Gå til innhold

en stor piratkopieringsdebatt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

joa, men kjøper man en vaskemaskin så vet du hva du får. Får du ikke det man forventet ... så får man pengene tilbake. Altså, dingsen skal vaske klær, og det gjør 99% av de maskinene solgt i norge helt sikkert.

 

Er enig at det blir straks vanskeligere når man kommer til dataspill, fordi det er en subjektiv oppfatning, men når erfaring tilsier at kun et mindretall spill eg er borti er verdt pengene .... da gjør eg mine tanker.

 

Konsoll har jo blitt populær nettopp fordi du setter i plata og vips så funker det, og du kan spille. Ikke noe serialnøkler, installering, patcher, og mulig tekniske problemer.

 

Men stiller meg jo undrende til at man ikke vil endre dagens system for å prøve å få bukt med piratkopiering. Altså, alle forslag eg har kommt med så langt har enten blankt blitt avfeid eller ikke kommentert. Det eneste forslaget som noen moralister her ønsker er saksøking av pirater i meget stor stil, og sinnsyke sperrer på spillet slik at man er sikker på at ingen uvedkommende vil klare å spille spillet. Hvordan i huleste kan det være bedre for bizniz?

Lenke til kommentar
en hel masse...

Igjen, hvorfor tar du med skjerm? Du tar ikke med skjerm i prisen for konsollen. Tar du vekk skjermen, og shaver bittelitt på minne og tower, så står du tilbake med en snasen spillmaskin til 10k, som du lett kan få billigere.

 

AtW

Hvorfor i huleste skal man ta med skjerm i prisen på en konsoll? Jeg klarer fint å kjøre min PS2 på TV'en hjemme og etter det jeg har sett så er TV i dag allemannseie....ihvertfall i Stavanger! Alle hustander har minst et TV, de fleste 2 og en god del har 3 og flere.

Lenke til kommentar
en hel masse...

Igjen, hvorfor tar du med skjerm? Du tar ikke med skjerm i prisen for konsollen. Tar du vekk skjermen, og shaver bittelitt på minne og tower, så står du tilbake med en snasen spillmaskin til 10k, som du lett kan få billigere.

 

AtW

Hvorfor i huleste skal man ta med skjerm i prisen på en konsoll? Jeg klarer fint å kjøre min PS2 på TV'en hjemme og etter det jeg har sett så er TV i dag allemannseie....ihvertfall i Stavanger! Alle hustander har minst et TV, de fleste 2 og en god del har 3 og flere.

Så koble pcen din på en TV da om du bare skal spille, skjerm er også "allemannseie", personlig hadde jeg en skjerm lenge uten å ha tv (to faktisk). Poenget mitt er at man bør sammenligne likt mot likt, display eller ikke display.

 

AtW

Lenke til kommentar
en hel masse...

Igjen, hvorfor tar du med skjerm? Du tar ikke med skjerm i prisen for konsollen. Tar du vekk skjermen, og shaver bittelitt på minne og tower, så står du tilbake med en snasen spillmaskin til 10k, som du lett kan få billigere.

 

AtW

Hvorfor i huleste skal man ta med skjerm i prisen på en konsoll? Jeg klarer fint å kjøre min PS2 på TV'en hjemme og etter det jeg har sett så er TV i dag allemannseie....ihvertfall i Stavanger! Alle hustander har minst et TV, de fleste 2 og en god del har 3 og flere.

Så koble pcen din på en TV da om du bare skal spille, skjerm er også "allemannseie", personlig hadde jeg en skjerm lenge uten å ha tv (to faktisk). Poenget mitt er at man bør sammenligne likt mot likt, display eller ikke display.

 

AtW

Skjønner egentlig ikke hva som er oppstyret?

 

En pc er ikke beregnet på å brukes mot en TV.

En PS2 er beregnet for å brukes mot en TV

 

I dag har så og si alle TV, og etter min mening så er det ytterst sjeldent at noen som kjøper en PS2 også må kjøpe en TV for å bruke den.

Lenke til kommentar
en hel masse...

Igjen, hvorfor tar du med skjerm? Du tar ikke med skjerm i prisen for konsollen. Tar du vekk skjermen, og shaver bittelitt på minne og tower, så står du tilbake med en snasen spillmaskin til 10k, som du lett kan få billigere.

