Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Vanlige folk hadde tilgang til alt mulig lenge før BitTorrent.

 

Men det som kanskje er enda vanligere, noe vi i allefall gjorde, var at vi kjøpte spill, og så lot vi det gå på rundgang i kameratgjengen. Så istedenfor at 20 av oss kjøpte 20 utgaver av spillet, så avtalte vi bare hvem som skulle kjøpe det, og så ventet vi på tur. Dette burde også være fullt lovlig, såvidt jeg vet.

 

Jeg må ærlig innrømme at jeg har syndet endel på dette med piratkopiering. Men det er jo ikke særlig pent da. Det er jo som å stjele.

Nei, det er faktisk ikke det. Piratkopiering er ikke tyveri, men brudd på åndsverkloven.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere ser vell ikke ironien i at grunnet større pirat kopiering på PC gjør at PC spillene er generelt sett billigere?

Det er en myte fra produsentene at spill ville vært billigere om det ikke var for piratkopiering. At det finnes "pirater" gjør at det blir som en konkurent i bransjen, men til motsetting at denne "konkurenten" ikke lager egene spill. Tilbyr den ditt spill til en gratis pris. Forde dette er tilstede betyr det at om du ber om en pris ingen er villige til å betale ville nok fler og fler gå over til warez, noe du som produsent ikke ønsker. Så lenge du tjener penger på å lage spill vill du fortsatt gjøre det selv om det er pirater der ute.

5660409[/snapback]

 

Dette er eit innlegg som argumenterer med bruk av logikk . Logikk har stort sett blitt forkasta som seriøs vitenskapleg metode sidan 1600-tallet. Derfor, sjølv om noko kan vere sant, kan ein avfeie heile innlegget som påstandar inntil det motsatte er bevist. Prøv den hypotetisk deduktive metode neste gong.

Lenke til kommentar

Jeg laster ned spill for en grunn. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe alle spillene jeg vil spille. Jeg kjøper noen og laster ned noen. Jeg pleier å kjøpe de "store" spillene som F.E.A.R HL2 osvosv. og laster ned de spillene med mindre blest. Jeg har ikke inntekt så jeg kan ikke kjøpe alt.

Lenke til kommentar
Jeg laster ned spill for en grunn. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe alle spillene jeg vil spille. Jeg kjøper noen og laster ned noen. Jeg pleier å kjøpe de "store" spillene som F.E.A.R HL2 osvosv. og laster ned de spillene med mindre blest. Jeg har ikke inntekt så jeg kan ikke kjøpe alt.

5664448[/snapback]

Enig. De pengene jeg tjener bruker jeg på maskinvare for å kunne spille de nye spillene. Liten vits å kjøpe spill hvis man ikke har maskin for å spille dem.

Lenke til kommentar

Her er mine "synder":

 

Spellforce - 2 cd's

Hitman2

Hitman Contracts - 2 cd's

The lord of the rings : The fellowship of the ring ORG

GTA:VC - 2 cd's

GTAIII

Diablo 2 Expnasion

Virtua Tennis

Star Wars Episode 1

Spiderman 2

Warhammer 40 000 Fire warrior - 2 cd's ORG

Warhammer 40 000 Dawn of war - 3 cd's

HALO

True Crime Streets of LA

Deer Hunter 2005

Manhunt - 3 cd's

Postal 2 Expansion

Postal 2

BF1942 SWOWWII - Need patch!

Delta Force Xtreme

WWII Collection ( Call of duty,CoD Exp, BF1942)

Star Wars Battlefront - 3 cd's

The Thing

Quake 3

Star Wars- Republic Commando - 2 cd's

Lego Star Wars

Brothers in arms

Cold Fear

Far Cry

GTA:SA

KOTOR2

LOTR Batte For middle-Earth

Leisure Suit Larry Magna Cum Laude

Game pack vol.1 (Doom 3 Resurrection of Evil, Jediknight, Need For Speed Underground 2, Operation Flashpoint)

Game pack vol.2 (Joint Operations-Typhoon Rising, Painkiller, Playboy the mansion)

Game pack vol.3 (Swat 4, The Punisher)

Game pack vol.4 (Vampires, trackmania, Total Overdose)

Prince of Persia: Warrior within

The sims 2

UT2004

World of Warcraft

Fable:The Lost Chapters

The Chronicles Of Riddick-Escape From Butcher's Bay Developer's Cut

Metal Gear Solid 2 - 2 dvd's

F.E.A.R.

Age of Empires III

WarHammer 40000 DOW Winter Assault DOW Expansion - 2 cd`s

Sid Meyers Pirates - 2 cd´s

Need For Speed: Most Wanted

The Chronicles of Narnia

Game pack vol.5 (Battlefield Vietnam, Mafia)

Game pack vol.6 (Harry Potter and the goblet of fire, Quake 4)

Game pack vol.7 (Total Overdose, Vampires)

Game pack vol.8 (Black And White 2, Trackmania)

Serious Sam 2

Rome Total War

Star Wars Battlefront II

Game pack vol.9 (Gun, BF II: Special Forces)

Game pack vol.10 (The Movies, Prince of Persia: The two Thrones)

King Kong

Worms 4 Mayhem

Call of Duty II

The Matrix: Path of Neo

Vietcong II

 

and more to come!

