Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Vel jeg er temmelig lei av alle som driver på å piratkopierer. Det ødelegger for oss ærlige folk. Jeg har vel brukt et par tusinger på spill opp gjennom årene, men det var verdt hver krone og øre. Og hvis du ikke synes spillene er værdt pengene og heller vil laste det ned så IKKE last det ned. Hvis spillet ikke er verdt pengene er det vel ikke bra nok for deg uansett.

 

Får en måned side leste jeg en artikkel i Computerworld om spillmarkedet for pc-spill og om hvordan det var på vei ned på grunn av piratkopiering. Piratkopiering er vel blitt et større problem de siste årene og jeg ville tippe at spillprodusentene begynner å bli temmelig leie. Når folk piratkopierer spill taper de jo trosallt penger på det.

 

På konsoller er piratkopiering enda ganske vanskelig, og det er lite utbredt. Dette gjør at spillprodusentene kommer til å satse mer på konsoll noe som betyr økt nedgang i PC-spill produksjon. Dermed vil piratkopiering bare gå ut over dem selv også.

 

Dette var min mening. Vil gjerne høre deres.

Endret av Orresnei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På konsoller er piratkopiering enda ganske vanskelig, og det er lite utbredt.

Har mange kompiser med XBOX og jeg vet ikke om én som har kjøpt noen orginalspill, alikevell har de hver over 50 spill

Da tok jeg vel feil da. Det er ihvertfall ikke så utbredt blandt de jeg kjenner til.

Lenke til kommentar
så enig, så enig..men jeg skal inrømme å ha syndet. men ikke så mye, bare 3 spill eller noe på ps1. er virkleig synd hvor utbredt dette har blitt. det værste er når folk sier at de laster ned for å prøve spillet, har de ikke hørt om demoer!?

Demoer duger ikke...

Jeg laster ned endel spill, men kjøper endel også.

 

Og en av grunnen til at det kopieres endel på pc tror jeg er at det en god del spill kommer til konsoll først. Så da kjøper folket spillet til konsoll, og laster ned PC utgaven når den kommer.

Lenke til kommentar
Vel jeg er temmelig lei av alle som driver på å piratkopierer. Det ødelegger for oss ærlige folk. Jeg har vel brukt et par tusinger på spill opp gjennom årene, men det var verdt hver krone og øre. Og hvis du ikke synes spillene er værdt pengene og heller vil laste det ned så IKKE last det ned. Hvis spillet ikke er verdt pengene er det vel ikke bra nok for deg uansett.

 

Får en måned side leste jeg en artikkel i Computerworld om spillmarkedet for pc-spill og om hvordan det var på vei ned på grunn av piratkopiering. Piratkopiering er vel blitt et større problem de siste årene og jeg ville tippe at spillprodusentene begynner å bli temmelig leie. Når folk piratkopierer spill taper de jo trosallt penger på det.

 

På konsoller er piratkopiering enda ganske vanskelig, og det er lite utbredt. Dette gjør at spillprodusentene kommer til å satse mer på konsoll noe som betyr økt nedgang i PC-spill produksjon. Dermed vil piratkopiering bare gå ut over dem selv også.

 

Dette var min mening. Vil gjerne høre deres.

Du skal ikke tro alt du leser vet du..

Personlig tror jeg aldri spille scenen hadde vært så stor som i dag uten pirat kopiering, det selges mer spill i dag en noensinne, og jeg tror pirat kopiering er hovedgrunnen til det.

 

Du kan ikke vite om et spill er verdt pengene uten å spille det, det er derfor vi laster det ned for og teste. Om det er bra, kjøper vi det, hvis ikke, så får de ikke

en krone.

 

PCen kommer til og leve evig når det gjelder spilling uansett, for en console har ikke sjangsen mot en PC som et multimedium, og gjøres det stort mer med consoler nå, så blir det bare en form for PC det også.

