Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det at du synes at HL2 gjør deg 100% for cracka spill/piratkopierte spill, betyr det da at det får deg til å føle at det blir mer lovlig. Er du klar over at det du gjør er å bryte loven.

 

Alt som til nå er sagt om at ea-games er så store og slemme og gir ut så dårlige spill at de fortjener at de laster ned spillene dems. Og at de klarer seg uansett. Har dere tenkt på dem som sitter å lager spillene, som skal tjene penger til å betale ned boliglån, billån reininger mat og kansje under. Det er disse det går utover når dere laster ned spill, ikke de store rike utgiverfirmaene. Så jeg synes egentlig at noen av dere burde tenke skikkelig over hva dere skriver før dere skriver det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0
Heh, vel.. Det var jo lansert for bare litt over ett år siden.

Blei Half Life 2 lansert for litt over 1år siden? :roll:

 

Jeg trudde at det kom ut for et par dager siden jeg. Men jeg er ikke noe HL fan akkurat ;)

Lenke til kommentar

hallo "du bryter norsk lov bla bla bla" det gjør du om du slår til en, om du kaller kompisen din for en j*vla rompis, eller om du viser fing til politiet og... Er vel i grunn heller snakk om hvor alvårlig lovbruddet er da??

 

Ellers så har jeg og sett f.eks på intro på en dvd "Would you steal a movie in the local video store - downloading piracy is theft, jabba jabba jabba" hjernevasking spør du meg.. Om det blir så gale at "de" finner ut at de skal overvåke internett, blir det bare som i gamle dager: hand2hand

Lenke til kommentar
,23/11/2004 : 08:33]hallo "du bryter norsk lov bla bla bla" det gjør du om du slår til en, om du kaller kompisen din for en j*vla rompis, eller om du viser fing til politiet og... Er vel i grunn heller snakk om hvor alvårlig lovbruddet er da??

 

Ja, man bryter norsk lov i de tilfellene også, og man kan bli straffet for det. Slik er det også med piratkopiering. Jeg har selv vært borti kopiering, men kan ikke forsvare det hverken moralsk eller juridisk.

 

Og ja, du har helt rett i at det er gradsforskjeller av lovbrudd, noe som gjenspeiles i strafferammene vi har i dette landet. Men det er like alvorlig å stjele programvare som det er å stjele en gjenstand i en butikk. I butikken taper butikkeieren og dermed kanskje ansatte penger, ved kopiering taper utvikleren penger de har lagt ned i å utvikle programmet.

 

Og til dere som mener at dere laster for å forsikre dere om at produktet er bra: Som ved prøvekjøring av kjøp av ny bil, finnes demoer og liknende for spill. Man kan ikke alltid være 100 % sikker på et kjøp. Slik er livet. Prøv å håndtere det som de fleste andre!

 

Piratkopiering er og blir tyveri, og tyveri er lovbrudd. Samme hva forlk måtte mene for å lette på egen samvittighet. Det er nå mitt synspunkt.

 

Sikkert noen som har påpekt dette tidligere i tråden, men jeg måtte bare få ut litt frustrasjon siden folk nekter å innse at de gjør noe galt.

Lenke til kommentar

Fremdeles ekstremt liten sjangs for å bli tatt da...

Vi burde lage massive file-servere i øst-europeiske land, der deling er lovelig :p

Mener du virkelig at siden det er liten sjanse for å bli tatt, så er det greit å bryte loven?

Minimal sjanse for å bli tatt, samt liten alvorlighetsgrad på forbrytelsen, fører til at det er mer eller mindre "greit" å bryte loven blant folket. Har du aldri kastet en sneip på gaten, syklet på rødt lys, kjørt uten bilbelte osv?.. Alt dette er straffbart, men blir akseptert.

Lenke til kommentar

Fremdeles ekstremt liten sjangs for å bli tatt da...

Vi burde lage massive file-servere i øst-europeiske land, der deling er lovelig :p

Mener du virkelig at siden det er liten sjanse for å bli tatt, så er det greit å bryte loven?

Minimal sjanse for å bli tatt, samt liten alvorlighetsgrad på forbrytelsen, fører til at det er mer eller mindre "greit" å bryte loven blant folket. Har du aldri kastet en sneip på gaten, syklet på rødt lys, kjørt uten bilbelte osv?.. Alt dette er straffbart, men blir akseptert.

