Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Kan vi slutte å diskutere om man skal regne med monitor/display i prisen hele tiden.

 

On-Topic: Likte godt ideen om å måtte betale en retailpris på det man hadde stjålet. Men da er altså spørsmålet hvor man skulle sette grensene til saksøking. Det blir som med disse gratis busskortene til skolen. Om du bor mer enn 5 kilometer fra skolen får du busskort, men hvis en er så uheldig å bo en meter innenfor 5 kilometersgrensen og naboen i samme hus bor utenfor og får busskort så er det bare dumt for deg. Så tenk om du havner et spill over grensen. Skal dum liksom bli saksøkt da. Jeg synes egentlig at vi kan sakesøke de som deler/laster opp spill, fordi det er langt færre av dem og da ville jo det ta knekken på masse piratkopiering. Ta ut en person som har tusen spill, så har du stoppet pirakopieringen til mange mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan vi slutte å diskutere om man skal regne med monitor/display i prisen hele tiden.

 

On-Topic: Likte godt ideen om å måtte betale en retailpris på det man hadde stjålet. Men da er altså spørsmålet hvor man skulle sette grensene til saksøking. Det blir som med disse gratis busskortene til skolen. Om du bor mer enn 5 kilometer fra skolen får du busskort, men hvis en er så uheldig å bo en meter innenfor 5 kilometersgrensen og naboen i samme hus bor utenfor og får busskort så er det bare dumt for deg. Så tenk om du havner et spill over grensen. Skal dum liksom bli saksøkt da. Jeg synes egentlig at vi kan sakesøke de som deler/laster opp spill, fordi det er langt færre av dem og da ville jo det ta knekken på masse piratkopiering. Ta ut en person som har tusen spill, så har du stoppet pirakopieringen til mange mennesker.

Saksøke alle som deler spill? Hva tror du det vil koste samfunnet? Jeg alene vet helt sikkert om minst 30 som gjør det. La oss ta ett konservativt estimat å si at 5% av norges befolkning gjør det, det er 200 000 mennesker. Og selv om tallet er mange ganger lavere, så vil ikke det la seg gjøre i praksis.

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan vi slutte å diskutere om man skal regne med monitor/display i prisen hele tiden.

 

On-Topic: Likte godt ideen om å måtte betale en retailpris på det man hadde stjålet. Men da er altså spørsmålet hvor man skulle sette grensene til saksøking. Det blir som med disse gratis busskortene til skolen. Om du bor mer enn 5 kilometer fra skolen får du busskort, men hvis en er så uheldig å bo en meter innenfor 5 kilometersgrensen og naboen i samme hus bor utenfor og får busskort så er det bare dumt for deg. Så tenk om du havner et spill over grensen. Skal dum liksom bli saksøkt da. Jeg synes egentlig at vi kan sakesøke de som deler/laster opp spill, fordi det er langt færre av dem og da ville jo det ta knekken på masse piratkopiering. Ta ut en person som har tusen spill, så har du stoppet pirakopieringen til mange mennesker.

Saksøke alle som deler spill? Hva tror du det vil koste samfunnet? Jeg alene vet helt sikkert om minst 30 som gjør det. La oss ta ett konservativt estimat å si at 5% av norges befolkning gjør det, det er 200 000 mennesker. Og selv om tallet er mange ganger lavere, så vil ikke det la seg gjøre i praksis.

 

AtW

Nå snakket jeg ikke om sånne folk som deler 5 spill. Nå snakker jeg om de som virkelig deler MANGE spill. slike folk som deler 1000 spill og slikt.

Lenke til kommentar
On-Topic: Likte godt ideen om å måtte betale en retailpris på det man hadde stjålet. Men da er altså spørsmålet hvor man skulle sette grensene til saksøking. Det blir som med disse gratis busskortene til skolen. Om du bor mer enn 5 kilometer fra skolen får du busskort, men hvis en er så uheldig å bo en meter innenfor 5 kilometersgrensen og naboen i samme hus bor utenfor og får busskort så er det bare dumt for deg. Så tenk om du havner et spill over grensen. Skal dum liksom bli saksøkt da. Jeg synes egentlig at vi kan sakesøke de som deler/laster opp spill, fordi det er langt færre av dem og da ville jo det ta knekken på masse piratkopiering. Ta ut en person som har tusen spill, så har du stoppet pirakopieringen til mange mennesker.

