Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Jeg må bare le av "astron" og "orresnei" at dere gidder. Og at det virkelig kan være så ufattelig vanskelig å forstå at piratkopiering ikke er det samme som å stjele/økonomisk tap så lenge du aldri ville kjøpt det uansett dersom du ikke hadde mulighet til å piratkopiere det, det er bare helt utrolig. Naive er dere, skulle tro dere jobbet for RIAA.

Problemet er vel at RIAA/MPAA/BSA etc. og deres disipler bevisst blander sammen begreper som potensiell inntekt/tap med faktisk inntekt/tap. i et forsøk på å manipulere informasjon til deres egen fordel. :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er interessant å se hvordan de som synes piratkopiering er moralsk forsvarlig prøver å forsvare sine handlinger.

Du snakker som om du er et bedre menneske enn andre bare fordi du tar avstand fra piratkopiering, si meg har du noen gang kjørt for fort, har du noen gang gjort noe annet ulovlig, siden du sitter her å fordømmer en så lite alvorlig handling som piratkopiering burde du i hvertfall ikke kaste stein i glasshus, noe du helt sikkert gjør.

Ja, jeg kaster stein i glasshus. Jeg er ikke bedre enn andre. Beklager hvis jeg gav det inntrykket. Men jeg er i alle fall ærlig nok overfor meg selv og innrømmer at jeg bryter loven og at jeg ikke selv kan forsvare det moralsk.

Lenke til kommentar

"Du tror det er greit å kopiere, for du greier ikke å se konsekvensene av det du gjør."

 

 

Har jeg sagt at JEG kopierer?, unasett så ikke undervurder andre, konsekvensene er ofte langt mindre alvorlig enn det dere som er imot piratkopiering liker å tro. Det er ikke bare et sort/hvitt bilde når det gjelder piratkopiering.

Endret av neph
Lenke til kommentar
Har jeg sagt at JEG kopierer?, unasett så ikke undervurder andre, konsekvensene er ofte langt mindre alvorlig enn det dere som er imot piratkopiering liker å tro. Det er ikke bare et sort/hvitt bilde når det gjelder piratkopiering.

Beklager, mente ikke å beskylde deg for noe.

 

Ja det er nok mer en gråsone enn sort hvitt. Ingen av oss vet vel egentlig de nøyaktige konsekvensene.

Lenke til kommentar
Det er interessant å se hvordan de som synes piratkopiering er moralsk forsvarlig prøver å forsvare sine handlinger.

Du snakker som om du er et bedre menneske enn andre bare fordi du tar avstand fra piratkopiering, si meg har du noen gang kjørt for fort, har du noen gang gjort noe annet ulovlig, siden du sitter her å fordømmer en så lite alvorlig handling som piratkopiering burde du i hvertfall ikke kaste stein i glasshus, noe du helt sikkert gjør.

Ja, jeg kaster stein i glasshus. Jeg er ikke bedre enn andre. Beklager hvis jeg gav det inntrykket. Men jeg er i alle fall ærlig nok overfor meg selv og innrømmer at jeg bryter loven og at jeg ikke selv kan forsvare det moralsk.

ok, fair enough (ingen grunn til å beklage).

Endret av neph
Lenke til kommentar
Har jeg sagt at JEG kopierer?, unasett så ikke undervurder andre, konsekvensene er ofte langt mindre alvorlig enn det dere som er imot piratkopiering liker å tro. Det er ikke bare et sort/hvitt bilde når det gjelder piratkopiering.

Beklager, mente ikke å beskylde deg for noe.

 

Ja det er nok mer en gråsone enn sort hvitt. Ingen av oss vet vel egentlig de nøyaktige konsekvensene.

Bra vi er enige om det.

Lenke til kommentar
Det er interessant å se hvordan de som synes piratkopiering er moralsk forsvarlig prøver å forsvare sine handlinger.

Det er heller ikkje interessant om det er moralsk forkasteleg eller ei. Det som er interessant er konsekvensane, og konsekvensane er at det generelt er lite å tjena på å utvikla PC-spel (det går generelt dårleg) og fleire og fleire utviklarar forlatar spelutvikling på PC-plattformen.

