenger?

urettferdig for hvem? Syns det er urettferdig å betale 250 kr for star wars episode 1 som har stått å støvet ned på butikken her nede siden release jeg da..

Lenke til kommentar
' date='07/11/2004 : 20:43']
Jeg kom til å tenke på en liten ting, og det er et spørsmål rettet mot moralistene:

 

Er det urettferdig å laste ned spill som fortsatt har copyright eller en form for kopi-

rettigheter, men som ikke finnes på markedet lenger?

urettferdig for hvem? Syns det er urettferdig å betale 250 kr for star wars episode 1 som har stått å støvet ned på butikken her nede siden release jeg da..

Jeg mente urettferdig for dem som har kopirettighetene for spillet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...