Enig der... Jage etter de som i utgangspunktet har cracket et spill og lastet det opp (crack gruppa ?) og ta de, nye grupper vil oppstå, men da kommer man hvertfall rett til kjernen...

 

Også folk som laster opp burde bli tatt... ser på forskjellige bittorrent nettverk... folk som sitter på 10/10 mbit linje og har lastet opp mangfoldige terabyte, er sånne som burde få svi, ikke de som laster ned...

 

Som jeg sa før, man må vurdere i hvert enkelt tilfelle om saken er så omfattende at det kreves saksøking, og man kan ikke sette en grense for hva som er godtatt eller hva som regnes som en saksøkings-sak.

Lenke til kommentar
Kan vi slutte å diskutere om man skal regne med monitor/display i prisen hele tiden.

 

On-Topic: Likte godt ideen om å måtte betale en retailpris på det man hadde stjålet. Men da er altså spørsmålet hvor man skulle sette grensene til saksøking. Det blir som med disse gratis busskortene til skolen. Om du bor mer enn 5 kilometer fra skolen får du busskort, men hvis en er så uheldig å bo en meter innenfor 5 kilometersgrensen og naboen i samme hus bor utenfor og får busskort så er det bare dumt for deg. Så tenk om du havner et spill over grensen. Skal dum liksom bli saksøkt da. Jeg synes egentlig at vi kan sakesøke de som deler/laster opp spill, fordi det er langt færre av dem og da ville jo det ta knekken på masse piratkopiering. Ta ut en person som har tusen spill, så har du stoppet pirakopieringen til mange mennesker.

Saksøke alle som deler spill? Hva tror du det vil koste samfunnet? Jeg alene vet helt sikkert om minst 30 som gjør det. La oss ta ett konservativt estimat å si at 5% av norges befolkning gjør det, det er 200 000 mennesker. Og selv om tallet er mange ganger lavere, så vil ikke det la seg gjøre i praksis.

 

AtW

Nå snakket jeg ikke om sånne folk som deler 5 spill. Nå snakker jeg om de som virkelig deler MANGE spill. slike folk som deler 1000 spill og slikt.

Ok, siden du skrev om vår vanskelig det var å sette en grense, så forstod jeg deg som at du ville ta alle.

 

AtW

Lenke til kommentar

Eneste du oppnår med å forfølge folk som deler ut ting er at de går mer under jorden. De flytter enten nettverk eller fullstendig distribusjonskanal.

 

Dessuten så bruker ikke crackere og de store dc++ eller bittorent for å spre ting, men ftp, eller secureftp ... og derfra så går det til kompiser, eller mer lukket netverk, for så å dra ut på lufta ... eller noe i den dur.

 

og ftp blir mye brukt til fildeling, langt mer enn folk tror. Og det er ikke lett å spore det. De som blir tatt med å spre på ftp er de som legger ut adressa si på ei nettside ... og de fortjener jo å bli tatt.

 

Det samme gjelder pedofilimiljøene. De store aksjonene idag tar bare hobby pedoer, eller smårusk om du vil, fordi de bruker åpne kanaler. Men de store stygge ulvene tar man stort sett igjennom infiltrering av nettverkene.

 

...og skal man da bruke like store ressurser på fildelere som med pedoer? håper da ikke det.

 

EDIT: skal man straffe en fildeler, så holder det med en god fartsbot, enten det er 1 eller 10000 programmer man deler ut. Fengsel er latterligt når en bot vil være nok. Koster faktisk rundt 1mill for å oppbevare en pers i fengsel i 1år.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar

jeg har det problemet at når er i butikken for å handle spill, har jeg problemer å velge spill, derfor kjøper jeg 1 eller 2, så laster jeg ned flere jeg ser der:D

 

men har begynt å kjøpe flere enn jeg laster ned, skal f.eks ha orginal half life 2 osv , de gode nyespillene skal eg ha orginal da får jeg en god følelse :D

Lenke til kommentar
men har begynt å kjøpe flere enn jeg laster ned, skal f.eks ha orginal half life 2 osv , de gode nyespillene skal eg ha orginal da får jeg en god følelse :D

Thats the way to go :thumbup:

 

Jeg laster egentlig bare ned de spillene jeg er VELDIG usikker på om er noe tess... kjøper de aller fleste jeg har (eller får).