Lenke til kommentar
Det er interessant å se hvordan de som synes piratkopiering er moralsk forsvarlig prøver å forsvare sine handlinger.

Det er heller ikkje interessant om det er moralsk forkasteleg eller ei. Det som er interessant er konsekvensane, og konsekvensane er at det generelt er lite å tjena på å utvikla PC-spel (det går generelt dårleg) og fleire og fleire utviklarar forlatar spelutvikling på PC-plattformen.

Ja. Vi har vel noe forskjellig synspunkt. Men hvis det er som du sier, er jo det trist for PC eiere.

Lenke til kommentar

Valve fortjener respekt for å prøve ut noko nytt, men når butikksjappa plutseleg stenger på lanseringsdatoen pågrunn av ei hylla ramla ned så viser det at dei ikkje har planglagt det godt nok på forhånd.

 

Sånne ting irriterer meg, eg støtter piratkopiering fullt ut da det er ofte mindre problemer med det enn kjøpte produkter.

 

Ingenting er surare enn å bruke penger på noko som ikkje virker skikkeleg.

Lenke til kommentar
Valve fortjener respekt for å prøve ut noko nytt, men når butikksjappa plutseleg stenger på lanseringsdatoen pågrunn av ei hylla ramla ned så viser det at dei ikkje har planglagt det godt nok på forhånd.

 

Sånne ting irriterer meg, eg støtter piratkopiering fullt ut da det er ofte mindre problemer med det enn kjøpte produkter.

 

Ingenting er surare enn å bruke penger på noko som ikkje virker skikkeleg.

Helt enig. Det er fryktelig irriterende, men retferdiggjør det kopiering? Kan liksom ikke skjønne at det er greit å la være å betale for en bil siden fabrikken produserer dårlige biler..

Lenke til kommentar
Valve fortjener respekt for å prøve ut noko nytt, men når butikksjappa plutseleg stenger på lanseringsdatoen pågrunn av ei hylla ramla ned så viser det at dei ikkje har planglagt det godt nok på forhånd.

 

Sånne ting irriterer meg, eg støtter piratkopiering fullt ut da det er ofte mindre problemer med det enn kjøpte produkter.

 

Ingenting er surare enn å bruke penger på noko som ikkje virker skikkeleg.

Helt enig. Det er fryktelig irriterende, men retferdiggjør det kopiering? Kan liksom ikke skjønne at det er greit å la være å betale for en bil siden fabrikken produserer dårlige biler..

håpløs sammenligning da :roll:

 

kan vi liksom si at det er ingen forskjell på en voldelig krangel og et brutalt drap også da, blir bare dumt!

Endret av neph
Lenke til kommentar

For å ta et eksempel som er helt analogt til programvarekopiering:

 

10 % av BNP i Kina kommer som følge av ulovlige kopier av amerikanske varer. Amerikanske selskaper taper milliarder på grunn av dette. Forbrukerne sier kanskje at de ikke ville betalt det tidobble for orginal vare likevel. Faktum er uansett at mange velger det billigste når de først har muligheten. Men når alt kommer til alt, lider amerikanske selskaper i denne situasjonen.

 

Hva synes dere som støtter kopiering om denne saken?

Lenke til kommentar
Valve fortjener respekt for å prøve ut noko nytt, men når butikksjappa plutseleg stenger på lanseringsdatoen pågrunn av ei hylla ramla ned så viser det at dei ikkje har planglagt det godt nok på forhånd.

 

Sånne ting irriterer meg, eg støtter piratkopiering fullt ut da det er ofte mindre problemer med det enn kjøpte produkter.

 

Ingenting er surare enn å bruke penger på noko som ikkje virker skikkeleg.

Helt enig. Det er fryktelig irriterende, men retferdiggjør det kopiering? Kan liksom ikke skjønne at det er greit å la være å betale for en bil siden fabrikken produserer dårlige biler..

håpløs sammenligning da :roll:

 

kan vi liksom si at det er ingen forskjell på en voldelig krangel og et brutalt drap også da, blir bare dumt!