Lenke til kommentar
Vel jeg er temmelig lei av alle som driver på å piratkopierer. Det ødelegger for oss ærlige folk. Jeg har vel brukt et par tusinger på spill opp gjennom årene, men det var verdt hver krone og øre. Og hvis du ikke synes spillene er værdt pengene og heller vil laste det ned så IKKE last det ned. Hvis spillet ikke er verdt pengene er det vel ikke bra nok for deg uansett.

 

Får en måned side leste jeg en artikkel i Computerworld om spillmarkedet for pc-spill og om hvordan det var på vei ned på grunn av piratkopiering. Piratkopiering er vel blitt et større problem de siste årene og jeg ville tippe at spillprodusentene begynner å bli temmelig leie. Når folk piratkopierer spill taper de jo trosallt penger på det.

 

På konsoller er piratkopiering enda ganske vanskelig, og det er lite utbredt. Dette gjør at spillprodusentene kommer til å satse mer på konsoll noe som betyr økt nedgang i PC-spill produksjon. Dermed vil piratkopiering bare gå ut over dem selv også.

 

Dette var min mening. Vil gjerne høre deres.

Du skal ikke tro alt du leser vet du..

Personlig tror jeg aldri spille scenen hadde vært så stor som i dag uten pirat kopiering, det selges mer spill i dag en noensinne, og jeg tror pirat kopiering er hovedgrunnen til det.

 

Du kan ikke vite om et spill er verdt pengene uten å spille det, det er derfor vi laster det ned for og teste. Om det er bra, kjøper vi det, hvis ikke, så får de ikke

en krone.

 

PCen kommer til og leve evig når det gjelder spilling uansett, for en console har ikke sjangsen mot en PC som et multimedium, og gjøres det stort mer med consoler nå, så blir det bare en form for PC det også.

Word! :w00t:

Lenke til kommentar

Det man hører fra spillprodusentene om at:

 

"Nå må vi snart legge ned på grunn av piratkopiering, spillmarkedet blir helt ødelagt."

 

Er nok ikke noe å være redd for.. den dagen dette skjer da flyr grisene.

 

Men det som er sikkert er at de taper penger på det, men piratkopieringsindustrien har da alltid vært omfattende? Kan ikke forstå at det skal ha blitt så mye værre de siste åra..

Lenke til kommentar
Du kan ikke vite om et spill er verdt pengene uten å spille det, det er derfor vi laster det ned for og teste. Om det er bra, kjøper vi det, hvis ikke, så får de ikke

en krone.

Nei, men du har da fått spilt det gratis. Hvorfor skal du "tjene" på andres arbeid uavhengig om det er dårlig eller ikke?

 

Dessuten er vi ikke intresert i og vente 2-3 uker for at spill skal komme til Norge, og i værstefall 1-2 måneder eller mer.

Dette argumentet holder ikke vann. Releasedatoer er noe vi alle må forholde oss til, amerikanere som europeere. Det hender faktisk at vi får spill før de der borte også (f.eks. Söldner - Secret Wars)

 

des,OUT!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

synes det hele er ganske latterlig, forstår ikke hvorfor enkelte faktisk misliker at man ønsker å kvalitetssjekke et spill før man går til innkjøp.

en kvalitetssjekk er helt normalt når man går til innkjøp av noe som koster over

3-400kroner, for det er mye annet man kan få for de pengene og som man sikkert hadde foretrukket hvis spillet man kjøpte ikke helt var som man trodde.

 

spill hypen begynner å bli et problem, det er allerede for mange som kjøper et spill basert på det produsenten mater oss med av reklame.

 

er det virkelig noen her som ønsker å labbe ut med over 400kroner for en cd+cover som man ikke kommer til å røre mer etter 1time med spilling ?

bruker dere det som pynt i etterkant ?

 

men la oss nå skille litt mellom hva det er snakk om og hva som er fyfy.

jeg er helt i mot det å laste ned spill for så å selge de i etterkant, men jeg er ikke imot det å laste ned et spill for at man kan finne ut om man liker det.

 

det hele er jo ganske enkelt, liker jeg ikke spillet så sletter jeg det bare med en eneste gang, jeg har jo ikke et behov for å ha et spill hvis jeg ikke liker det, og da har jeg nettopp spart over 400kr.

liker jeg spillet etter 1time så spiller jeg det en liten stund til, liker jeg det enda så har produsenten gjort seg fortjent til pengene mine.