 

Har nettop kjøpt:

Heroes of Might and Magic 3 Complete

Battlefield 1942 og SWoWW2

Ford Racing 3

Axis & Allies

Call of Duty og CoD: United Offensive

 

Skal kjøpe:

Halo 2

Half-Life 2

NFSU2

 

og når den tid kommer:

Battlefield 2

GTA:SA (PC)

 

Eier tilsammen 17 spill... og... 39 DVD filmer... all musikken min (35 GB/450 timer) har jeg lastet ned :roll:

Endret av Feh
Lenke til kommentar
Også folk som laster opp burde bli tatt... ser på forskjellige bittorrent nettverk... folk som sitter på 10/10 mbit linje og har lastet opp mangfoldige terabyte, er sånne som burde få svi, ikke de som laster ned...

Syns egentlig det er de svinepelsene som KUN leecher av nettverket som burde få svi jeg ;) Men det er min personlige mening da, ikke loven sin :ermm:

 

Mister ikke nattesøvnen fordi at jeg har lastet ned noen spill.. tvert i mot, føler meg bedre viss jeg har prøvd et spill jeg har hatt planer om å kjøpe å det viser seg å vere dårlig..

Jaaa "les reviews, bla bla bla"

Helt ærlig så liker jeg å gjøre opp mine egne meninger..

Og det er SKJELDEN at jeg kjøper spill som er singleplayer only.

 

Det siste jeg kjøpte av den varianten (tror jeg) var baldurs gate 2 + tob, en t-skjorte og en manual på størrelse med bibelen - thats what i like!

 

Tror nok aldri piratkopiering kommer til å forsvinne, det har eksistert helt siden førstemann kobla kasettspilleren til radioen, som det var en som sa her, og det er nok alltid noen som sitter å grubler på nye måter å gå rundt alle mulige kopisperrer, etter hvert som det kommer nye..

 

Edit: Eier foresten VELDIG masse filmer (flere hyller) av typen VHS og DVD, dette er fordi jeg har samle-mani på filmer og syns det ikke er verdig å se på viss ikke lyd- og bildekvalitet er på topp. Elsker samle-esker med alt mulig bonus-materiale i :love:

Endret av [Shinobi]
Lenke til kommentar
Har sikkert lastett ned flere hundre spill å programmer. De jeg liker kjøper jeg meg. Synes ikke det er noe galt å laste ned spill for å prøve de for så å gå å kjøpe etterpå de jeg liker.

 

Det er jo helt på tryne at noen bruker mange timer(opptil dager) på å laste ned et spill for så å prøve det litt, å da etterpå dra å kjøpe det!!! Har jeg INGEN tro på!!:p

Ikke ta det pers men det er bullcrap!!

da kan man like gjærne laste ned en Demo...!!!

Jeg laster de fleste spillene mine...men jeg bruker å kjøpe alle de store titlene som jeg har gledet meg til lenge...å de spillene som man må ha orginalen for å spille over nett...

Ingen som er så helt på jordet at dem laster spill for så å slette dem, å dra å kjøpe dem heller.... :wallbash:

 

EDIT: Vel skjønner jo hvis man er blakk en mnd..også har man skikkelig lyst på et spill som man har planlagt å kjøpe lenge, å da laster det for å kunne spille spillet med en gang i stede for å vente til neste lønning feks..

Å når man nu en gang får peng så kjøper man det for det var jo hele tiden planen fra begynnelsen...

Hvis dere skjønner...ble litt knødd forklart...:p

Endret av Fat_ASS
Lenke til kommentar
...og skal man da bruke like store ressurser på fildelere som med pedoer? håper da ikke det.