Ja det er gradsforskjeller, men prinsippet er det samme i begge tilfellene.

Lenke til kommentar
Stagnerer gjør det da overhodet ikke, dessutten er det bare naturlig at mainstreamen er på konsoller siden de jo nettop er lagd kun for spilling Og det er der det største markedet er og alltid har vært.

Det stagnerer. Salg av PC-spel går ikkje nemneverdig opp, og trenden i Noreg er at salg av PC-spel har gått ned dei siste årene.

I tillegg må ein ha i bakhovudet at det er rart salget av PC-spel ikkje går oppover når det blir fleire og fleire pcar i verden. Men viss ein tenkjer på kor den største veksten av PCar er, i India og Kina, og ein veit at i desse landene blir alt kopiert over ein lav sko. Så er det ikkje så rart lengre.

Når det blir dyrare og dyrare å utvikla PC-spel mens inntektene ikkje aukar så er det lett å forstå kvifor mange utviklarar av PC-spel slit økonomisk.

 

På toppen av dette har salget av konsollspel nærmast fordobla seg dei siste årene.

Lenke til kommentar
Valve fortjener respekt for å prøve ut noko nytt, men når butikksjappa plutseleg stenger på lanseringsdatoen pågrunn av ei hylla ramla ned så viser det at dei ikkje har planglagt det godt nok på forhånd.

 

Sånne ting irriterer meg, eg støtter piratkopiering fullt ut da det er ofte mindre problemer med det enn kjøpte produkter.

 

Ingenting er surare enn å bruke penger på noko som ikkje virker skikkeleg.

Det fine med dette er at Valve nok har solgt mange fleire kopiar enn dei ville gjort om spelet låg cracka på nettet ei veka før lansering. Så no sitt dei som vanlegvis piratkopierer spel med ein lovleg kopi av hl2 og "skjegget i postkassa"(?) =P

Lenke til kommentar
Stagnerer gjør det da overhodet ikke, dessutten er det bare naturlig at mainstreamen er på konsoller siden de jo nettop er lagd kun for spilling Og det er der det største markedet er og alltid har vært.

Det stagnerer. Salg av PC-spel går ikkje nemneverdig opp, og trenden i Noreg er at salg av PC-spel har gått ned dei siste årene.

I tillegg må ein ha i bakhovudet at det er rart salget av PC-spel ikkje går oppover når det blir fleire og fleire pcar i verden. Men viss ein tenkjer på kor den største veksten av PCar er, i India og Kina, og ein veit at i desse landene blir alt kopiert over ein lav sko. Så er det ikkje så rart lengre.

Når det blir dyrare og dyrare å utvikla PC-spel mens inntektene ikkje aukar så er det lett å forstå kvifor mange utviklarar av PC-spel slit økonomisk.

 

På toppen av dette har salget av konsollspel nærmast fordobla seg dei siste årene.

Men så har også pc-spill blitt mer og mer maskinvare krevende de siste årene, noe som igjen fører til at flere foretrekker å kjøpe en konsoll framfor dyre pc-komponenter. Pluss at konsoll markedet har blitt større også nå som Xbox har etablert seg.

 

Dessutten blir det gitt ut pc-spill like hyppig nå som før, så om piratkopiering har satt så veldig store spor på pc-spill er ikke så sikkert.

Lenke til kommentar
Det fine med dette er at Valve nok har solgt mange fleire kopiar enn dei ville gjort om spelet låg cracka på nettet ei veka før lansering. Så no sitt dei som vanlegvis piratkopierer spel med ein lovleg kopi av hl2 og "skjegget i postkassa"(?) =P

Så dersom teorien din hadde vært riktig, hvorfor klarte da feks. en stortittlel som UT2004 å unngå slik piratkopiering som du nevner, selv uten at det gikk på på bekostning av de ærlige kundene? Et tankekors?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...