Jump to content

Rafael

Medlemmer
  • Content Count

    1854
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0
  1. For noen år siden kjøpte jeg en svært fin brukt utgave av Planescape: Torment på eBay. Dette er klart ett av mine kjæreste barn i min magre spillsamling, da det er en juvel av et spill og ikke lenger å få tak i. Av ren nysgjerrighet: hva hadde folk gitt for å kjøpe eller bytte spillet?
  2. Har inntrykket av at dette ikke er noe alle følger med på, noe for spesielt interesserte. Det kan derfor være lurt å ta litt initiativ og se om det står noe om spillet på hjemmesiden. For øyeblikket er den nyeste utgivelsen beta 3, og mer informasjon om den kan leses på følgende side: http://code.google.com/p/corsix-th/wiki/AboutBeta3 Husk å lese kommentarer og slikt også, da de ofte kan inneholde nyttig informasjon.
  3. Hvem gjør ikke det? Det eneste som opprettholder interessen min i dataspill og således er årsaken til at jeg besøker gamer.no, er nostalgien fra gamledager, og oppdagelsen Britannia i Ultima Online spesielt. Hver eneste gang jeg i det hele tatt rører et dataspill, så går jeg lei iløpet av de første ti minuttene, om ikke underveis i installasjonen. (Eneste unntaket er Mass Effect, som jeg kjøpte billig og spilte gjennom rundt nyttår).
  4. Det stemmer. Gi meg noen år, så skal jeg nok komme med noen slagere jeg selv spilte da jeg var yngre og som få kjenner igjen.
  5. Regner med at denne går kjemperaskt, men prøver likevel.
  6. Selv om det skulle stemme, tviler jeg på at du sier deg enig i at alle sære personer gjennom historien har vært store personligheter. Dessuten er det noe betenkelig ved å være i samme klubb som bl.a. Hitler. Nå har jeg derimot gjort det store. På tide å gi seg?
  7. Hei, Rafael. Jeg må bare begynne med å takke for at du deler dine reservasjoner med oss, da alle inspill vil gjøre vårt endeprodukt bedre. Mange andre ville vel ha latt det gå forbi uten å utrykke seg. Det er klart at det ikke er ideellt å bruke en slik "tilgjengelighetsmodell" med utvalg av testpersoner. Det vil oppstå bias av en slik prosess, og siden vi ikke har noen måte å beskrive sannsynligheten til at en person i populasjonen tar testen i forhold til en annen person, vil vi ikke kunne si noe om den potensielle feilraten på grunn av dette. Nå er det slik at en hver undersøkelse bare kan si noe om den populasjonen den er gitt til. Det vil si at en undersøkelse som bare blir utgitt på gamer.no bare vil kunne si noe om spillvanene til brukere av gamer.no. Vi har derfor også publisert denne undersøkelsen på noen andre forum, samtidig som iPhone utvikleren Apps AS og Netcom har hjulpet oss nå en annen målgruppe. Vi kan derfor si noe om relasjonen og forskjellene mellom disse to gruppene. Vi har vært igjennom en lang prosess hvor vi har vurdert forskjellige fremgangsmåter, også forskjellige måter å nå folk på. Metodikk og utvelgelse kunne vært gjort mer optimalt, men det blir en trade-off med tanke på ressurser. Problemet minimeres litt så lenge man er klar over og tar høyde for begrensningene i resultatet. Håper dette har beroliget reservasjonene dine om undersøkelsen litt iallefall. Hei, Valg av fremgangsmåte og metode for å løse problemstillingen deres tar jeg ingen stilling til, men jeg forstår godt hvordan ressursbegrensninger kan føre til omveier mot målet. Det som er viktig for meg, er at dere er bevisste på og tar forbehold om manglene og begrensningene (om de eksisterer) i fremgangsmåten dere benytter, noe dere også ser ut til å gjøre. Således beroliget svaret ditt reservasjonene mine om undersøkelsen.
  8. En ordentlig undersøkelse har et ordentlig tilfeldig utvalg, og det blir derfor galt å oppfordre *alle* på (et) enkelt(e) nettsted(er) til å delta i en undersøkelse uten å velge dem ut selv; gjør det ikke? Det ville ha vært hyklersk av meg å delta uten å ha tiltro til at undersøkelsen ble ordentlig gjennomført, ettersom jeg stadig er oppgitt over det som ser ut som manglende kunnskap om statistiske undersøkelser (kanskje kan særlig korte notiser i aviser og ukeblader nevnes). Det kan for all del hende at en del informasjon faller fra eller blir vridd og vendt på når det går fra forskning til formidling, og i så fall kan en ikke klandre granskerne i like stor grad; men det har jeg ikke undersøkt.
  9. Det samme kan kanskje sies om tegneserier også. De har fra første stund blitt reklamert som underholdning for barn, men har helt klart ofte et dypere budskap enn det som skimtes på overflaten.
  10. Det kan jo nevnes at A Tale in the Desert er et ikke-voldelig MMO der det handler om å bygge opp et samfunn (i hvert fall så vidt jeg har forstått ut ifra andres forklaring). Dessuten kan jeg av egen erfaring nevne at det å spille ikke-voldelige roller i Ultima Online var ganske gøy i sin tid. Der kunne en være smed, snekker eller lignende yrker, og selv om noe av arbeidet (innhøsting av ressurser) kanskje kunne virke kjedelig i lengden, så var det helt klart engasjerende når en kunne stå, snakke og handle med andre på torget i ulike byer. Sånn sett er jeg litt uenig i noe av det som ble sagt i podcasten.
  11. Prøvd og funnet i orden i Linux også. Var nødt til å kompilere kildekoden selv, men det gikk ganske fint med instruksjonene på nettsiden (se under wiki i menyen øverst). :-)
  12. Testet dette i Windows med innholdet fra demoen til spillet, og det fungerte ganske bra. Det var en del funksjoner som manglet, men man kunne i det minste starte spillet og spille en del helt fint. For øvrig er også Linux nevnt i pakken med kildekoden, og jeg kan se om jeg får kompilert og kjørt det senere.
  13. Så vidt jeg er kjent kan man installere Windows XP og Windows Vista på datamaskiner med Intel-arkitektur fra Apple v.h.a. Boot Camp. Da kjører en operativsystemet nativt på maskinen, og ikke gjennom en virtuell maskin. Selv har jeg ikke prøvd det på en stund, men vil tro at alle nødvendige drivere er tilgjengelige og således at en kan kjøre alle spill og programmer en måtte ønske.
×
×
  • Create New...