 

AtW

Hvorfor i huleste skal man ta med skjerm i prisen på en konsoll? Jeg klarer fint å kjøre min PS2 på TV'en hjemme og etter det jeg har sett så er TV i dag allemannseie....ihvertfall i Stavanger! Alle hustander har minst et TV, de fleste 2 og en god del har 3 og flere.

Så koble pcen din på en TV da om du bare skal spille, skjerm er også "allemannseie", personlig hadde jeg en skjerm lenge uten å ha tv (to faktisk). Poenget mitt er at man bør sammenligne likt mot likt, display eller ikke display.

 

AtW

Skjønner egentlig ikke hva som er oppstyret?

 

En pc er ikke beregnet på å brukes mot en TV.

En PS2 er beregnet for å brukes mot en TV

 

I dag har så og si alle TV, og etter min mening så er det ytterst sjeldent at noen som kjøper en PS2 også må kjøpe en TV for å bruke den.

En pc er ikke beregnet til å kun spilles med heller, men her sammenligner vi de to som spillplatformer, det er ikke noe galt med å bruke en pc på tv, fet funker like bra som en konsoll. De flest har en skjerm fra før. Det som er galt er at man tar med prisen for skjerm i en pc, men ikke på en konsoll, jeg skjønner ikke hvorfor man regner det som likeverdig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke cd-keys, det er så sinnsykt irriterende å måtte lete etter bruksanvisningen når jeg skal re-installere...

Et par tips til deg:

 

1. Legg alle bruksanvisninger/manualer/cover til spill du har i en liten eske/hylle nær pc'en

2. La vær å re-installer hele tiden :p

 

Jeg har ALDRI opplevd å irritere meg over cd keys... jeg synes det er bare topp! Da vet jeg at denne er min, ingen andre sin, og jeg kan bevise at dette er MITT spill... Og det systemet som Steam har i dag er også helt konge, man lager en account, hvor man lagrer cd keyen, så hvis du f.eks glemmer cd key gjør ikke det noe, er bare å gå inn på steam og sjekke!

 

Jeg har også laget en egen txt fil hvor jeg har lagret alle de cd keyene jeg har til spill og apps, så da slipper jeg å ha manualer liggende (bare pass på at denne filen er SKJULT og ikke ligger i en delt mappe på et p2p nettverk - da har du driti på draget mildt sagt)

 

 

Diskusjonen om skjerm er jo bare å droppe, det som var poenget (for de som tydeligvis ikke har lest alt som har blitt sagt) at jeg tok med skjerm i prisen for en spill pc når jeg sammenlignet pris på spill pc til spill konsoll, det skulle jeg ikke ha gjort fordi man kjøper sjeldent skjerm til en konsoll (man har jo alltids en tv fra før) så det er slutten på den diskusjonen...

 

Regnestykket ville da ha blitt slik:

Spill PC 11.000 kr (ca.)

Spill konsoll 1300 kr (ca. xbox eller ps2, har ikke sjekket opp priser, bare antar)

så det stemmer med at man får en heftig spill pc til ca. 10k :)

Lenke til kommentar
Det eneste forslaget som noen moralister her ønsker er saksøking av pirater i meget stor stil [...]

Vet, dette er så utrolig dustete forslag...

 

se at: 100 personer piratkopierer et spill

og: 100 personer stjeler mat for 200 kr på rimi

 

De som piratkopierer, de skal lissom bli saksøkt dem a? Det blir rett og slett for dumt! De som stjeler på rimi, og blir tatt, vil bare bli anmeldt til politiet, og må betale bot, samt at de mest sansynlig får det på rullebladet (hvis det blir anmeldt)

 

Jeg klarer ikke å se hvorfor piratkopiering skal være en så stor forbrytelse at man må saksøke folk.

 

Jeg ville heller stemt for at hvis man ble tatt, måtte man pent betale en retailpris på de filene man ble tatt i besittelse av (det kan bli PASSELIG dyrt, men da har du gjort opp for deg) for eksempel...

 

En annen ting som er verdt og nevne, er at piratkopiering kan forekomme i ganske forskjellig grad, fra bare å laste ned et par spill, til å ha kopiert opp spill for flere tusen kroner (jeg hørte om en som ble tatt i usa, han hadde kopiert opp spill for, tror det var 100.000 kroner? (er usikker), da kan jeg være enig at en rettssak kan være passende)

 

Derfor burde man vurdere i hvert enkelt tilfelle egentlig hva som er passende straff...

