Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

,07/11/2004 : 20:43]
Jeg kom til å tenke på en liten ting, og det er et spørsmål rettet mot moralistene:

 

Er det urettferdig å laste ned spill som fortsatt har copyright eller en form for kopi-

rettigheter, men som ikke finnes på markedet lenger?

urettferdig for hvem? Syns det er urettferdig å betale 250 kr for star wars episode 1 som har stått å støvet ned på butikken her nede siden release jeg da..

Jeg mente urettferdig for dem som har kopirettighetene for spillet.

Ja det er det ingen tvil om, men jeg tror ikke det har så veldig stor effekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Pcspill har jo blitt betraktelig billigere på noen år også, kanskje piratkopiering har hatt noe med saken å gjøre?? Sjelden et spill koster mere enn 400 kr. i dag, for 3 år siden var 500 vanlig..

Hvis du har lest igjennom tråden, har dette blitt tatt opp UTALLIGE ganger... les tråden du :p

Lenke til kommentar
Pcspill har jo blitt betraktelig billigere på noen år også, kanskje piratkopiering har hatt noe med saken å gjøre?? Sjelden et spill koster mere enn 400 kr. i dag, for 3 år siden var 500 vanlig..

Hvis du har lest igjennom tråden, har dette blitt tatt opp UTALLIGE ganger... les tråden du :p

orker ikke å lese over 1300 poster..

Lenke til kommentar

Skjønner de som driver piratkopiering/nedlasting. Hvis jeg kjøpe meg ett spill nekter jeg ikke kompisen til å kopiere det og prøve det. De som kopierer spill til X-Box skjønner jeg godt. X-Box-en har ikke demoer du kan prøve. Jada, man har da X-Box magasin med demoer av spill. Men disse koster jo fra 79-140 kroner. Og disse pengene kunne heller ha vært brukt på spillet. Alle som har pc, har enten muligheten til å laste ned, eller kjenner venner som kan laste ned demo av spillet før de løper å kjøper.

Og det er INGEN nye X-box-spill (med kvalitet), som koster under 500 kroner. Det er egentlig forbanna mye penger det. Etter ett år eller så kommer X-Box-spillene ut i Platinum-utgave hvor prisen ligger på cirka 299,-. Mens man på pc for eks. får Neverwinter Nights, og de 2 tilleggspakkene til 299,- hos Spiderman, eller Spellforce og exp.pakken til 399,- hos Ram & Rom.

 

Kjenner også noen som laster ned det nyeste av det som er ute på markedet av spill, musikk, tv-serier og filmer. Dette har de 1-2 måneder hvor de driver å bytter og styrer. Etter denne perioden sletter de alt de har og laster på nytt ned det nyeste.

 

Selv er jeg sånn at jeg laster ned spillene når de blir gitt ut. Så kjøper jeg de når de går ned i pris, eller kommer i pakker.

Men for eksempel Warcraft III har jeg kjøpt når det kom ut, Frozen Throne har jeg også kjøpt med det samme det kom ut, men dette er bltt borte under flytting, så Warcraft Battlechest står på ønskelisten. Ellers er det meget artig når det blir gitt ut litt extra i tillegg til spillet, for exempel ett kart, duk etc., slik som Neverwinter Nights. Dette tror jeg bidrar til at flere kjøper spillene. Husker jeg ble pokker så skuffet av å få Syberia 2 som èn vanlig cd-plate stukket nedi ei svær eske. Selv eier jeg ikke X-Box, men PS2, og ble "ribbet" på Final Fantasy X, som jeg ikke ville ha kjøpt hadde det vært demo......

Lenke til kommentar

QUOTE (ransistorbass @ 13/07/2004 : 09:50 )

" ..og til alle dere som sier "synes jeg det er bra så kjøper jeg det" - nei, det gjør dere ikke, og slutt å lur dere selv til å tro det. :) Ja, kanskje 1-5% av dere er såpass lojale, men de aller aller fleste spiller spillet eller bruker programmet en stund, så slutter man med det. Og; om man spiller gjennom et spill fordi det er så utrolig bra så kjøper man det ikke etterpå"

 

Er ikke enig med deg i dette. Spill som Warcraft III, Neverwinter Nights og Red Alert 2 er spill som jeg går igjennom årlig. Hvordan er det med deg? Du kjøper en DVD og ser den kun èn gang? Det tviler jeg på....

