Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Ermh... dette er så teit å si... rein og skjær spekulasjon... du, som sitter her i Norge og ikke veit en dritt om hva folk i spillbransjen tenker (eller har du noen sabla gode kontakter, som jobber i ea eller noe sånt kanskje?)...

Eg veit meir enn du trur. Mange av dei som har argumentert imot piratkopiering i denne tråden har stor kunnskap og erfaring frå bransjen eller jobbar i den. Eg skal ikkje nemna nicks fordi dei vil forbli anonyme. Haldninga til enkelte av desse overfor dykk er at de ikkje kan ein dritt om bransjen eller økonomi. Så eg foreslår du ikkje skal snakka for høgt om kva folk i spelbransjen tenker.

 

Ein av dei uttalte når eg spurte han kvifor han ikkje gidda å presentera tall som viste at PC-spelbransjen går dårleg eller at piratkopiering skadar den: "Hvorfor det? La nå idioter forbli idioter".

Så du bruke "anonyme kilder" i et anonymt firma for å kalle folk her idioter?

Vittig.

Men så er jeg vel en idiot også da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De folkene som cracker er dyktige.. Mange er dyktigere en de som lager kopisperrene..

 

Nå må du ikke være så naiv... Å ødelegge er lettere enn å skape noe.

Å forandre en kode til et spill er ikke så vanskelig som alle tror, men det er ikke lett heller...

 

Produsenter/spillskapere kommer alldri til å lage noe som heter 100% "bulletproof"

fordi det er alltid et svak ledd som kan rammes av "Crackere"

Lenke til kommentar

slightly off topic, menmen...

(priser fra komplett.no)

Midtower kabinett: 1095,-

 

Asus hovedkort for intel socket 478 1525,-

Intel P4 2,4 GHz "prescott" CPU 1150,-

Corsair DDR2 512 MB 1190x2

Asus Gforce 6800 GT 2995,-

Samsung 17" LCD 3975,-

Maxtor 200 GB Harddisk 1020,-

Logitech MX310 mus 295,-

Microsoft MultiMedia Keyboard 265,-

Onboard lydkort og nettverkskort

Sony CD brenner 52x/32x/52x 295,-

 

Totalt: 14905,-

 

Har ingen anelse om disse komponentene fungere bra sammen, ytelse eller kompatibilitet, men det er vel noe tilsvarende jeg har i min PC (ikke akkurat samme modeller, men samme merker) Har også bare plukket ut noe villt (gadd ikke ta med specs for å gjøre posten mindre)

 

Da får man en heidundranes god PC hvertfall :p vil jeg påstå...

 

Så da kan man jo velge: 15k for en pc, eller 1,2 K for en konsoll...

 

En ting jeg har erfart både selv og fra andre, er at når man kjøper et spill til konsoll, vet man at "dette har jeg betalt for, kan ikke byttes, må spille uansett", så da spiller man spillet, uansett hvor svett det skulle være... Når man laster ned et piratkopiert spill tenker hvertfall jeg ofte at "dette spillet var ikke 100% - good bye" så jeg vraker ofte spills om kan være gode, bare pga. første inntrykket... (f.eks cs:source, full spectrum warrior, the sims 2, lastet de ned, installerte spillte 5 min, så var det vekk med dem)

 

når man kjøper spill til konsoll, kjøper man ofte de titlene man er sikre på at er kule... og veldig ofte kjenner du alerede 20 kamerater som har ett eller annet spill... så tester du det hos dem og "wow, det var kult" så kjøper du det selv...

 

Ingen av kameratene mine kjøper spill til pc, så da vet man jo aldri... og det er sjeldent jeg spiller spill på pc med kompiser...