 

Edit: leif and stuff...

Endret av Feh
Lenke til kommentar
ATW: Jeg snakker ikke om hva som er mulig, men om hva som er praksisen i dag. Vis meg en eneste annonse der man selger PS2 sammen med TV, og en eneste annonse der man selger en PC og anbefaler å bruke den på TV'en så skal jeg gi meg ;)

For det første, så anbefaler vel ikke folk hvordan du skal bruke pcen din når de selger det. Poenget er dette: du kan bruke hva du vil som display på en pc, skjerm, tv osv. Derfor er det tåplig å regne med displayet i prisen av to grunner:

 

1. Man regner ikke med displayet i prisen på en konsoll

2. Prisforskjellene mellom forskjellige displays er enorm.

 

Jeg sier ikke at mange sitter med tv som eneste display på en datamskin. Poenget mitt er at om man skal kunne sammenligne pc og konsoll som spillmaskin alene (som det blir gjort her), så virker det bare forvirrende å blande inn et display.

 

AtW

Lenke til kommentar
For det første, så anbefaler vel ikke folk hvordan du skal bruke pcen din når de selger det. Poenget er dette: du kan bruke hva du vil som display på en pc, skjerm, tv osv. QUOTE]

 

Hvorfor kjøper folk monitor til en pc? Dersom TV er like bra så er jo dette bare tull!? Mulig det bare er meg, men på min pc så finnes det ingen inngang til hverken coax eller scart.

 

1. Man regner ikke med displayet i prisen på en konsoll

 

Nei. Det stemmer. Man har vært så utrolig frekk å regne med at folk har TV.

 

2. Prisforskjellene mellom forskjellige displays er enorm.

 

Hva har dette med saken å gjøre? Når man setter opp budsjett for en pc så finner man en skjerm som man liker prismessig og ytelsesmessig.

 

Jeg sier ikke at mange sitter med tv som eneste display på en datamskin. Poenget mitt er at om man skal kunne sammenligne pc og konsoll som spillmaskin alene (som det blir gjort her), så virker det bare forvirrende å blande inn et display.

 

Virker ikke forvirrende på meg. Det som forvirrer meg er at du påstår at TV er like bra som monitor på en pc... :dontgetit:

 

 

 

edit: Ble ikke helt vellykket denne quotinga, men regner med at det ble forståelig ;)

Endret av MrVilla
Lenke til kommentar
For det første, så anbefaler vel ikke folk hvordan du skal bruke pcen din når de selger det. Poenget er dette: du kan bruke hva du vil som display på en pc, skjerm, tv osv. QUOTE]

 

Hvorfor kjøper folk monitor til en pc? Dersom TV er like bra så er jo dette bare tull!? Mulig det bare er meg, men på min pc så finnes det ingen inngang til hverken coax eller scart.

 

1. Man regner ikke med displayet i prisen på en konsoll

 

Nei. Det stemmer. Man har vært så utrolig frekk å regne med at folk har TV.

 

2. Prisforskjellene mellom forskjellige displays er enorm.

 

Hva har dette med saken å gjøre? Når man setter opp budsjett for en pc så finner man en skjerm som man liker prismessig og ytelsesmessig.

 

Jeg sier ikke at mange sitter med tv som eneste display på en datamskin. Poenget mitt er at om man skal kunne sammenligne pc og konsoll som spillmaskin alene (som det blir gjort her), så virker det bare forvirrende å blande inn et display.

 

Virker ikke forvirrende på meg. Det som forvirrer meg er at du påstår at TV er like bra som monitor på en pc... :dontgetit:

 

 

 

edit: Ble ikke helt vellykket denne quotinga, men regner med at det ble forståelig ;)

Tv er såklart ikke like bra som monitor, men vi smamenligner to spillmaskinalternativer her, mer eller mindre generelle sådann. TV på pc er ikke værre en TV på konsoll, det er poenget mitt. Jeg mener ikke at tv er like bra som monitor. Jeg mener at hvilket display du velger å bruke ikke bør inngå i en diskusjon om prisforskjellene mellom konsoll og PC.

 

La oss ta ett ekstremt eksempel, der man velger noe som "man liker ytelsesmessig". Konsoll + Plasmaskjerm til 40k, tilsammen 42k, pc til 10k og lcd-skjerm til 10k, tilsammen 20k, konklusjon pc er billigere en konsoll.

Skjønner du hvor jeg vil?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...