 

Joda, jeg har nok gjort mange av de tingene du snakker om der, men jeg har ikke kontinuerlig stjelt varer til flere hundre kroner. Og jeg har såpass med moral at jeg heller ikke ville gjort det selv om det var liten sjanse for å bli tatt siden tyveri til syvende og sist går utover noen andre.

Lenke til kommentar

Jeg må bare le av "astron" og "orresnei" at dere gidder. Og at det virkelig kan være så ufattelig vanskelig å forstå at piratkopiering ikke er det samme som å stjele/økonomisk tap så lenge du aldri ville kjøpt det uansett dersom du ikke hadde mulighet til å piratkopiere det, det er bare helt utrolig. Naive er dere, skulle tro dere jobbet for RIAA.

Endret av neph
Lenke til kommentar
Vel, ting kommer til å fortsette som det er...

De som laster ned fortsetter å laste ned, og de som er imot er imot :p

Tror ikke noen kommer til å kunne stoppe nedlasting eller kopiering noen gang :roll:

Du har helt rett i det. Denne debatten blir jo mer for duskusjonens skyld. Det er interessant å se hvordan de som synes piratkopiering er moralsk forsvarlig prøver å forsvare sine handlinger.

Lenke til kommentar
Det er interessant å se hvordan de som synes piratkopiering er moralsk forsvarlig prøver å forsvare sine handlinger.

Du snakker som om du er et bedre menneske enn andre bare fordi du tar avstand fra piratkopiering, si meg har du noen gang kjørt for fort, har du noen gang gjort noe annet ulovlig, siden du sitter her å fordømmer en så lite alvorlig handling som piratkopiering burde du i hvertfall ikke kaste stein i glasshus, noe du helt sikkert gjør.

Lenke til kommentar
Jeg må bare le av "astron" og "orresnei" at dere gidder. Og at det virkelig kan være så ufattelig vanskelig å forstå at piratkopiering ikke er det samme som å stjele/økonomisk tap så lenge du aldri ville kjøpt det uansett dersom du ikke hadde mulighet til å piratkopiere det, det er bare helt utrolig. Naive er dere, skulle tro dere jobbet for RIAA.

Du må bare le. Men kall meg ikke naiv, kall med idealistisk.

 

Selvfølgelig er det tyveri. En utvikler bruker masse penger på å utvikle et program. I salgsfasen skal disse pengene dekkes inn i tillegg til inntjening som skal dekke driftutgifter. Hvis vi kopierer det, mister selskapet inntekt og taper penger.

 

Og det at du aldri ville kjøpt spillet uansett er det dummeste argumentet av dem alle. Jeg skjønner hvordan du kan tro det, men det er ikke riktig slik jeg ser det. Hadde du ikke hatt muligheten til å kopiere det, kan det faktisk hende at du ville kjøpt det. Det vet jeg av egen erfaring. I tillegg har du berøvet utvikleren for sitt åndsverk uten å betale for det og dermed uten "tillatelse" som du får ved å betale for varen som mange gjør. Du tror det er greit å kopiere, for du greier ikke å se konsekvensene av det du gjør. Hva ville skjedd om vi alle sa at "jeg ville ikke kjøpt det uansett siden det er så mye greiere å kopiere?"Faktum er at du vill aldri kjøpt spillet uansett nettopp fordi det er mye greiere å kopiere.

 

Men vi blir aldri enige her. Personlig har jeg ikke noe i mot at folk kopierer, men jeg kan ikke fatte at folk ikke ser på det som en forbrytelse.

Lenke til kommentar

Syns dette blir for dumt og diskutere i grunn. jeg er et bedre menneske fordi jeg holder avstand fra piratkopiering og piratkopier etc etc. Ett fett. Jeg kan ærlig innrømme at jeg har lasta ned mange spill. Og brent noen selv. Av kamerater osv. Og jeg har ikke akkuratt dårlig samvittighet for det heller. Angående HL2 som jeg så litt tidligere i tråden her, så respekterer jeg Valve at de krever registrering av HL2 igjennom STEAM.

 

 

Det er sjeldent jeg gidder og kjøpe spill til 300 - 500 kr og mer (konsol spill)

 

Hadde prisene vært mindre så hadde antageligvis fler kjøpt spillene enn og lasta de ned. Kanskje. Rett meg hvis jeg er helt på jordet her. For all del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...