 

Derimot spiller jeg ofte konsoll med kompiser, og ofte blir vi enige om at "du kjøper det spillet, jeg kjøper dette også byttelåner vi etterhvert"

 

Husker da jeg hadde SNES, en gang hadde jeg 20 spill, men 15 av dem var ikke mine :p lånte dem av kompiser etc... og noen ganger hadde jeg ingen, fordi da hadde jeg lånt bort alle mine...

Lenke til kommentar

Tja .. kjøper man en barber maskin, så er det 99% sansynlig at man får det man vil ha. Er barber maskinen defekt, så kan man returnere den for rep. Altså sansynligheten for at man blir misfornøyd med en barbermaskin er ikke sammenlignbar med dataspill + at barbermaskin har flere forbruker rettigheter knyttet til seg. Eg kan heve kjøpet selv etter at plasten er tatt av, eg har krav på garanti og reparasjon.

 

reviews er en subjektive til så de grader, og i alle tilfeller så er det skjeldent mellom spill som blir avvist kontant.

 

Poenget mitt er at man handler i blinde, med eller uten reviews. Som å lese filmanmeldelser. Er ikke dermed sagt at filmen er bra om den har 6 i vg, dagbladet, og aftenposten.

Demoer gir deg fint lite, helst ingenting. De er ofte mer buggete, og til og med de må patches *urk* nå for tiden. de skaper rot og kaos.

 

Neida, ikke så svartmalt ... men demoer er ikke ... det rette verktøyet alltid for å bestemme om dette spillet er godt nok. Og gaming forumer innholder ofte mye piss ...

 

Problemet med et produkt som spill er at det ikke finnes en matematisk formel som sier om den er bra eller ikke. fordi subjektivitet kan ikke review'es eller måles eller whatever.

 

EDIT: Ser på de kompisene mine som har konsoll at de har mange spill de aldri eller skjeldent spiller. Men nå er disse personene også dataingeniører uten damer = masse penger, så de bryr seg fint lite. Eg derimot har ikke den luksusen siden eg er student, så eg bryr meg mer om hva pengene mine går til

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Eg veit meir enn du trur. Mange av dei som har argumentert imot piratkopiering i denne tråden har stor kunnskap og erfaring frå bransjen eller jobbar i den. Eg skal ikkje nemna nicks fordi dei vil forbli anonyme. Haldninga til enkelte av desse overfor dykk er at de ikkje kan ein dritt om bransjen eller økonomi. Så eg foreslår du ikkje skal snakka for høgt om kva folk i spelbransjen tenker.

 

Ein av dei uttalte når eg spurte han kvifor han ikkje gidda å presentera tall som viste at PC-spelbransjen går dårleg eller at piratkopiering skadar den: "Hvorfor det? La nå idioter forbli idioter".

Hvis de har postet i denne tråden, er de vel ikke lenger anonyme, er de vel?

 

Kanskje grunnen til at de ikke vil legge frem tal, er at de ikke har noen? tenkt på det?

 

Hvis du leste de ordene jeg sa i innlegget mitt, la du forhåpentlighvis merke til at jeg skrev

jeg TROR
Det betyr at jeg ikke vet for sikkert, akkurat som deg, hva spillbransjen tenker, så ditt argument
Så eg foreslår du ikkje skal snakka for høgt om kva folk i spelbransjen tenker.
er bare piss...
Lenke til kommentar
Tja .. kjøper man en barber maskin, så er det 99% sansynlig at man får det man vil ha. Er barber maskinen defekt, så kan man returnere den for rep. Altså sansynligheten for at man blir misfornøyd med en barbermaskin er ikke sammenlignbar med dataspill + at barbermaskin har flere forbruker rettigheter knyttet til seg. Eg kan heve kjøpet selv etter at plasten er tatt av, eg har krav på garanti og reparasjon.

 

reviews er en subjektive til så de grader, og i alle tilfeller så er det skjeldent mellom spill som blir avvist kontant.

 

Poenget mitt er at man handler i blinde, med eller uten reviews. Som å lese filmanmeldelser. Er ikke dermed sagt at filmen er bra om den har 6 i vg, dagbladet, og aftenposten.

