Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Så dersom teorien din hadde vært riktig, hvorfor klarte da feks. en stortittlel som UT2004 å unngå slik piratkopiering som du nevner, selv uten at det gikk på på bekostning av de ærlige kundene? Et tankekors?

Teorien er riktig.

 

UT2004 må ha ein unik cd-key for å fungera online, og det er ikkje mykje vits i å ha UT2004 som ikkje fungerer online.

 

Ikkje det at eg nødvendigvis er for den løysinga Valve har gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så dersom teorien din hadde vært riktig, hvorfor klarte da feks. en stortittlel som UT2004 å unngå slik piratkopiering som du nevner, selv uten at det gikk på på bekostning av de ærlige kundene? Et tankekors?

Teorien er riktig.

 

UT2004 må ha ein unik cd-key for å fungera online, og det er ikkje mykje vits i å ha UT2004 som ikkje fungerer online.

 

Ikkje det at eg nødvendigvis er for den løysinga Valve har gjort.

Hvorfor er dere så imot Steam?

Vanligvis er det mye(!) enklere å både installere og bruke piratkopierte spill, en spill kjøpt i butikken. Man slipper å leke DJ med en bråkete cd/dvdrom hver gang man skal spille, man slipper å knote med å tyde cd-keyer, osv.

 

Steam er første løsningen jeg har sett som er ENKLERE en å piratkopiere..

Var ikke verre en å taste inn visa-nummer og noe tjafs, og etter noen minutter var spillet klar til å spilles. (hadde preloada fra før.)

 

Ingen haug med cd plater, ingen cd-key, bare morro ;)

 

Greit nok at mange har problemer med steam, men noen barnesykdommer må et nytt system få lov til å ha.

Lenke til kommentar
Så dersom teorien din hadde vært riktig, hvorfor klarte da feks. en stortittlel som UT2004 å unngå slik piratkopiering som du nevner, selv uten at det gikk på på bekostning av de ærlige kundene? Et tankekors?

Teorien er riktig.

 

UT2004 må ha ein unik cd-key for å fungera online, og det er ikkje mykje vits i å ha UT2004 som ikkje fungerer online.

 

Ikkje det at eg nødvendigvis er for den løysinga Valve har gjort.

Hva har det med saken å gjøre?? Battlefield Vietnam har samme opplegget med online key, kun multiplayer etc. men det kom ut noe dager før releasen. Ergo har dagen cracken kommer ut ingenting med hverken "keys" eller "steam" å gjøre.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dere så imot Steam?

Vanligvis er det mye(!) enklere å både installere og bruke piratkopierte spill, en spill kjøpt i butikken. Man slipper å leke DJ med en bråkete cd/dvdrom hver gang man skal spille, man slipper å knote med å tyde cd-keyer, osv.

 

Steam er første løsningen jeg har sett som er ENKLERE en å piratkopiere..

Var ikke verre en å taste inn visa-nummer og noe tjafs, og etter noen minutter var spillet klar til å spilles. (hadde preloada fra før.)

 

Ingen haug med cd plater, ingen cd-key, bare morro  ;)

 

Greit nok at mange har problemer med steam, men noen barnesykdommer må et nytt system få lov til å ha.

 

Tja, interessant at du mener det er "enklere" med Steam, la oss ta en sammenligning:

 

På steam:

1. Tast in Visa, registerer, registrer etc.

2. Last ned x gigabyte med data.

3. "Autentiser" spillet du allerede kjøpt og betalt. Er du uheldig kan dette punktet ta timer.

4. Spill

 

Piratkopi:

1.Last ned x gigabyte med data.

2."Autentiser" spillet dvs. kjør crack.

3.Spill.

 

Er vel ganske klart hva som er enklest her.

 

Som verdisammenligning for kunden kan vi også ta en titt:

 

Steam:

Ingen manual, cover,DVD etc.

 

Piratkopi:

Ingen manual,cover,DVD etc.

 

:thumbdown: Hvorfor var det vi ikke likte "Steam" igjen?

Lenke til kommentar
Hva har det med saken å gjøre?? Battlefield Vietnam har samme opplegget med online key, kun multiplayer etc. men det kom ut noe dager før releasen. Ergo har dagen cracken kommer ut ingenting med hverken "keys" eller "steam" å gjøre.

Eh, det er litt forskjell på key og steam. HL2 kunne ein ikkje spela før ein fekk aktivert det og lasta ned dei siste essensielle filene. Det var folk som hadde HL2 før det blei aktivert, men ingen kunne spela det. Utan dei essensielle filene kunne det heller ikkje bli cracka.