Lenke til kommentar

Jeg har kunnet skaffe akkurat de spillene jeg vil ha (også for playstation, xbox etc. siden jeg fikk min første 286, dog jeg har jo selvfølgelig aldri kjøpt noe slik, tro mot pc som jeg er), og har vel kjøpt kanskje 14 spill, 8 er kjøpt ved release, og ikke etter at de kommer på salg som bestbuy etter en par år (min bror har vel kjøpt noe av det samme, utveksler jo selvfølgelig med han, så jeg har 28 lovlige spill i mitt hus. De som mener både jeg og han skal kjøpe hvert vårt spill kan vennligst gå og kjøre en lang knorrkjepp opp i rassen, for det utgår). Har også brukt rundt om 30k på maskinvare, som jeg aldri ville brukt om jeg måtte kjøpe alle slags spill, det inngår jo også i regnskapet.

 

I tillegg har jeg kjøpt rundt 40 dvd'er, selv om jeg får tak i alt som fins av film på nettet. Dette gjør meg 100% sikker på at min piratkopiering kun har bidratt til å øke min interesse, og dermed fått meg til å åpne lommeboka ved en passende anledning. Der har også gjort meg til en lidenskapelig gamer, og når jeg evt. får meg jobb etter studiene vil jeg ha bedret økonomi, og kan kjøpe spill i en langt større grad.

 

Det har også bidratt til å være en kvalitetskontroll, for å sile ut de spillene som er kjipe (hvem er det egentlig som spiller demoer uansett(?)). I the good ol' days kunne man stort sett bare sile ut gode fra dårlige spill ved å titte på coveret, og da var det kun positivt for bransjen at man kunne piratkopiere for å kvalitetsikre. Har selv opplevd å ha kjøpt et skikkelig _rævva_ spill, og da sto jeg der med kaka i votten, 400 bols fattigere, og med et økende hat mot electronic arts. Det hører jo med til historien at ea ikke har fått en krone av meg etter det.

Lenke til kommentar

er skalaen fra 1 til 6, så får de fleste spill fra 4 og opp. Ingen som tør å slakte for mange spill. Alle anmeldelsene bærer preg av at anmelderen lever i et lykkeland .. "dette er bra, å dette er bra ... åsså er dette bra". Så du får jo i teorien lyst til å prøve da.

 

men nå har jeg liten tid til å spille, og det har jeg hatt lenge ... så jeg har ikke spillt så mye spill de siste par årene. Og så lenge mitt bredbånd er av typen 200+ i ping så blir det hvertfall lite spilling hehe. Så problemet løser seg selv.

Lenke til kommentar
er skalaen fra 1 til 6, så får de fleste spill fra 4 og opp. Ingen som tør å slakte for mange spill. Alle anmeldelsene bærer preg av at anmelderen lever i et lykkeland .. "dette er bra, å dette er bra ... åsså er dette bra". Så du får jo i teorien lyst til å prøve da.

Enig i det. Er mange anmeldelser som er litt FOR subjektive... Det er ofte bare snakk om hva som er bra, ikke hva som er dårlig, og hvordan spillet fungerer i grunn.

 

Synes at gamer.no har bra anmeldelser/anmeldere. De ser på begge sider av saken, og man får presentert konseptet på en utfyllende måte.

Lenke til kommentar
Det blir jo litt "try it before you buy it". Selv leser jeg heller omtaler istedet for å laste det ned.

Klok av skade stoler jeg ikke på anmeldere.

Helt enig. Jeg foretrekker å henge rundt på diverse forum for å se hva folk har å si om spillene. Selvfølgelig er det mye pissprat fra alskens folk på slike forum, så det er greit å bruke en del tid på å finne ut hvem som faktisk er troverdige.

Lenke til kommentar

Vet ikke om det har blitt tatt opp før(orket ikke å lese 70 sider) men jeg er iallefall slik at hvis jeg kjøper et spill så er det pga cd-key som jeg trenger for å spille spillet online som f. eks diablo, warcraft, rome total war, nwn osv. Hvis det er mest fokus på enspiller modus som f eks i rollespill vil jeg ikke komme til å kjøpe spillet dersom jeg allerede har lastet det ned. Har jeg dårlig råd vil det også få konsekvenser når det kommer til spørsmålet om å kjøpe eller om å la være. Visse spill derimot har nærmest affeksjonsverdi og må bare kjøpes, for å ta et eksempel kan jeg jo nevene Zelda III til super nintendo som jeg har runna 100 ganger, men spillet er så genialt at jeg må bare ha det i samlingen min. Selv, har jeg ikke mye imot piratkopiering. Det er feil men muligheten er der og fristelsen er uungålig for mange. Sånn er det bare og jeg tror at slik vil det alltid være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...