Demoer gir deg fint lite, helst ingenting. De er ofte mer buggete, og til og med de må patches *urk* nå for tiden. de skaper rot og kaos.

 

Neida, ikke så svartmalt ... men demoer er ikke ... det rette verktøyet alltid for å bestemme om dette spillet er godt nok. Og gaming forumer innholder ofte mye piss ...

 

Problemet med et produkt som spill er at det ikke finnes en matematisk formel som sier om den er bra eller ikke. fordi subjektivitet kan ikke review'es eller måles eller whatever.

 

EDIT: Ser på de kompisene mine som har konsoll at de har mange spill de aldri eller skjeldent spiller. Men nå er disse personene også dataingeniører uten damer = masse penger, så de bryr seg fint lite. Eg derimot har ikke den luksusen siden eg er student, så eg bryr meg mer om hva pengene mine går til

DarkSlayer:

 

Poenget var uansett at det er ingen menneskerett å vera så sabla fornøyd med alt ein brukar pengar på.

Lenke til kommentar
På konsoller er piratkopiering enda ganske vanskelig, og det er lite utbredt. Dette gjør at spillprodusentene kommer til å satse mer på konsoll noe som betyr økt nedgang i PC-spill produksjon. Dermed vil piratkopiering bare gå ut over dem selv også.

 

Dette var min mening. Vil gjerne høre deres.

Piratspill på konsoll er faktisk meget lett med en moddet/chippet konsoll og en dvd brenner. Omtrent like vanskelig som å drive pirat til pc. Og det med du leste om at det skader spillindustrien, så leste jeg et annet sted at det ikek gjør det. De "fusker" med tallene på en måte, var noe med hvor mye butikken solgte i forhold til leverandøren eller noe. Og de som laster ned spill gjør det jo fordi de enten har pengemangel, skal prøve spilelt, eller gjør det fordi de ikke gidder å betale. Men det her kan man diskutere i år og dag uten å komme frem til en løsning.

Lenke til kommentar
Poenget var uansett at det er ingen menneskerett å vera så sabla fornøyd med alt ein brukar pengar på.

Er sant det... Fikk meg til å tenke på... er vi kanskje litt borskjemte eller... hmm hva skal vi kalle det... vi er så vant til at alt skal funke helt fett, at når vi kjøper noe som ikke gjør det, blir vi døds skuffa...

 

Jeg er også rimelig sikker på at ganske mange av de som legger inn innlegg her (som fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa :whistle: ) får et spill i ny og ne... eller en film eller whatever, jeg kjenner hvertfall en del som har det sånn...

 

For å ta en dårlig sammenligning, sammenligner jeg kjøp av et spill til 350 kroner med kjøp av en flaske sprit (helflaske eller 1 ltr) (kjøpt i norge)...

 

Du spiller spillet, det tilfredstillte deg ikke der og da, du gadd ikke mer...

 

Du drikker spriten, den var vond, men du tenker som så "usj, det her var ikke noe godt, men full blir man uansett, så det SKAL ned..."

 

kanskje hvis vi hadde tenkt sånn med spill også, kanskje vi hadde fått mere glede av det?

 

Noen spill er bare håpløse, akkurat som noen typer sprit, man spyr før man blir full, eller spillet er så dårlig/kjedelig at det bare ikke nytter...

 

Jeg tror (merk: tror) at mange spill er ganske brukbare, hvis man bare gidder å ta seg tid, sette seg inn...

 

Et slikt spill jeg kommer på er Heroes of Might And Magic 3... Jeg så en kamerat spille det hos seg, jeg synes det var DØDS teit, kjedelig, skjønnte INGEN VERDENS ting... så beit jeg tenna sammen, play hard go pro, og etter hvert så jeg at "hey, det spillet her var jo bare konge!" og klarte ikke stoppe å spillte det... det var i 9 klasse... nå, 4 år etter spiller jeg det fortsatt :cool:

Lenke til kommentar

Jeg vil tro "å laste ned" et spill i en nær fremtid vil ha en positiv innvirkning til div spillselskaperne. Spesielt de som er dyktige og virkelig kan det de driver med..