Lenke til kommentar
godt poeng, dessutten hva har et spillfirma med folks Visa kortnummer å gjøre! :mad: , Half Life 2 skal boikottes!

Sett deg litt inn i hva saken dreier seg om før du sprer misnøyen din videre.

 

Visa er kun hvis man skal kjøpe det på nett. Man må ikke inn med kredittkortnummer når man skal installere en butikkjøpt versjon.

Lenke til kommentar
godt poeng, dessutten hva har et spillfirma med folks Visa kortnummer å gjøre!  :mad: , Half Life 2 skal boikottes!

Eh.. Det er litt vanskelig å betale online uten kortnummer..

Det er jo ikke spillfirmaet valve som sitter å ruger på kortnummeret heller, men selskapet som ordner med betalingen. (på samme måten som komplett og de andre webshoppene)

 

På steam:

1. Tast in Visa, registerer, registrer etc.

2. Last ned x gigabyte med data.

3. "Autentiser" spillet du allerede kjøpt og betalt. Er du uheldig kan dette punktet ta timer.

4. Spill

 

Piratkopi:

1.Last ned x gigabyte med data.

2."Autentiser" spillet dvs. kjør crack.

3.Spill.

 

Er vel ganske klart hva som er enklest her.

 

Å betale med visa er den enkleste formen for betaling til dags dato. Det tar omtrent like lang tid som å betale i kassa på rimi..

Jeg brukte ca 20 sekunder på å autentiserer, to timer etter spillet var sluppet.

 

Da har man i tillegg til spillet fungerende multiplayer, uten å få slettet kontoen sin..

Lenke til kommentar
Å betale med visa er den enkleste formen for betaling til dags dato. Det tar omtrent like lang tid som å betale i kassa på rimi..

Jepp - og sikkerheten burde det ikke være noe å utsette på; det er ifølge Visa/Mastercard enormt mye større sjans for å bli svindlet hvis du betaler mat/drikke ute med kortet ditt enn om du kjøper noe på nett.

Lenke til kommentar
Hva har det med saken å gjøre?? Battlefield Vietnam har samme opplegget med online key, kun multiplayer etc. men det kom ut noe dager før releasen. Ergo har dagen cracken kommer ut ingenting med hverken "keys" eller "steam" å gjøre.

Eh, det er litt forskjell på key og steam. HL2 kunne ein ikkje spela før ein fekk aktivert det og lasta ned dei siste essensielle filene. Det var folk som hadde HL2 før det blei aktivert, men ingen kunne spela det. Utan dei essensielle filene kunne det heller ikkje bli cracka.

Nettopp!, så da spør jeg igjen: Hvorfor klarte UT2004 å unngå piratkopiering til tross for at de ikke hadde en såkalt "piratsikker" løsning som hindret crackerne i å laste ned filer? Det er det som er selve kjernen her. UT2004 klarte å holde filene unna crackere uten at det gikk på bekostning av ærlige brukere.

Lenke til kommentar
For å ta et eksempel som er helt analogt til programvarekopiering:

 

10 % av BNP i Kina kommer som følge av ulovlige kopier av amerikanske varer. Amerikanske selskaper taper milliarder på grunn av dette. Forbrukerne sier kanskje at de ikke ville betalt det tidobble for orginal vare likevel. Faktum er uansett at mange velger det billigste når de først har muligheten. Men når alt kommer til alt, lider amerikanske selskaper i denne situasjonen.

 

Hva synes dere som støtter kopiering om denne saken?

Det er fremdeles ingen som har kommentert dette innlegget. Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
For å ta et eksempel som er helt analogt til programvarekopiering:

 

10 % av BNP i Kina kommer som følge av ulovlige kopier av amerikanske varer. Amerikanske selskaper taper milliarder på grunn av dette. Forbrukerne sier kanskje at de ikke ville betalt det tidobble for orginal vare likevel. Faktum er uansett at mange velger det billigste når de først har muligheten. Men når alt kommer til alt, lider amerikanske selskaper i denne situasjonen.

 

Hva synes dere som støtter kopiering om denne saken?

Det er fremdeles ingen som har kommentert dette innlegget. Noen synspunkter?

Tja, når det gjelder dette er det jo fint at noen programvareselskaper har måttet innse at deres prispolitikk har priset dem selv ut av markedet slik at de nå prøver å hive seg rundt for å angripe dette markedet med mer overkommelig prisede produkter.