Lenke til kommentar

Forsåvidt et godt poeng, Fenris. Men problemet her er at det er en god del ting som *ikke* direkte lar seg påvise eller bevise, rett og slett fordi det er bortimot umulig å gjøre noen direkte målinger på effekten av piratkopiering, verken i positiv eller negativ forstand. Derfor vil det naturligvis være en rekke innslag av mer eller mindre begrunnede påstander i en slik debatt som dette.

 

Og det er *langt* fra alle innleggene i denne debatten der avsender i det hele tatt har *forsøkt* å argumentere for seg. Det vil antageligvis være mer fruktbart å gå en slik logisk argumentasjon i møte med argumenter, påstander eller meninger (velbegrunnede, sådan) enn å avfeie dem fullstendig og referere til hypotetisk deduktiv metode. Argumentasjon og retorikk er kanskje ikke egnet til vitenskapelige undersøkelser, men de er på høyeste grad på plass i en diskusjon.

 

Og, la det være sagt en gang for alle, å forsvare piratkopiering ut fra at man ikke har RÅD til å kjøpe spill, er rett og slett forkastelig. Å spille dataspill er ikke en menneskerett. Hvis du ikke har råd, la være. Men dette er også gjennomdiskutert til det kjedsommelige i denne tråden. Ingen grunn til å ta det opp igjen på nytt. Det for steile fronter her til det.

 

Like greit å la samfunnets parasitter snylte videre. Kanskje noen av dem vokser opp til slutt. :p

Lenke til kommentar

Jeg kjøper stort sett aldri spill på PC, forutom de spillene som er online basert og som krever at en har en gyldid versjon (World of Warcraft, HL2, BFV, BF2, BF1942, C&C Generals/ZH er vel stort sett alle original spillene jeg har). Hvorfor? Vel, jo... Det er utrolig mye møkkaspill på PC, forutom de store titlene (som også er tilgjengelig på konsoller).

 

Jeg velger derfor og kjøpe spill jeg er interessert i (utenom multiplayer) på konsoll. Jeg laster også ned mange spill på PC for og teste i en times tid og slette (Doom 3 og Quake 4 går under denne kategorien, totalt uinteressange etter en times spilling for min del).

Lenke til kommentar
Her er mine "synder":

 

Spellforce - 2 cd's

Hitman2

Hitman Contracts - 2 cd's

The lord of the rings : The fellowship of the ring ORG

GTA:VC - 2 cd's

GTAIII

Diablo 2 Expnasion

Virtua Tennis

Star Wars Episode 1

Spiderman 2

Warhammer 40 000 Fire warrior - 2 cd's ORG

Warhammer 40 000 Dawn of war - 3 cd's

HALO

True Crime Streets of LA

Deer Hunter 2005

Manhunt - 3 cd's

Postal 2 Expansion

Postal 2

BF1942 SWOWWII - Need patch!

Delta Force Xtreme

WWII Collection ( Call of duty,CoD Exp, BF1942)

Star Wars Battlefront - 3 cd's

The Thing

Quake 3

Star Wars- Republic Commando - 2 cd's

Lego Star Wars

Brothers in arms

Cold Fear

Far Cry

GTA:SA

KOTOR2

LOTR Batte For middle-Earth

Leisure Suit Larry Magna Cum Laude

Game pack vol.1 (Doom 3 Resurrection of Evil, Jediknight, Need For Speed Underground 2, Operation Flashpoint)

Game pack vol.2 (Joint Operations-Typhoon Rising, Painkiller, Playboy the mansion)

Game pack vol.3 (Swat 4, The Punisher)

Game pack vol.4 (Vampires, trackmania, Total Overdose)

Prince of Persia: Warrior within

The sims 2

UT2004

World of Warcraft

Fable:The Lost Chapters

The Chronicles Of Riddick-Escape From Butcher's Bay Developer's Cut

Metal Gear Solid 2 - 2 dvd's

F.E.A.R.

Age of Empires III

WarHammer 40000 DOW Winter Assault DOW Expansion - 2 cd`s

Sid Meyers Pirates - 2 cd´s

Need For Speed: Most Wanted

The Chronicles of Narnia

Game pack vol.5 (Battlefield Vietnam, Mafia)

Game pack vol.6 (Harry Potter and the goblet of fire, Quake 4)

Game pack vol.7 (Total Overdose, Vampires)

Game pack vol.8 (Black And White 2, Trackmania)

Serious Sam 2

Rome Total War

Star Wars Battlefront II

Game pack vol.9 (Gun, BF II: Special Forces)

Game pack vol.10 (The Movies, Prince of Persia: The two Thrones)

King Kong

Worms 4 Mayhem

Call of Duty II

The Matrix: Path of Neo

Vietcong II

 

and more to come!

5666186[/snapback]

 

Jeg har ikke engang rukket og runne FEAR og du har lastet ned så mye?

Godt jobbet! Står PC'en din på 24/7 da eller? Stå på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...