 

Det er altfor mange spillselskaper som "pumper" dårlige/halvferdige spill ut i markedet, og de selger som varm hvetebrød fordi de har rett til å lage det og det...

Og har en stabil kapital ryggrad til å promotere sine spill til media.

 

"Å laste ned et spill" vil være positiv fordi da eliminerer vi bort de "værste" selskaper og sparer "de beste" (og kanskje "de ukjente?") igjen. Jeg selv kjøper kun spill som jeg synes er virkelig bra, og tror alle her gjør nok det samme..

 

Å laste ned noe eller ikke gjelder moralen til hvert enkelte, det er kanskje surt for andre å høre at piratkopiering = kvalitetsjekk. I showbusiness-bransjen er penger for mange viktigere enn ære.

Det finnes statestikker om hvor mange som laster ned en pirat version av "etellerannet" og det finnes statestikker om hvor mange som kjøper noe, men hvor er statestikken som viser de som både laster og kjøper et-og-samme produkt?

 

Piratkopiering vil foregår til det "uendelige", vil jeg tro. (Det gjelder for folk i film/musikk bransjen og.)

Endret av -Dreamer-
Lenke til kommentar
slightly off topic, menmen...

(priser fra komplett.no)

Midtower kabinett: 1095,-

 

Asus hovedkort for intel socket 478 1525,-

Intel P4 2,4 GHz "prescott" CPU 1150,-

Corsair DDR2 512 MB 1190x2

Asus Gforce 6800 GT 2995,-

Samsung 17" LCD 3975,-

Maxtor 200 GB Harddisk 1020,-

Logitech MX310 mus 295,-

Microsoft MultiMedia Keyboard 265,-

Onboard lydkort og nettverkskort

Sony CD brenner 52x/32x/52x 295,-

 

Totalt: 14905,-

 

Har ingen anelse om disse komponentene fungere bra sammen, ytelse eller kompatibilitet, men det er vel noe tilsvarende jeg har i min PC (ikke akkurat samme modeller, men samme merker) Har også bare plukket ut noe villt (gadd ikke ta med specs for å gjøre posten mindre)

 

Da får man en heidundranes god PC hvertfall :p vil jeg påstå...

 

Så da kan man jo velge: 15k for en pc, eller 1,2 K for en konsoll...

 

En ting jeg har erfart både selv og fra andre, er at når man kjøper et spill til konsoll, vet man at "dette har jeg betalt for, kan ikke byttes, må spille uansett", så da spiller man spillet, uansett hvor svett det skulle være... Når man laster ned et piratkopiert spill tenker hvertfall jeg ofte at "dette spillet var ikke 100% - good bye" så jeg vraker ofte spills om kan være gode, bare pga. første inntrykket... (f.eks cs:source, full spectrum warrior, the sims 2, lastet de ned, installerte spillte 5 min, så var det vekk med dem)

 

når man kjøper spill til konsoll, kjøper man ofte de titlene man er sikre på at er kule... og veldig ofte kjenner du alerede 20 kamerater som har ett eller annet spill... så tester du det hos dem og "wow, det var kult" så kjøper du det selv...

 

Ingen av kameratene mine kjøper spill til pc, så da vet man jo aldri... og det er sjeldent jeg spiller spill på pc med kompiser...

 

Derimot spiller jeg ofte konsoll med kompiser, og ofte blir vi enige om at "du kjøper det spillet, jeg kjøper dette også byttelåner vi etterhvert"

 

Husker da jeg hadde SNES, en gang hadde jeg 20 spill, men 15 av dem var ikke mine :p lånte dem av kompiser etc... og noen ganger hadde jeg ingen, fordi da hadde jeg lånt bort alle mine...