 

jeg misliker dårlige kjøp, derfor er det ekstra irriterende å ha en spillsamling som består av flere titler som jeg aldri spilte mer enn noen timer før jeg ikke orket mer. det er noe jeg ønsker å forhindre, warez er et utmerket verktøy i den sammenhengen.

 

forøvrig er det da helt klinkende klart at div magasiner osv bruker informasjon fra offentlig hold for å fortelle hvor skandaløst piratkopiering er, og at pc-spill kommer til å gå dukken pga dette, whats new ?

riaa påstår jo enda at nedlasting av musikk ødelegger cd-markedet, selv om salget av musikk er sterkere enn noensinne.

enkelte nekter å innse at den ene tingen leder til den andre, folk som laster ned musikk,spill,filmer osv er ikke onde gjerrige gnomer, vi er bare onde gnomer som ønsker å finne ut om produktet man er ute etter er verdt pengene, hvis det er det, så går man til innkjøp av det.

riaa lever i en drømmeverden hvor det er så enkelt at hvis ikke de 3 millionene med kazaa brukere hadde lastet ned det siste metallica albumet, så hadde de kjøpt det i butikken, jeg finner det ikke usannsynlig at det er tankegangen innen spillverdenen.

 

 

det hele er jo ganske rettferdig, for mange produsenter tjener penger på hypen, det de egentlig skal tjene penger på er det fullstendige produktet.

er produktet bra, så kjøper man det.

Lenke til kommentar
det hele er jo ganske enkelt, liker jeg ikke spillet så sletter jeg det bare med en eneste gang, jeg har jo ikke et behov for å ha et spill hvis jeg ikke liker det, og da har jeg nettopp spart over 400kr.

liker jeg spillet etter 1time så spiller jeg det en liten stund til, liker jeg det enda så har produsenten gjort seg fortjent til pengene mine.

Vil det si at du kjøper spillet hvis du liker det?

 

Blir som å låne ein bil eit par dagar før du kjøper den.

Nei det blir det ikke. Hvis du laster ned et spill og spiller gjennom det, så blir det som å låne en bil og kjøre med den i 10år før du kjøper den.

 

Det finnes uansett demoer som er nedlastbare til alle spill. Holder ikke det som kvalitetsjekk???

 

Nå skal ikke jeg være skinnhellig, jeg har vel tatt min del av kaka, men jeg går ikke rundt og innbiller meg selv at det er ok

Lenke til kommentar
Blir som å låne ein bil eit par dagar før du kjøper den.

Nei det blir det ikke. Hvis du laster ned et spill og spiller gjennom det, så blir det som å låne en bil og kjøre med den i 10år før du kjøper den.

Tenkte meir i den duren at du prøver alle funksjoner av det. Har du først lasta det ned og spelt ferdig er det liten grunn til å kjøpe det.

 

Eg kjøper lite spel for tida, men laster ikkje ned noko heller.

Lenke til kommentar
Jeg laster ned spill for å sjekke om det er bra før jeg kjøper det

 

Akkurat det utsagnet tror jeg er den største løgnen folk som laster ned spill sitter med. Jeg har selv lurt meg selv med slike tanker, at jeg lastet ned spill for å se om de var noe å kjøpe. Men av alle spillene jeg har lastet ned er det bare noen jeg faktisk har spandert penger på. Ikke det at jeg har alt for dårlig sammvittighet for hvis jeg ikke hadde lastet ned spill hadde jeg nok aldri spilt og dermed heller aldri kjøpt spill. Kjøper vel kanskje 2-3 spill i året, og det blir jo litt penger det og.

 

Men tror den debatten som blir bragt opp om piratkopiering angår den delen som produserer og selger plater mye mer enn det som blir lastet ned. Har møtt ganske mange som har kjøpt en del CD'er når de har vært i feks Kina. Og jeg tror de innkjøpene blir gjort for å spare penger på å kjøpe noe her hjemme. Og da blir det selvfølgelig tap for selskapene som egentlig kunne solgt en vare.