Ah - den klassiske 'sette to ting opp mot hverandre-strategien' så det andre lovbruddet virker ubetydelig i forhold.

 

Med tanke på hvor omfattende det er så burde man brukt mye mer ressurser på ulovlig fildeling enn på pedoer.

 

Bruke like lite ressurser på titusener av fildelere som på å ta hundre pedoer - er du tullerusk mann!?!

 

Og med en gang; det er ikke nødvendigvis slik at man bruker mindre ressurser på å ta pedoer hvis man bruker mer på å ta fildelere.

Lenke til kommentar
...og skal man da bruke like store ressurser på fildelere som med pedoer? håper da ikke det.

Ah - den klassiske 'sette to ting opp mot hverandre-strategien' så det andre lovbruddet virker ubetydelig i forhold.

 

Med tanke på hvor omfattende det er så burde man brukt mye mer ressurser på ulovlig fildeling enn på pedoer.

 

Bruke like lite ressurser på titusener av fildelere som på å ta hundre pedoer - er du tullerusk mann!?!

 

Og med en gang; det er ikke nødvendigvis slik at man bruker mindre ressurser på å ta pedoer hvis man bruker mer på å ta fildelere.

Jepp, det blir jo på samme måten som politietaten alltid har gjort. Henlegg drap og voldtekter, og gi alle pengene til bilbeltekontroller. :roll:

Lenke til kommentar
...og skal man da bruke like store ressurser på fildelere som med pedoer? håper da ikke det.

Ah - den klassiske 'sette to ting opp mot hverandre-strategien' så det andre lovbruddet virker ubetydelig i forhold.

 

Med tanke på hvor omfattende det er så burde man brukt mye mer ressurser på ulovlig fildeling enn på pedoer.

 

Bruke like lite ressurser på titusener av fildelere som på å ta hundre pedoer - er du tullerusk mann!?!

 

Og med en gang; det er ikke nødvendigvis slik at man bruker mindre ressurser på å ta pedoer hvis man bruker mer på å ta fildelere.

Så det at man skal prioritere potensielle tap for firmaer/individer er altså viktigere i ditt syn enn at man skal pioritere mennesker som nærmet garantert har fått livet sitt ødelagt av noen pedoer. :roll:. Det sier hvertfall litt om ditt verdisyn isåfall.

Lenke til kommentar
Eg liker nå denne jeg som viser hvor mye purken bryr seg hehe

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article903568.ece

 

Noe er galt et sted ...

 

men det var nå en smule off topic

Tyvene sjal nøklene til bilen natt til søndag, og selve bilen natt til mandag?

Hvorfor skrudde ikke han av et hjul da.. :roll:

Eventuelt kunne han tatt med seg hagle og en thermos med kaffe og overnattet i garasjen :D

Lenke til kommentar

Ja dette var litt sjuk :!: ; Det har skjedd mye rart i avisene i det siste, hund som biter av hue til en dame i tyskland, gutt som drepte familien sin med gevær også var det en gutt eller "mogwai" elns som ble oppfostra av hunder siden spedbarn som dem fant, men dem fant ut at det var bare oppspinn senere...

 

Folk gjør mye rart bare for å bli sett og hørt!! :!: :!: :!: :nei:

Lenke til kommentar
...og skal man da bruke like store ressurser på fildelere som med pedoer? håper da ikke det.

Ah - den klassiske 'sette to ting opp mot hverandre-strategien' så det andre lovbruddet virker ubetydelig i forhold.

 

Med tanke på hvor omfattende det er så burde man brukt mye mer ressurser på ulovlig fildeling enn på pedoer.

 

Bruke like lite ressurser på titusener av fildelere som på å ta hundre pedoer - er du tullerusk mann!?!

 

Og med en gang; det er ikke nødvendigvis slik at man bruker mindre ressurser på å ta pedoer hvis man bruker mer på å ta fildelere.

Enig. Det er da ingen som taper penger på pedofili og det har ingenting med opphavsrett og piratkopiering å gjøre i det hele tatt. Men mener ikke av den grunn at pedofili er en mindre forbrytelse, heller omvendt og jeg håper alle som driver med det en dag vil henge i en lyktestolpe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...