Lenke til kommentar
Nettopp!, så da spør jeg igjen: Hvorfor klarte UT2004 å unngå piratkopiering til tross for at de ikke hadde en såkalt "piratsikker" løsning som hindret crackerne i å laste ned filer? Det er det som er selve kjernen her. UT2004 klarte å holde filene unna crackere uten at det gikk på bekostning av ærlige brukere.

No er eg ikkje sikker på at det var tilfellet. Såvidt eg huskar låg UT2004 ute før lanseringsdato.

 

Ein annan ting var at det kom ein god demo ein kunne spela online 2 veker før lanseringa. (Betre enn å spela det fulle spelet offline).

 

Ein tredje ting viss det var slik at det ikkje blei piratkopiert før lanseringsdato er tilfeldighetar. Det var tilfeldigvis ingen illojale ansatte som fekk sine svette hender på UT2004 på trykkeriet eller andre plassar før lansering.

Lenke til kommentar

Siden det er flere svar på denne posten enn det er åreknuter på bestemors legg, har jeg ikke orket å lese gjennom alle posten. Jeg vet ikke om piratkopiering av annen programvare har blitt nevnt, men jeg har noen tanker rundt dette. Til alle moralistene ute der, gjør klar pekefingeren :thumbup:

 

Ett av fagene her på universitetet er digital imaging, hvor mesteparten av arbeidet foregår i photoshop. Over halvparten av klassen min har piratkopier av PS hjemme. Er det lov? Nei selvfølgelig er det ikke det, men har Adobe tapt penger på dette? Definitivt ikke. De tjener heller på det. Dersom ingen har hatt tilgang til piratkopi av photoshop, er det bare en brøkdel av klassen som hadde i det heletatt hadde valgt en slik utdannelse. Noe som alt i alt igjen hadde ført til færre brukere av photoshop, færre lisenser solgt til utdanningsinstitusjoner ,og færre potensielle lisens-kjøpere i privatmarkedet. Flesteparten her vil ihvertfall jobbe med photoshop etter endt utdannelse. Flere arbeidsplasser = flere linsenser solgt til bedrifter rundt omkring = økt fortjeneste til Adobe.

 

Dette gjelder selvfølgelig andre programmer også, premiere, Dreamweaver, 3d studio max og maya for å nevne noen.

 

Jeg fikk min første pc for 10 år siden for å spille. Hadde det ikke vært for muligheten til å kopiere spill hadde jeg ikke orket å kjøpt pc i det hele tatt. Jeg kopierte spill i årevis. (ser for meg lynsjemobben med høygafler og fakler som banker på døren min i morgen) Det er kun de siste par årene jeg har kjøpt spill. De 15 titlene jeg har kjøpt, er 15 titler mer enn hva jeg hadde kommet til å kjøpt dersom jeg ikke hadde hatt pc eller interessen for spill. Så i min tid som pc bruker, har jeg kjøpt 3 pc'er til ca 20.000 hver gang, pluss 15 spill titler, dreamweaver, photoshop og premiere.

 

Så utviklerne av både hardware og software har tjent i haug og dunger på min piratkopiering. Jeg har også ført intreressen min for PS og premiere til søskene mine, noe som kanskje fører til at de en dag kjøper disse programmene også.

Lenke til kommentar
No er eg ikkje sikker på at det var tilfellet. Såvidt eg huskar låg UT2004 ute før lanseringsdato.

Fakta er at crackreleasen kom ut samme dagen, akkurat som med HL2.

 

Ein annan ting var at det kom ein god demo ein kunne spela online 2 veker før lanseringa. (Betre enn å spela det fulle spelet offline).

Så hvorfor er det så mye vanskeligere for Valve å komme opp med en slik kundevennlig løsning?

Ein tredje ting viss det var slik at det ikkje blei piratkopiert før lanseringsdato er tilfeldighetar. Det var tilfeldigvis ingen illojale ansatte som fekk sine svette hender på UT2004 på trykkeriet eller andre plassar før lansering.
Om det er tilfeldigheter eller ikke er umulig å si for oss,vi må holde oss til de faktiske resultater, men dersom utgiverene ikke hadde arbeidet imot at spillet skulle havne på uveie, hadde det garantert havnet på utveie. At spillet ikke ble stjålet av noen uærlige sjeler er dermed et direkte resultat av sikkerhetsrutiner rundt distribusjon av spillet.

 

Her ser vi at UT2004 på 2 punkt gjort god nytte av eksisterende løsninger og oppnådd samme resultat uten å la det gå utover de ærlige og betalene kundene slik "Steam" har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...