 

Men det jeg savner er å kunne gå på en spillprodusents hjemmeside og betalt dem en sum som var litt lavere en retail prisen for å kunne laste ned spillet. Ville antagelig kjøpt mye flere spill på den måten når jeg slapp å gå til butikken og lete etter det spillet jeg hadde lyst på.

Lenke til kommentar

Det er flere som har blitt rammet av piratkopiering i spillbransjen.

 

Hvis du leser litt rundt på forumet her så finner du sikkert ut at System Shock og Thief er to av de aller mest lovpriste spillene. Nesten alle har jo prøvd de virker det som. Bare så synd at Looking Glass solgte så få eksemplar at de til slutt gikk konkurs. Hvis folk bare kunne betale for spillene, så hadde vi sikkert hatt flere System Shock-spill.

 

Jeg må innrømme at jeg har piratkopiert en del spill selv, men dette sluttet jeg med for noen år siden. Det er jo bare å lese reviews av spill fra internett-sider dere stoler på. Må jo ikke laste ned for å finne ut om det er bra.

 

Et annet problem er jo at piratkopiering kan skape dårlig publisitet. Folk sier "spillet er jo fullt av feil. Det er veldig ubalansert!" bare fordi de har en pirat-utgave og derfor ikke får patchet det ordentlig.

 

Folk bør jo også kanskje tenke over om den 2 mbit internett-linja er fornuftig. De kan jo halvere hastigheten og heller bruke pengene på ett spill hver måned.

Lenke til kommentar

Høres ut som om at alle her har lastet ned et spill, eller gjør det avogtil. Det blir det samme med mp3 og aaaaall annen beskyttet programvare.

Siden alle gjør det eller har gjort det er det vanskelig å komme med noe konklusjon, selv om det virker som om at hvis man vet at det er dumt, ulovlig osv er det greit.

 

Av de spill jeg har hentet ned, er samtlige spill jeg aldri hadde kjøpt uansett, ikke har jeg fullført noen av dem heller. Laster jeg ned DOOM III?, nei, det gjør jeg ikke.

Med musikk er det litt annerledes. Siden jeg liker å besøke platebutikker og bla i cover, kan mine lyster aldri bli tilfredsstillt med en mp3. Måten jeg gjør det er at jeg hører et navn, en sang, en artist jeg aldri har hørt om, deretter går jeg på nettet og leter etter musikk fra denne artisten. Er resten like bra bærer det til platebutikken. Slik oppdaget jeg ,blant mange, Eva Cassidy.

 

Men siden jeg vet det er ulovlig er det jo greit :D

Lenke til kommentar

Med stadig mer online gaming tror jeg piratkopieringen vil reduseres av seg selv, da det blir vanskeligere å spille online med en versjon andre sitter med og dermed kræsjer. Eller hva?`

 

Selv tenker jeg at 450 kroner ikke er all verden, med tanke på alle timene man har glede av spillet. Men så kan man jo fort bli skuffet også. Det er mye dritt i spillmarkedet. Derfor går jeg gjennom noen anmeldelser før et kjøp. Synes det er viktigere enn en demo.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

det er fortsatt utrolig mange som misforstår det hele.

hvis et spill er virkelig bra, så kjøper jeg det.

hvis et spill er såpass dårlig at jeg gir opp etter en time, så sletter jeg det uansett, og da kjøper jeg det hvertfall ikke.

 

hvor mange demoer representerer spillet på en god måte ?

man har demoer som faktisk ødelegger førsteinntrykket av spillet, og man har demoer hvor produsenten viser det mest interessante med hele spillet og når du da kjøper fullversjonen så har du allerede opplevd alt.

derfor er jeg fortsatt overbevist om at demoer er en dårlig pekepinne for helheten til spillet.