Igjen, hvorfor tar du med skjerm? Du tar ikke med skjerm i prisen for konsollen. Tar du vekk skjermen, og shaver bittelitt på minne og tower, så står du tilbake med en snasen spillmaskin til 10k, som du lett kan få billigere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ein av dei uttalte når eg spurte han kvifor han ikkje gidda å presentera tall som viste at PC-spelbransjen går dårleg eller at piratkopiering skadar den: "Hvorfor det? La nå idioter forbli idioter".

Jaja, hvis vedkommende har noe med noe annent enn det tekniske ved spillet å gjøre, og representerer holdninger i brasnjen, så er ikke det bra. Denlags "argumentasjon" og holdninger til en potensiell kundegruppe fører sjeldent godt med seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

hallo i luken - skal noen ha 400kr av meg så skal det være verdt 400kr også. Er ikke snakk om at vi har det for godt, fantastisk idiotisk argument å trekke inn.

 

det er å holde meg for narr å selge meg beta vare, uten retur rett, med et innhold som ikke er bra. Hadde det kostet 50kr, eller vært en del av et abn f.eks ... så hadde eg kanskje ikke klaget slik da det blir å sammenligne med en dårlig kino.

 

Man kan jo ikke lage crap og så forlange at folk skal betale for det. Men det er jo tydeligt at noen syns at det burde vi finne oss i. Skulle ikke vært forbrukerrettigheter i det hele tatt kanskje? Kjøper du en elendig vaskemaskin så er det din feil?

Lenke til kommentar

altså, å kjøpe et uferdig spill, som har bugs, ikke virker, defekt er greit... da har man blitt snytt, men å klage fordi man rett og slett ikke liker spillet, blir for dumt... noen liker et spill, noen liker det ikke... bare fordi man synes et spill er kjedelig betyr ikke nødvendigvis at spillet er dårlig laget... det er en subjektiv mening, og gjelder ikke for alle

Lenke til kommentar
det er å holde meg for narr å selge meg beta vare, uten retur rett, med et innhold som ikke er bra. Hadde det kostet 50kr, eller vært en del av et abn f.eks ... så hadde eg kanskje ikke klaget slik da det blir å sammenligne med en dårlig kino.

 

Man kan jo ikke lage crap og så forlange at folk skal betale for det. Men det er jo tydeligt at noen syns at det burde vi finne oss i. Skulle ikke vært forbrukerrettigheter i det hele tatt kanskje? Kjøper du en elendig vaskemaskin så er det din feil?

Er eit spel ikkje betre enn ei beta-utgåve så blir det ettertrykkeleg påpeikt i dei fleste omtalar at det er det. Det er knapt nokon ting som blir så grundig sjekka for feil som dataspel av tredjepartar.

 

Kjøper du ein vaskemaskin som du ikkje er fornøyd med, men fungerer som den skal har du ikkje krav på noko som helst. Om ikkje butikken har generøs retur policy.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
en liten endring i tema.

jeg har nå kjøpt gta SA for 549,- og er storfornøyd. er det da ok for meg og laste det ned når det kommer til data? jeg har jom på en måte kjøpt "rettighetene" :ermm:

Nei, du eier rettighetene til PS2 versjonen ikke den versjonen som blir portet til PC, da dette er et annet format og det helt sikkert vil gjøres forandringer på spillet (lagt til noe forbedret noe m.m.)

Lenke til kommentar

Jeg laster ikke ned spill... Men jeg drar av og til over cracka versjoner fra venner på LAN, for å spille den natta liksom... Er det er spill som er verdt å bruke pengene på, kjøper jeg det... Hva skader det at jeg har (la oss si f.eks.) Doom 3 cracka på min PC, jeg ville aldri kjøpt det uansett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...