 

mange vrir samtidig på ordene som blir brukt, jeg gjentar meg selv, jeg laster ned spill som på forhånd høres interessante ut, liker jeg det, så kjøper jeg det.

er ikke snakk om å spille gjennom hele spillet før jeg så bestemmer meg.

liker jeg spillet ? yes, da klikker jeg meg inn på www.play.com og legger inn en bestilling.

 

jeg er ikke interessert i å lure meg selv på en bisarr måte, jeg sier det bare som det er, det at jeg kanskje kjøper 1\10 spill jeg laster ned betrakter jeg ikke som noen skandale, det er vel heller et tegn på kvaliteten på de spillene som er ute på markedet.

 

debatten om salg av warez i kina ol blir noe helt annet, som jeg sa helt i begynnelsen så tar jeg avstand fra all salg av warez.

 

Det er flere som har blitt rammet av piratkopiering i spillbransjen.

 

Hvis du leser litt rundt på forumet her så finner du sikkert ut at System Shock og Thief er to av de aller mest lovpriste spillene. Nesten alle har jo prøvd de virker det som. Bare så synd at Looking Glass solgte så få eksemplar at de til slutt gikk konkurs. Hvis folk bare kunne betale for spillene, så hadde vi sikkert hatt flere System Shock-spill.

 

Jeg må innrømme at jeg har piratkopiert en del spill selv, men dette sluttet jeg med for noen år siden. Det er jo bare å lese reviews av spill fra internett-sider dere stoler på. Må jo ikke laste ned for å finne ut om det er bra.

 

Et annet problem er jo at piratkopiering kan skape dårlig publisitet. Folk sier "spillet er jo fullt av feil. Det er veldig ubalansert!" bare fordi de har en pirat-utgave og derfor ikke får patchet det ordentlig.

 

Folk bør jo også kanskje tenke over om den 2 mbit internett-linja er fornuftig. De kan jo halvere hastigheten og heller bruke pengene på ett spill hver måned.

 

ja, det er 2stk lovpriste spill, men årsaken til at looking glass fikk problemer er ikke akkurat pga dårlig salg, var vel heller dårlig økonomi.

samtidig må du huske på at system shock ikke akkurat appellerte til en bredt spekter av spillere i verden, det er ikke en genre som passer til flertallet.

 

det er ikke så enkelt at man bare leser et review, det er temmelig skjelden at man er av samme oppfatning som anmelder.

 

piratkopiering skaper ikke dårlig publisitet angående bugs i spillet..det er produsenten som skaper dårlig publisitet pga tilstanden spillet er i når de slipper det på markedet. er jo nesten som om folk tror at det er to helt forskjellige versjoner, en warez versjon som er stappfull av feil bare fordi det er warez, mens en butikk-kjøpt versjon som er feilfri.

 

de eneste få tilfellene hvor en warez versjon har flere "feil" er når release gruppen har vært for kjapp med no-cd cracken, utenom det så er det nøyaktig samme versjon og det er null problemer å patche med de nyeste patchene.

 

Dinsdale kommer med et godt eksempel på hvordan nedlasting av mp3 faktisk har økt platesalget, rett og slett pga man oppdager artister som man ALDRI hadde funnet på noen annen måte.

for min del så hadde jeg ikke oppdaget azura ray, sigur ròs og damien rice (bare for å nevne noen) hvis det ikke hadde vært for nedlasting.

det funker forsåvidt på samme måte innen spill, jeg hadde aldri kjøpt star wars knights of the old republic hadde det ikke vært for at jeg først hadde lastet det ned.

 

450kr er ikke all verden for et spill hvis man får noen ti-talls timer med glede, men 450 kroner for et spill som jeg prøver i 1time før jeg legger det bort er unødvendig sløsing som heller kunne blitt brukt på alkohol.

Lenke til kommentar

Et annet problem med piratkopieringen er at mange spill faktisk blir dårligere innholdsmessig. Produsentene velger å satse på multiplayer over nettet som er vanskelig uten en original cd-key. Spill som Battlefield: Vietnam har ikke singleplayer i det hele tatt. God singleplayer/story i spill er på vei ut på PC. Er glad jeg har et par konsoller så jeg slipper å bare spille online fps de neste årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...